76

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Lägg en liten reglerande DC/DC-omvandlare mellan bilens 12v och routern så är problemet löst. ELFA för flera små versioner ur TRACO POWERS professionella sortiment med olika in- och utspänningar och effekter. Jag kör sedan någon månad flera ATA-boxar på detta sätt för att få stabil spänning och kommer inom kort att - mobilt - mata även en Siemens DECT-enhet via lämplig DC/DC-omvandlare av samma fabrikat.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

77

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Att räckvidden skulle vara 2km är bara b*llsh*t, skulle 100m till göra att du inte kan ansluta?
Jag har kört TRE's 800 FDD helt utan externa antenner och fri sikt upp mot 5-6km utan mer problem än vanligt.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

78

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Kollar man Tres täckningskarta så är det aktuella täckningsområdet för LTE masten nära 9 km tvärs över. Det kan knappast vara en 2600 mast. Högst troligt att det är 800. Men det finns en reservation, det skulle kunna röra sig om TDD istället för FDD. Men mig veterligen har Tre bra tillstånd för TDD på 2600 och jag vet inte om det kommit igång där ännu. Support ska kunna ge besked om ifall TDD används. B593 och E392 klarar nog inte av TDD i de versioner som vi har tillgång till.

Den bild crippan visade över tillåtna nät visar ju otvetydigt att 3G/ LTE är tillåtet med hans kort. Håller med om att man undrar över om masten verkligen är igång. Har inte operatören ett ansvar för att uppgifter på täckningskartan inte är vilseledande?

Om du åker ned mot gårdarna norr om masten kanske du kan få låna lite ström så att du slipper trassla med stömförsörjning till din laptop. Du behöver inte vara intill masten. 1 km ifrån ger full styrka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

79

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

tack för alla insiktsfulla svar!

Imorgon blir det ut på mastjakt! ska bli intressant att se om man lyckas hitta den.
Kom på att jag kan prova om 4g fungerar när jag är på jobbet på måndag. Av vad jag kunde se hade tre 4g i Kista.
Sen får man vänta in teknikerna på tre som ska höra av sig!

Får hålla tummarna angående vilken teknik de använder så jag slipper köpa ett zte-modem också! wink

80 Senaste redigerad av crippan (2012-11-25 15:11:26)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

jahopp, nu har jag åkt runt och testat lite grann.

Jag hittade masten och den ligger vid en liten avsticksväg där du sa. Jag provade med mitt e392-modem och det kommer fortfarande upp en antenn med ett rött kryss på. försöker man registrera sig manuellt mot masten kommer det fortfarande upp registration failed. Jag provade även att åka till en annan tre-mast som ligger i upplands-bro. Stod 30 meter ifrån den och fick inte registrera mig mot den heller via 4g, endast via 3g.

Kan det vara så att båda masterna endast kör TDD? eller kan det vara så att ingen av masterna är driftsatt för LTE trots att det står på deras täckningskarta?

Läste nånstans att både routern och modemet klarar TDD?
edit: såg nu att modemet inte har stöd för TDD men routern ska väl ha det?
edit2: verkar som att varken b593u_12 eller e392u_12 har stöd för TDD, vilket Jonasolof nämnde tidigare.

Känns inte som att man blivit ett dugg klokare. Vet fortfarande inte om tre har 4g i mitt område och jag vet fortfarande inte om mitt abonnemang,simkort och övrig utrustning lirar som den ska.

Får invänta svar från tres teknikavdelning och får fråga de om vilken teknik som används.

81 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-25 15:34:13)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Huaweis normalfirmware kanske klarar TDD men när de görs speciella operatörsversioner kan de ta bort funktioner som operatören inte vill ha med. Det är samma sak med B593 som med teliabrandade men sedermera upplåsta E392, osäkert om de kan hantera TDD. Du hittar ingen av de andra operatörerna i Sverige än Tre som har TDD block för LTE. I t ex Tyskland har alla de stora operatörerna, fr a Vodaphone, TDD block på 2600. TDD är på stark frammarsch i Indien och Kina eftersom det medger bättre resursanvändning av spektrum till priset av lite lägre fart, fr a på upplänken. Altair Semiconductor-chippet i min tyska AVM router hanterar både FDD och TDD, men routertillverkaren har inte implementerat TDD. Den enda obrandade router jag känner till som möjligen klarar TDD är LANCOM för tio lakan. Det finns nog billigare asitiska, utan att jag menar att det är den vägen du ska gå.   

Jag tycker du har blivit bra mycket klokare. Det finns flera här som använder upplåsta Telia E392 på Tres 800-nät. Det är högst troligt att masten i din närhet är avsedd för LTE800. Om nu Tres desinformationsdisk ändå förklarar att det är LTE 800 och att det är igång i masren så kan det inte vara TDD för de har inget block där som medger TDD och då skulle mitt nästa steg bli att besöka trebutiker där det finns täckning och kräva att de testar kortet i ett modem eller i en router. Eftersom du testat på flea master så kan det inte bara vara en enda mast som ger signal men inte medger registrering.

Det röda krysset är en felsignal som inte är beskrive på forumet tidigare så vitt jag vet så den exakta innebörden är oklar. Även om man stoppar in ett kort som bara är öppet på 3G så visar kortet i alla fall RSSI, RSRP, RSRQ och PCI, men inte cell ID och PLMN/operatör.  Du kan googla på TDD och FDD så du förstår skillnaden mellan teknikerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

82

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Här är en bild som visar hur det ser ut när man väljer 4g only, väljer man auto kommer det istället upp 3G sen antal staplar i mottagning och sist siffran 3. 3 är väl deras nätnamn.

röda krysset

83 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-25 15:46:25)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Aha, du använder Telias Connection manager. Den dyker upp av sig själv när man stoppar i modemet för det initieras av datorn när du stoppar i modememt. Öppna windows task manager och gå in i processess och stäng av Mobile broadband varje gång du ska köra modemet. Du kan också kryssa bort programmet i startmenyn under msconfig så att inte Mobile Broadband startar. Kolla också att det inte ligger andra telia program i och startar. När du väl konstaterat att du är av med teliaprogrammen kan du använda telenors (=Huaweis)  connection manager som ger mer info. Kom bara ihåg att spara Tres APN och sätta det som default. Du kan behöva testa olika APN inklusive data.tre.se.

Nu brukar det i och för sig gå att använda Telias connection manager också, åtminstone för telenor, för programmet är inte låst i förhållande till APN. Med hänsyn till de problem du har är det dock knappast tillrådligt att använda telias brandade connection manager. Om jag använder telenors connection manager med ett tele2 sim så dyker det upp en fet tele2 logga istället för telenors namn så brandningen verkar inte gå på djupet där. Bäst vore naturligtvis att få tag i en generell Huawei connection manager för LTE, men just tre använder ju inte huawei så mycket som de andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

84

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

går man in på diagnostics när man försöker ansluta till 4g står det:

Network status
Network name: Unknown
RSSI: -75dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment: Not attached

stod Cell ID innan den misslyckades med registreringen det var: 6BDDF4

detsamma med 3g:

Network status
Network name: 3
RSSI: -103dBm
Cell ID:  4105DC4
CS network registration: Registered
PS network registration: Registered
PS network attachment: Attached

85

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

RSSI bö räcka för 4G anslutning. bekräfta att det är telias connection manager som används.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

86

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

ja, det är telias connection manager som används.

ska leta upp telenors, har du någon direktlänk till en aktuell version?

87 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-25 16:05:57)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Ligger i en tråd på forumet, vänta

Post 105, här

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 25&p=5

direktlänk

http://onlyinews.se/filer/MobilePartner.zip

Har skrivit en nytt inlägg med direktlänk under modem Huawei som jag hoppas kan  klistras.
En del gamla mögliga länkar om E220 kan väl få gå hädan. Inlägget rapporterar som alert.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

88

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Detta kommer upp i den nya managern.

