76 Senaste redigerad av jLinder (2013-03-21 21:27:51)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Nu är alla antennerna sålda! Jag kommer dock att beställa fler så fort jag kan.

Jag kommer också att så småningom öppna upp en webbshop där man kan köpa antennerna.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

77

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Tjena Jonas.
Jonny här, jag messat med dig när jag fick min nya 4G modem,  det började ju med jag ville köpa en 4G antenn från dig från blocket=) som sen visade sig inte fungera på mitt band här i byn
Jag hittade dig här nu när ja läste runt lite=)

sett att du köpte in en ny 4G antenn nu som du sålde för 500:- en Yagi antenn.
antar det är denna:
http://en.arronna.com/products_detail/& … e4c48.html

är en sån bättre än min jag köpte!
webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:10501587

dock upplever jag inte jag får bättre hastighet med min externa antenn mer än i upload som går från 1Mbit till mallan 3-5Mbit istället med antenn möjligtvis ca 5Mbit i ner hastighet. men ingen större skillnad. skulle en sådan du köpte in göra skillnad eller skulle det varken göra till eller från? eftersom din har mer "dBi"

Sen förstår jag inte varför dom tagit bort MiMo funktionen på den nya 4G modemet/routern, till skillnad från tre's modell innan

Jag har ställt in modemet på TDD2600 bandet vilket jag får bäst hastighet ifrån
ligger mellan 28-36Mbit/s ner och 3-5 Mbit/s upp

vad är skillnaden mellan TDD och FDD? och stödjer alla antenner alla dessa funktioner?

78

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Arrona-antennen är en smalbandig yagi för WLAN 2,4 Ghz och kan inte förväntas fungera bra på LTE 2600.

Antennen från webshopen är en logperiodisk med SWR 1,7 villket är riktigt dåligt.

Ingendera antennerna är väl anpassade för LTE 2600.

Antennen bryr sig inte om TDD eller FDD annat än att dessa ligger på lite olika frekvenser inom 2600-bandet men det spelar i praktiken ingen roll. 

Tre förenklar och tar bort MIMO (dubbla antennuttag) för att de tror att Svensson vill ha det så enkelt som möjligt. Det är bara en minoritet av kunderna som befinner sig på marginalen av cellerna och som verkigen märker av dålig funktion med en enda antenn. Det lönar sig förmodligen att strunta i dessa marginaliserade missnöjda kunder och kränga billigt till majoriteten,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

79

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

okej tack för svaret. men om jag skulle vilja uppnå lite skillnad med en exter antenn vad tycker du jag skulle satsa på då för antenn? om den jag har nu inte var bra. finns det nån som inte kostar skjortan.

Det finns ingen dubbel SMA kontakt för plats för 2 antenner kopplade till ett utan som en Y kontakt men det kanske inte gör någon skillnad alls?

80

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag förstår inte den andra meningen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

81

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

Jag förstår inte den andra meningen

Om man kan koppla på flera antenner på ett och samma uttag i routern. Om det finns nåt som man kan göra det med om det ens gör skillnad.

82

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Det har visserligen föreslagits av telia för deras panorama 2,5 dBi "rundstrålande" men det är en radiotekniskt knäpp idé. Antennerna är väl rimligen riktade åt samma hall. De bör även fas- och impedansanpassas.

Det enda du kan göra med befintligt modem som tydligen bara har en antennutgång är att skaffa en enda antenn med bra förstärkning., t ex en 14 dBi panelantenn för 2600 bandet. Flerbandsantenner innebär kompromisser som man bör undvika.

Eller sätta modemet så att det nås av bra signal. Modemet i sig innehåller alltid två antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

83

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

Det har visserligen föreslagits av telia för deras panorama 2,5 dBi "rundstrålande" men det är en radiotekniskt knäpp idé. Antennerna är väl rimligen riktade åt samma hall. De bör även fas- och impedansanpassas.

Det enda du kan göra med befintligt modem som tydligen bara har en antennutgång är att skaffa en enda antenn med bra förstärkning., t ex en 14 dBi panelantenn för 2600 bandet. Flerbandsantenner innebär kompromisser som man bör undvika.

Eller sätta modemet så att det nås av bra signal. Modemet i sig innehåller alltid två antenner.

Okej så du tycker jag bör byta ut min anten och ersätta den med en 2600mhz enbart? Det spelar ingen roll att det är TDD2600 jag kör med i modemet för på FDD2600 är det helt dött ingen signal alls. Får kolla med Jonas här i forumet om han har en antenn han kan rekommendera isåfall ni har ju koll på detta mot en annan smile

84

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Ur antennens synpunkt spelar det ingen roll om du kör TDD, FDD, TV eller morse, bara frekvensen är rätt.

Efersom du behöver använda TDD är du hänvisad till Tres grejor, inga andra operatörer i Sverige använder TDD (som är stort i Kina).


