51 Senaste redigerad av Husknuten (2013-08-02 10:07:14)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Nalleman skrev:
Husknuten skrev:
goliat skrev:

Oj va dålig täckning Telia hade i hela Småland ...men jag tittade på utbyggnadskartan ..som ska starta flera sändare inom kort...jag har nog bara tur som har bra täckning här ...sedan är ju Småland väldigt otacksam och ha 4G ..finns ju inte en kotte på flera mil

Men jag vidhåller ..mellan GBG och Uddevalla ..det är en av västkustens mest trafikerade vägar..jaa i hela Sverige..ibland är det kö ut från Göteborg mellan Kungälv och GBG ..borde vara 3 filer på motorvägen
jag tycker det är riktigt dåligt av 3 och ha så dålig 4G täckning där ..ingen alls ..hoppas dom har bra 3G täckning där istället så annars kan man inte surfa alls på en av Sveriges tätaste motorvägar

Tre verkar prioritera ställen med dåligt/långsamt 3G när det kommer till 4G-utbyggnad, vilket förmodligen är ganska vettigt egentligen.

Jag antar att det är bra 3G-täckning på platsen du nämner? Med ett icke-överbelastat 3G-nät med DC-HSPA är mervärdet med 4G mycket litet. På platser med endast 3 eller 6 Mbit HSDPA är det däremot en helt annan femma.

Angående Telia så har jag tröttnat på dem och bytt till Hallon i min mobil. De har höjt priserna kraftigt utan att förbättra täckningen nämnvärt. De kan eventuellt höja priserna EFTER att de pumpat in 10 miljarder i nätet, men inte före.

Som kund skiter jag i vad som eventuellt komma skall om 2 år. Jag är bara intresserad av vad som finns.

Instämmer! Jag har inget intresse av eller anledning till att göda Telia som har helt sjuka priser. Verkar ibland som om de inte fattat att de har konkurrens. Jag kör med Telenor och Tre både vad gäller mobilt bredband och telefoni. Är mycket nöjd med främst Tre. Bra priser och utmärkt prestanda. Telias storhetstid som operatören med överlägsen täckning är förbi om man som jag bor i södra Sverige.

Det är samma intressanta fenomen som drabbar de flesta storföretag förr eller senare: Storhetsvansinne och tron att man kan bestämma över marknaden!

Apple är ett utmärkt exempel. De tror att de kan strunta i att göra en Iphone 5 med LTE-stöd utanför USA och fortfarande behålla alla kunder samtidigt som de tar marknadens högsta priser. Naivt!

Telia tror att de kan ta marknadens högsta priser och lura folk att de har bäst täckning trots att de bara satsat ett absolut minimum på näten efter GSM.

Amerikanska bilinstustrin tror att de kan fortsätta sälja sin besinslukande monster till bilar när bensinpriserna skenar och asiatiska tillverkare med små och snåla bilar säljer som smör i staterna.

Det finns många fler exempel och alla kommer att gå samma öde tillmötes om de inte ändrar inställning illa kvickt!

52

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Och så har vi ju Nokia ...

53

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jag genomför just nu i ett test på Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västervik, Loftahammar och Gamleby på uppdrag av Surfväljaren - det testet har hittills visat att Telia inte klarar sig speciellt bra, tyvärr. Testet bör presenteras under nästkommande vecka smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

54 Senaste redigerad av Nalleman (2013-08-03 15:19:58)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

nhu skrev:

Och så har vi ju Nokia ...

Ja just det Nokia som vågar göra telefoner med trådlös laddning, NFC och stöd för 4G. Det var det som saknades i iPhone 5 eller?? Ofattbart att folk betalar så dyra pengar för Apples produkter som inte alls är värda det högre pris man begär för dem. Tvärtom - Apple saknar förnyelse och förr eller senare kommer folk att genomskåda det.

55

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Husknuten skrev:
Nalleman skrev:
Husknuten skrev:

Tre verkar prioritera ställen med dåligt/långsamt 3G när det kommer till 4G-utbyggnad, vilket förmodligen är ganska vettigt egentligen.

Jag antar att det är bra 3G-täckning på platsen du nämner? Med ett icke-överbelastat 3G-nät med DC-HSPA är mervärdet med 4G mycket litet. På platser med endast 3 eller 6 Mbit HSDPA är det däremot en helt annan femma.

Angående Telia så har jag tröttnat på dem och bytt till Hallon i min mobil. De har höjt priserna kraftigt utan att förbättra täckningen nämnvärt. De kan eventuellt höja priserna EFTER att de pumpat in 10 miljarder i nätet, men inte före.

Som kund skiter jag i vad som eventuellt komma skall om 2 år. Jag är bara intresserad av vad som finns.

Instämmer! Jag har inget intresse av eller anledning till att göda Telia som har helt sjuka priser. Verkar ibland som om de inte fattat att de har konkurrens. Jag kör med Telenor och Tre både vad gäller mobilt bredband och telefoni. Är mycket nöjd med främst Tre. Bra priser och utmärkt prestanda. Telias storhetstid som operatören med överlägsen täckning är förbi om man som jag bor i södra Sverige.

Det är samma intressanta fenomen som drabbar de flesta storföretag förr eller senare: Storhetsvansinne och tron att man kan bestämma över marknaden!

Apple är ett utmärkt exempel. De tror att de kan strunta i att göra en Iphone 5 med LTE-stöd utanför USA och fortfarande behålla alla kunder samtidigt som de tar marknadens högsta priser. Naivt!

Telia tror att de kan ta marknadens högsta priser och lura folk att de har bäst täckning trots att de bara satsat ett absolut minimum på näten efter GSM.

Amerikanska bilinstustrin tror att de kan fortsätta sälja sin besinslukande monster till bilar när bensinpriserna skenar och asiatiska tillverkare med små och snåla bilar säljer som smör i staterna.

Det finns många fler exempel och alla kommer att gå samma öde tillmötes om de inte ändrar inställning illa kvickt!

Instämmer till 100 % i det du skriver! smile

56

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:

Jag genomför just nu i ett test på Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västervik, Loftahammar och Gamleby på uppdrag av Surfväljaren - det testet har hittills visat att Telia inte klarar sig speciellt bra, tyvärr. Testet bör presenteras under nästkommande vecka smile

Det skall bli mycket spännande att se resultatet av din undersökning. smile

57

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Nalleman skrev:
nhu skrev:

Och så har vi ju Nokia ...

Ja just det Nokia som vågar göra telefoner med trådlös laddning, NFC och stöd för 4G. Det var det som saknades i iPhone 5 eller?? Ofattbart att folk betalar så dyra pengar för Apples produkter som inte alls är värda det högre pris man begär för dem. Tvärtom - Apple saknar förnyelse och förr eller senare kommer folk att genomskåda det.

Marknaden har redan börjat säga sitt om Apple. De tappar marknadsandelar i rasande fart!

58

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

I en del länder har Apple knutit sig hårt till en enda operatör. Om inte denna operatör kommit igång med 4G blockeras iphone 5  LTE i det landet trots att olåsta iphones skulle fungera i andra operatörers nät i det landet.

Den policyn förefaller omöjlig för nästa iphone med tanke på konkurrensen.

Vag gäller Nokia så har de nog lidit av storföretagssyndromet svårvänt slagskepp  som Nhu antydde. Eftersom kampen om smartphonemarknaden sker med variabler som skärmstorlek, upplösning, skärmteknik, vikt, kamerafunktion, fiffig laddning, NFC, vattentät osv  så har telefonspecfika egenskaper kommit att spela underordnad roll. När marknaden mognar ut får man hoppas att det tillverkas telefoner som fungerar bra att ringa och surfa med. Kanske till och med känslighet kommer med som en betygsättningsparameter. Men inte ens Telia vågar profilera sina produkter med en så un-cool egenskap som känslighet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Jo, Nokia gör fin hårdvara men var alldeles för arroganta då smarttelefonerna kom. Jag känner många som jobbar (jobbade) på Nokia och de började bra med Nokia Communicator och N900 men gick sedan i putten totalt. Windows har bara 3 % av marknaden då Android har 75 %. Samsung lever loppan och har anställt många tidigare Nokia-ingenjörer.

