26

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

panelantennen ARW-2400-2700-18 eller yagin ARY--2400-2483-18 skulle det kunna vara nått att ta hem? jag skulle nämligen vilja ha runt 20 i gain om jag ska köpa någon. då det kan vara lite på gränsen att det kommer funka för mig över huvudtaget.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

27

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Hur de båda polarisationsplanen står vridna i förhållande till lodlinjen spelar ingen roll eftersom antennen kan vridas vid montering.

Det finns ingen tillämpning inom Wimax eller LTE under nu gällande standard för annan separation än 90 grader. Och det är vad basstationernas sektorantenner har.

Det är lite konstigt att man tar så lätt på vridningen vid montering eftersom mimo med dubbla dataströmmar inte borde kunna åstadkommas om vardera antennen får signal från båda sändarantennerna. Å andra sidan kanske man får bättre spatial diversitetsmottagning. Det blir som med Telias y-kabel.

Det här med basstationsantenner vinklade +/- 45 grader används redan på GSM. Nokia visade med tester att polarisationsdiversitet hade nära nog samma fördel som spatial diversitet vad det gällde att bibehålla uppkopplingen till mobiler vars antenner ju kan stå lite hur som helst.

Dessa antenner kan nu användas för LTE.

Something got lost in translation om de kinesiska mimoantennerna och vinklar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28 Senaste redigerad av jLinder (2012-12-11 14:49:24)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

metallicaman_no1 skrev:

panelantennen ARW-2400-2700-18 eller yagin ARY--2400-2483-18 skulle det kunna vara nått att ta hem? jag skulle nämligen vilja ha runt 20 i gain om jag ska köpa någon. då det kan vara lite på gränsen att det kommer funka för mig över huvudtaget.

Jag kan kolla med min kontakt vad yagin kostar och jag kan också kolla om de har någon starkare yagi. De har t ex starkare yagi för 3G som inte ligger ute på deras hemsida (24 och 26dBi). Min kontakt går antagligen snart och lägger sig, men kan kolla i natt.
Vad är du beredd att betala för en yagi med 18dBi som är för 2600MHz eller, om det finns, för en med högre gain?


Jag har nu fått ett dokument med alla deras MIMO:s och det var inget direkt intressant där.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

29

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Räkna inte med att en WLAN yagi ger önskad funktion på 2600 bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:

Räkna inte med att en WLAN yagi ger önskad funktion på 2600 bandet.

Men det står ju att den täcker 2600. Vad är det för parametrar som gör att den inte skulle fungera?

http://en.arronna.com/products_detail/& … 26237.html

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

31

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:
jonasolof skrev:

Räkna inte med att en WLAN yagi ger önskad funktion på 2600 bandet.

Men det står ju att den täcker 2600. Vad är det för parametrar som gör att den inte skulle fungera?

http://en.arronna.com/products_detail/& … 26237.html

För att vara en person som vill sälja antenner så vet du ganska lite om antenner...  wink

En antenn är alltid optimerad för en viss frekvens där den fungerar bäst. Sedan kan den fungera även på andra närliggande eller multipla frekvenser men då inte lika effektivt som den frekvens den är optimerad för.

D.v.s att en antenn som är optimerad för wlan 2.4GHz även kan fungera på 2,6GHz men då inte lika effektivt som på wlan-bandet.

32 Senaste redigerad av jLinder (2012-12-11 21:52:41)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

svenix skrev:
jLinder skrev:
jonasolof skrev:

Räkna inte med att en WLAN yagi ger önskad funktion på 2600 bandet.

Men det står ju att den täcker 2600. Vad är det för parametrar som gör att den inte skulle fungera?

http://en.arronna.com/products_detail/& … 26237.html

För att vara en person som vill sälja antenner så vet du ganska lite om antenner...  wink

En antenn är alltid optimerad för en viss frekvens där den fungerar bäst. Sedan kan den fungera även på andra närliggande eller multipla frekvenser men då inte lika effektivt som den frekvens den är optimerad för.

D.v.s att en antenn som är optimerad för wlan 2.4GHz även kan fungera på 2,6GHz men då inte lika effektivt som på wlan-bandet.


Jag kanske inte kan så mycket som jag tänkte att jag kunde från början, men jag lär mig hela tiden och jag är ganska teknisk lagd, intresserad och jag lär mig dessutom ganska snabbt - någonstans måste man ju börja.
Den första antennen jag köpte in är för 3G och designad speciellt för det och jag har testat den under olika omständigheter och fått väldigt bra resultat. När jag skulle köpa panelantennen förklarade jag för min kontakt att jag behövde en för 2600MHz och hon la fram den antennen åt mig. Jag litar på att hon har tillräckligt god koll bl a för att hon har "avrekommenderat" andra antenner som jag frågat om. Jag har inte haft möjlighet att testa panelantennen eftersom jag inte har någon 4G-utrustning. Om någon är intresserad kan jag ge bort en antenn mot fraktkostnad så kan den intresserade få testa den på 4G-utrustning, rapportera vad den går för och sen behålla antennen.

