76

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

För att de har möjligheten ? Jag vet inte.

2G nätet moderniseras för att leva vidare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

77 Senaste redigerad av careface (2013-09-16 21:46:06)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

En längre tanke är nog dessutom en utfasning av 2G-nätet som de har till förmån för 3G-nätet och då vill de väl att även de med äldre telefoner fortfarande ska kunna använda nätet.

Dessutom handlar det nog om att de vill att folk med 3G-enheter ska kunna ha bra 3G-täckning oavsett vart man är osv.

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar, men om de tar frekvensutrymme från 2G-nätet, lär väl det inte kunna ha samma höga kapacitet vilket kommer göra att det lättare kommer bli överbelastat och då behövs det kanske ett 3G-nät för att kunna ringa?

Dessutom kanske de inte ser 4G som en hel lösning för samtal och surf utan vill se 4G-nätet mer som ett datanät och inte ett samtalsnät.

Bara några tankar...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

78

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

hur man kommerförbi frekvens/3g auktionerna med teknikstyrda frekvenser som var då....
hur man segmenterar hårdvaran så man måste köpa operatörs specifik telefåån/modääm så unlocking blir meningslös om inte fw kan bytas efter behov.
:-)
good move

känns som 3g går via annat nu här mot tele2's 3g, för t2 är as slött, 1mbit, mot telias ger över 10mbit ua.

79

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Tror Tele2 gett upp sitt 3G-nät väldigt mycket och satsar mycket mer på sitt 4G-nät, tyvärr. De är den enda operatör som kör ett "flyttlass" från 3G till 4G. De marknadsför 4G-mobiler väldigt mycket när de just pekar på 4G-delen.

Detta är nog för att de insett att de inte kommer kunna göra sitt 3G-nät riktigt bra. På samma sätt som Telenor kommer de nog inte att bygga 3G på 900MHz, det finns nog för lite frekvensutrymme där för att det också skulle få plats och de vet att Telenor och 3 har bättre 3G-nät. Samtidigt som de vet att de har ett bra 4G-nät som de kan skryta lite med.

Personligen ser jag det dock som viktigt att man har ett bra 3G-nät som grund och sedan kan man bygga ett 4G-nät utöver det. Något som Telenor har lyckats med, förhoppningsvis lyckas 3 bygga ut sitt 4G-nät och se till att det är bra, samma sak med Telia som jag hoppas lyckas att bygga ut sitt 3G och 4G-nät till att bli bra.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

80

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

hur man kommerförbi frekvens/3g auktionerna med teknikstyrda frekvenser som var då....
hur man segmenterar hårdvaran så man måste köpa operatörs specifik telefåån/modääm så unlocking blir meningslös om inte fw kan bytas efter behov.
:-)
good move

känns som 3g går via annat nu här mot tele2's 3g, för t2 är as slött, 1mbit, mot telias ger över 10mbit ua.

Vad menar du med texten som jag gjorde "fet" ?

I stort sett alla smartphones & modem på den Svenska marknaden klarar redan idag 3G på både 900 & 2100 MHz & smartphones med 4G har oftast stöd för just 800 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

81

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:
G-Man skrev:

hur man kommerförbi frekvens/3g auktionerna med teknikstyrda frekvenser som var då....
hur man segmenterar hårdvaran så man måste köpa operatörs specifik telefåån/modääm så unlocking blir meningslös om inte fw kan bytas efter behov.
:-)
good move

känns som 3g går via annat nu här mot tele2's 3g, för t2 är as slött, 1mbit, mot telias ger över 10mbit ua.

Vad menar du med texten som jag gjorde "fet" ?

I stort sett alla smartphones & modem på den Svenska marknaden klarar redan idag 3G på både 900 & 2100 MHz & smartphones med 4G har oftast stöd för just 800 MHz.

tdd/fdd
på olika band.
men det löser sig troligen med ny hw.
sedan om operatörerna byter band mellan sig då kan det ge större segment så blir det fin fint :-)
kunderna måste byta till nyare modem/fw, dom gammla kommer att "funka dåligt" är så med tele2 tex på masten jag provade med, stor del av 3g bandbredden fimpad, 4g på 2100 också snart?
gamla gsm tlf är nog få nu? säljs inte ens längre i princip?

näten är för segemterade, en fet defrag behövs.

snart finns alla operatörer på alla master på ett eller annat vis, en rokad till så :-)

800/900/1800/2100/2600

82 Senaste redigerad av Discover (2013-09-17 02:54:14)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:
Discover skrev:
G-Man skrev:

hur man kommerförbi frekvens/3g auktionerna med teknikstyrda frekvenser som var då....
hur man segmenterar hårdvaran så man måste köpa operatörs specifik telefåån/modääm så unlocking blir meningslös om inte fw kan bytas efter behov.
:-)
good move

känns som 3g går via annat nu här mot tele2's 3g, för t2 är as slött, 1mbit, mot telias ger över 10mbit ua.

Vad menar du med texten som jag gjorde "fet" ?

I stort sett alla smartphones & modem på den Svenska marknaden klarar redan idag 3G på både 900 & 2100 MHz & smartphones med 4G har oftast stöd för just 800 MHz.

tdd/fdd
på olika band.
men det löser sig troligen med ny hw.
sedan om operatörerna byter band mellan sig då kan det ge större segment så blir det fin fint :-)
kunderna måste byta till nyare modem/fw, dom gammla kommer att "funka dåligt" är så med tele2 tex på masten jag provade med, stor del av 3g bandbredden fimpad, 4g på 2100 också snart?
gamla gsm tlf är nog få nu? säljs inte ens längre i princip?

näten är för segemterade, en fet defrag behövs.

snart finns alla operatörer på alla master på ett eller annat vis, en rokad till så :-)

800/900/1800/2100/2600

tdd/fdd är det väl bara "3" som har bökat till det med ?

Det finns billiga GSM-telefoner, från 99 kr & GSM kommer att leva vidare.

http://www.siba.se/product/13609984/sam … ref=search

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … En4s994OGj


Och vad är det för segment du pratar om ?

Tele2 & Telenor kommer att lansera 4G på 800 MHz och det kommer att få lika bra täckning som deras 4G nät på 900 MHz har idag, när det är klart så kan du använda samma telefon med samtliga svenska operatörer (förutom Net 1), HTC ONE har inte stöd för 4G 900 MHz, men det har t.ex Samsung, Nokia & numera även Apple.

Många smarta telefoner & modem har stöd för samtliga band:
800(4G)/900(2G,3G & 4G)/1800(2G & 4G)/2100(3G)/2600(4G).


"kunderna måste byta till nyare modem/fw, dom gammla kommer att "funka dåligt" är så med tele2 tex på masten jag provade med, stor del av 3g bandbredden fimpad"

- Du har inte tänkt på att masten kan vara hårt belastad bara ?

Tele2 kan inte ta 2100 MHz till 4G, dem delar den licensen med Telia! Och jag tror inte Tele2 har några sådana planer, de har redan frekvensutrymme i 800, 900, 1800 & 2600 MHz som de använder till 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

83

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:
G-Man skrev:
Discover skrev:

Vad menar du med texten som jag gjorde "fet" ?

I stort sett alla smartphones & modem på den Svenska marknaden klarar redan idag 3G på både 900 & 2100 MHz & smartphones med 4G har oftast stöd för just 800 MHz.

tdd/fdd
på olika band.
men det löser sig troligen med ny hw.
sedan om operatörerna byter band mellan sig då kan det ge större segment så blir det fin fint :-)
kunderna måste byta till nyare modem/fw, dom gammla kommer att "funka dåligt" är så med tele2 tex på masten jag provade med, stor del av 3g bandbredden fimpad, 4g på 2100 också snart?
gamla gsm tlf är nog få nu? säljs inte ens längre i princip?

näten är för segemterade, en fet defrag behövs.

snart finns alla operatörer på alla master på ett eller annat vis, en rokad till så :-)

800/900/1800/2100/2600

tdd/fdd är det väl bara "3" som har bökat till det med ?

Det finns billiga GSM-telefoner, från 99 kr & GSM kommer att leva vidare.

http://www.siba.se/product/13609984/sam … ref=search

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … En4s994OGj


Och vad är det för segment du pratar om ?

Tele2 & Telenor kommer att lansera 4G på 800 MHz och det kommer att få lika bra täckning som deras 4G nät på 900 MHz har idag, när det är klart så kan du använda samma telefon med samtliga svenska operatörer (förutom Net 1), HTC ONE har inte stöd för 4G 900 MHz, men det har t.ex Samsung, Nokia & numera även Apple.

Många smarta telefoner & modem har stöd för samtliga band:
800(4G)/900(2G,3G & 4G)/1800(2G & 4G)/2100(3G)/2600(4G).


"kunderna måste byta till nyare modem/fw, dom gammla kommer att "funka dåligt" är så med tele2 tex på masten jag provade med, stor del av 3g bandbredden fimpad"

- Du har inte tänkt på att masten kan vara hårt belastad bara ?

Tele2 kan inte ta 2100 MHz till 4G, dem delar den licensen med Telia! Och jag tror inte Tele2 har några sådana planer, de har redan frekvensutrymme i 800, 900, 1800 & 2600 MHz som de använder till 4G.

utan gsm saknar operatörerna täckning, utan att kunderna köper hippare multibandtelefoner av tex dig listade ok tlf med samtliga band.
masten kan inte vara hårtbelastat så att det yttrar sig så, sedan är bandbredden med tex speedtest konstant låg och inte hoppig/modulerad av belastningen över dygnet, så ev belastning ligger isf på jämt över dygnets timmar, inte troligt. är mer ett max värde satt som inte går att passera - move 3g to 4g or u crawl...

nej dom kan ej släcka gsm, då kan inte turisterna ringa tex. men man kan minska bandbredden och överföra till 4g.

84

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Hur går det med deras miljardsatsning egentligen? Den syns verkligen inte på utbyggnadskartan. Täckningen är riktigt skral...

85

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Telias täckning kan vara väldigt olika beroende på vart man bor , jag har testat en hel del här runt ikring jag bor
och här måste jag erkänna att Telia har bäst 4G täckning av alla .,,väldigt sällan 4G försvinner från min Xperia Z när jag är ute och åker...har blivit lite "biten" av detta med master osv...så jag åkte på en del vägar bara för att kolla ...
Sedan är det säkert så att Telia har dålig 4G täckning på flera andra ställen ...och ärlig talat så ger jag inte mycket för
Telenors täcknings karta....t.ex så har dom inte alls så bra täckning i södra Dalsland som det står på deras sida...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

86

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Det vore intressant att veta hur många dBm i fältstyrka de olika operatörerna räknar med som gräns för täckning. Finns någon norm? Sedan bidrar skog med dämpning som datormodellerna bortser från.

För att inte tala om interferens...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

87

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

goliat skrev:

Telias täckning kan vara väldigt olika beroende på vart man bor , jag har testat en hel del här runt ikring jag bor
och här måste jag erkänna att Telia har bäst 4G täckning av alla .,,väldigt sällan 4G försvinner från min Xperia Z när jag är ute och åker...har blivit lite "biten" av detta med master osv...så jag åkte på en del vägar bara för att kolla ...
Sedan är det säkert så att Telia har dålig 4G täckning på flera andra ställen ...och ärlig talat så ger jag inte mycket för
Telenors täcknings karta....t.ex så har dom inte alls så bra täckning i södra Dalsland som det står på deras sida...


Ja, helt klart. Nu vet jag inte var du håller hus, men jämför gärna Telias 4G täckning med Tele2 / Telenor eller 3 över Gävle... och ingen planerad utbyggnad från Telia (!!)

Kan tycka att det bör gå ganska fort att byta utrustningen i alla master som sänder GSM/EDGE...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

88

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

du menar att Telia inte har bra täckning i Gävletrakten ?  du skrev att jag gärna skulle jämföra...men du skriver inget
om täckningen är bra eller dålig....gissar att du menar den är kass....

jag bor i Bohuslän....jag påpekar ju i mitt inlägg att Telias täckning är väldigt olika beroende vart man bor ...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

89

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

kollade på Gävle nu på Telia.se och det stämmer ju att täckningen är bara inne i tätorten ...men att dom inte har någon planerad utbyggnad av 4G och 3G är verkligen fel av dig ...det står ju på sidan ..har du tittat ordentligt ?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

90

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

goliat: jag tror att Discover syftar på den planerade utbyggnaden vid Gävle och inte generellt. Dock är deras utbyggnadsplaner ganska snåla generellt ändå tycker jag - speciellt med tanke på deras miljardsatsning tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

91 Senaste redigerad av Discover (2013-09-22 12:07:40)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

goliat skrev:

du menar att Telia inte har bra täckning i Gävletrakten ?  du skrev att jag gärna skulle jämföra...men du skriver inget
om täckningen är bra eller dålig....gissar att du menar den är kass....

jag bor i Bohuslän....jag påpekar ju i mitt inlägg att Telias täckning är väldigt olika beroende vart man bor ...

kollade på Gävle nu på Telia.se och det stämmer ju att täckningen är bara inne i tätorten ...men att dom inte har någon planerad utbyggnad av 4G och 3G är verkligen fel av dig ...det står ju på sidan ..har du tittat ordentligt ?

Nä, Telias 4G täckning är väldigt begränsad här i Gävle, ja det finns täckning inne i stan, enbart 2600 MHz.
Om du då jämför 4G täckningen mot Tele2 / Telenor eller 3´s 4G täckning så är Telias väldigt dålig.

Jag menade såklart att du skulle jämföra Telias täckningskarta med kartor från andra operatörer med 4G, och då ser du ju att Telia ligger efter.


Ja, du påpekade att täckningen är väldigt olika beroende på vart man bor, och det håller jag med om, här i Norrland så har Telia usel 4G täckning jämfört med övriga operatörer
( de två med bästa 4G täckning är Tele2 & Telenor ).


Vart på telia.se står det att det finns planerad utbyggnad som ger bättre täckning,
utöver detta: Just nu bygger vi ut 4G och 3G-näten som om bara ett par år kommer täcka mer än 90 % av Sveriges yta. ?

Det finns planerad utbyggnad för 2 st basstationer inne i Gävle, den vid sjukhuset kommer att ge området mellan Västra vägen & Hamnleden 4G täckning annars är det ingen direkt skillnad mot för vad det är idag.

Att Telia ska satsa på att få lika bra 4G täckning som deras 2G nät har idag, det vet jag.. men då bör det ju stå på kartan också "Planerad utbyggnad", se bild:


http://forumbilder.se/CFHBL/planerad-utbyggnad-telia-2013-09-22.jpg

http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … ilnat.page

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

92

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

om du bara tittar på Telenors täckningskartor och tror att det finns täckning överallt där dom visar med en bild på att dom har det är inget jag skulle rekomendera...det är ett sätt att locka kunder ...kommersiellt trams

här på västkusten där jag bor så är Tre´s 4G täckning mycket sämre än Telia ...

på en så hårt belastad väg dom E6 mellan GBG och Uddevalla så försvinner Tre flera gånger på 4G och Telias 4G var online hela tiden ...

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

93

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Här i Gästrikland & ned mot Stockholm så vet jag att 4G täckningen med Tele2 är bra, till och med bäst (täckningsmässigt) då jag använder nätet dagligen.

Men så är det, alla operatörer är olika bra på olika platser i Sverige.

3´s täckning är även den begränsad, brukar avråda folk från att bli kund hos 3,
på grund av deras dåliga täckning norr om Dalälven.


Dock så har jag lite svårt att förstå varför det tar sådan tid för Telia att uppgradera 2G basstationerna så att de även kan sända ut 4G.

Telia har genom Skanova fiber långt ut i bushen & sen så finns det ju radiolänkar med bra kapacitet OCH pengar!

Varför går det då så segt ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

94

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

jag tror det beror på att det är massa tanter och gubbar som bestämmer på Telia och att staten äger fortfarande en del av företaget ...för många som ska vara med om att bestämma vart kakan ska ätas wink

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

95 Senaste redigerad av plun (2013-09-29 14:37:51)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:

Det finns planerad utbyggnad för 2 st basstationer inne i Gävle, den vid sjukhuset kommer att ge området mellan Västra vägen & Hamnleden 4G täckning annars är det ingen direkt skillnad mot för vad det är idag.

Att Telia ska satsa på att få lika bra 4G täckning som deras 2G nät har idag, det vet jag.. men då bör det ju stå på kartan också "Planerad utbyggnad", se bild:

Jo jag kör ju både med Telia samt Telenor, Telenor för det mobila hemma och Telia på luren (en cappad 20 Mbits företagsabb)

Mot sjukhuset kör jag redan med Telenor och med Telia är det ett gränsfall att man får 4G, ofta väljs 3G.
(så det blir bra med Telia smile  )

Sen är det ju märkligt med just Telia och jag mailade och frågade för bra längesedan hur man kan missa stora publika platser som Läkerol Arena samt Travbanan....sedan hela Sätra, 15000 personer bor där  ??