Du kan också kollapå tyska 2600 antenner, t ex en panel med 20 dBi gain i högerspalten här

http://www.spezialantennen.eu/lteantenn … /index.php
Vill du ha än mer förstärkning så är det aktuella tipset att köra 24 dBi parabolantenn som Metalicaman gjorde i sin tråd under Antenner och vågutbredning.

Vill du ha mindre förstärkning så finns det olika näthandlare som gärna säljer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

85

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Hej, de där yagi-antennerna som du har tittat på hos Arronna ger bara några dB förstärkning på 2600 MHz. Jag skickade panelantenner (likadana som i den här tråden) till dem jag hade sålt yagi-antenner till eftersom de var så dåliga för 2600 MHz.

Det var ju en sådan panelantenn som du var på väg att köpa av mig, men du avvärjde köpet eftersom du trodde att du behövde en antenn för 800 MHz.

Jag får in nya panelantenner på onsdag. Priset ligger fortfarande på 450 kr plus frakt.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

86 Senaste redigerad av megax (2013-04-15 18:09:45)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Okej bra! smile
men tyvär dog bilen förut och ville inte starta igen=( hoppas den startar om en stund annars blir det nog ingen ny 4G antenn för min del=(=( "hatar bilar"

men jag återkommer när jag vet hur d blir.

EDIT: Weeeeeiiiiii den hoppade igång.
Jag är lite intresserad av en sådan panelantenn och se om det gör nån skillnad mot jag har nu. men tror jag får vänta lite med och beställa en av dig. lite andra saker emellan nu dock. men vi håller kontakten;)

87

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

Hej, de där yagi-antennerna som du har tittat på hos Arronna ger bara några dB förstärkning på 2600 MHz. Jag skickade panelantenner (likadana som i den här tråden) till dem jag hade sålt yagi-antenner till eftersom de var så dåliga för 2600 MHz.

Det var ju en sådan panelantenn som du var på väg att köpa av mig, men du avvärjde köpet eftersom du trodde att du behövde en antenn för 800 MHz.

Jag får in nya panelantenner på onsdag. Priset ligger fortfarande på 450 kr plus frakt.

Sålde du yagiantenner med 83 MHz bandbredd på 2,4 GHz för användning på LTE2600?  Ju fler element en yagi har, desto snävare blir dess användbara frekvensområde, såvida inte särskilda åtgärder vidtas. Men det finns ingen anledning att göra en WLAN antenn bredare än wlanbandst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

88

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

modem med ettuttag, montera modemet i en låda på taket, duger inte signalerna/hastigheten då - hiva skiten och köp ett äkta modem av valfritt fabrikat med dubbla kontakter.
:-)

så ser jag på det.
man tappar funktioner med en antenn, annars kan man löda i modemet och göra en semilösning, om det inte räcker släng det, för det blir sopor och köp annat, eller köp nytt direkt och sälj det gammla till någon som håller till på "stureplan" eller dyl.

89

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:
jLinder skrev:

Hej, de där yagi-antennerna som du har tittat på hos Arronna ger bara några dB förstärkning på 2600 MHz. Jag skickade panelantenner (likadana som i den här tråden) till dem jag hade sålt yagi-antenner till eftersom de var så dåliga för 2600 MHz.

Det var ju en sådan panelantenn som du var på väg att köpa av mig, men du avvärjde köpet eftersom du trodde att du behövde en antenn för 800 MHz.

Jag får in nya panelantenner på onsdag. Priset ligger fortfarande på 450 kr plus frakt.

Sålde du yagiantenner med 83 MHz bandbredd på 2,4 GHz för användning på LTE2600?  Ju fler element en yagi har, desto snävare blir dess användbara frekvensområde, såvida inte särskilda åtgärder vidtas. Men det finns ingen anledning att göra en WLAN antenn bredare än wlanbandst.

Det var en annan spec. på den som jag beställde, 2400-2700 MHz var det på den. Som sagt är de endast dugliga för 2,4 GHz.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

90

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

megax skrev:

Okej bra! smile
men tyvär dog bilen förut och ville inte starta igen=( hoppas den startar om en stund annars blir det nog ingen ny 4G antenn för min del=(=( "hatar bilar"

men jag återkommer när jag vet hur d blir.

EDIT: Weeeeeiiiiii den hoppade igång.
Jag är lite intresserad av en sådan panelantenn och se om det gör nån skillnad mot jag har nu. men tror jag får vänta lite med och beställa en av dig. lite andra saker emellan nu dock. men vi håller kontakten;)

Det är bara att höra av när det bär sig.. om du har möjlighet så kanske du borde följa G-mans tips om ett modem med två kontakter. Jag är inte säker på att det gör någon skillnad med bara en antenn när du inte får MIMO, du har ju ändå så pass hög hastihet. Du är såklart välkommen att prova.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

91

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

G-Man skrev:

modem med ettuttag, montera modemet i en låda på taket, duger inte signalerna/hastigheten då - hiva skiten och köp ett äkta modem av valfritt fabrikat med dubbla kontakter.
:-)

så ser jag på det.
man tappar funktioner med en antenn, annars kan man löda i modemet och göra en semilösning, om det inte räcker släng det, för det blir sopor och köp annat, eller köp nytt direkt och sälj det gammla till någon som håller till på "stureplan" eller dyl.

Hej jag hade helt missat ditt inlägg innan jlinder bad mig göra som du skrev om dubbla uttag på modemet. Jag ska kolla det och vad det kostar. Undrar om man kan ringa tre och be dom skicka ett av sina föregående modeller MG25 nånting där finns d två uttag på. Eller vad kostar ett ordentligt 4G modem o köpa.
Ska kolla upp det iallafall. Tack för tipset

92

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Fel om icke Mimo. Förbindelsen blir stabilare med två antenner även om man inte får dubblerad datahastighet via två antenner. Diversitymottagning spelar ocså roll för att motvera den snaba fading som alltid förekommer. Diversity är en viktig ingrediens i LTE.

Vad finns det för icke operatörsbundna (dvsTre) modem och routrar som klarar TDD26600 att få tag i från Sverige?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

93

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jag är intresserad av en till panelantenn smile

94

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

megax skrev:
G-Man skrev:

modem med ettuttag, montera modemet i en låda på taket, duger inte signalerna/hastigheten då - hiva skiten och köp ett äkta modem av valfritt fabrikat med dubbla kontakter.
:-)

så ser jag på det.
man tappar funktioner med en antenn, annars kan man löda i modemet och göra en semilösning, om det inte räcker släng det, för det blir sopor och köp annat, eller köp nytt direkt och sälj det gammla till någon som håller till på "stureplan" eller dyl.

Hej jag hade helt missat ditt inlägg innan jlinder bad mig göra som du skrev om dubbla uttag på modemet. Jag ska kolla det och vad det kostar. Undrar om man kan ringa tre och be dom skicka ett av sina föregående modeller MG25 nånting där finns d två uttag på. Eller vad kostar ett ordentligt 4G modem o köpa.
Ska kolla upp det iallafall. Tack för tipset


en liten dum fråga jag är inne på att köpa mig en router då mitt 4G modem bara har 1 Lan port. och har efter några dagar och frågat lite kunnigt folk kommit fram till denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1021218

Där står det också den stödjer 4G "via USB" tar den emot 4g mottagningen via usbstickan bara då så routern/s antenner hjälper ingenting till? sedan har den stöd för MiMo. men är det för Wi-Fi enbart då?

95

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

antenner på routern är enbart för wifi.
för 3/4g modemet används modemets antenner, eller ev antenner kopplade mot modemet.


finns massor med 4g routrar, men inte alla modem stöds av dessa - så kolla modem stödet mot det du har.


dovado DOMA har tex 4 lanportar och wifi osv.


välj operativ system till routern då vissa funkar bättre med tex wrt.

96 Senaste redigerad av jLinder (2013-04-19 00:01:35)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

Fel om icke Mimo. Förbindelsen blir stabilare med två antenner även om man inte får dubblerad datahastighet via två antenner. Diversitymottagning spelar ocså roll för att motvera den snaba fading som alltid förekommer. Diversity är en viktig ingrediens i LTE.

Vad finns det för icke operatörsbundna (dvsTre) modem och routrar som klarar TDD26600 att få tag i från Sverige?

Hm, menar du att det är dubbla mottagare/sändare, men bara en antenningång eller menar du att sändaren använder en utav de inbyggda antennerna också?

Om fallet är så att två mottagare/sändare använder samma antenn, borde man då inte kunna koppla in två antenner i samma uttag och samtidigt få den dubbla antennvinsten? Sätta in en antenn i taget och ställa in den, sen byta.. Jag menar om man vänder den ena antennen 90 grader (eller vrida isär dem 45 grader) så att man få in både vertikalt och horisontellt polariserade vågor, om nu elektroniken klarar att dela upp detta. Men varför annars köra på samma uttag om den ändå inte klarar att dela upp signalerna på två kanaler?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

97

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Masten sänder alltid över två antenner, samma dataström vid diversity, separata dataströmmar vid mimo. Signalerna över varje antenn ursprungsmärks så att modemet  veta över vilken sändarantenn de sänts.

Modemet använder alltid två antenner och har således dubbla mottagare även  om det bara finns en yttre kontakt som då är ansluten till sänd/mottagningsantennen alternativt till diversity mottagningsantenningången.

Man använder aldrig två antenner till en mottagare alt. Sändare med mindre de båda antennerna kopplas in med aktgivande på fasförskjutning för aktuell frekvens. Om inte så kan signalerna till  vardera antennerna ta ut varandra i hopkopplingspunkten. Om man sammanlänkar antenner kallas det stackning eller phase array, googla. Den fasanpassningen är något annat än impedansanpassning med koaxialkabelbalun men kan göras med koaxialkabel också med aktgivande på vågutbredningshastigheten för den specifika kabeln.

Patchantenner med mer än tio dB förstärkning i billiga paneler görs som array och innehåller faskompenseringskretsar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.