Network status
Network name: Unknown
RSSI: -75dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment: Not attached
RSRP: -99
RSRQ: -10
PCI: 389

samma PCI som med b593:an.

89

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

får prova mitt simkort nere i trebutiken i kista imorgon. skeptisk till att de kommer låta mig testa där, men jag ska absolut fråga.

Det finns väl lite olika scenarion beroende på resultatet. Fungerar det hos dem kan det vara så att båda masterna jag testade emot inte är igång riktigt med LTE eller att de kör med TDD. Fungerar det inte hos dem så måste det vara något med mitt abonnemang/simkort?

90 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-25 16:28:47)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Det talar mycket starkt för att kortet trots vad de säger inte är aktiverat för 4G . Tyvärr finns ju ingen möjlighet för dig att vare sig med denan conenction manager eller med upplåst telia B593 låsa på band för att se om det är 800. Det går att låsa modemet till band om man kör det i terminal och skickar AT-kommandon men jag har ingen egen erfarenhet. Andra har gjort det och beskrivit det, så egentligen är det inte svårt bara man får igång rätt program och skickar rätt kommando. Dovado Timy gör det alldeles själv om man vill.

Men man kan försöka räkna på formelnt för signalvärdena som innehåller bandbredden som en konstant och se om det leder någon vart.

RSRP-RSSI-RSRQ=14.

Det är mitt i prick för bandbredden 5 MHz som ger tio ggr log 25 =13,9. Vore det 10 mHz bandbredd skulle det bli 17,9 och med 20 MHz 20 för tio ggr log 100. Då är frågan, var kör tre med 5MHz bandbredd? På 900 har tre 5 Mhz men där tror jag att de kör 3G. På övriga band har de större block men operatörerna får köra smalare. Man ska ta de här värdena med en nypa salt för modemet brukar ge lite för låga värden efter subtraktionen, troligen för att RSRQ anges med för stort (negátivt) tal. Men så stor skillnad som 4 brukar det inte vara, högst 1-2.

Får se om någon annan kan komma in och assistera om terminalprogram och AT-kommando. Det finns annars en del info i Huawei modem tråden.

Du kan fråga vad det Cell ID du såg innan (inte PCI) sänder på för band och med vilken teknik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

91 Senaste redigerad av danne (2012-11-25 17:12:10)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Network status
Network name: Unknown
RSSI: -75dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment: Not attached
RSRP: -99
RSRQ: -10
PCI: 389

Detta säger med ganska stor sannolikhet att det inte är tre's nät/sändare modemet låser på.

Hade det varit deras nät hade du fått Network Name och Cell ID visat, du hade dock inte fått någon PS-anslutning om simkortet bara hanterar 3G.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

92

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

okej, kollade just vilket pci telia har som jag använder via mitt telia 4g-kontantkort. det är 464, inte samma som tre-kortet försöker koppla upp sig mot. Det skulle isåfall kunna vara en tele2/telenor-mast?

Vad använder modemet för signaler för att hitta masterna runt omkring? den borde väl kunna koppla upp sig mot en mast om signalen är tillräckligt stark för att hittas av modemet? eller hur fungerar det?

93

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

nu fick jag istället det här resultatet:

Network status
Network name: Unknown
RSSI: -77dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment: Not attached
RSRP: -105
RSRQ: -10
PCI: 21

där blir RSRP-RSSI-RSRQ=18

borde va 10mhz mao?

94

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Tittar man på bredbandskartan.se verkar det som att telenor och tre har samma mast, kan det stämma? det går inte att bara pricka in telenor eller tre när man använder de där nätägarcirklarna. Kan det vara den som har pci 389 eller pci 21?

95

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

nu lyckades jag även pricka in telia-masten.

Network status
Network name: Unknown
RSSI: -75dBm
Cell ID: Unknown
PS network attachment: Not attached
RSRP: -102
RSRQ: -10
PCI: 464

96 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-25 18:30:06)

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Ja, eller möjligen 2600 med 20 om det blivit lite fel. Danne har har kanske rätt. Modemet försöker ansluta till den mast som har starkast signal och det behöver inte vara en Tre mast. Men även om man har rätt sim för operatören men kortet inte är öppet för 4G fås ingen operatörsnamn och inget Cell ID. Se här tele2 med 3G kort:


Nätverksstatus
Nätverksnamn: Okänd
RSSI: -71dBm
Cell-ID: Okänd
PS-nätverksanslutning: Ej ansluten
RSRP: -92
RSRQ: -6
PCI: 376

Nätverksinställningar
APN: 4G.tele2.se
Nättypsprioritet: Automatisk

från denna tråd:


http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4986

När kortet öppnats funkade det, se senare med samma PCI.


PCI 389 ovan med 5 Mhz bör vara en tele2 eller telenor mast på LTE 900.

Modemet kollar alla master runt omkring, oberoende av operatör och på alla LTE band om det är inställt enbart 4G. Finns ingen egen mast att ansluta till kan modemet försöka få ansluta till en annan men nobbas vid registreringskollen.

Det är i princip signalstyrkan och mest RSRQ som avgör. Alla de master som modemet förökt ansluta till har ju gett RSRQ -10, vilket tyder på att vardera masten är rätt avlägsen.  Min tyska router AVM6840 visar i nätöversikt PLMN, RSRP och cell ID och band och bandbred  för alla nät som hörs, t om alla celler som hörs för varje operatör, så fort det sitter ett4G öppet kort från någon operatör i routern.  Det kan bli ett tiotal i en lista om det är gott om celler. Så det går på en minut att få den översikt som du nu kämpat så mycket med.

Det finns en nödfunktion som jag dock inte tror funkar på data. Det ska ju gör att slå 112 över vilken cell som helst, dvs att då tillåts anslutning till roaming cell.

Det går att se på egentliga cell ID vilken operatör det är, enklast om man går från hexadecimalt tll decimalt. Tre har kortare cell ID än de andra operatörerna som brukar ha 8 siffror i decimalt. Telia brukar börja på 2 och telenor på 8. Spelar väl inte så stor roll, med Dannes hjälp så verkar vi ha kommit fram till att Tre masten inte är igång. Vore den igång men inte medgav registrering skulle du fått Cell ID och PLMN/Network Name.

På Teliamasten blir diffen 17 vilket talar för att det är 800 med tio MHz bandbredd som skulle gett 18.

Jag virrar bort mig i alla alternativ för jag kör allt ur minnet.  Vilket stöd har Danne för sin hypotes?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

97

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

För står man 100 meter från masten borde den rimligtvis välja den signalen om det vore så att den sände ut LTE800? Problemet med min test att åka till en annan mast är ju att jag inte har aning om den är aktiv heller. Så den testen hade bara gett något om jag hade lyckats koppla upp en 4g-anslutning.

Man skulle bara vilja se någon koppla upp sig med mina grejer någonstans. så man vet att det är masten som är problemet.

98

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Eller att du försöker koppla upp dig i Kista eller inne i stan.

Ja, en mast som är igång bör rimligen ge en stark signal, och det vare sig det är 800 eller 2600. Notera att Tre kan ha 10 MHz bandbredd på 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

yes, imorgon blir det till att testa uppkopplingen i kista. Återkommer antagligen imorgon igen med nya uppgifter!

Tack för all hjälp, det uppskattas!

100

Sv: hur få igång 4g hos tre med upplåst b593?

Ok, har kanske dragit lite fel slutsatser.....mitt telia 3G sim visade all info på deras 4G, bara det att jag fick ingen PS anslutning.
Dock såg det ofta ut så som du visar när jag höll på med tre's 4G här och den visade PCI som jag visste tillhörde Telenor.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr