1

Tråd: Avtal eler inte?

Min form av mobilabbonemang hos Tele2 upphör snart. Om jag blir kvar som kund erbjuds jag en rabatt på den nya abbonemangsformen under ett år. Tele2 har skickat ett brev där vårt muntliga avtal bekräftats.
En månad senare får jag ett brev där det står att rabatten inte finns kvar och jag kan inte få den. Jag påpekar att vi har ett muntligt avtal och att de skickat ett brev som bekräftar avtalet.
Tele2 berättar då att brevet bara är en bekräftelse av vårt samtal och inget avtal. T ex är det inte underskrivet. Tänk jag som som trodde vi hade ett avtal (som skulle följas). Men det visar sig att den som skickat brevet och pratat med mig på telefon tyvärr inte får sluta avtal.
Fundera på det och se upp!

2

Sv: Avtal eler inte?

Kan du bifoga brevet?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Avtal eler inte?

<--- vrider mig och asgarvar....

Har en känsla att konsumentverket kanske är intresserade av detta, för ibland går det utmärkt att sluta avtal via telefon och ibland inte tydligen...
Och får man vad som serut som en kvittens på samtalet anser iaf jag att det är ett avtal/förlängning med samma villkor minus ev vad som är noterat i brevet.

Men för att vet behövs brevet förståss.

4 Senaste redigerad av peter2 (2013-03-06 00:19:47)

Sv: Avtal eler inte?

Jag kan hålla mig. Man skulle kunna gå till domstol. Men efter lite förfrågningar så tror jag att allt kan falla på att den anställde uppges inte ha rätt att sluta avtal. En inspelning av samtalet hade kanske gett andra möjligheter.
Det finns andra leverantörer och jag tror det är dags att byta upp sig. Syftet med inlägget var att ge andra i forumet en inblick i vad som kan hända och förhoppningsvis slippa något liknande.

5

Sv: Avtal eler inte?

Det beror påom den anställde generellt saknade behörighet och befogenhet att sluta avtal per telefon. Annars kan företagen säga att vederbörande just då inte hade befogenhet. Det sluts avtal hela tiden över telefon från operatörernas sida utan att kunden förvissar sig om befogenheten hos företagets representant. Om jag ber om besked angående befogenhet, an jag då lita på ett muntligt besked? Den som falskeligen inlåter sig på att sluta avtal kan lika gärna bluffa om sin befogenhet.

Allmänna reklamationsnämnden i första hand. Domstol blr för dyrt att pocessa i.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Avtal eler inte?

Värt att åtminstone anmäla hit: http://telekomradgivarna.se/
- som ytterligare ett exempel på vilseledande marknadsföring i den här branschen.

7

Sv: Avtal eler inte?

men avtal finns redan, då abg fortf löper.


med att tex upp/ned gradera abg via tlf har iaf tele2 sysslat med länge, gäller även andra operatörer och det utan nya papper. jag iaf upp/ned graderas flertal gånger utan ett enda papper.

jag anser fortfarande att det gäller, på den info som jag fått.
men att dra det rättsligt är döfött då det för det första tar tio år, och för det andra kostar lite.

8

Sv: Avtal eler inte?

Kan man inte komma överens med Tele2 så kommer alla andra sätt att avgöra frågan att ta långggg tid. Tid som jag inte har för en så här liten sak. Det är många som har tecknat avtal om fri surf och sedan har FUP dykt upp. Det tycker jag är värre.

9

Sv: Avtal eler inte?

Du kan ju alltid försöka häva ett avtal med samma princip "Jag har inte befogenheter att ingå avtal....." Och se hur bra det går!!? Nä! 1. Presenterades samtal från att vara från Tele2? 2. Om ja, diskuterades ditt nuvarande avtal och eventuell en förlängning med ett erbjudande om rabatt? 3. Om ja, då är det bindande! Sen handlar det ju bara om man orkar att tjafsa, och nöta det genom flera instanser. (För Tele2 lär orka.....)

10

Sv: Avtal eler inte?

Försök att få rabatten ändå eftersom det är ju det ni samtalat och kommit överens om.
Om du inte får rabatten.
Byt operatör det finns ingen anledning att stanna kvar när andra operatörer erbjuder samma sak.
Bytte själv från Tele2 till Telenor när tele2 vill ha 149kr i administrativ avgift för att förlänga mig 24 månader.

Jag angav det som skäl och bytte.