51

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Vad är de dåliga signalvärdena?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:
metallicaman_no1 skrev:

lite signal data jag fick fram med modemet låst på 2600 och antennerna riktade ca 60° fel.

Nätverkstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -73dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -120
RSRQ: -19
PCI: 236
jonasolof. vad tror du det är som avgör att jag inte får upp koppling? kan det vara för mycke störande signaler med tanke på den höga rsrq?

Kan det vara så att ditt modem är defekt? Jag menar har du fått (bra) uppkoppling någon gång? Har du testat att använda det på ett annat ställe där du vet att andra har bra uppkoppling för att testa om det fungerar? Jag hade själv ett 3G-modem som bara fungerade ibland, även på ställen där det borde ha fungerat bra och det visade sig vara defekt, så jag skickade in det och fick ett nytt..

nej då. modemet är det inget fel på jag har 2st e398 som jag har testat med oxå.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

53

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

Vad är de dåliga signalvärdena?

vad menar du? jag har ju presenterat signalvärden i ett inlägg.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

54

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

metallicaman_no1 skrev:

lite signal data jag fick fram med modemet låst på 2600 och antennerna riktade ca 60° fel.

Nätverkstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -73dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -120
RSRQ: -19
PCI: 236
jonasolof. vad tror du det är som avgör att jag inte får upp koppling? kan det vara för mycke störande signaler med tanke på den höga rsrq?

Om kortet är aktiverat för 4G så når inte din utsignal till masten och då kan inge registrering ske varför du inte är ansluten. Samma bild som med ett 3G kort således.det kan också vara en annan operatörs cell som modemet suktar efter att få ansluta till. Har du PCI 236 på 900 också?
RSRP -120 är bara några dB över gränsen för vad som hörs. Om det då finns annan trafik funkar det inte. RSRQ -19 är minst 10 dB för dåligt. Du behöver nog 15 dB bättre signal (RSRP). Men kolla först att PCI stämmer.

RSRQ är signal/brus. ökar man signalstyrkan 13 dB bör RSRQ också bättre men det kan man inte ge sig den på även om formeln ger ett direkt samband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jag ska nog ta en tur med bilen och kolla pci på dom olika lte 2600 masterna n4m har här i närheten det finns egentligen bara 3 st jag ska kunna ha möjlighet att få kontakt med och dom ligger på mellan 9 och 12 km med skapligt öppet landskap mellan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

56 Senaste redigerad av jLinder (2012-12-17 14:47:20)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag har nu kollat upp priser och om de har någon sån yagi för 2400-2700MHz med högre gain och jag kan sälja en sådan yagi på 18dBi för 500kr, men de hade ingen med högre gain än så. Helst skulle jag vilja ha fler än en köpare innan jag beställer, men hakar ingen annan på så går det bra ändå. Det är bra att veta att det tar ibland ett bra tag innan de kommer då de inte alltid skickar direkt, men när de väl är skickade så tar det mindre än en vecka innan de är framme (FedEx).

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

57

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

Jag har nu kollat upp priser och om de har någon sån yagi för 2400-2700MHz med högre gain och jag kan sälja en sådan yagi på 18dBi för 500kr, men de hade ingen med högre gain än så. Helst skulle jag vilja ha fler än en köpare innan jag beställer, men hakar ingen annan på så går det bra ändå. Det är bra att veta att det tar ibland ett bra tag innan de kommer då de inte alltid skickar direkt, men när de väl är skickade så tar det mindre än en vecka innan de är framme (FedEx).

då skulle jag vilja ha en sån yagi. men du kan ju vänta och se om det är någon mer som vill ha innan du beställer.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

58 Senaste redigerad av jLinder (2012-12-17 17:14:47)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

metallicaman_no1 skrev:
jLinder skrev:

Jag har nu kollat upp priser och om de har någon sån yagi för 2400-2700MHz med högre gain och jag kan sälja en sådan yagi på 18dBi för 500kr, men de hade ingen med högre gain än så. Helst skulle jag vilja ha fler än en köpare innan jag beställer, men hakar ingen annan på så går det bra ändå. Det är bra att veta att det tar ibland ett bra tag innan de kommer då de inte alltid skickar direkt, men när de väl är skickade så tar det mindre än en vecka innan de är framme (FedEx).

då skulle jag vilja ha en sån yagi. men du kan ju vänta och se om det är någon mer som vill ha innan du beställer.

Allright!

EDIT: Vilken typ av kontakt föredrar du? Går 5m kabel bra (jag har för mig att signalförlusten i kabeln är 0,1dB/m, kan dubbelkolla) eller vill du ha annan längd?

EDIT2: Alltså vill du ha SMA, N, CRC9 (adapter från SMA till CRC9 kan du få med i vilket fall), MCX?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

59

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

nu har jag varit ut och kollat lite lte2600 celler. dom första 45 minuterna va ju lite bortkastade. jag körde och körde men fick bara kontakt med lte900 celler under dom första 45 minuterna och då kom jag ju på att jag ju hade modemet låst på lte900 när det satt i dovadon. men efter att jag låst det på lte 2600 med hjälp av at-kommando så började jag hitta lite celler. jag fick uppkoppling på 2st celler ca 1500m hemifrån helt utan yttre antenner den ena va den cellen jag fick kontakt med hemma som jag tidigare nämnde men vet ej vart masten finns och den andra cellen vet jag precis vart den finns.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

60 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-28 19:10:16)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

När man gör en sådan där söka mast rundtur bör man försöka komma runt varje mast och notera PCI på varje sektor, upp till sex stycken om det finns både 900 och 2600. Lika bra att reka ordentligt från början. Helst Cell ID också. Kan kännas segt att vara så grundlig men man har igen det.

Jonas (från en bar i Paris)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

När man gör en sådan där söka mast rundtur bör man försöka komma runt varje mast och notera PCI på varje sektor, upp till sex stycken om det finns både 900 och 2600. Lika bra att reka ordentligt från början. Helst Cell ID också. Kan kännas segt att vara så grundlig men mar har igen det.

Jonas (från en bar i Paris)

jo det va ju det som va tanken med min åktur men pga min miss med att modemet va låst på 900 så kom jag inte så långt. men har jag tid nån dag så ska jag kartlägga lite master med pci och cellid.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

62

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag har beställt yagi-antenner enligt diskussionen ovan och de ska vara skickade nu. Jag beställde fyra stycken så om det är någon mer som vill köpa en antenn så kostar det 500kr.

Jag beställde även TS-9-adaptrar som jag kan skicka med antennen om det skulle behövas. I annat fall kostar TS-9-adaptrarna 100kr/st.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

63

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Hejsan alla

Intressant läsning och man lär sig med tiden...
Vet ni vilken antenn som skulle passa mig bäst som bor på landet, där mot större vetskap telenor använder 900 mhz och Telia kör på 800 (tror jag)  smile
Är ute efter 4g mottagning och telenor garanterar 4g upp till 32mbit.

Tack på förhand

64

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

JLinder skrev :--
Jag har beställt yagi-antenner enligt diskussionen ovan och de ska vara skickade nu. Jag beställde fyra stycken så om det är någon mer som vill köpa en antenn så kostar det 500kr.

Jag beställde även TS-9-adaptrar som jag kan skicka med antennen om det skulle behövas. I annat fall kostar TS-9-adaptrarna 100kr/st.

Hej,

Kan ta 2st - ha DLink 923 med SMA ( vad är TS 9 till ?)

Brian

65

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

brianskre4711 skrev:

JLinder skrev :--
Jag har beställt yagi-antenner enligt diskussionen ovan och de ska vara skickade nu. Jag beställde fyra stycken så om det är någon mer som vill köpa en antenn så kostar det 500kr.

Jag beställde även TS-9-adaptrar som jag kan skicka med antennen om det skulle behövas. I annat fall kostar TS-9-adaptrarna 100kr/st.

Hej,

Kan ta 2st - ha DLink 923 med SMA ( vad är TS 9 till ?)

Brian

Hej Brian, jag fick mail från dig och svarade direkt på detta men fick inget svar tillbaka. Sen skrev jag ett mail direkt härifrån och ett PM utan svar. Så nu tänkte jag att det kanske är bättre att svara här.

En TS-9-kontakt är till för usb-modem som har antennigång av typen TS-9, på antennerna som jag har beställt sitter det SMA så man behöver ha adapter om man skulle ha ett usb-modem (är väl inga usb-modem som har SMA?).

Är du fortfarande intresserad av att köpa antenn?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

66 Senaste redigerad av jLinder (2013-01-13 18:50:41)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

hexagon skrev:

Hejsan alla

Intressant läsning och man lär sig med tiden...
Vet ni vilken antenn som skulle passa mig bäst som bor på landet, där mot större vetskap telenor använder 900 mhz och Telia kör på 800 (tror jag)  smile
Är ute efter 4g mottagning och telenor garanterar 4g upp till 32mbit.

Tack på förhand

Ursäkta sent svar. Jag kan beställa hem yagi-antenner för 900MHz som är på 13dBi. Jag har en som kommer på tisdag, men den är eventuellt redan tjingad (har en kund som skulle kolla upp sin frekvens).

För övrigt kommer även 4G-antennerna äntligen på tisdag! Det finns fortfarande 2 st kvar, om inte Brian svarar snart och beställer dem.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

67

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Alla 4G-yagis är nu sålda.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

68 Senaste redigerad av jLinder (2013-02-07 00:43:17)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

OBS! Nu kan jag även erbjuda att en TS9-adapter medföljer panelantennen!

