26

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

G-Man skrev:

telia har kontor där smile

Har de?

Skämt åtsido. Vad sjutton har Telia gjort de senaste månaderna egentligen? Det skulle byggas ett antal basar på Gotland under okt-dec 2012 också. Även dessa är försenade till jan-mar 2013. Vad är det som sinkar egentligen?

27

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Husknuten skrev:
G-Man skrev:

telia har kontor där smile

Har de?

Skämt åtsido. Vad sjutton har Telia gjort de senaste månaderna egentligen? Det skulle byggas ett antal basar på Gotland under okt-dec 2012 också. Även dessa är försenade till jan-mar 2013. Vad är det som sinkar egentligen?


ryktas om att pengar går till mutor och liknande...


https://www.google.se/#hl=sv&gs_rn= … mp;bih=668

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

28

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Men Telia tjänar mycket pengar i Gulnaras land. När jag var där i mars framkom det snabbt att hon var landets mest avskydda person, till och mer än farsan diktatorn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:
Husknuten skrev:
G-Man skrev:

telia har kontor där smile

Har de?

Skämt åtsido. Vad sjutton har Telia gjort de senaste månaderna egentligen? Det skulle byggas ett antal basar på Gotland under okt-dec 2012 också. Även dessa är försenade till jan-mar 2013. Vad är det som sinkar egentligen?


ryktas om att pengar går till mutor och liknande...


https://www.google.se/#hl=sv&gs_rn= … mp;bih=668

Ja det betvivlar jag inte. Men inte fan har nätutbyggnad på befintliga marknader och nyetablering samma budget. Det kostar massor att etablera sig på en ny marknad. Jag tror inte att eventuella mutor är en särskilt stor del av denna kostnad.

Besviken är jag i varje fall. Jag hoppades och trodde att Telia skulle sätta fart nu. Men det lutat åt operatörsbyte för min del.

30

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Nu verkar det hända saker. För en vecka sedan satte man igång en 800-basstation i jumkil enligt deras karta. Sannolikt kör man alla 800-basar i området inom snar framtid.

31 Senaste redigerad av careface (2013-02-15 14:31:49)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Husknuten skrev:

Nu verkar det hända saker. För en vecka sedan satte man igång en 800-basstation i jumkil enligt deras karta. Sannolikt kör man alla 800-basar i området inom snar framtid.

Ja, det står ju jan-mar på resterande - så det verkar ju vara något på gång, en början kanske. Det borde vara på gång nu, rimligtvis.

Jag har även fått väldigt preliminär information från 3, de jobbar på att få igång 4G-nätet samt börja med 3G på 900MHz till påskveckan för Uppsala. Men detta är som sagt väldigt preliminär information :)

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

careface skrev:
Husknuten skrev:

Nu verkar det hända saker. För en vecka sedan satte man igång en 800-basstation i jumkil enligt deras karta. Sannolikt kör man alla 800-basar i området inom snar framtid.

Ja, det står ju jan-mar på resterande - så det verkar ju vara något på gång, en början kanske. Det borde vara på gång nu, rimligtvis.

Jag har även fått väldigt preliminär information från 3, de jobbar på att få igång 4G-nätet samt börja med 3G på 900MHz till påskveckan för Uppsala. Men detta är som sagt väldigt preliminär information smile

3G på 900-bandet har funnits ett bra tag i de västra delarna av stan. Man kan få in det i rickomberga och utåt stenhagen är det ännu starkare. Antar att det är någon basstation bortåt enköping som nåt hit? smile

Men det är ju perfekt om Tre förstärker både 3G och 4G här inom snar framtid.

33

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Telia-sonera.muta får nog inga lån att bygga för.
När bolaget får böter på omsättning 1/3 så blir det nog gnissel...
Jag skulle ivf inte lånaut pengar till telia iaf.
Skämt å sido...

Antar att vd mfl skall ta besluten om att byggaut, är nog upptagna med att städa ur kontoren på stureplan.

34

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Nu kom det upp två basstationer i Gåvsta och Boländerna också. Antagligen kommer resten av Uppsala inom kort.

35 Senaste redigerad av Discover (2013-03-01 17:22:36)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Och runt 2015 ska 4G byggas ut i Gävle...

Jämför bilderna:


Telia: ( 800 MHz i Sandviken, vattentornet på Sandviks område.
Och 2600 MHz i Gävle, flera basstationer med ca 1 km mellanrum.)

http://forumbilder.se/CDDFM/telia-4g-tackning.jpg


Tele2 & Telenor: ( både 2600 Mhz & 900 Mhz )

http://forumbilder.se/CDDFM/tele2-4g-tackning.jpg


Tre:

http://forumbilder.se/CDDFM/tre-4g-tackning.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

36

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Discover skrev:

Och runt 2015 ska 4G byggas ut i Gävle...

Jag har sett 2015 på massa ställen och det måste väl vara en felskrivning? Varför skulle man skriva ut planer för 2 år framåt, men inte ett halvår.

För övrigt kan jag meddela att det finns LTE 800 i boländerna i Uppsala nu. Jag var där igår och det var finfin täckning även inne på netonnet som ligger ganska långt bort.

37

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

2015 låter ju lovande. Enligt ett uttalande från Telia förra året så ska 4G ha samma/eller nästan samma täckning (yta) som gms har idag under 2015. Återstår att se hur det blir med den saken.
Har de inte byggt ut med 800 mhz ännu? Tycker de bara har små fläckar av täckning i landet.

38

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

fidde/blge skrev:

2015 låter ju lovande. Enligt ett uttalande från Telia förra året så ska 4G ha samma/eller nästan samma täckning (yta) som gms har idag under 2015. Återstår att se hur det blir med den saken.
Har de inte byggt ut med 800 mhz ännu? Tycker de bara har små fläckar av täckning i landet.

Att dömma av utbyggnadsplanerna så börjar de faktiskt sätta lite fart nu. Tidigare har det varit väldigt klent med utbyggnad. Men det var samma sak med deras 3G-nät. De snålade och snålade. Sedan när vågen av smartphones och mobila bredband kom så gick proppen ur de byggde som aldrig förr.

Det tog nog t.ex. inte mer än ett år för dem att gå från HSPA på bara några enstaka platser till att varenda basstation i hela landet var uppgraderad.

Jag tror att de vill se en stabil kundtillströmning innan de börjar investera på allvar, vilket förmodligen är smart rent företagsekonomiskt. Att det är mindre gynsamt för konsumenterna är en annan femma. De har ett halvår på sig att visa att de menar allvar med att de verkligen tänker sätta fart nu. Annars byter jag till Tele2.

39

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Trevliga nyheter...

Speciellt utbyggnaden av 3G nätet (då det delas med Tele2), så får även vi med Tele2 bättre 3G täckning.


http://www.svt.se/nyheter/sverige/mobilnaten-byggs-ut

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

40

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Inget om icke offentliga institutioner i de regionala dialogmöten PTS får 100 tkr för att ordna. Tron på länsstyrelsernas förmåga är stor i Sverige.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Här framgår det att Telia kommer att bygga ut 3G på 900 MHz och därmed får vi med Tele2 inte ta del av den bättre 3G täckningen, som tydligen ska bli lika bra som dagens 2G täckning.


Nu får Net1 en utmanare när det gäller mobilt bredband i glesbygd...
(dock har Net1 förmodligen ett nät som klarar strömavbrott bättre än Telias.)

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=41585

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

42

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Omnitel i Lettland har precis fått igång sitt UMTS 900 som ägs av TeliaSonera.

