26

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Frågan om tillstånd från Lst för åtelkamera har varit uppe i riksdagen.  Frågeställningen uppkommer om åteln är en plats dit allmänheten kan anses ha allemansrättsligt tillträde. Hur kunde kammarrättens dom föregå riksdagens tillstyrkande av motionen och har det blivit någon ny lagstiftning?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … ?text=true

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Teltonika (routern) drar ca 4 watt kontinuerligt. Från kallstart tar det ca 1 minut tills man är online. Det vore intressant om kameran kunde lagra bilderna och sedan skicka iväg dom när routern startar.

Domen från Kammarätten har jag som pdf. den som vill ha den mailar mig.

28

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

blaser07 skrev:

Hej Gnagarputte,

Helt rätt, men efter att förbrukat 8-10 kameror under tre år tröttnade vi på kvaliteten.
Viltkameror går sönder alldeles för fort och det hör man av många andra jägare.
Testat Bushnell, Scoutguard, Keepguard & några andra som jag förträngt. Bra bild när dom fungerar.
Flertalet av kamerorna har varit DOA (dead on arrival). Z-aim har alltid bytt ut dom på garantin....
Uovision är kanske ett undantag. - Sen är det ju så himla kul att bygga/programmera själv!?!?
Eftersom jag bor i Österrike är det gott nog med att få åtelbilder när det händer ngt och varje halvtimma.

Som tidigare skrivits kan man koppla in SMS styrning och på den vägen trigga kameran att skicka iväg ett
gäng bilder som blir nån eller några minuter från Live.

Och som du skriver - det vore rätt kul att kolla till åteln med livestream.
Eftersom det inte är någon gräns för hur mycket man kan lagra på Photobucket kan man teoretiskt sett låta kameran ladda upp bilder med 5 sekunders mellanrum om den triggas av PIR deckaren. Man kan också ställa in paustider i Axiskamerorna.
Annars blir det lite mer än 2000 bilder på tre timmar.

Efter att vår kamera har varit i drift i 8 månader, vill jag minska antalet bilder. 5-10 bilder när grisarna kommer
till åteln räcker.   

Så här såg det ut idag klockan 15:00, dvs för en timma sedan.

http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 … -00-79.jpg


Det är helt klart en tillfredsställelse med att pyssla ihop grejer själv!
Av MMS/GPRS-kameror har vi testat olika modeller ScoutGuard/BolyGuard samt tidigare länkad Uovision.
Uovision-kameran har faktiskt gått utan vare sig avbrott eller minsta lilla "hicka" i mer än två år, det måste anses riktigt bra.
Med extern antenn och strömförsörjning fungerar det förbaskat bra.
Om du har lust blaser07 får du gärna visa fler bilder, superkul!

29

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Hmm...

Jag har ju som sagt en väl fungerande åtelkamera som ger mig god information om grisarnas besök på åteln.

Det jag för rent nöjes skull vill uppnå oavsett vald kompletterande utrustning är ju att via dator och/eller mobil kunna
se live video från åteln.
Helst ska data bara överföras d v s "belasta" SIM-kortet när jag väljer att titta.
Bildåtergivningen måste givetvis fungera i mörker.

30

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Svar till Gnagarputte,

Jag har kollat lite och det är Tele2 som tillåter åtkomst av tex. kameror med mobilt internet.
För att få det att fungera skulle jag rekommendera en Axis eller D-linkkamera. Axis har sin egen DynDns tjänst
och D-link har mydlink med tillhörande appar till mobiltelefon. Jag skall beställa en D-link 2310L och prova under våren 2013.

SIM kortet kommer att belastas vid eventuell inloggning utifrån. 2310L är utrustad med IR belysning (5 meter). Kan kompletteras med en extern IR strålkastare. 2310L kan även skicka filmklipp via mailen eller till Photobucket som stödjer film.

Inatt var det inte många vildsvin framme, men en fastnade på bild.

http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 … -00-75.jpg

31

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

blaser07 skrev:

Svar till Gnagarputte,

Jag har kollat lite och det är Tele2 som tillåter åtkomst av tex. kameror med mobilt internet.
För att få det att fungera skulle jag rekommendera en Axis eller D-linkkamera. Axis har sin egen DynDns tjänst
och D-link har mydlink med tillhörande appar till mobiltelefon. Jag skall beställa en D-link 2310L och prova under våren 2013.

