101 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-25 21:46:45)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jag kollade just vad mitt belgiska proximus kort visade när jag var mitt i en 4G cell men kortet inte var öppet-och det inte finns några andra operatörer på tio mils håll. 

Network name Unknown
RSSI -55dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment Not attached
RSRP -75
RSRQ -5
PCI 1

Samma sak således. det kanske är ett specialfall med Telia eller så att telias connection manager inte visar lika som telenors.  Å andra sidan tror jag att B593 inte visar riktigt samma som modemet. Kanske routern visar Cell ID men inte PCI. Fast  då har man ingen garanti för att man kollar samma cell, såvida inte övriga uppgifter utgör indicier.

När du gör diagnosdelen i B593 får du bandbredden angiven. Gå tillbaka och sammanställ de uppgifter du fått, t ex på PCI 389. Det är uppenbart en 900 mast och det står roaming JA  in B593 när routern försökte där.

Men på PCI 21 står det roaming nej när du försökte koppla upp dig och det är möjligt att detta är en tre mast på 800. Den kod 0x00060026 du fick på PCI 21 har hos tyska LTE användare dykt upp när det varit fel på aktiveringen av 4G för kortet, även i Finland med B593 för övrigt, men finska är lite svårt. Jag hittar flera foruminlägg på tyska där den koden inneburit att kortet inte varit aktiverat för 4G beroende på att operatören haft strul med aktiveringsfunktionerna. problemet har uppstått med vodafone b2000 som är B593 i tysk version.

Men en användare löste det genom att köra set up igen. kanske bör man också göra reset på routern innan. 

det finns log och debug log som du bör titta på i B593. det är för övrigt möjligt att det är ett ip-nät fel i masten som ger felkoden, den koden dyker upp i sådana sammanhang också, dvs funktionsfel hos ip nät. I och för sig hör problemen samman för när routern eller modemet ska ansluta sig till nätverket (attach) ska nätet efter registreringskontrollen tilldela modemet en ipadress. Om kortet inte är aktiverat kan det inte tilldelas någon ip adress och frågan är hur detta anges.

Det är naturligtvis också möjligt att PCI 21 är en annan mer, avlägsen tre mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

102

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Här är för PCI 389:
PLMN:

Servicestatus:
Begränsade tjänster
Bandbredd(kHz):
5000
Cell-ID:
389
Signalstyrka:
3
RSRP:
-89
RSRQ:
-7
Roam:
JA

103

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

här är för PCI 21:

PLMN:

Servicestatus:
Begränsade tjänster
Bandbredd(kHz):
10000
Cell-ID:
21
Signalstyrka:
3
RSRP:
-99
RSRQ:
-11
Roam:
NEJ

104

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Här är den för telia, PCI 464. (den är dock uppkopplad via mitt telia-simkort i B593:an) Men siffrorna var snarlika med tre-kortet. Den där hittade jag nog aldrig med routern utan endast med e392-modemet (med tre-simkortet).

PLMN:
Telia
Servicestatus:
Giltiga tjänster
Bandbredd(kHz):
10000
Cell-ID:
464
Signalstyrka:
2
RSRP(dBm):
-104
RSRQ(dB):
-6
Roam:
NEJ

Så det verkar som att jag hittar tre olika master och ingen går att koppla upp mot. Tittar man på listan över LTE-master i mitt område hittar den fyra. Låter faktiskt som att tre-masten är den enda som inte fungerar i nuläget?

105

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

jonasolof skrev:

Jag kollade just vad mitt belgiska proximus kort visade när jag var mitt i en 4G cell men kortet inte var öppet-och det inte finns några andra operatörer på tio mils håll. 

Network name Unknown
RSSI -55dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment Not attached
RSRP -75
RSRQ -5
PCI 1

Samma sak således. det kanske är ett specialfall med Telia eller så att telias connection manager inte visar lika som telenors.  Å andra sidan tror jag att B593 inte visar riktigt samma som modemet. Kanske routern visar Cell ID men inte PCI. Fast  då har man ingen garanti för att man kollar samma cell, såvida inte övriga uppgifter utgör indicier.

När du gör diagnosdelen i B593 får du bandbredden angiven. Gå tillbaka och sammanställ de uppgifter du fått, t ex på PCI 389. Det är uppenbart en 900 mast och det står roaming JA  in B593 när routern försökte där.

Men på PCI 21 står det roaming nej när du försökte koppla upp dig och det är möjligt att detta är en tre mast på 800. Den kod 0x00060026 du fick på PCI 21 har hos tyska LTE användare dykt upp när det varit fel på aktiveringen av 4G för kortet, även i Finland med B593 för övrigt, men finska är lite svårt. Jag hittar flera foruminlägg på tyska där den koden inneburit att kortet inte varit aktiverat för 4G beroende på att operatören haft strul med aktiveringsfunktionerna. problemet har uppstått med vodafone b2000 som är B593 i tysk version.

Men en användare löste det genom att köra set up igen. kanske bör man också göra reset på routern innan. 

det finns log och debug log som du bör titta på i B593. det är för övrigt möjligt att det är ett ip-nät fel i masten som ger felkoden, den koden dyker upp i sådana sammanhang också, dvs funktionsfel hos ip nät. I och för sig hör problemen samman för när routern eller modemet ska ansluta sig till nätverket (attach) ska nätet efter registreringskontrollen tilldela modemet en ipadress. Om kortet inte är aktiverat kan det inte tilldelas någon ip adress och frågan är hur detta anges. Det är naturligtvis också möjligt att PCI är en annan mer, avlägsen tre mast.

det ligger en tre-mast 6km bort i ungefär samma riktning längs väg 269. Kanske är den masten den försöker med?

Ska fortsätta imorgon testa imorgon. Håller tummarna att tre-teknikerna ringer imorgon.

106 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-26 07:19:35)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

PCi 21 visar RSRQ -11 dBm vilket kan vara knepigt attt koppla upp sig mot utan riktantenn. Det är mycket möjligt att det är en Tre mast 6 km bort. Läge för att åka dit och kolla. Så just nu är hypotesen dubbelfel: masten nära dig är inte igång och ditt SIM medger inte registrering i nätet.

Den kod du fick i B593 är ett specifikt felmeddelande som dyker upp i den och inget generellt felmeddelande för LTE nät - men det kan förekomma i andra nätverkssammanhang.  Så tre -teknikerna har förmodligen ringa intresse för den felkoden annat än att du kan förmedla att den dykt upp i minst fem fall där routern inte har kunnat registrerats i nätet, oftast för att meddelande om att kortet akiverats inte gått ut i systemet till den databasen som håller reda på kunderna åt masterna. Felet har då inte legat i kortet utan i operatörens aktiveringssydtem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

107

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

så här blir det i kista:


Network status
Network name: Unknown
RSSI: -69dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment: Not attached
RSRP: -95
RSRQ: -11
PCI: 155

Kan det vara så att de kör endast TDD i kista?

Omöjligt att få mitt modem och simkort att koppla upp sig mot 4G.

108

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

har du möljighet att låna annat sim och provstarta med din utr. ? som har samma operatör

utan att veta men .... verkar som ditt sim ej är aktiverat

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

109

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jonny skrev:

har du möljighet att låna annat sim och provstarta med din utr. ? som har samma operatör

utan att veta men .... verkar som ditt sim ej är aktiverat

Nej, känner ingen som har ett tre-simkortet dessvärre. Ringde kundtjänst och frågade om utredningen som var startad och hon skulle försöka skynda på teknikerna. Kommer väl antagligen få motsatt effekt. Fortfarande ingen på kundtjänst som kan ta reda på vilken teknik och frekvens som används av de olika masterna.

110

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

För att veta att det är en Tre-mast som uppkopplingsförsöket sker mot behöver du använda B593 routern och se att det inte är roaming.

