1 Senaste redigerad av henel321 (2008-08-14 16:47:59)

Tråd: Montera icke-Lenovo modem i X61S

Hej,

är det någon som testat/vet om det fungerar med ett icke orginal-kort i WWAN-platsen på en Lenovo X61S?

Lenovos egna kostar multum och vår defaultkonfiguration på jobbet inkluderar inte WWAN-kort tyvärr. (Konfigurationen är tyvärr huggen i sten så att säga.)

//H

2

Sv: Montera icke-Lenovo modem i X61S

Jag har själv precis sökt samma information för min X61t, som har samma moderkort som X61s. Thinkpads har en lista över godkända kort som läses in vid boot och hittas ett okänt kort startar inte datorn alls. Det kan gå att lösa genom att växla korten, nätverkskortet i WWAN-porten och tvärtom, men det funkar inte alltid. Jag kör ett Atheros AR5008 802.11a/b/g/n från en macbook pro i WWANporten utan problem, men varken ett GlobeSurfer Icon 7.2 eller Dell 5505 funkar i WLAN-porten.

Jag vet inte vad de godkända korten kostar hos Lenovo, men de går att hitta för 700-1000kr (1.8mbit) respektive 1500-2000kr (7.2mbit) inkl frakt på ebay. Sök på MC8755 eller MC8775 och se till att det står att de är till thinkpads.

Ett annat sätt är att flasha om BIOS med en modifierad lista över kodkända kort, men det kan göra moderkortet helt oanvändbart så det rekommenderas inte om du inte vet exakt vad du håller på med.