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

69

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Kommer du ta hem fler yagis? Eller kan man köra en panel o en yagi? Har en poynting nu men vill ha en till som är ämnad för 2600 bandet smile.

70

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Chans att få en panelantenn till ett billigare pris:
http://www.tradera.com/panelantenn-ante … _176420192

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

71

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Det där med antennvinsten med två antenner var tydligen lite svårförklarat. Om sändningen sker med diversitet (och inte med skilda dataströmmar) brukar man räkna räkna med upp till 6 dB vinst (enligt Net1s radiochef. Net1 sänder med dubbla antenner med 90 graders polaritetsdiff och modemen har dubbla antenningångar för diversitetsmottagning). Det viktigaste med diversitetsmottagningen är dock den minskade känsligheten för snabb och frekvensberoende fading som kan leda till avbrott i dataöverföringen.

Interferensen från övriga celler är inte "skräpsignaler".

Har du något riktningsdiagram på panelantennen? Det är viktigt att veta hur känsligheten är bakåt och åt sidorna för dämpning av intercellinterferens. För Mimo mottagning är det viktigt att antennen har distinkt polaritetskaraktäristik, annars blir korspolariseringsisolationen inte tillräcklig. Många billiga kinesantenner  är dåliga på detta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

72 Senaste redigerad av jLinder (2013-03-04 14:19:21)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

Det där med antennvinsten med två antenner var tydligen lite svårförklarat. Om sändningen sker med diversitet (och inte med skilda dataströmmar) brukar man räkna räkna med upp till 6 dB vinst (enligt Net1s radiochef. Net1 sänder med dubbla antenner med 90 graders polaritetsdiff och modemen har dubbla antenningångar för diversitetsmottagning). Det viktigaste med diversitetsmottagningen är dock den minskade känsligheten för snabb och frekvensberoende fading som kan leda till avbrott i dataöverföringen.

Interferensen från övriga celler är inte "skräpsignaler".

Har du något riktningsdiagram på panelantennen? Det är viktigt att veta hur känsligheten är bakåt och åt sidorna för dämpning av intercellinterferens. För Mimo mottagning är det viktigt att antennen har distinkt polaritetskaraktäristik, annars blir korspolariseringsisolationen inte tillräcklig. Många billiga kinesantenner  är dåliga på detta.

Så när sändningen sker med diversitet så kan man räkna med ytterligare 6dB vinst i förhållande till vad? Om det är dubbla dataströmmar så gäller väl upp till dubbelt så hög hastighet i teorin? Eller dubbelt så hög signal (dock inte dubbelt så många dB pga logaritmisk skala)? Med dubbelt så hög signal menar jag att två signaler med samma styrka mottas.

Menar du att diversitetssändning i första hand är för få en stabilare uppkoppling?

För en vecka sen bad återigen (förra gången missförstod hon nog mig) om riktningsdiagram för panelantennen (och de andra antennerna jag säljer) och min kontakt svarade att hon skulle ordna med detta och skicka dem till mig. Tydligen har personen som gör dessa diagram nyligen slutat och det ska komma en ny person som gör dem så det lär dröja ett tag innan jag får dem.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

73

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Se de första länken i den här tråden.

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p47533

Det går inte att reducera resonemanget till några korta kommentarer och jag påstår inte att jag har rubbet klart för mig.

En aspekt är den avtagande marginalnyttan av ökande signal/brusförhållande. Om nu basstationen kan sända över två antenner och mottagaren kan skilja på dessa sändningar, vilket den i princip alltid kan eftersom referenssignalerna i tx0 och Tx1 är olika vare sig samma dataström sänds över båda (ren diversity) eller två skilda dataströmmar finns (ren spatial multiplexing closed loop MIO), så kan systemet hjälpa upp ett dåligt SNR på ena subkanalen och ta resurser från den bra kanalen. Förbättringen av SNR på den dålig kanalen är större än försämringen på den bra - enligt artikeln. Hur denna omfördelning av resurser går till är inte klart för mig.

Det finns andra grafer som visar hur mycket snabbare dataöverföringen kan bli om systemet kan slå över till closed loop MIMO.

Det handlar således inte bara om signalstyrka mätt som RSRP utan fast mer att optimera signalbrusförhållandet - men också att minska interferens vilket den artikeln inte tar upp men väl nästa.

Jag ska redigera det där  inlägget efter Cebit.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

74

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Har någon testat Yagi-antennerna för 2,6 Ghz bandet än??

Mvh, Boss

75 Senaste redigerad av jLinder (2013-03-09 13:04:13)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Boss skrev:

Har någon testat Yagi-antennerna för 2,6 Ghz bandet än??

Mvh, Boss

Brian har testat dem och de fungerade inte så bra så jag skickade panelantenner till honom istället och han verkar nöjd med dem, läs här:
http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p47773

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593