Alla antenner som produceras av Arronna testas som en del i tillverkningen, kanske skulle man kunna fråga om de kan testa gainen på 2600MHz för de antennerna som verkar intressanta.

Jag tänkte mig att det kanske kunde vara som du säger med att antenner är specifikt designade för en frekvens men ändå fungerar över många. Jag tycker att det är konstigt att dess lägsta frekvens är den som antennen är designad för och inte mittenfrekvensen.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

33 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-11 22:55:54)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Yagiantennner är som design smalbandiga, mer så ju fler element (pinnar) den har. Det är inte bara förstärkningen som blir sämre utan även stående vågförhållandet ju mer man avlägsnar sig från konstruktionsfrekvensen. Jag hade bara läst så långt som att det var en 2,4 GHz antenn, ser sedan i spec att det står 2400-2700 MHz. Detta är extremt brett för att vara en yagi som dssutom inte verkar ha några särskilda anordningar för att göra den bredbandig. Du bör begära polardiagram horisontal and vertical for LTE band 7 and SWR measurements for band 7 (som är LTE FDD 2600).

Visst kan man testa en sådan här antenn praktiskt, men det är då väldigt svårt att veta om den 18 eller 13 dBi och ahr ett dåligt stående vågförhållande. Seriösa antenntillverkare redovisar testresultat. Vi bör ställa krav på kineserna också.

Här är en yagi med ca 18dBi förstärkning för band 20, LTE 800. Som synes så är det olika beställningsnummer beroende på vilken operatör man har. Detta på grund av att antennen dímensionerats exakt för det använda frekvensbandet. Det är en brist att inte riktningsdiagram redovisas, det gör BAZ för sina panelantenner.

http://www.spezialantennen.eu/lteantenn … ltey20.php

Här är en yagi från zdacomm.com för 3G. Bredbandig eftersom det är stort avstånd mellan nedlänkt och upplänk. Här finns de uppgifter man behöver med undantag av SWR över frekvensomfånget.

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ1921YG.pdf

Och här yagis för 2400-2700. Kolla hur spretiga riktningsdiagrammen är

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ2600YG.pdf

Kolla  in mer antenner på zdacomm för att se hur riktningsdiagrammen ser ut för olika konstruktioner.

Här är proffsyagis för 2600 från danska Procom som har priser som gör dem mindre attraktiva för konsumenter:

http://www.procom.dk/products/base-stat … nal/r-2600

Notera att modellen 2600-15 har gain 17 dBi. 15 är ett jämförelsemått mot en dipol, därav dBd. Skillnaden är alltid 2 dB.

Två sådana blir ett bra MIMO arr, gärna monterade mer än en meter ifrån varandra. Har man en sådan antenn att jämföra med kan man kolla en kinesantenn som anges ha lika mycket gain. Då är det bara att gå på skillnaden i RSRP-signalen. Men antennen bör kollas varvet runt eftersom det inte är säkert att riktningsdiagrammet är lika snyggt som hos Procom. Den avstämda och smalbandiga antennen har mindre sidolober och gör bättre tjänst att framhäva en signal framför andra riktningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

Jag tänkte mig att det kanske kunde vara som du säger med att antenner är specifikt designade för en frekvens men ändå fungerar över många. Jag tycker att det är konstigt att dess lägsta frekvens är den som antennen är designad för och inte mittenfrekvensen.

Jag hade inte läst specen för antennen så noga utan jag antog att det var en antenn optimerad för wlan. Har den angivet frekvensområde 2400-2700 MHz så fungerar den antagligen bäst på frekvenser i mitten av det bandet, precis som du säger.

35

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:
metallicaman_no1 skrev:

panelantennen ARW-2400-2700-18 eller yagin ARY--2400-2483-18 skulle det kunna vara nått att ta hem? jag skulle nämligen vilja ha runt 20 i gain om jag ska köpa någon. då det kan vara lite på gränsen att det kommer funka för mig över huvudtaget.

Jag kan kolla med min kontakt vad yagin kostar och jag kan också kolla om de har någon starkare yagi. De har t ex starkare yagi för 3G som inte ligger ute på deras hemsida (24 och 26dBi). Min kontakt går antagligen snart och lägger sig, men kan kolla i natt.
Vad är du beredd att betala för en yagi med 18dBi som är för 2600MHz eller, om det finns, för en med högre gain?