SIM kortet kommer att belastas vid eventuell inloggning utifrån. 2310L är utrustad med IR belysning (5 meter). Kan kompletteras med en extern IR strålkastare. 2310L kan även skicka filmklipp via mailen eller till Photobucket som stödjer film.

Inatt var det inte många vildsvin framme, men en fastnade på bild.

http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 … -00-75.jpg


Fasen att det inte ska funka med Telia då...

32

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

blaser07 skrev:

Svar till Gnagarputte,

Jag har kollat lite och det är Tele2 som tillåter åtkomst av tex. kameror med mobilt internet.
För att få det att fungera skulle jag rekommendera en Axis eller D-linkkamera. Axis har sin egen DynDns tjänst
och D-link har mydlink med tillhörande appar till mobiltelefon. Jag skall beställa en D-link 2310L och prova under våren 2013.

SIM kortet kommer att belastas vid eventuell inloggning utifrån. 2310L är utrustad med IR belysning (5 meter). Kan kompletteras med en extern IR strålkastare. 2310L kan även skicka filmklipp via mailen eller till Photobucket som stödjer film.

Inatt var det inte många vildsvin framme, men en fastnade på bild.

http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 … -00-75.jpg

Förresten, med de kameror du nämner behöver man även en mobil bredbandsrouter, eller?

33

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Med jumproutrar med VPN  funkar det nog även med telia mobilt bredeband i ena änden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Hej igen,

Till Gnagarputte, - Ja du behöver en router som du kan pilla i SIM-kortet i. Teltonika RUT500 exempelvis. Kostar 1500 Sek om du söker på idealo.de.
Jag räknar upp i början av tråden vilka komponenter jag använder nu.

När jag köpte in delarna för ett år sedan blev det ungefär 15000 sek.

Idag kommer man nog undan med hälften. Teltonika och Axis är kvalitetsmässigt bra
samt har två års garanti.

35

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

blaser07 skrev:

Hej igen,

Till Gnagarputte, - Ja du behöver en router som du kan pilla i SIM-kortet i. Teltonika RUT500 exempelvis. Kostar 1500 Sek om du söker på idealo.de.
Jag räknar upp i början av tråden vilka komponenter jag använder nu.

När jag köpte in delarna för ett år sedan blev det ungefär 15000 sek.

Idag kommer man nog undan med hälften. Teltonika och Axis är kvalitetsmässigt bra
samt har två års garanti.

Teltonika har ju även de någon allt i ett variant.
Fick f ö idag kontakt med svenska generalagenten för Brickcom, ska prata med dem imorgon, blir intressant.

36

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Brickcom-kamera lämplig för utomhusbruk och med inbyggd 3G går loss på uppemot 18 000 :- exkl moms...
Dessvärre fanns ingen vidare styrningsfunktion, kamerorna är tänkta för kontinuerlig alt tidsstyrd streaming.
För inte att få ohyggliga datakostnader skulle alltså även en SmartSMS eller motsavarande, som jonasolof nämnde, behövas.

37 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-11 19:09:38)

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

GnagarPutte skrev:

Brickcom-kamera lämplig för utomhusbruk och med inbyggd 3G går loss på uppemot 18 000 :- exkl moms...
Dessvärre fanns ingen vidare styrningsfunktion, kamerorna är tänkta för kontinuerlig alt tidsstyrd streaming.
För inte att få ohyggliga datakostnader skulle alltså även en SmartSMS eller motsavarande, som jonasolof nämnde, behövas.



fråga...... dom bilder du lagt upp här 1 dagtid o 1 natt,,79.jpg      75.jpg....,vad är det för upplösning på bilderna 640x480?.... i vilken prisklass ligger kameran ?

hur långt är det mellan kamera och utfodringsbordet ca `?

vore intressant att veta......mvh
jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

38 Senaste redigerad av blaser07 (2013-01-11 19:34:47)

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Hej Jonny,

Upplösningen är 640*480 och visas i originalstorlek. Bilderna blir ca 60 kb styck.
Kameran sitter ca 17-18 meter från åteln. Kameran kostade ca 8000 Sek för ett år sedan. (Axis 1602)
Det är Axis mest ljuskänsliga kamera och den ser bättre än det mänskliga ögat. På nattbilder
med växlande molnighet ser man molnen och stjärnorna tydligt. Jag belyser med 2 st. 3w ledlampor eftersom
Vildsvinen har lite svårt att stå still när dom skall fotas. Lägre slutartider med mer ljus och därför blir bilderna inte så
suddiga. Kameran är utrustad med zoom men i dagsläget vill vi ha reda på hur många vildsvin det finns.

Trevlig kväll

Per

39 Senaste redigerad av pererikl (2013-03-02 12:21:46)

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Vill du böta? Detta hamnar tydligen under kameraövervakning på platser dit allmänheten har tillträde...
http://www.kamerabild.se/fotade-i-skoge … 20003.html
Ja herregud...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

40

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Blir samma sak om du sätter din vanliga 35mm kamera på ett stativ och startar 30sekunders självutlösare i skogen, blir klassad som kameraövervakning.
Men har du handen på kameran så är det ok.

Rent praktiskt så är isf en självutlösare olaglig som finns på alla kameror, rent krasst... :-)


Så ställer du upp familjen och fotar alla via stativ utomhus via självutlösare så kostar det ~10'000:- cirkus i böter.

41

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Hej pererikl,

Du skojar väl? om inte läs vidare,

Tråden har legat nere ett tag och det är alltid trevligt att någon kommer med något konstruktivt för att föra de tekniska lösningarna framåt. Tråden handlar om den tekniska möjligheten att streama livebilder från en vildsvinsåtel.

Om du hade studerat inläggen i tråden hade du som alla andra förstått att det är skillnad på att sätta upp en kamera på random ställe i skogen och att bevaka en iordningställd utfodringsplats.

Det du hänvisar är en tingsrättsdom i ett mål som inte berör utfodring/åtel. Päron och äpplen...

Det finns en dom i kammarrätten i Växjö som ses som prejudicerande.

Detta hamnar inte under kameraövervakning på platser dit allmänheten har tillträde som du skriver utan hela avgörandet ligger i att allmänheten inte har tillträde till ordningställd utfodringsplats.
Jaktlagen/äganderätten går före allemansrätten som inte ens är en lag.

Mycket onödigt att raljera med ett Ja herregud.. som sagt nästa gång kommer du med något konstruktivt som för temat vidare.


M.v.h

Per

42

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Prejudikatet kanske inte har så stor räckvidd

http://bohuslaningen.se/nyheter/dalslan … -far-boter

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Hej alla vildsvinsintresserade,

Domen och unterlagen som hänvisas till i bohuslänningen är rätt luddigt. Generellt har tingsrätten med tillhörande oupplysta nämndemän samt praktiserande jurister kanske inte ens har satts sig in i liknande domar. Finns varningsskyltar samt en anläggning för utfodring & jakt tror jag att man vinner i högre instans. Ha det bra i skogen. /Per

44

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Har du tillgång till domen?

När jag för eget civilmål frågade domstolsverket för två år sedan om man kunde söka på lagrum för underrätters domar sade de att ett sådant Vera-registerär på gång. Har inte följt upp. Om kammarrättens dom inte publicerats av domstolsverket är det inte säkert att TR känner till den ens.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Jag drömmer fortfarande om att kunna livestreama på kommando från åtel där vare sig el eller wifi finns, det med telia som operatör och utan att bli ruinerad av inköpet av prylarna.

46

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

skapa webbsida, laddaupp bilder via mbb, setill att komprimera bilderna i kameran, ev spara bilderna i hidef lokalt.
använd kamera med pir och ir.
driv allt på tex 18650 batterier eller bly acc(silveroxid) ladda med solpanel på ~30watt.
montera yttre antenn.

borde hålla bra budget, och funka.
använd kontantkort, ifall det blir problem.

47

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Well, bilder från åtlarna får jag redan, det är det här med att via dator eller mobil kika på live stream som lockar.

48

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Då räcker vanlig ip kamera och det jag listade tidigare för anslutningen.

49

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Uppsnappat.... D-Link har nu en utomhuskamera

http://www.dlink.com/se/sv/home-solutio … oud-camera

Sen skulle man då behöva en billig router och en billig sticka inpackad i lämplig vattenskyddad låda.

Man använder sedan D-Links molntjänst för att kolla kameran från en dator, platta eller smartphone.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

50

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

vanligt lurendrejeri av dlink, kameran har varken PTZ, PT eller ZOOM.


"Med hjälp av ePTZ-funktionen kan du zooma in för att ta en närmare titt, zooma ut och panorera för att övervaka ett större område."


är i princip samma kamera som jag testat, fast denna har wifi med yttre antenn.
jag är inte imponerad av funktionen för dom pengarna.