1 Senaste redigerad av plun (2012-12-30 10:11:33)

Tråd: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Telenor har uppdaterat sin information kring begreppet "Extrem dataförbrukning".

Här:
http://www.telenor.se/privat/kundservic … kning.html




--

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

"100 GB är en väldigt stor mängd data och räcker till exempel till att strömma musik via WiMP eller Spotify i över 60 dagar och titta på Youtube i över 30 dagar. Dygnet runt. En tumregel är att 100 GB motsvarar ungefär 1500-2000 timmar strömmad musik eller 600-800 timmar video på Youtube."

Nu blir jag faktiskt riktigt upprörd. Kanske Telenor kan förklara hur en barnfamilj ska kunna klara gränsen på 100 GB när de använder Netflix, Youtube, IP-telefoni, speluppdateringar, online-spelande, legal filnedladdning m.m. m.m. Inte en chans att man gör detta.

Varför kan inte Telenor bara gå ut och säga att mobilt bredband är till för just det var avsett för från början - en bredbandsuppkoppling som man kan ta med sig ut på resande fot men inte som en ersättning till ADSL m.m.

3

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Jag håller med dig om att operatörerna har annonserat fel då man sagt byt ut ditt adsl mot mobilt bredband, men för mig så finns det inget annat alternativ då dom klippte tele ledningarna för att dom inte hade "råd" att fixa adsl i stationen. Dom borde ju säga som det är, mobilnäten är underdimensionerade och räcker inte till antalet abonnenter men vi vill ha in flera för att tjäna mer pengar.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Mobilnäten kommer alltid att vara "underdimensionerade" i jämförelse med dagens IT-vanor och den hägrande fiberlinan. Men visst är det lurendrejeri från operatörernas sida. Kanske borde presumptiva kunder göra som man bör göra när man skall köpa en bil - inte prata med försäljaren förrän man pratat ingående med verkstadskillarna - på ett annat företag....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-30 20:43:58)

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

0,4 Mb/s är ju dubbelt mot TRE så då är väll Telenors nät dubbelt så bra? Med TRE går det inte ens komma in på Bredbandskollen eller Aftonbladet om man inte kan vänta halva dagen. Faktiskt rekommenderar jag Telenor om man förbrukar enormt mycket data. Anledningen att jag gick över till Tre var att jag fick dubbel fart.

Så här ser det ut när Tre släpper på sin spärr

http://youtu.be/oQAFtG-Ngik

6

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Jo nu måste då alla försöka anpassa sin förbrukning och är man en familj så får man ju snarast sammankalla ett "familjeråd" där man diskuterar situationen och delar rättvist.

Sen en fundering:

Vad jag kommer ihåg så kommer en Tiny med en okonfad WiFi anslutning utan kryptering.

Jag vet inte hur det är med en DWR-923 samt andra operatörers routrar.

Många har då ingen aning om vad det innebär att inte kryptera anslutningen och att alla grannar kan roa sig med att ansluta mot routern....(och det kan bli enorma mängder data)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

plun skrev:

Jag vet inte hur det är med en DWR-923...

... http://i.imgur.com/6kKzM.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

*Bundymeeting*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Ok då kan vi inte ha någon "granndelning" med en DWR-923.

Tiny-ägare kan säkert ha det.

Om en säker anslutning

http://pts.se/sv/Internet/Internetsaker … r-jag-mig/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Mja, de korta krypteringsnycklar på 5-10 tecken som de flesta routrar levereras med är knappast något större problem att knäcka med lämpligt program på nätet. Vill man vara hyfsat säker på att slippa grannens trafik på det egna nätverket bör man nog uttnyttja tekniken maximalt och använda en 62 tecken lång nyckel med kryptering WPA2-PKIP eller AES

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Telenor - Extrem dataförbrukning - Frågor o Svar

Vox medievalis skrev:

Mja, de korta krypteringsnycklar på 5-10 tecken som de flesta routrar levereras med är knappast något större problem att knäcka med lämpligt program på nätet. Vill man vara hyfsat säker på att slippa grannens trafik på det egna nätverket bör man nog uttnyttja tekniken maximalt och använda en 62 tecken lång nyckel med kryptering WPA2-PKIP eller AES

Jo och precis det så står det i PTS-länken. WPA2/AES slår jag själv alltid på om jag bökar med någon router.

Sen det absolut sämsta är om man har en "Zombie" bland sina anslutna burkar dvs en infekterad burk som "the bad guys" nyttjar för sina onda syften.  (behandlas även det i PTS-länken)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile