26

Sv: Antivirusprogram - olika

okey Ilsken

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

27

Sv: Antivirusprogram - olika

Alternativ som kanske går lite snabbare...

http://i.imgur.com/wrYwn9M.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

28

Sv: Antivirusprogram - olika

hackerman1 skrev:
Jonny skrev:

Letar efter ett Antivirus program då jag inte tycker gratisprogrammen ger ett speciellt bra skydd som det verkar.
Har provat massor av antivirsprogram genon åren men tycker att det mesta segar dator.
kan någon ge tips på ett bra antivirus som inte segar dator ger ett bra skydd samt inte kostar 1000:- tongue

Hej !

Emsisoft Antimalware (EAM) !
Ett av dom absolut bästa antimalware-programmen som finns.
Toppresultat i alla tester dom senaste åren.
Jag har kollat...

Emsisoft använder 2 sökmotorer, man har tidigare använt sin egen samt Ikarus.
I den senaste versionen av EAM har man bytt ut Ikarus mot Bitdefender, vilket säkerligen kommer att ge ännu bättre resultat i tester.

EAM är smått unikt, eftersom det även fungerar att använda tillsammans med andra A/V-program utan att det blir problem.
Det finns så vitt jag vet bara 2 program som funkar tillsammmans med andra, EAM och MalwareBytes AntiMalware (MBAM).
Visserligen funkar även MSE ihop med vissa andra, t.ex. Avira & Avast, men inte med alla.

Jag har själv använt EAM i flera år, både ensamt och tillsammans med MSE, Avira & Avast.
Jag testkör just nu EAM & MBAM tillsammans, bägge med realtime-protection, installerat igår.

Eam slöar inte ner datorn, tar väldigt lite minne när det ligger passivt i bakgrunden, det är 2 processer:
den ena tar just nu 1776 kb, den andra 2100 kb, summa: 3876 kb = 3,78 Mb.
Jodå, dom siffrorna är korrekta !
Jag kör taskmanager som "ADMIN", så jag ser alla processer, och EAM har bara dom 2 processerna.

Emsisoft har dessutom en grym support, jag postade en gång en fråga på deras forum vid 14-tiden, fick svar efter 4 (FYRA) minuter.
Och det var inte nån medarbetare som skulle lämna ärendet vidare, det var från "Chief-developer" !
Sedan hade vi en liten "chat" en stund tills problemet var löst.
En annan gång postade jag efter klockan 21 på kvällen, räknade med ett svar dagen efter, men fick återigen svar av "Chief-developer", chefen för programutvecklingen, efter 12 (TOLV)  minuter.
Firman ligger i Österrike så vi finns i samma tidszon...
Och detta är inget ovanligt, jag är regelbundet på deras forum och har därför sett hur grymt bra support Emsisoft har,
förutom annan support-personal från Emsisoft så är "Chief-developer" regelbundet aktiv på forumet.

EAM kostar 273 kr för 1 år.
Det finns även en kombination med brandvägg, Internet Security-pack, vilket består av EAM och Online Armor (OA), kostar 342 kr.
Grymt bra tillsammans.

Men ladda ner EAM och testkör 30 dagar innan du köper, så ser du hur bra det funkar.

http://www.emsisoft.com/en/


Jag kommer att posta en längre artikel / review om EAM här på forumet vid senare tillfälle,
då kommer det även med en massa referenser till tester etc.

,tackar för infot
fast är detta ett antivirus eller mailware program ?

något som verkar jättebra enligt  AV-testsidan är enligt vad dom säger:
Bitdefender: Internet Security
som jag tolkar det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

29

Sv: Antivirusprogram - olika

Micke skrev:

Alternativ som kanske går lite snabbare...

http://i.imgur.com/wrYwn9M.png


heter det Wise ? ....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

30 Senaste redigerad av Micke (2013-01-20 16:44:13)

Sv: Antivirusprogram - olika

Mina favoriter för att få ordning på diskarna...

1) http://www.wisecleaner.com/wisediskcleanerfree.html

2) http://www.wisecleaner.com/wiseregistrycleanerfree.html

3) http://www.auslogics.com/en/software/di … /download/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

31 Senaste redigerad av plun (2013-01-20 16:53:02)

Sv: Antivirusprogram - olika

Micke skrev:

Alternativ som kanske går lite snabbare...

Jag är mycket konservativ med vilka program jag använder.

Auslogics defragmenterare använder jag själv och den funkar utmärkt men den inbyggda klarar man sig med.

(I den burk jag använder mest dvs min bärbara så sitter det en SSD-disk så då behöver man inte bry sig över fragmentering)


Sen i CCleaner så finns då både en fil samt registerstädare, registerstädningen är jag mycket försiktig med och i CCleaner finns det en "konservativ" städare inkl backup.

Sen just CCleaner slog en magisk milstolpe precis före jul med 1 Miljard nedladdningar..... smile

http://www.piriform.com/blog/2012/12/10 … -downloads

smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

32

Sv: Antivirusprogram - olika

Jonny skrev:
hackerman1 skrev:
Jonny skrev:

Letar efter ett Antivirus program då jag inte tycker gratisprogrammen ger ett speciellt bra skydd som det verkar.
Har provat massor av antivirsprogram genon åren men tycker att det mesta segar dator.
kan någon ge tips på ett bra antivirus som inte segar dator ger ett bra skydd samt inte kostar 1000:- tongue

Emsisoft Antimalware (EAM) !