Jag har nu fått ett dokument med alla deras MIMO:s och det var inget direkt intressant där.

för en antenn på 18 dbi kan jag betala runt en femhundring för en som klarar över 20 dbi så kan jag betala lite mer tycker inte att det är värt att betala mer på en chansning då jag har lite långt till närmsta lte2600 mast men har ju vid några tillfällen fått uppkoppling på lte2600 med mina poynting på 11-12 dbi.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

36

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

svenix skrev:
jLinder skrev:

Jag tänkte mig att det kanske kunde vara som du säger med att antenner är specifikt designade för en frekvens men ändå fungerar över många. Jag tycker att det är konstigt att dess lägsta frekvens är den som antennen är designad för och inte mittenfrekvensen.

Jag hade inte läst specen för antennen så noga utan jag antog att det var en antenn optimerad för wlan. Har den angivet frekvensområde 2400-2700 MHz så fungerar den antagligen bäst på frekvenser i mitten av det bandet, precis som du säger.

ja hade den inte täckt 2600 så jag inte föreslagit den wink

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

37

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

svenix skrev:
jLinder skrev:

Jag tänkte mig att det kanske kunde vara som du säger med att antenner är specifikt designade för en frekvens men ändå fungerar över många. Jag tycker att det är konstigt att dess lägsta frekvens är den som antennen är designad för och inte mittenfrekvensen.

Jag hade inte läst specen för antennen så noga utan jag antog att det var en antenn optimerad för wlan. Har den angivet frekvensområde 2400-2700 MHz så fungerar den antagligen bäst på frekvenser i mitten av det bandet, precis som du säger.

Derär inte säkert att den funkar bäst i mitten dvs vid 2550 Mhz. Det kan helt enkelt vara en antenn optimerad för wlan som man tycker funkar hyggligt på 2600-bandwt och så ändrar man beskrivningen lite. Det har Poynting gjort med panelantenner för wlan som hux flux anges funka för 4G 2600 också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Tja, en femhundring kan det ju vara värt för att testa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-13 22:34:38)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

zda.comm's 24 dB gridparabol för 2600 MHz kostar 75 dollar enligt den här siten

http://www.excel-wireless.com/2.6-ghz-g … tenna.html

Högre förstärkning går knappast att få tag i för den frekvensen och antennen är dessutom väl dokumenterad.

Men dimensionen är 90x60 cm och man ska ha plats med två.

Om jag räknar rätt så ska 24 dB förstärkning innebära att man hörs lika bra 8 km från masten som om man använder ett modem utan yttre antenn mindre än femhundra meter från masten och det brukar ju gå bra. Det är nog bäst att kolla att det finns en någorlunda fri fresnelzon först och att man kan komma upp tillräckligt högt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Vad går frakten på på den?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

41 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-14 13:55:34)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Ska kolla. Enstaka blir nog dyrt.

Edit: Ringde och pratade med dem. Prisuppgiften gäller inte länge, sidan där den stod hade inte uppdaterats. Ska antennerna skeppas från South Carolina där de finns behöver de bygga en trälåda vilket de tar 80-100 USD för. Det kan finnas lite andra lösningar som vi diskuterar över email.

Väckte också frågan om en korspolariserad parabol för Mimo 2600 med hög förstärkning. Det är inget de har. Å andra sidan kan man ifrågasätta om det är vettigt att ha en gemensam reflektor för båda antennerna eftersom man då inte får någon vidare spatial diversityeffekt. Med tanke på att en sådan här monsterantenn bara är intressant om man ska försöka få kontakt på 2600 över 10-20 km så bör man nog i första hand optimera diversitymottagning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder. har du kollat på priser på antenner med högre gain?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

43 Senaste redigerad av jLinder (2012-12-16 17:02:27)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag har knappt varit hemma den senaste veckan, så nej. Ursäkta att jag sa att jag skulle kolla förra veckan, jag hade ingen aning att veckan skulle se ut som den gjorde.

Jag ska försöka att få ta på henne antingen i natt eller imorgonbitti.
EDIT: Jag vill tillägga att jag får tag på kontakten via chatt.

Jag har dock priset på en gallerantenn på 24dBi som är för 2400-2700MHz sen tidigare. 900kr kan man få en sån för, men då vill jag helst ha minst tre pers som jag vet kommer att köpa innan jag beställer.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

44 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-12-16 20:33:44)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

Jag har knappt varit hemma den senaste veckan, så nej. Ursäkta att jag sa att jag skulle kolla förra veckan, jag hade ingen aning att veckan skulle se ut som den gjorde.