Apple är jag ingen vän av eftersom de är så hårt låsta. Android leder stort men det finns också andra liknande OS som bl.a. Jolla (f.d. Nokiafolk) använder. Det kan ändras väldigt fort.

Tre förblir min operator helt enkelt därför att alla andra bara klarar 2G norr om Arboga - oberoende av vad täckningskartorna påstår. Jag betalar för många SIM-kort (kontantkort) bara för att testa men ingen förändring syns än. E392 med kontantkort från Tre är ännu bäst (utan antenn). Jag är inte så villig att sätta pengar på dagsländor (jag brände fingrarna på N900) så jag väntar ...

Men Halibop har ju ett förmånligt årskort. Telia har god signal - men bara på 2G.

60

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

nokia E71 var sista nokian som jag diggade, tyvärr ligger symbian efter pga dyra apps, och jag bytte till android där man simpel skapar sina egna apps om de man söker ej redan finns på gog market.

när nokia hoppade i avloppstunnan med windows metro så host host... hatar metro på en tgb pc, och vill ej se det på telefonen också, även om metro funkar ypperligt där - blir pi när man påtvingar saker man ej önskar eller söker efter. win 8 med "classic" option med startmeny = ok.

jag accepterar inte detta sh.t, min "dator" jag bestämmer.... min telefon, jag bestämmer, samma här för apples översittartendenser... och goggle är nu även dom där sedan ett tag, time to move on !

är som med hem routrar där man **** tex pinkoden på simkorten, meningslöst, irreterande som skapar timmar av meningslös felsökning @ ett par tusen kronor.
är en känga till tex dovado, som envisas att via javaskrip dölja tex pin koden, har man lösenordet till routern så borde pin koden inte vara något problem ? elle?


grrr

61

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Apropå antennkvalitet i mobiltelefoner – läs här:
http://taenk.dk/nyheder/se-antennekvali … ltelefoner

Danska Forbrugerrådet testar mobiltelefoner (samma tester som i Råd och Rön?) och redovisar regelbundet i sin tidning”Tænk”.
Sammanställningen här – se länk i artikeln - är från mars 2013 och visar endast antennegenskaper för 228 tidigare testade lurar vid 900 MHz.
Hur representativt detta eventuellt kan tolkas för övriga frekvenser kommenteras inte.

62 Senaste redigerad av Nalleman (2013-08-04 19:34:09)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

nokia E71 var sista nokian som jag diggade, tyvärr ligger symbian efter pga dyra apps, och jag bytte till android där man simpel skapar sina egna apps om de man söker ej redan finns på gog market.

när nokia hoppade i avloppstunnan med windows metro så host host... hatar metro på en tgb pc, och vill ej se det på telefonen också, även om metro funkar ypperligt där - blir pi när man påtvingar saker man ej önskar eller söker efter. win 8 med "classic" option med startmeny = ok.

jag accepterar inte detta sh.t, min "dator" jag bestämmer.... min telefon, jag bestämmer, samma här för apples översittartendenser... och goggle är nu även dom där sedan ett tag, time to move on !

är som med hem routrar där man **** tex pinkoden på simkorten, meningslöst, irreterande som skapar timmar av meningslös felsökning @ ett par tusen kronor.
är en känga till tex dovado, som envisas att via javaskrip dölja tex pin koden, har man lösenordet till routern så borde pin koden inte vara något problem ? elle?


grrr

Nåväl jag är iaf helnöjd med min Lumia 920 och WP8 som OS. Har omvänt fyra iPhoneanvändare som numera älskar WP8 istf. IOS. Körde Samsung Galaxy S3 ett tag men blev aldrig vän med Android. Tyckte inte man hade någon bra överblick. Men smaken är ju som baken... smile

63

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Mark III skrev:

Apropå antennkvalitet i mobiltelefoner – läs här:
http://taenk.dk/nyheder/se-antennekvali … ltelefoner

Danska Forbrugerrådet testar mobiltelefoner (samma tester som i Råd och Rön?) och redovisar regelbundet i sin tidning”Tænk”.
Sammanställningen här – se länk i artikeln - är från mars 2013 och visar endast antennegenskaper för 228 tidigare testade lurar vid 900 MHz.
Hur representativt detta eventuellt kan tolkas för övriga frekvenser kommenteras inte.