,tackar för infot
fast är detta ett antivirus eller mailware program ?

något som verkar jättebra enligt  AV-testsidan är enligt vad dom säger:
Bitdefender: Internet Security
som jag tolkar det

"mailware" ?
Gissar att du menar malware....

EAM är precis som namnet antyder ett "Antimalware-program".
Men, då måste man först förstå vad "Malware" betyder.
Malware är en förkortning / sammanskrivning av "Malicious software" = elak programvara = skit !

Malware är alltså: virus, trojaner, worms, key loggers, dialers, backdoor / bot, exploit, spyware, adware, rootkit, rogues / scareware, ransomware.

EAM hittar "allt" !
Bitdefender är bra, men EAM är bättre därför att EAM använder 2 sökmotorer, sin egen och bitdefender.
Kan knappast blli bättre....
EAM har toppresultat i tester, men det är med den gamla versionen med Ikarus som sökmotor #2.
EAM v7 släpptes i slutet av året, så den "nya" versionen syns ännu inte i alla tester som gjorts, så det ska bli väldigt intressant att se resultaten vid senare tester.

Här kommer en väldigt bra förklaring av (allmänt vedertagen) terminologi:

"The terms "anti-virus" and "anti-malware" which are used in a lot of protection software are, unfortunately, quite confusing. Some users are led to believe that anti-virus solutions are more effetctive than those that protect against malware, whereas the latter actually is the generic term. The matter is even more complicated as, nowadays, all common anti-virus software also protects against other kinds of malware. What's more: the term "anti-malware" is sometimes also used for software that offers no comprehensive protection against all kinds of threats, but merely specializes on one category or on persistent malware.

Everyone knows about viruses, and almost everyone is familiar with trojans, spyware or adware. But what about rootkits, ransomware and rogues? In the following you will be given a short introduction to different kinds of malware.
    • Virus
A computer virus spreads on its own by smuggling its code into application software. The name is in analogy to its biological archetype. Not only does a computer virus spread many times and make the host software unusable, but also runs malicious routines.
    • Trojan horse/Trojan
A Trojan horse is a type of malware disguised as useful software. The aim is that the user executes the Trojan, which gives it full control of your PC and the possibility to use it for its own purposes. Most of times, more malware will be installed in your system, such as backdoors or key loggers.
    • Worm
Worms are malicious software that aim at spreading as fast as possible once your PC has been infected. Unlike viruses, it is not other programs that are used to spread the worms, but storage devices such as USB sticks, communication media such as e-mail or vulnerabilities in your OS. Their propagation slows down performance of PCs and networks, or direct malicious routines will be implemented.
    • Key loggers
Key loggers log any keyboard input without you even noticing, which enables pirates to get their hands on passwords or other important data such as online banking details.
    • Dialers
Dialers are relics from a time when modems or ISDN were still used to go online. They dialed expensive premium-rates numbers and thus caused your telephone bill to reach astronomic amounts, which meant enormous financial damage to you, the poor victim, who did not even know they were there. Dialers have no effect on ADSL or cable connections, which is why they are mostly considered extinct nowadays.
    • Backdoor / Bot
A backdoor is usually a piece of software implemented by the authors themselves that enables access to your PC or any kind of protected function of a computer program. Backdoors are often installed once Trojans have been executed, so whoever attacks your PC will gain direct access to your PC. The infected PC, also called "bot", will become part of a bot net.
    • Exploit
Exploits are used to systematically exploit vulnerabilities of a computer program. Whoever attackes your PC will gain control of your PC or at least of parts of it.
    • Spyware
Spyware is software that spies on you, i.e. collects different user data from your PC without you even noticing.
    • Adware
Adware is derived from "advertisement". Beside the actual function of the software, the user will see advertisements. Adware itself is not dangerous, but tons of displayed adverts are considered a nuisance and thus are detected by good anti-malware solutions.
    • Rootkit
A rootkit mostly consists of several parts that will grant unauthorized access to your PC. Plus, processes and program parts will be hidden. They can be installed, for instance, through an exploit or a Trojan.
    • Rogues / Scareware
Also know as „Rogue Anti-Spyware“ or„Rogue Anti-Virus“, rogues pretend to be security software. Often, fake warnings are used to make you purchase the security software, which the pirates profit from.
    • Ransomware
„Ransom“ is just what you think it is. Ransomware will encrypt personal user data or block your entire PC. Once you have paid the "ransom" through an anonymous service, your PC will be unblocked.
"

mer info: http://www.emsisoft.com/en/kb/articles/tec120308/

33 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-20 20:55:35)

Sv: Antivirusprogram - olika

ja självklart  Hackerman1....lite stavfel bara smile

tackar för info

är det "internet security pack" som du menar ? i så fall

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

34

Sv: Antivirusprogram - olika

Jonny skrev:

ja självklart  Hackerman1....lite stavfel bara smile

tackar för info

är det "internet security pack" som du menar ? i så fall

Nej.
Emsisoft Internet Security-pack består av Emsisoft Antimalware & Online Armor (OA), vilket är en brandvägg.

Här har du direkt-länkar:

Emsisoft Antimalware: http://www.emsisoft.com/en/software/antimalware/
Emsisoft Internet Security-pack: http://www.emsisoft.com/en/software/internetsecurity/

Men ta en titt på www.emsisoft.com/en där står det mesta du behöver veta....
sätt muspekaren på "HOME" i övre raden, så ser du deras olika produkter.