Jag ska försöka att få ta på henne antingen i natt eller imorgonbitti.
EDIT: Jag vill tillägga att jag får tag på kontakten via chatt.

Jag har dock priset på en gallerantenn på 24dBi som är för 2400-2700MHz sen tidigare. 900kr kan man få en sån för, men då vill jag helst ha minst tre pers som jag vet kommer att köpa innan jag beställer.

ok. ingen fara ingen fara. ja jag är ju klart intresserad av en antenn med hög gain men vi får se om det dyker upp några fler alternativ.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

45

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

@ metallicaman

om 9 dBi räcker så finns dessa:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30226

har själv 2 st... ska klara ca 500 meter enligt uppgift

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

46

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jonny skrev:

@ metallicaman

om 9 dBi räcker så finns dessa:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30226

har själv 2 st... ska klara ca 500 meter enligt uppgift

nej räcker inte vill har runt 20 helst över då jag vill prova om jag kan få stabil uppkoppling på lte2600 . jag har ju vid ett par tillfällen fått uppkoppling på 2600 med mina poynting men bara under några minuter. låser jag modemet på lte2600 med hjälp av at-kommando så får jag kontakt med en cell och får fram ett pci men ganska dåliga signalvarden. mina poynting ligger ju på runt 11dbi på 2600 mhz så jag skulle ju vilja ha 10 dbi till för att det ska vara värt ett test.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

47

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jonny skrev:

@ metallicaman

om 9 dBi räcker så finns dessa:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30226

har själv 2 st... ska klara ca 500 meter enligt uppgift


Uppgiften om 500 meter saknar all relevans när det gäller 4G. Håller med metallicamannen att det är lika bra att klämma i med ordentlig förstärkning, minst tio dB till om det ska bli chans till uppkoppling.

Här är 24 dBi paraboler för 2600. Skippa deras konstiga 75 ohms kablar, sätt modemet uppe vid antennerna och använd bra kablar. Det här är egentligen low tech, bara att ha en bra parabolreflektor. Stort som attan blir det men det är den resandes ensak. Annars finns 21 dB mimo panelantenner för 2600 från Zdacomm.com men med två paraboler får man gratis diversitet.

https://www.wimaxspot360.com/index.php/ … ess-modems

Förutsätter att wimaxspot360 kan förse antennerna med N kontakter eller i värsta fall SMA.

Bara för kul kan ni kolla den här 30 dBi för 2,4 GHz från zdacomm. rund reflektor, 1,8 meter diameter.

http://www.zdacomm.com/2-4-ghz-gird-par … eires.html

De borde lika gärna kunna mata för 2600, krävs lite kortare stång bara. då borde förstärkningen gå upp ytterligare ett par dB.

Med den smala loben på en sådan här parabol är det viktigt att det inte svajar i vind.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

lite signal data jag fick fram med modemet låst på 2600 och antennerna riktade ca 60° fel.

Nätverkstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -73dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -120
RSRQ: -19
PCI: 236
jonasolof. vad tror du det är som avgör att jag inte får upp koppling? kan det vara för mycke störande signaler med tanke på den höga rsrq?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

49

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

metallicaman_no1 skrev:

lite signal data jag fick fram med modemet låst på 2600 och antennerna riktade ca 60° fel.

Nätverkstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -73dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -120
RSRQ: -19
PCI: 236
jonasolof. vad tror du det är som avgör att jag inte får upp koppling? kan det vara för mycke störande signaler med tanke på den höga rsrq?

Kan det vara så att ditt modem är defekt? Jag menar har du fått (bra) uppkoppling någon gång? Har du testat att använda det på ett annat ställe där du vet att andra har bra uppkoppling för att testa om det fungerar? Jag hade själv ett 3G-modem som bara fungerade ibland, även på ställen där det borde ha fungerat bra och det visade sig vara defekt, så jag skickade in det och fick ett nytt..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

50

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

metallicaman_no1 skrev:
Jonny skrev:

@ metallicaman

om 9 dBi räcker så finns dessa:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30226

har själv 2 st... ska klara ca 500 meter enligt uppgift

nej räcker inte vill har runt 20 helst över då jag vill prova om jag kan få stabil uppkoppling på lte2600 . jag har ju vid ett par tillfällen fått uppkoppling på 2600 med mina poynting men bara under några minuter. låser jag modemet på lte2600 med hjälp av at-kommando så får jag kontakt med en cell och får fram ett pci men ganska dåliga signalvarden. mina poynting ligger ju på runt 11dbi på 2600 mhz så jag skulle ju vilja ha 10 dbi till för att det ska vara värt ett test.


@metallicaman.

okey...fattade det som om du var ute efter wlan antenner....men ser nu att det äär fel.....sorry

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )