101

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Beslutsfattarna på Telia verkar vara golfspelande herrar i övre medelåldern så det finns en oproportionerlig satsning på att få 4G- täckning på golfbanor. Jag kan förstå att man vill ha täckning för tal på golfbanor men inte surfar man väl så intensivt där. däremot skippar telia områden där folk bor till nackdel för småföretagare som  behöver bra täckning med bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

102

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

jonasolof skrev:

Beslutsfattarna på Telia verkar vara golfspelande herrar i övre medelåldern så det finns en oproportionerlig satsning på att få 4G- täckning på golfbanor. Jag kan förstå att man vill ha täckning för tal på golfbanor men inte surfar man väl så intensivt där. däremot skippar telia områden där folk bor till nackdel för småföretagare som  behöver bra täckning med bredband.

Jo men .... en köpstark golfspelare är kanske som 4 Tre-kunder så det kan ju vara en smart affärside.
Sen är man ju mycket generös med att bygga slavmaster hos större företag inkl det jag jobbar åt.
Drar då massvis med kunder via företagsabbonemang.

Att ge sig in i Tre/Tele2 lågprisfight leder ju egentligen ingenvart.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

103 Senaste redigerad av careface (2013-10-01 20:59:09)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

plun skrev:

Att ge sig in i Tre/Tele2 lågprisfight leder ju egentligen ingenvart.

Det leder till fler kunder, annars skulle de inte göra det. Om det inte fanns någon vinst i att erbjuda mer prisvärt bredband eller mer prisvärda mobilabonnemang, skulle de nog inte göra det.

Telenor håller ju med det så mycket att BBB håller kvar generösare datamängder. Det är bara Telenor som fått för sig att de vill bli som Telia, i allt möjligt. Det är i princip den enda konkurrent de ser. Egentligen borde de satsa på att bli större än Tele2 först. Men icke - de går av någon anledning på Telia, vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de förlorar många av sina tidigare kunder på det. Telenor har ju försämrat sig rejält senaste tiden tycker jag.

Men om jag ska hålla mig till ämnet, så ger ju samtidigt ett lägre pris - ofta högre inkomst till operatören till följd av fler kunder. Vilket i sin tur leder att operatören i fråga kan göra ytterligare investeringar i nätet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

104

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

@Plun

Är dedär slavmasterna som du nämner att Telia bygger hos större företag tillgängliga även för andra användare elelr behövs något särskilt APN?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

105

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Av vad jag har hört hittills så kommer de inte satsa speciellt mycket över Gävle i år, utan främst täcka så stor del som möjligt av södra Sverige samt skidorter med 4G.

De preliminära planerna är att bygga ut mer uppåt norr är först under våren 2014. Just nu jobbar de mycket med att bygga bort luckorna i 4G-täckningen som finns.


Okej, det är ju bara ca 2 månader kvar av 2013 iaf :-)

Kollade täckningskartan nyss och Gävle är ju enda staden i Norrland med 4G täckning från 3...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

106

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Av vad jag har hört hittills så kommer de inte satsa speciellt mycket över Gävle i år, utan främst täcka så stor del som möjligt av södra Sverige samt skidorter med 4G.

De preliminära planerna är att bygga ut mer uppåt norr är först under våren 2014. Just nu jobbar de mycket med att bygga bort luckorna i 4G-täckningen som finns.

Är det primärt 4G på platser som redan har 3G som gäller för nästa år, eller kommer man att täcka områden som idag helt saknar täckning?

Tre har ju växt rätt ordentligt de senaste åren, men ska man bli större har jag en känsla av att yttäckningen i åtminstone södra Norrland måste förstärkas. Med 3G 900 och 4G 800 kommer man ju rätt långt med lite pengar.

107

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Husknuten skrev:
careface skrev:

Av vad jag har hört hittills så kommer de inte satsa speciellt mycket över Gävle i år, utan främst täcka så stor del som möjligt av södra Sverige samt skidorter med 4G.

De preliminära planerna är att bygga ut mer uppåt norr är först under våren 2014. Just nu jobbar de mycket med att bygga bort luckorna i 4G-täckningen som finns.

Är det primärt 4G på platser som redan har 3G som gäller för nästa år, eller kommer man att täcka områden som idag helt saknar täckning?

Tre har ju växt rätt ordentligt de senaste åren, men ska man bli större har jag en känsla av att yttäckningen i åtminstone södra Norrland måste förstärkas. Med 3G 900 och 4G 800 kommer man ju rätt långt med lite pengar.


Ja, och om de kan använda basstationer som klarar både 3G 900 & 4G 800 så blir det nog ännu billigare att bygga ut.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

108

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Har noterat att det har kommit upp nya antenner på en mast här i stan som tidigare bara huserat Telia gsm, förra året så grävdes fiberkabel ned till teknikboden, så jag misstänker att det är något på gång...

Masten har aldrig haft anslutning med radiolänk, så förmodligen var den ansluten mot kopparnätet tidigare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

109

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Visas något på deras utbyggnadskarta gällande masten?

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb … g-gsm.page

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

110 Senaste redigerad av Discover (2013-10-09 19:58:59)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Visas något på deras utbyggnadskarta gällande masten?

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb … g-gsm.page


Nä...

Ska röra mig runt masten någon dag & testa att låsa min Galaxy S4 mini mot GSM 1800, 3G 900 & 4G 800 / 2600.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

111

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Räkna inte med att du hittar något direkt, det brukar ta ett tag från det att hårdvaran satts upp tills dess att masten är igång smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

112

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jo, misstänker det. tror dock att gsm utrustningen fortfarande är igång. Igår så var iaf det ingen 4G eller 3G 900 igång.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

113 Senaste redigerad av Discover (2013-10-10 21:21:22)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Kunde inte sova, så jag började med att pilla på min Galaxy S4 Mini och testade att låsa den mot band 20 (800 MHz) och jag fick kontakt!

Enligt täckningskartan så är närmaste basstation för 800 MHz i Sandviken,
så troligtvis har de fått igång iaf en basstation i Gävle nu för 800 MHz.

Tog några skärmbilder från Galaxy S4:an:

http://i.imgur.com/uSpvkLl.png

http://i.imgur.com/CqzG7SY.png

Och sedan tog jag upp surfplattan och surfade in på telia för att kolla utbyggnadsplanerna,
och på den sidan såg jag en rejäl förändring i telias utbyggnadsplaner, se själva :-)

Masten jag pratade om igår, den får 4G 800 MHz.

Telia kallar den masten för "BOM Upplandsleden"

Vilket bolag är det som bygger ut mobilnäten åt Telia ? Relacom ?
Skulle vara roligt att få se när de "smäller upp" en ny site.


http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb … g-gsm.page

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

114

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Undrar varför Telia har max 40 på 800 när de andra har max 60?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

115

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Behövs väl inte mer, då max månadssurf är 10GB för 399:-, så även om Telia nu enl. sin karta ska bygga ut i Ransäter, Värmland i början av 2014, så är det inget alternativ, dessutom ska de troligen ta bort koppartråden till min fastighet, den gick av när vägen blev fixad, hela Sverige ska leva, men alla ska inte ha bredband och fast telefon...

116

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Telia säljer det även som upp till 50Mbit/s. Så de vet nog inte själva riktigt vad det kan ge för hastigheter...

Men med deras snåla datamängd behövs nog inte så mycket högre hastighet egentligen, som du säger. Tyvärr är endast 3 de som har ett vettigt prissatt alternativ i dagsläget.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

117

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Men med deras snåla datamängd behövs nog inte så mycket högre hastighet egentligen, som du säger. Tyvärr är endast 3 de som har ett vettigt prissatt alternativ i dagsläget.

Jo nu var det väl så att man slog fast att det inte är vettig prissättning i Sverige just nu...någon måste bort.

Nåja, Telia visar ju här att det finns investeringspengar och de nya masterna är ju placerade precis som jag tidigare efterlyste i tråden.

Mycket trovärdigt och det här blir blåslampa för övriga operatörer!

http://i.imgur.com/lCFnxUHl.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

118

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

jonasolof skrev:

@Plun

Är dedär slavmasterna som du nämner att Telia bygger hos större företag tillgängliga även för andra användare elelr behövs något särskilt APN?

Nej vi har en slavmast enkelt uppsatt på en högre byggnad som vem som helst kan ansluta sig mot men räckvidden är precis runt vårt område.  Enligt uppgift vanligt när Telia sluter större företagsavtal för många kunder.

Sedan inne i byggnader så håller man på och ska bygga ett eget GSM-repeater nät för att förhoppningsvist kunna skrota de flesta fasta telefonerna.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

119 Senaste redigerad av careface (2013-10-10 16:16:23)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Å andra sidan har Telia aldrig haft speciellt vettiga priser. Men det är ju bra att de satsar mer på nätet, så det når upp till de andra operatörernas kvalitet på 3G och 4G.

För om man tar Uppsala t.ex, här har 3 hunnit bygga ut hela sitt 3G och 4G-nät innan Telia ens fått upp sina 4G 800-master, som nu är förskjutna ett helt år från ordinarie planering. Jag får hoppas att det går snabbare att få igång deras andra master. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

120

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Å andra sidan har Telia aldrig haft speciellt vettiga priser. Men det är ju bra att de satsar mer på nätet, så det når upp till de andra operatörernas kvalitet på 3G och 4G.

För om man tar Uppsala t.ex, här har 3 hunnit bygga ut hela sitt 3G och 4G-nät innan Telia ens fått upp sina 4G 800-master, som nu är förskjutna ett helt år från ordinarie planering. Jag får hoppas att det går snabbare att få igång deras andra master. smile

Nejdå, Tre har inga pengar att göra en större investering med så de är snart en andra klassens operatör! smile
Snaran dras nog sakta men säkert åt och jag betvivlar att Investor eller Hutchinson har något intresse av att satsa mer pengar för att hänga med på den här lilla ankdammsmarknaden!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

121 Senaste redigerad av careface (2013-10-10 16:54:36)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Om de inte hade planer på att fortsätta med utbyggnaden och bry sig, varför har de då byggt ut sitt nät så hårt senaste året? Med i snitt 30 nya eller uppgraderade master varje vecka, så arbetar de väldigt hårt. Någon plan måste finnas, annars hade de ju säkert kunnat sälja av 3 till någon annan operatör här i Sverige. Telenor eller Kinnevik/Tele2 hade säkert kunnat tänka sig att köpa 3 för en billig peng.

Varför hade de då visat ett intresse för att köpa upp Tele2-koncernen om de själva inte tänkte finnas kvar? Varför skulle de lägga många många miljoner (om inte miljarder) på den utbyggnad de just nu genomför?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

122

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Om de inte hade planer på att fortsätta med utbyggnaden och bry sig, varför har de då byggt ut sitt nät så hårt senaste året? Med i snitt 30 nya eller uppgraderade master varje vecka, så arbetar de väldigt hårt. Någon plan måste finnas, annars hade de ju säkert kunnat sälja av 3 till någon annan operatör här i Sverige. Telenor eller Kinnevik/Tele2 hade säkert kunnat tänka sig att köpa 3 för en billig peng.

Varför hade de då visat ett intresse för att köpa upp Tele2-koncernen om de själva inte tänkte finnas kvar? Varför skulle de lägga många många miljoner (om inte miljarder) på den utbyggnad de just nu genomför?

Nejdå de har inte byggt ut "hårt" jämfört med de andra operatörerna.... enbart där de är tvugna och det totalt börjar korka ihop sig.  Sen presenterar då oxå skojarna hur "duktiga" de är på att bygga ut nätet. 

Jag är ganska säker på att det är rätt ut i avgrunden just nu för Tre tjänar inga pengar på sina kunder!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

123

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

plun skrev:

Nejdå de har inte byggt ut "hårt" jämfört med de andra operatörerna.... enbart där de är tvugna och det totalt börjar korka ihop sig.  Sen presenterar då oxå skojarna hur "duktiga" de är på att bygga ut nätet. 

Jag är ganska säker på att det är rätt ut i avgrunden just nu för Tre tjänar inga pengar på sina kunder!

Hur många master menar du att andra operatörer bygger varje vecka? Det går inte att jämföra med Tele2 och Telenor eftersom de har använt befintliga mastpositioner för deras 4G-master och kunnat uppgradera basstationerna till 4G och på så sätt lätt kunnat köra LTE 900 på platsen tillsammans med GSM 900. Sen, om de endast byggde där "det började korka ihop sig" varför har de främst byggt i små orter, där nätet verkligen inte ens varit i närheten av att ha varit överbelastat?

3 har inte haft samma möjligheter, i den utsträckning det är möjligt har de använt 3GIS master och sina egna, men annars har de behövt ansöka om nya bygglov osv - vilket drar ut på tiden.

Telia visar också hur de byggt ut nätet, blir de också skojare då? o.O

Men du har ju ingen fakta att ens lägga fram eller ens något som tyder på att 3 skulle stänga. Det jag visar (deras intresse av att köpa upp Tele2, deras utbyggnad, att de är operatören som växer näst snabbast i Sverige osv).