Jag tror inte att Tre använder TDD ännu. Min tyska router registrerade celler på 2600 tillhöriga PLMN 24002, dvs Hi3G, flera gånger när jag var i Stockholm i våras. Av skärmdumpar jag har kvar i ipaden framgår att centerfrekvensen för dessa celler var Tres FDD block, både upp och ned. Bandbredd 10 MHz, till skillnad från Telia, Tele2 och Telenor på det bandet.

Vidare har de tre övriga åttasiffriga cell ID (decimalt), medan tre har fem- eller sexsiffriga

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

111

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Hör kanske inte hit men TRE är den sämsta operatör/företag att ha att göra med. Vet inte vad deras anställda går för kurs men alla har samma ståndpunkt och de rubbar sig inte en tum.

Vill inte dra historier här, kan bara säga att jag haft problem senast idag igen när mitt bredband skulle returneras /:

Angående ditt problem tror jag inte de kör TDD mer än på teststadiet ännu, du lär inte få något svar på dina frågor om TDD/FDD frekvensband hur många gånger du ringer support...ännu mindre om du inte använder deras utrustning.

Det enklaste/snabbaste är om du begär ett helt nytt simkort då de inte kan reda ut någonting på TRE (slarvade bort min telefon vid rep.). Det kostar säkert pengar med ett nytt kort, men vill du ha en snabb lösning så är det mitt tips. I en Tre-butik så SKA de kunna ge dig ett aktiverat sim över disk.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

112 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-26 10:34:45)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Det där med aktiverat kort är lite lurigt. Det är nog bara Telia som har att samtliga deras nyutgivna kort kan användas på 4G under förutsättning att abbonnemanget anpassas till 4G. Men även om man fått ett kort hos operatören så ska deras system kunna hantera att beskedet om att dett kort nu innehas av en kund nå ut i nätet till HSS databaserna. Här har en del operatörer haft problem och det är inte alltid de är så uppriktiga om det. Jag håller i och för sig med Danne att det kan vara lika bra att börja om med ett nytt kort igen. Tyvärr kan det dock hända att de problem som operatören eventuellt har fortsätter. I Tyskland är detta en ständig visa med Vodaphone och deutsche Telekom vilket framgår på LTE-forum där.

Har du gjort reset på B593?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

113 Senaste redigerad av crippan (2012-11-26 10:43:06)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Nu har jag fått ett nytt simkort för andra gången på en vecka. Gratis båda gångerna, det är ju bra iallafall. Ska testa i Kista nu så får vi se vad som händer.

Nej, jag har inte kört en reset på routern. Får prova det när jag kommer hem.

114

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Var inne på tres servicebutik nu och fick efter mycket om och men reda på att mitt abonnemang inte var öppet för 4g.

Tydligen hade mitt abonnemang fått en begränsning i nedladdning sedan ett tag tillbaka och då hade alla existerande kunder fått en något högre limit. Detta innebar också att det inte öppnades för 4g.

115

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Då återstår bara frågan om msten där hemmavid är igång...

Vilken servicebutik?

Hur många gånger har du ringt support och frågat om ditt kort var öppet för 4G?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

116 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-26 14:27:53)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

ett bevis på hur supporten fullkomligt skiter i sina kunder....man säger hel enkelt det som för stunden låter bäst

men det låter inte trovärdigt...
skulle dit ab pga tidigare begränsning i nerladdning fått 4g stängt pga det?
vi läser ju om hastighetsbegränsningar i olika former som straff så att säga.... men att stänga ner...ja kanske om det varrit inblandat i något brottsligt då kanske .... men låter inte klokt..
man bli inte kund hos det bolaget

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

117

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

jonasolof skrev:

Då återstår bara frågan om msten där hemmavid är igång...

Vilken servicebutik?

Hur många gånger har du ringt support och frågat om ditt kort var öppet för 4G?

Var inne på den du rekommenderade vid gamla brogatan. De testade även mitt e392-modem och lyckades inte heller etablera någon 4g-anslutning. Efter det ringde han direkt till deras nätverkstekniker, då nämnde de den spärren på abonnemanget.

