126

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:
Discover skrev:

Vad då, 3 kan väl sätta upp 4G basstationer på samtliga 3GIS master ? 3 äger ju iaf 50 % av 3GIS och då bör det ju inte vara några problem ?

Det handlar ju bara om viljan, Tele2 & Telenor byggde ju ut 2G & 4G genom att använda befintliga master, det har ju visat sig vara ganska lyckat då de redan nu når 99 % av befolkningen.

Och glöm inte att de fick byta ut all hårdvara för att kunna bygg det nya nätet, möjligtvis har de sluppit att byta ut antennerna i de master som tidigare bara hanterat GSM, men som nu även hanterar 4G 900 MHz.

Nej, det kan de inte. Detta eftersom 3GIS hyr in sig på en hel del av masterna, tidigare GSM-master. I städer går det inte heller att montera hur många antenner som helst på varandra, men i den mån det har varit möjligt har de kunnat göra detta.

Anledningen till att det är så pass håligt som det är idag, är av den anledningen. De har inte fått sätta upp nya sändare på alla ställen där de har velat - men nu under senare delen av 2013 och första halvåret 2014 kommer de jobba mycket med att lappa igen nätet. Sen kör ju Telia lite på samma sätt på vissa ställen, kolla i mitten av Sverige. Några pluppar här och där, likaså över Uppsala.

Största problemet för 3 har varit att få plats för sina sändare samt byggloven som behövs för att få bygga på ställen i städer. Ja, Telenor och Tele2 har rullat ut nätet extremt hårt - det är ju två operatörer som står bakom den utbyggnaden vilket gör det lättare att satsa pengar. Om båda operatörerna satsar det 3 satsar, blir det ju i princip dubbelt så mycket nät. Dessutom har de också lätt kunnat uppdatera/byta ut befintliga basstationer och de har inte på samma sätt behövt ansöka om nya bygglov osv utan de har kunnat göra utbytet/uppdateringen och sedan eventuellt justerat någon sändare och sedan har det rullat. 3 behöver ju bygga nytt, vilket tar längre tid och är svårare just pga de tillstånd som krävs.

Men det mesta handlar ju i slutändan om vilken operatör som är bäst för sina behov, Telia är långt ifrån bäst för alla - 3, Tele2 och Telenor, samma sak med dem. Som det är idag har ju Telia störst GSM-nät, 3 störst 3G-nät och Tele2/Telenor störst 4G-nät. Hur det ser ut i slutet av 2013 och 2014 återstår att se.

Jag är INTE intresserad av "Skojarna från TRE" i den här tråden.... någon ny basstation ?  ^^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

127 Senaste redigerad av Discover (2013-10-10 20:46:52)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:
Discover skrev:

Vad då, 3 kan väl sätta upp 4G basstationer på samtliga 3GIS master ? 3 äger ju iaf 50 % av 3GIS och då bör det ju inte vara några problem ?

Det handlar ju bara om viljan, Tele2 & Telenor byggde ju ut 2G & 4G genom att använda befintliga master, det har ju visat sig vara ganska lyckat då de redan nu når 99 % av befolkningen.

Och glöm inte att de fick byta ut all hårdvara för att kunna bygg det nya nätet, möjligtvis har de sluppit att byta ut antennerna i de master som tidigare bara hanterat GSM, men som nu även hanterar 4G 900 MHz.

Nej, det kan de inte. Detta eftersom 3GIS hyr in sig på en hel del av masterna, tidigare GSM-master. I städer går det inte heller att montera hur många antenner som helst på varandra, men i den mån det har varit möjligt har de kunnat göra detta.

Anledningen till att det är så pass håligt som det är idag, är av den anledningen. De har inte fått sätta upp nya sändare på alla ställen där de har velat - men nu under senare delen av 2013 och första halvåret 2014 kommer de jobba mycket med att lappa igen nätet. Sen kör ju Telia lite på samma sätt på vissa ställen, kolla i mitten av Sverige. Några pluppar här och där, likaså över Uppsala.

Största problemet för 3 har varit att få plats för sina sändare samt byggloven som behövs för att få bygga på ställen i städer. Ja, Telenor och Tele2 har rullat ut nätet extremt hårt - det är ju två operatörer som står bakom den utbyggnaden vilket gör det lättare att satsa pengar. Om båda operatörerna satsar det 3 satsar, blir det ju i princip dubbelt så mycket nät. Dessutom har de också lätt kunnat uppdatera/byta ut befintliga basstationer och de har inte på samma sätt behövt ansöka om nya bygglov osv utan de har kunnat göra utbytet/uppdateringen och sedan eventuellt justerat någon sändare och sedan har det rullat. 3 behöver ju bygga nytt, vilket tar längre tid och är svårare just pga de tillstånd som krävs.

Men det mesta handlar ju i slutändan om vilken operatör som är bäst för sina behov, Telia är långt ifrån bäst för alla - 3, Tele2 och Telenor, samma sak med dem. Som det är idag har ju Telia störst GSM-nät, 3 störst 3G-nät och Tele2/Telenor störst 4G-nät. Hur det ser ut i slutet av 2013 och 2014 återstår att se.

aha, dock syftade jag på 3GIS egna master, där bör det ju inte vara några problem ?

Jag instämmer fullt till detta som du skrev:

Men det mesta handlar ju i slutändan om vilken operatör som är bäst för sina behov...

För mig är ju t.ex Tele2 en bra lösning för mig täckningsmässigt då Telia & 3 har dålig inomhus täckning på några platser här i Gävle. För mig fungerar Tele2 bäst av alla operatörer här i Gästrikland.

Det där är ju väldigt olika beroende på vart man befinner sig i Sverige.

Att jag har Telia refill i en telefon är bara för att det var en deal på Ica Maxi där man
fick Spotify om man köpte en ZTE Blade III med Telia,
+ att man fick 1 GB / månad i ett helt år från Telia.
Får väl även erkänna att jag använder Telia refill för att testa telias 4G :-)

"I städer går det inte heller att montera hur många antenner som helst på varandra" -

Förstår ju även jag att det kommer inte att se riktigt klokt ut :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

128 Senaste redigerad av careface (2013-10-10 21:08:55)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:

aha, dock syftade jag på 3GIS egna master, där bör det ju inte vara några problem ?

Jag instämmer fullt till detta som du skrev:

Men det mesta handlar ju i slutändan om vilken operatör som är bäst för sina behov...

För mig är ju t.ex Tele2 en bra lösning för mig täckningsmässigt då Telia & 3 har dålig inomhus täckning på några platser här i Gävle. För mig fungerar Tele2 bäst av alla operatörer här i Gästrikland.

T.ex så fungerar bara 3 om man står i ett fönster hemma hos min far, medan tele2 fungerar i hela huset, likaså hos min mor så fungerar bara Tele2 i hela huset, 3 & Telia fungerar t.ex inte i källaren.

Det där är ju väldigt olika beroende på vart man brukar befinna sig i Sverige.

Att jag har Telia refill i en telefon är bara för att det var en deal på Ica Maxi där man fick Spotify om man köpte en ZTE Blade III med Telia, + att man fick 1 GB / månad i ett helt år från Telia.
Får väl även erkänna att jag använder Telia refill för att testa telias 4G :-)

"I städer går det inte heller att montera hur många antenner som helst på varandra" -

Förstår ju även jag att det kommer inte att se riktigt klokt ut :-)

3GIS hyr in sig på en hel del mastställningar själva. Men på de egna 3GIS-masterna är det inget problem om platsen finns. Men som sagt så hyr 3GIS in sig på en hel del, både SUNABs master, Tele2s, Telenors, samt Telias. Så det är ju inte heller riktigt så lätt som 3 nog kunde önskat. 3 äger ju inga master alls utanför storstäderna, de ägs ju av 3GIS om något - annars är ju en hel del Telenors. Utifrån den synpunkten lär det vara lättare för Telia samt N4M att bygga ut nätet.

Här i Uppsala har 3 sökt flertalet nya bygglov för att kunna sätta upp nya antenner i centrum, där de antagligen inte haft möjlighet att sätta upp på 3GIS befintliga. Det är nämligen många antenner som inte sitter runt varandra här, utan många sitter en bit mer på huskanter och är dolda av färg eller liknande. Detta underlättar ju inte heller riktigt. Hade nog sett lite roligt ut om alla operatörer körde upp sina antenner på varandras. tongue

Oavsett, så tycker jag att det är skönt att märka en förbättring av täckningen hos den operatör man har. Nu sedan 3s utbyggnad av 3G 900 här i Uppsala, har de fått riktigt riktigt bra täckning. I min skola går Tele2 och Telia konstant på 3G. Telenor har svag 3G-täckning (på samma sätt som att 3 hade det tidigare) - medans 3 nu har bra 3G-täckning i hela skolan, även på ställen där de andra operatörerna knappt har täckning alls.

plun skrev:

Jag är INTE intresserad av "Skojarna från TRE" i den här tråden.... någon ny basstation ?  ^^

Det finns ingen "skojare från 3" här i tråden. Men det är ju ett enkelt sätt för att säga något sådant för att slippa svara på de argumenten jag hade. wink

Men sure, vi lämnar det nu och pratar istället om det tråden handlar om - om Telia ligger efter med 4G-utbyggnaden. Vilket de gör på vissa ställen, här i Uppsala är de snart ett år försenade och enligt deras ktj som ringde deras tekniker räknar de med ytterligare sex månader.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

129

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Har nu uppdaterat mitt inlägg med bilder.

Inlägg 113


/mod
permalänk:
http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p53980

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

130

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Nu verkar det som telia har uppdaterat sin utbyggnadskarta.

131

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Det som framförallt behövs är 4G 800 i städer, något som saknas i t.ex Uppsala. Tråkigt. Som det är nu är deras 4G-täckning väldigt dålig inomhus, i många nya hus finns det inte täckning alls.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

132

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

De lösa innanfönstren på landet har glavebel enkla energiglas. Skillnaden med och utan innanfönstren är 15 dBm på 800 MHz! Tror att det är ungefär den diff som bredbandsbolaget räknar med för sin karta över täckning inomhus. Det halverar täckningsområdet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

133

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Det som framförallt behövs är 4G 800 i städer, något som saknas i t.ex Uppsala. Tråkigt. Som det är nu är deras 4G-täckning väldigt dålig inomhus, i många nya hus finns det inte täckning alls.

Enligt kartan hos Telia så ska det byggas ut 4G 800 MHz i Uppsala innan årsskiftet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

134

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:
careface skrev:

Det som framförallt behövs är 4G 800 i städer, något som saknas i t.ex Uppsala. Tråkigt. Som det är nu är deras 4G-täckning väldigt dålig inomhus, i många nya hus finns det inte täckning alls.

Enligt kartan hos Telia så ska det byggas ut 4G 800 MHz i Uppsala innan årsskiftet.

Det skulle byggas innan årsskiftet 12/13 enligt samma karta också. Enligt kundtjänst ska det vara klart tidigast som sex månader.

Så tror inte speciellt mycket på kartan för tillfället. tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

135

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:
Discover skrev:
careface skrev:

Det som framförallt behövs är 4G 800 i städer, något som saknas i t.ex Uppsala. Tråkigt. Som det är nu är deras 4G-täckning väldigt dålig inomhus, i många nya hus finns det inte täckning alls.

Enligt kartan hos Telia så ska det byggas ut 4G 800 MHz i Uppsala innan årsskiftet.

Det skulle byggas innan årsskiftet 12/13 enligt samma karta också. Enligt kundtjänst ska det vara klart tidigast som sex månader.

Så tror inte speciellt mycket på kartan för tillfället. tongue


aha, ok...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

136

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Nån som tjänar rejält med pengar iaf!

http://www.idg.se/2.1085/1.528461/telia-okar-vinsten

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

137

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Telia måste minska komplexiteten... Ännu mer utarmade användarinterface är väl att vänta

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

138

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jo det är klart att vinsten ökar, men troligen kortsiktigt på sidan med datamängder för mobilt bredband, när kunderna upptäcker att datamängden är slut efter två tre filmer eller TV-program och det är den 6:e i månaden och sedan ska vänta till den första nästa månad innan Internet fungerar igen, så kommer nog många att lämna Telia, men problemet är att det tar 24 månader att lämna... Visst var Telia smarta, men de kommer knappast bli positivt resultat i längden... Och de kommer nog inte bli så populära heller, men det kommer att tjäna pengar på "dumma" konsumenter 2 år framåt  wink

139

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jo det är ju hårt att behöva inse att bandbredd kostar smile

Det blir spännande att se den andra seriösa operatören dvs Telenors bokslut!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

140

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Såg idag "gubbar" i en av Telias master, så äntligen byggs det.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

141 Senaste redigerad av plun (2013-11-09 08:32:27)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jo man har nu sparkat igång nya master smile

http://i.imgur.com/9T073Fhl.jpg

Lyckas inte pejla men ska kolla vidare under dagen.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

142

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Täckningskartan är uppdaterad. Dock skulle jag vilja kunna se skillnaden mellan 2600 & 800 MHz.


Jag hade rätt angående masten uppe vid E4:a...



http://i.imgur.com/SrosMmm.jpg?1

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

143

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

:-)
är inte telia- 800mhz
och telia+ 2600mhz
:-P

144

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jo

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

145 Senaste redigerad av Discover (2013-11-09 16:38:43)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

:-)
är inte telia- 800mhz
och telia+ 2600mhz
:-P


Jo, men hur ser man skillnaden i täckningskartan ?

Bilden i mitt inlägg är ju inte från täckningskartan.

http://www.telia.se/foretag/tackningska … t-internet

Skulle vilja kunna se skillnaden mellan 2600 & 800 MHz med olika färger som t.ex Tele2 gör.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

146

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Det finns inget så pass tydligt sätt. Det sätt som finns är att kolla på hur det ser ut med hastigheten som anges, 4G upp till 50Mbit/s är 800MHz och upp till 100Mbit/s är ju 2600MHz.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

147

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Det finns inget så pass tydligt sätt. Det sätt som finns är att kolla på hur det ser ut med hastigheten som anges, 4G upp till 50Mbit/s är 800MHz och upp till 100Mbit/s är ju 2600MHz.


Ok, ja, det förstår även jag.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

148

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Grönt är 2600, sylten 800. Ta bort 2G, 3G. I bil visar antennlober något bättre.

https://www.halebop.se/support/tackningskarta.

Kartan är rent nys eftersom SNR är så dåligt i många överlappande områden att data på 800 inte fungerar. Men för enstaka 2600 spots är den bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

149

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

jonasolof skrev:

Grönt är 2600, sylten 800. Ta bort 2G, 3G. I bil visar antennlober något bättre.

https://www.halebop.se/support/tackningskarta.

Kartan är rent nys eftersom SNR är så dåligt i många överlappande områden att data på 800 inte fungerar. Men för enstaka 2600 spots är den bra.

Tjau, nys eller inte, ämnet för tråden var om Telia ligger efter och visst gör de det men det de visar i just Gävle gör att man kommer att få ett toppennät där människor vistas för 4G.

Är det lika i alla andra städer så får de andra operatörerna något att bita i.

4G-masterna i Gävle är placerade precis där de behövs och exakt som jag själv efterlyste tidigare i tråden.

Kartan nedan är alltså bassationerna som ska startas inom de närmaste månaderna.

http://i.imgur.com/1qlx6Pal.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

150

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Själv väntar man fortfarande på svar från Telia på 1. När de tänkte bygga ut nätet, som de skulle gjort nu i ett års tid samt när 4G 800 kommer till Uppsala - för som det är just nu har de överlägset sämst 4G-nät här.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776