2010 ville NMT (NET1) ha tillgång till 900 bandet, men fick avslag från PTS.
http://www.pts.se/sv/Dokument/Domar/201 … r-7496-09/

Lite gammal info från Telia när operatörerna la om frekvens blocken 2011-05-21/22. "Förberedelse till ny användning"

1.    Vad är det som ska göras?

Svar: Samtliga mobiloperatörer (Telia, Telenor, Tele2 och SweFour) som använder 900 MHz-bandet ska flytta sina frekvenser i en inbördes flytt. (SweFour riktar sig enbart till företagskunder och de bygger inomhuslösningar, det vill säga de har inget publikt nät).

2.    Vad är 900 MHz-bandet?

Svar: GSM finns i fyra olika varianter, varav två, GSM 900 och GSM 1800, används i Sverige. Detta motsvarar de olika frekvensområden i megahertz, det vill säga 900 MHz, som används för överföring av tal och data.

3.    Varför sker flytten?

Svar: Det är en fördel för varje operatör att ha sina frekvenser samlade inom 900-bandet eftersom man då kan nyttja utrymmet på ett mer optimalt sätt. Mängden ”spektrum” (frekvensutrymme) för operatörerna justeras också i samband med flytten. För Telias del ökar utrymmer från 7,2 MHz till 10 MHz. Omflyttningen är en del av en större förändring som också öppnar för användning av andra system än GSM. I framtiden kan 900 MHz-bandet även använda för till exempel 3G och 4G.

4.    Vad innebär det för kunderna att ni kan använda utrymmet mer optimalt? Vad kommer kunderna att märka?

Svar: Inledningsvis kommer kunderna inte att märka någonting. Frekvensflytten gör det däremot möjligt att i ett senare skede erbjuda nya tjänster eftersom bandet blir teknikneutralt. Det öppnar alltså upp för både 3G eller 4G i 900-bandet. Dessutom innebär det ökade spektrum som Telia får (d.v.s. ökat frekvensutrymme) att kvaliteten i nätet ytterligare kan förbättras och det gör det också möjligt att senare bygga ut kapaciteten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

43

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Visserligen knaprar man in på GSm frekvenserna men samtidigt kan teknikideer från modernare tekniker som LTE även öka trafikgenomströmningen i uppgraderad GSM. Orthogol (moduation) sub channels (OSC) kan trafiken dubblad med samma frekvensutnyttjande.

Sökbegrepp:GSM orthogonal sub channel

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Konstigt att det är så många av er som klagar på Telias 4G täckning ..jag bor utanför Uddevalla och har kört runt över allt i skogarna runt i kring här..väldigt sällan som 4G signalen försvinner ...4G signalen är lika bra som GSM signalen på många ställen ..verkar som det hänger ihop på något sätt ...någon som vet vilken frekvens Telia kör GSM på ?
och jag tror det är 840 eller 850 bandet på 4G ..jag är lite nybörjare med Telefoner som klarar 4G ...men nu är jag mycket mera nöjd ..3G nätet är kass här tycker jag ..4G bättre

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

45

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Telia kör 4G på 800 och 2600MHz. De kör GSM på 900 och 1800MHz.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

46

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Blocktillstånd:

http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Blocktillstand/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Om man  vill kolla var telia inte har 4G täckning är det bara att se efter var Tre har 4G täckning för de passar på. Se utkanterna av Växjö till exempel. Telia täcker golfbanor men inte städer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Oj va dålig täckning Telia hade i hela Småland ...men jag tittade på utbyggnadskartan ..som ska starta flera sändare inom kort...jag har nog bara tur som har bra täckning här ...sedan är ju Småland väldigt otacksam och ha 4G ..finns ju inte en kotte på flera mil

Men jag vidhåller ..mellan GBG och Uddevalla ..det är en av västkustens mest trafikerade vägar..jaa i hela Sverige..ibland är det kö ut från Göteborg mellan Kungälv och GBG ..borde vara 3 filer på motorvägen
jag tycker det är riktigt dåligt av 3 och ha så dålig 4G täckning där ..ingen alls ..hoppas dom har bra 3G täckning där istället så annars kan man inte surfa alls på en av Sveriges tätaste motorvägar

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

49 Senaste redigerad av Husknuten (2013-08-01 19:38:48)

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

goliat skrev:

Oj va dålig täckning Telia hade i hela Småland ...men jag tittade på utbyggnadskartan ..som ska starta flera sändare inom kort...jag har nog bara tur som har bra täckning här ...sedan är ju Småland väldigt otacksam och ha 4G ..finns ju inte en kotte på flera mil

Men jag vidhåller ..mellan GBG och Uddevalla ..det är en av västkustens mest trafikerade vägar..jaa i hela Sverige..ibland är det kö ut från Göteborg mellan Kungälv och GBG ..borde vara 3 filer på motorvägen
jag tycker det är riktigt dåligt av 3 och ha så dålig 4G täckning där ..ingen alls ..hoppas dom har bra 3G täckning där istället så annars kan man inte surfa alls på en av Sveriges tätaste motorvägar

Tre verkar prioritera ställen med dåligt/långsamt 3G när det kommer till 4G-utbyggnad, vilket förmodligen är ganska vettigt egentligen.

Jag antar att det är bra 3G-täckning på platsen du nämner? Med ett icke-överbelastat 3G-nät med DC-HSPA är mervärdet med 4G mycket litet. På platser med endast 3 eller 6 Mbit HSDPA är det däremot en helt annan femma.

Angående Telia så har jag tröttnat på dem och bytt till Hallon i min mobil. De har höjt priserna kraftigt utan att förbättra täckningen nämnvärt. De kan eventuellt höja priserna EFTER att de pumpat in 10 miljarder i nätet, men inte före.

Som kund skiter jag i vad som eventuellt komma skall om 2 år. Jag är bara intresserad av vad som finns.

50

Sv: Ligger Telia efter med 4G-utbyggnaden?

Husknuten skrev:
goliat skrev:

Oj va dålig täckning Telia hade i hela Småland ...men jag tittade på utbyggnadskartan ..som ska starta flera sändare inom kort...jag har nog bara tur som har bra täckning här ...sedan är ju Småland väldigt otacksam och ha 4G ..finns ju inte en kotte på flera mil

Men jag vidhåller ..mellan GBG och Uddevalla ..det är en av västkustens mest trafikerade vägar..jaa i hela Sverige..ibland är det kö ut från Göteborg mellan Kungälv och GBG ..borde vara 3 filer på motorvägen
jag tycker det är riktigt dåligt av 3 och ha så dålig 4G täckning där ..ingen alls ..hoppas dom har bra 3G täckning där istället så annars kan man inte surfa alls på en av Sveriges tätaste motorvägar

Tre verkar prioritera ställen med dåligt/långsamt 3G när det kommer till 4G-utbyggnad, vilket förmodligen är ganska vettigt egentligen.

Jag antar att det är bra 3G-täckning på platsen du nämner? Med ett icke-överbelastat 3G-nät med DC-HSPA är mervärdet med 4G mycket litet. På platser med endast 3 eller 6 Mbit HSDPA är det däremot en helt annan femma.

Angående Telia så har jag tröttnat på dem och bytt till Hallon i min mobil. De har höjt priserna kraftigt utan att förbättra täckningen nämnvärt. De kan eventuellt höja priserna EFTER att de pumpat in 10 miljarder i nätet, men inte före.

Som kund skiter jag i vad som eventuellt komma skall om 2 år. Jag är bara intresserad av vad som finns.

Instämmer! Jag har inget intresse av eller anledning till att göda Telia som har helt sjuka priser. Verkar ibland som om de inte fattat att de har konkurrens. Jag kör med Telenor och Tre både vad gäller mobilt bredband och telefoni. Är mycket nöjd med främst Tre. Bra priser och utmärkt prestanda. Telias storhetstid som operatören med överlägsen täckning är förbi om man som jag bor i södra Sverige.