Ringde support fem gånger och frågade om kortet, frågade även tre olika personer nere i trebutiken där alla svara samma sak: "det är bara att köra, inget behöver aktiveras"

Bedrövligt, man är själv rätt låst. Man måste förlita sig på andra människor som dessutom är inkompetenta!

118

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jonny skrev:

ett bevis på hur supporten fullkomligt skiter i sina kunder....man säger hel enkelt det som för stunden låter bäst

men det låter inte trovärdigt...
skulle dit ab pga tidigare begränsning i nerladdning fått 4g stängt pga det?
vi läser ju om hastighetsbegränsningar i olika former som straff så att säga.... men att stänga ner...ja kanske om det varrit inblandat i något brottsligt då kanske .... men låter inte klokt..
man bli inte kund hos det bolaget


Jag kanske förklara lite dåligt. Jag hade från början bara ett 3g-abonnemang med obegränsad nedladdning. På det lade dom till en begränsning på 50gb, alla befintliga kunder fick istället en gräns på 70gb men fick då istället inte 4g-uppgraderingen. Varför har jag inte en aning.

119

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

det är skrämmande hur lite dom verkar veta på supporten... som det verkar
för att inte tala om allt arbete o tid som lagts ner bara för att komma fram till den info som supporten borde kunna se tycker man
ren ut sagt åt h-e    för att utrycka sig milt...
hoppas du påpekade detta för dom och krävde kompensation

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

120

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

ok.men illa nog

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

121

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Jonny skrev:

det är skrämmande hur lite dom verkar veta på supporten... som det verkar
för att inte tala om allt arbete o tid som lagts ner bara för att komma fram till den info som supporten borde kunna se tycker man
ren ut sagt åt h-e    för att utrycka sig milt...
hoppas du påpekade detta för dom och krävde kompensation

Tam som jag är fick det bli ett mail om kompensation. Får se vad dom säger.

Ska bli intressant att se om masten är i drift.

122

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Nu råkade det sitta ett par geeks och fundera på ditt problem ett antal timmar vilket hjälpte något, men det är rätt häftigt hur inkompetent support kan få åsamka kunder förlust av tid och penga hur som helst. Om jag hade tagit detta som ett betalt konsultjobb hade jag fakturerat femtusen kronor. 

Bra att du fick hjälp hps serviceteknikerna. Man ska sky support som pesten, det är så väldigt chansartat att råka på någon som kan något och är intresserad. Jag känner en kille som har ordenlig asperger. han jobbade i bredbandssupport hos belgacom och förlorade aldrig tålamodet. Han kunde sitta i timmar med en kund. Det funkade inte men de insåg att han gjorde mer nytta på supportens egen backup.

Well, we aint there yet. Får se om masten funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

123

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Tre är totalt hopplösa tyvärr, och det verkar genomgående i hela företaget.
Kompensation kan du bara glömma, de tyckte de var generösa när jag efter samtal med "högre chef" (som hade 48h på sig att ringa tillbaka om man ville tala med denna!) fick en halv månadskostnad avdrag på mitt mobilabonnemang.

Då hade de först slarvat bort min telefon som jag lämnade i butik för garantiärende, de började eftersöka den först efter 5v när jag ringde första gången och undrade varför ingenting hände. Totalt 12v var jag utan min telefon, när de väl hittade den så gick den inte att laga sa de, två lånetelefoner varav ingen fungerade. Dessutom ljög de för mig på kundtjänst flera gånger, vilket jag såg på datumen när jag fick servicesedeln efteråt.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

124

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Provade att koppla upp e392-modemet med tre-simkortet. Fungerade direkt. Ingen superfart, men det var mitt i huset också. 5,5Mbit/s ner och 2,5Mbit/s upp. responstid på 26ms.

Ska även prova med routern.

Kul att det fungerar, trist att man ska behöva vänta så länge på en fix!

125

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

grattis

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )