1

Tråd: Net 1, Visa förbrukning.

Hej har några frågor och kommentarer om funktionen "Visa förbrukning".

Min erfarenhet av denna funktionen är att mätvärdena är konstiga!
Då jag bland annat lyssnat på streamade ljudböcker samt arbetar via Net1 uppkopplingen hela dagarna så är en normal förbrukning något under 0,5Gb.

Men på sidan har jag värden ner till 0,001.
Vissa dagar saknas helt då Net1 påstår att data förbrukning helt saknats.
Dagar när jag suttit uppkopplad och jobbat.

Andra dagar så har jag fått 2,5Gb.
Trots att jag bara haft en normal arbetsdag.

Vad är eran erfarenhet av deras mätning av data trafiken?

2

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

På mina tre  R-90-or är förbrukningssiffrorna helt realistiska (trots att jag aldrig kommer upp över 3-4Gb/månad på någon !) Men - Net1 har under de senaste veckorna bevisligen haft problem med mätarna vilket också  redovisats med röda felmeddelande. Samtidigt har graferna tagits bort vilket kan tyda på byte av programvara och i samband härmed - kanske också felmätningar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Kan bekräfta att Net1's mätning per dag är helt sjukt,
testade någon gång i november, dok virkar det som att
den förbrukning som kommer på fakturan för månad stämmer
rätt väl med verkligheten,...

mätning av data trafiken via "vnstat":

month   |     rx      |        tx         |    total    |  Net1
----------+----------+----------------+-----------+-------------
Oct '12 | 2.84 GiB |  145.31 MiB | 2.98 GiB | 2889,20 MB.
Nov '12 | 3.10 GiB |  149.88 MiB | 3.25 GiB | 3146,62 MB.
Dec '12 | 2.71 GiB |  104.28 MiB | 2.81 GiB | 2693,92 MB. 
----------+----------+----------------+-----------+-------------

vnstat kommer "upp" rätt sent i processen, viss trafik
från uppdatering av AV kan redan ha startas plus viss
trafik dator <--> modem samt modem <--> mast,...

Fast det stämmer nog ganska bra,...
(eller så långt min summa är högst är jag tyst)
<ole>

4

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Kan nu berätta att i Net1's mätningar saknas helt data trafik för den 23/1 detta trots att jag både varit uppkopplad för arbete och skickat en del filer så i verkligheten bör det ha funnits en trafik på ca 0,5Gb.

5

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Info skrev:

Kan nu berätta att i Net1's mätningar saknas helt data trafik för den 23/1 detta trots att jag både varit uppkopplad för arbete och skickat en del filer så i verkligheten bör det ha funnits en trafik på ca 0,5Gb.

Det här händer regelbundet för mig; i samtliga (tror jag) fall har den uteblivna mängden bakats in i nästa dags förbrukning...

6

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

@ Job.

Det är en fullt möjlig lösning.
Då värdet för dagen efter har varit ovanligt högt.
Men ett väldigt konstigt sätt att redovisa om det är så att de har ett trafikvärde för de saknade dagrarna!

Upptäckte vid en kontroll nu när jag skrev detta inlägg att de saknade dagarna har återkommit i redovisningen!
Kontroll fråga!
@ Job med flera som saknat mätdata.
Har även eran saknade mätdata återkommit i redovisningen?

Såg även att grafiken över förbrukning är tillbaka.

7 Senaste redigerad av Info (2013-01-26 08:11:10)

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Vid ytterligare kontroll upptäckte jag att nu när alla saknade dagar åter redovisas.
Så har den redovisade månadsförbrukningen sjunkit med minst 6,5Gb!

Vilket ju är förvånande då det ju har tillkommit dagar!

Edit.
Den 20/1 fick jag information och mätningarna visade att jag överskridit den data volym som ingår i abonnemanget, jag uppmanades att köpa till extra data för månaden.
Statistiken visade då att jag överskred.
Men efter uppgraderingen så ligger jag nu 3Gb under gränsen!
Detta efter ytterligare sju dagars användning.
Jag har alltså betalat för extra data jag aldrig behövde köpa!

8

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Info skrev:

@ Job.

Kontroll fråga!
@ Job med flera som saknat mätdata.
Har även eran saknade mätdata återkommit i redovisningen?

Jag har faktiskt inte tänkt på ifall den kommit tillbaka eller ej; när jag konstaterat att förbrukningen lagts på följande dag så har jag bara släppt det.

9 Senaste redigerad av Info (2013-01-28 10:14:02)

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Hej.

Så här svarar Net1 om att deras uppmäta förbrukning minskade med över 6Gb helt plötsligt.
Samt att sidan uppmanade mig att köpa till ytterligare data volym.

Sidan visar i dag 28Gb.
Men enligt mailet har jag fortfarande inte passerat varnings gränsen på 24Gb.
Detta trots att det redovisat ett värde på 35Gb på sidan innan de 6Gb helt plötsligt försvann.

"Jag får börja med att be om ursäkt för detta. Hemsidan är en riktlinje som vi jobbar på att få mer exakt. När du har förbrukat 80% av de 30GB som ingår i ditt abonnemang skickar vi ut både ett sms och ett mail. När du får detta sms/mail, då bör du överväga att fylla på din data."

10 Senaste redigerad av Info (2013-01-30 10:16:39)

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

De förvirrade mätvärdena fortsätter.

Nu även när det gäller deras system för varning vid 80% förbrukning och vid överskridande.
kl0020 i natt fick jag ett mail som sa du har passerat 80% men vi har även valt att ge dig 1Gb  extra.
Så då hadde jag enligt den beräkningen förbrukar 24Gb med 6Gb kvar + den extra 1Gb som jag fått dvs 7 Gb kvar till spärr.
kl 0740 fick jag ett SMS som sa du överskrider och måste köpa till data.
Så enligt deras system så hade jag utan att ha en enda dator ansluten lyckats förbruka 7Gb under 7 timmar.

Vid ett samtal till deras kundtjänst så kunde de konstatera att enligt det andra mätsystemet så hade jag under gårdagen passerat larmnivån på 80% (24Gb) men hade just nu en förbrukning på 25.
Jag har alltså 6Gb kvar till spärr denna månad om man räknar med den extra Gb jag fick av dem.

Webbsidan visar 29,673 GB

11

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

hehe, fler än jag som tröttnat på net1 snart tror jag.
jag höllpå tjaffsa med n1 i ett halvår innan det fimpades, aöllt möjligt krånglade och tröttnade på nerlagd tid utan större resultat.

det undliga är att det är så svårt att läsa av trafikdata, det är liknande på 3g där mängderna inte stämmer mot egna mätningar. men skillnaderna är relativt små mot dina wink

12

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Fick fakturan med mätningen från det andra systemet som enligt uppgift alltid visar rätt.
Intressant fråga är varför kunderna inte får mät data från detta system i stället!!??

Där anges "Dataförbrukning. 26241,42 MB".
Nästan 10Gb lägre än den högsta summa som redovisats på mätningssidan.
Larmet vid 24Gb stämmer ju då summan är högre än detta.
Men aviseringen om överskrivande och strypning som skulle lösas ut vid 31Gb, är ju även det felaktigt.

13

Sv: Net 1, Visa förbrukning.

Det är naturligtvis alltför tidigt att säga något säkert men det verkar som att siffrorna över dygnsförbrukningen stämmer bättre för de senaste 7-8 dagarna. Jag tycker att något förändrades för ungefär en vecka sedan och siffrorna verkar stabilare nu.