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

124

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:
plun skrev:

Nejdå de har inte byggt ut "hårt" jämfört med de andra operatörerna.... enbart där de är tvugna och det totalt börjar korka ihop sig.  Sen presenterar då oxå skojarna hur "duktiga" de är på att bygga ut nätet. 

Jag är ganska säker på att det är rätt ut i avgrunden just nu för Tre tjänar inga pengar på sina kunder!

Hur många master menar du att andra operatörer bygger varje vecka? Det går inte att jämföra med Tele2 och Telenor eftersom de har använt befintliga mastpositioner för deras 4G-master och kunnat uppgradera basstationerna till 4G och på så sätt lätt kunnat köra LTE 900 på platsen tillsammans med GSM 900. Sen, om de endast byggde där "det började korka ihop sig" varför har de främst byggt i små orter, där nätet verkligen inte ens varit i närheten av att ha varit överbelastat?

3 har inte haft samma möjligheter, i den utsträckning det är möjligt har de använt 3GIS master och sina egna, men annars har de behövt ansöka om nya bygglov osv - vilket drar ut på tiden.

Telia visar också hur de byggt ut nätet, blir de också skojare då? o.O

Men du har ju ingen fakta att ens lägga fram eller ens något som tyder på att 3 skulle stänga. Det jag visar (deras intresse av att köpa upp Tele2, deras utbyggnad, att de är operatören som växer näst snabbast i Sverige osv).


Vad då, 3 kan väl sätta upp 4G basstationer på samtliga 3GIS master ? 3 äger ju iaf 50 % av 3GIS och då bör det ju inte vara några problem ?

Det handlar ju bara om viljan, Tele2 & Telenor byggde ju ut 2G & 4G genom att använda befintliga master, det har ju visat sig vara ganska lyckat då de redan nu når 99 % av befolkningen.

Och glöm inte att de fick byta ut all hårdvara för att kunna bygg det nya nätet, möjligtvis har de sluppit att byta ut antennerna i de master som tidigare bara hanterat GSM, men som nu även hanterar 4G 900 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

125 Senaste redigerad av careface (2013-10-10 20:14:00)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:

Vad då, 3 kan väl sätta upp 4G basstationer på samtliga 3GIS master ? 3 äger ju iaf 50 % av 3GIS och då bör det ju inte vara några problem ?

Det handlar ju bara om viljan, Tele2 & Telenor byggde ju ut 2G & 4G genom att använda befintliga master, det har ju visat sig vara ganska lyckat då de redan nu når 99 % av befolkningen.

Och glöm inte att de fick byta ut all hårdvara för att kunna bygg det nya nätet, möjligtvis har de sluppit att byta ut antennerna i de master som tidigare bara hanterat GSM, men som nu även hanterar 4G 900 MHz.

Nej, det kan de inte. Detta eftersom 3GIS hyr in sig på en hel del av masterna, tidigare GSM-master. I städer går det inte heller att montera hur många antenner som helst på varandra, men i den mån det har varit möjligt har de kunnat göra detta.

Anledningen till att det är så pass håligt som det är idag, är av den anledningen. De har inte fått sätta upp nya sändare på alla ställen där de har velat - men nu under senare delen av 2013 och första halvåret 2014 kommer de jobba mycket med att lappa igen nätet. Sen kör ju Telia lite på samma sätt på vissa ställen, kolla i mitten av Sverige. Några pluppar här och där, likaså över Uppsala.

Största problemet för 3 har varit att få plats för sina sändare samt byggloven som behövs för att få bygga på ställen i städer. Ja, Telenor och Tele2 har rullat ut nätet extremt hårt - det är ju två operatörer som står bakom den utbyggnaden vilket gör det lättare att satsa pengar. Om båda operatörerna satsar det 3 satsar, blir det ju i princip dubbelt så mycket nät. Dessutom har de också lätt kunnat uppdatera/byta ut befintliga basstationer och de har inte på samma sätt behövt ansöka om nya bygglov osv utan de har kunnat göra utbytet/uppdateringen och sedan eventuellt justerat någon sändare och sedan har det rullat. 3 behöver ju bygga nytt, vilket tar längre tid och är svårare just pga de tillstånd som krävs.

Men det mesta handlar ju i slutändan om vilken operatör som är bäst för sina behov, Telia är långt ifrån bäst för alla - 3, Tele2 och Telenor, samma sak med dem. Som det är idag har ju Telia störst GSM-nät, 3 störst 3G-nät och Tele2/Telenor störst 4G-nät. Hur det ser ut i slutet av 2013 och 2014 återstår att se.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776