Tvivlar på att Sjukhuset kommer att klara hela Sätra men troligen Läkerolen plus mig själv smile

Men Telias trovärdighet kan ifrågasättas.

Angående Telia/Skanovas vilja att dra fiber så dividerade jag om det i annan tråd och det är ju äckligt dyrt för något där Telia ofta nyttjar sina egna nedlagda rör... aldrig att jag skulle binda mig till Telia igen via fiber !!!  No Way!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

96

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Har ställt frågan till Telia varför de inte presenterar deras utbyggnadsplaner, liksom tele2 och telenor gjorde. Svaret blir bara "vi vet ej". Därför tror jag det är en stor reklamkampanj för att vi ska tro att telia är bra, någon utbyggnad är det inte frågan om.

Jag har ett väldigt bra exempel att de lovat nu i över 1,5 år att bygga 4G i Luleås omnejd, lovat att de ska bygga inom ett halvår, den tiden har gått nu med det trippla.

Jag kallar det falsk marknadsföring, de är bara intresserad av att binda abonnenter på långa bindningstider.
Och självklart......... muta folk i skurkstater.

97

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

operatörerna säljer först, sedan bygger man där det är sålt "bostadsort" så köper du mbb till ett sommarställe kommer operatören att bygga ut sitt mbb-nät där du är bosatt, vid fråga om dålig täckning/hastighet fås svar på adress har du lte cat 13, så vad är problemet?

kontentan är att operatörerna bygger på fel områden, i tex tätort finns ofta redan tex fiber, antalet mbb kunder som använder det där torde vara låg, kontra semesterbyar :-)

det du beskriver att sälja först och inte leverera utbyggnad pga inte tillräcklig säljning är det enda operatörerna har gemensamt...
nu har 3g byggs ut, nu säljer dom "endast" 4g med högre pris, med samma utbyggnadsplaner (på 5år sikt) så betala för 4g igen, få 3g i fem år framåt då kanske det kommer 4g med äkta 4g,

98 Senaste redigerad av careface (2013-10-01 19:10:04)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Den enda utbyggnaden de visar, är den som finns på deras utbyggnadskarta. Ta Uppsala t.ex, här finns det sju nya planerad 4G-master enligt Telias utbyggnadskarta. Dessa är nu väldigt försenade, nu står det "okt-dec" och om jag inte missminner mig, skulle de sättas upp förra året - var planerna till en början. Sedan sa de i våras, somras och nu hösten. Chansen att de kommer upp nu, tycker jag är liten.

För att sätta det i jämförelse, 3 har under sommaren tills nu satt upp över 50 nya siter. Totalt 18 master. Fler ska komma.

Totalt ska Telia ha 238 planerade nya 4G-master, varav 84 är "4G+" (2600MHz). Ingen utbyggnad planerad i Kalmar-Län (inkl. Öland), Hallan och typ Jämtland. Som en jämförelse: 3 ska köra igång över över 100 nya master i Skåne, Blekinge samt på Västkusten inom någon månad. I resten av Sverige, utan Stockholm, ytterligare 65 master och i Stockholm 55. Detta är på ett ungefär. Detta blir då totalt över 220 nya master, där den absoluta majoriteten redan är uppsatta och en stor del redan igång.

Så hittills, har Telias planer inte visat sig speciellt mycket och i jämförelse är de inte så speciella - åtminstone inte så speciella de vill få det att låta som med sin "miljardsatsningskampanj". Men det återstår väl att se hur det ser ut sen, som det är idag är ju yttäckningen störst hos N4M-operatörerna. Sen ligger ju Telia och slåss med 3, men jag skulle nog säga att som det är idag är 3s 4G-täckning större.

Telias utbyggnadskarta: http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb … g-gsm.page

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

99

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Ja, Telia är idag den som har sämst 4G nät täckningsmässigt...


Careface

Vet du om 3 har några planer på att bygga ut 3G här i Norrland ?

Känns som att jag skulle kunna tänka mig att byta tillbaka till 3, om de ger mig ett supererbjudande & lite bättre täckning än va de har idag...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

100

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Av vad jag har hört hittills så kommer de inte satsa speciellt mycket över Gävle i år, utan främst täcka så stor del som möjligt av södra Sverige samt skidorter med 4G.

De preliminära planerna är att bygga ut mer uppåt norr är först under våren 2014. Just nu jobbar de mycket med att bygga bort luckorna i 4G-täckningen som finns.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776