Utmärkt rapport men synd att de inte redogör för mätmetodiken. Bra att antennen inkluderas i mätning av känslighet så att den inte bara sker över testkontakterna. Bäst vore mätning med antenn och enbart från mätkontakterna. Då kunde man skilja på om bristen ligger hos antennerna eller radiodelen.

Notera länken till professorn som är bestört över den dåliga antennfunktionen hos smartphones.


Vore intressant att se hur Nokia 920, Samsung S4 och Xperia Z hamnar. Kanske i kommande nymmer av Tänk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Mark III skrev:

Apropå antennkvalitet i mobiltelefoner – läs här:
http://taenk.dk/nyheder/se-antennekvali … ltelefoner

Danska Forbrugerrådet testar mobiltelefoner (samma tester som i Råd och Rön?) och redovisar regelbundet i sin tidning”Tænk”.
Sammanställningen här – se länk i artikeln - är från mars 2013 och visar endast antennegenskaper för 228 tidigare testade lurar vid 900 MHz.
Hur representativt detta eventuellt kan tolkas för övriga frekvenser kommenteras inte.

Utmärkt rapport. Mätmetodiken nämns här

http://taenk.dk/nyheder/dyre-smartphone … e-antenner

Bra att antennen inkluderas i mätning av känslighet så att den inte bara sker över testkontakterna. Bäst vore mätning med antenn och enbart från mätkontakterna. Då kunde man skilja på om bristen ligger hos antennerna eller radiodelen.

Notera länken till professorn som är bestört över den dåliga antennfunktionen hos smartphones.

Mätmetodiken med konstgjord hand och huvud påminner om den Telstra i Australien använder fastde har en och samma gubbe. Fast man  kan använda headset eller bluetooth varför mätning med tekefonen fritt vore av värde också.


Vore intressant att se hur Nokia 920, Samsung S4 och Xperia Z hamnar. Kanske i kommande nymmer av Tänk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

65

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

jonasolof skrev:
Mark III skrev:

Apropå antennkvalitet i mobiltelefoner – läs här:
http://taenk.dk/nyheder/se-antennekvali … ltelefoner

Danska Forbrugerrådet testar mobiltelefoner (samma tester som i Råd och Rön?) och redovisar regelbundet i sin tidning”Tænk”.
Sammanställningen här – se länk i artikeln - är från mars 2013 och visar endast antennegenskaper för 228 tidigare testade lurar vid 900 MHz.
Hur representativt detta eventuellt kan tolkas för övriga frekvenser kommenteras inte.

Utmärkt rapport. Mätmetodiken nämns här

http://taenk.dk/nyheder/dyre-smartphone … e-antenner

Bra att antennen inkluderas i mätning av känslighet så att den inte bara sker över testkontakterna. Bäst vore mätning med antenn och enbart från mätkontakterna. Då kunde man skilja på om bristen ligger hos antennerna eller radiodelen.

Notera länken till professorn som är bestört över den dåliga antennfunktionen hos smartphones.

Mätmetodiken med konstgjord hand och huvud påminner om den Telstra i Australien använder fastde har en och samma gubbe. Fast man  kan använda headset eller bluetooth varför mätning med tekefonen fritt vore av värde också.


Vore intressant att se hur Nokia 920, Samsung S4 och Xperia Z hamnar. Kanske i kommande nymmer av Tänk.

Lumia 920 var med i PDF:en på sidan. Den låg strax över medel.

66

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Ser nu på samma basstationer som skulle upp för typ ett år sedan, att de nu är lagda till "okt-dec 2013". De skjuts framåt hela tiden. Dock är det fortfarande inte LTE 800-basstation planerad i centrala Uppsala utan främst i utkanten. Den enda nya basstationen ska vara en LTE 2600-basstation som ska sättas upp på Fyrishov - vilken inte har kommit än, den står kvar som apr-jun 2013 fortfarande.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

67

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

byggloven som bromsar?

68

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Tveksamt, men vågar inte svara på det faktiskt. Kollade snabbt upp några master och det finns redan befintliga, så som på vattentorn och torn.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

69 Senaste redigerad av Discover (2013-09-16 19:31:14)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

byggloven som bromsar?


Är troligen inget större bekymmer för Telia, enligt Telia så kommer de att byta ut / uppgradera samtliga 2G basstationer till sådana som hanterar 2G, 3G & 4G och då behövs det möjligen bara nya bygglov för master med 2600 MHz.

Att uppgradera en nuvarande 2G bas / mast med 3G 900 MHz & 4G 800 MHz ger väl lika stor täckning som 2G basstationen redan har, kanske bättre ?

Deras 3G & 4G nät ska ju få samma yttäckning som 2G nätet & ska vara klart 2015.


Med tanke på hur snabbt Tele2 & Telenor kunde rulla ut sitt nya 2G nät & 4G nät så tycker jag att det går väldigt långsamt för Telia.

Leverantören är väl som vanligt Ericsson, så det blir väl RBS 6000

http://www.ericsson.com/ourportfolio/pr … e-stations

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

70

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

tror telia har div problem, men reklam klarar dom att skapa...

gillar att comviq har sämre täckning mot tele2 i reklamen, typ samma nät/företag typ :-)


men det går bra att bygga "snabbt" i andra länder, men hemma marknaden sk man i...

men telia har fått A ur vagnen och fått mer fart på sitt 3g mot tele2, efter fem år...

71

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

tror telia har div problem, men reklam klarar dom att skapa...

gillar att comviq har sämre täckning mot tele2 i reklamen, typ samma nät/företag typ :-)


men det går bra att bygga "snabbt" i andra länder, men hemma marknaden sk man i...

men telia har fått A ur vagnen och fått mer fart på sitt 3g mot tele2, efter fem år...

Såg att någon hade varit lustig på mårbacka tongue
http://forumbilder.se/CFGP6/1006367-10152145759601124-740399243-n.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

72

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

gillar att comviq har sämre täckning mot tele2 i reklamen, typ samma nät/företag typ :-)

Comviq är inte ens ett eget bolag utan det är Tele2s varumärke. Comviq är alltså inte ens en egen operatör utan, är man kund hos "Comviq" är man egentligen kund hos Tele2. På samma sätt som att Halebop endast fick 1%, även fast de använder Telias nät.

Allt reklamen visar är att folk inte vet hur det ser ut egentligen. En fråga man också kan ställa sig är hur de valde att ställa frågan och i vilket sammanhang. Sen kan man också se det som att det återspeglar hur stora operatörerna är egentligen.

Men fakta är väl snarare att de största näten är följande i dagsläget:
2G: Telia
3G: 3
4G: Net4Mobility
Sen betyder inte det att de har bäst täckning.

Denna undersökning visar egentligen inget alls, om man tänker efter lite tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

73

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Men om Telia sätter upp RBS6000 som även klarar 3G, måste de inte släppa in Tele2 då pga samarbetsavtal om 3G? Telia har ju inget eget 3G block.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

74 Senaste redigerad av Discover (2013-09-16 21:36:50)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Telia ska bygga ett eget 3G nät på 900 MHz, kommer att få samma yttäckning som dagens 2G nät.

"Just nu bygger vi ut 4G och 3G-näten som om bara ett par år kommer täcka mer än 90 % av Sveriges yta. Det gör vi för att du ska kunna surfa överallt där du idag kan ringa på mobilen. Du får därmed samma unika yttäckning på 4G och 3G som du idag har på Telias GSM/2G-nät, som även det kommer moderniseras. Satsningen sker i hela landet och omfattar såväl glesbygd och landsbygd som mindre och större städer


http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … hastighet/


"Den förbättrade täckningen för 3g kommer Telia i första hand att bygga själva och inte som tidigare i samarbete med Tele 2. Detta åstadkommer man genom att styra över en del av frekvenserna i 900 MHz-bandet från gsm till 3g."


http://telekomidag.se/telia-miljardsats … -tackning/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

75

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Varför gör de det när de även har 4G 800?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.