201

Sv: Telenor 4g spärr

Nu i veckan har Bredbandsbolaget gjort om abonnemangen för mobilt bredband. De kör numera månadsvis mätning av datatrafiken, dessvärre är datamängden sänkt och den låga hastigheten densamma när man förbrukat sina GB. Kanske Telenor inför månadsmätning snart också.

202 Senaste redigerad av plun (2013-02-15 19:42:36)

Sv: Telenor 4g spärr

fidde/blge skrev:

Nu i veckan har Bredbandsbolaget gjort om abonnemangen för mobilt bredband. De kör numera månadsvis mätning av datatrafiken, dessvärre är datamängden sänkt och den låga hastigheten densamma när man förbrukat sina GB. Kanske Telenor inför månadsmätning snart också.

Jo men hur svårt är det att hålla koll på sin förbrukning ?

Just nu har jag förbrukat 11.87 GB sedan 8/2 !

Suck ! sad

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

203

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
fidde/blge skrev:

Nu i veckan har Bredbandsbolaget gjort om abonnemangen för mobilt bredband. De kör numera månadsvis mätning av datatrafiken, dessvärre är datamängden sänkt och den låga hastigheten densamma när man förbrukat sina GB. Kanske Telenor inför månadsmätning snart också.

Jo men hur svårt är det att hålla koll på sin förbrukning ?

Just nu har jag förbrukat 11.87 GB sedan 8/2 !

Suck ! sad

Förbrukningen är väl inget större problem att hålla koll på. Vad jag har läst här i tråden och på forumet så tycker många inte om att de räknar de senaste 30 dagarna för FUP...

204

Sv: Telenor 4g spärr

fidde/blge skrev:
plun skrev:
fidde/blge skrev:

Nu i veckan har Bredbandsbolaget gjort om abonnemangen för mobilt bredband. De kör numera månadsvis mätning av datatrafiken, dessvärre är datamängden sänkt och den låga hastigheten densamma när man förbrukat sina GB. Kanske Telenor inför månadsmätning snart också.

Jo men hur svårt är det att hålla koll på sin förbrukning ?

Just nu har jag förbrukat 11.87 GB sedan 8/2 !

Suck ! sad

Förbrukningen är väl inget större problem att hålla koll på. Vad jag har läst här i tråden och på forumet så tycker många inte om att de räknar de senaste 30 dagarna för FUP...

Jo men hur man nu räknar löpande eller per månad spelar ju egentligen mindre roll.

Det viktiga är att vi kollektivt delar på en mast och jag blir ursinningt förbannad över "noobsen" som har noll-koll på vad en GB är... tvärförbannad blir jag !!

sad

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

205

Sv: Telenor 4g spärr

Vad är det du vill säga med det där med Gigabyten du tjatar om? Vad har det med spärren att göra?

206

Sv: Telenor 4g spärr

afe skrev:

Vad är det du vill säga med det där med Gigabyten du tjatar om? Vad har det med spärren att göra?

Att alla användare måste ju fatta vad olika slags trafik kostar i form av förbrukning.

Är man flera så måste man ju göra någon form av fördelning mellan användarna tex en familj.

Skiter alla i allting så förbrukas ju snabbt 100GB.... det bara är så !!  sad

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

207

Sv: Telenor 4g spärr

@plun
du får inte glömmer att 95% av användare är "noobsen" och det är ju ok så i sig.

det finns ju ingen tydligt information om allt detta för "noobsen" inter mer att de kan titta på allt...ladda på allt...allt...allt

så varför klaga på det...dom gör inget fel...dom gör bara det vad dom blir "lovad" att dom kan göra.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

208 Senaste redigerad av idgforum (2013-02-15 20:33:22)

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:

Bortskämda användare som kör in i väggen och börjar fundera på vad en GB är för nåt samt startar fåniga upprop.

Men visst... i sann egoism så ska man då tvinga Telenor att förtäta nätet för befintliga kunder isf att täcka större områden.

Suck !  sad

Var det inte reklamen fri surf det gnälls om med rätta?
Att operatörerna kör med säljmetoder som liknar bedrägeri?

Hittade detta videoklipp om hur bra det går att surfa med med fri surf efter spärr.
http://youtu.be/oQAFtG-Ngik

209 Senaste redigerad av plun (2013-02-15 20:32:50)

Sv: Telenor 4g spärr

Cool skrev:

@plun
du får inte glömmer att 95% av användare är "noobsen" och det är ju ok så i sig.

det finns ju ingen tydligt information om allt detta för "noobsen" inter mer att de kan titta på allt...ladda på allt...allt...allt

så varför klaga på det...dom gör inget fel...dom gör bara det vad dom blir "lovad" att dom kan göra.

Jo men jag skrev ju tidigare att "Fri Surf" är rent fånigt....plus att det inte är så lätt att se förbrukning.

Men.... huvudpoängen är ju att vi alla delar på en resus och då ska banne mig ALLA användare av ett mobilt bredband fatta vad en GB är för nåt.

Sen som det är i forum så är det "gnölarna" som syns mest och för just Telenor så gick det ju bra förra året! smile

Jag är mycket nöjd med tjänsten just nu från Telenor !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

210 Senaste redigerad av idgforum (2013-02-15 20:43:14)

Sv: Telenor 4g spärr

Jo, Telenor bjuder ju i alla fall på 500 kb medan Tre, som i klippet ovan, bjuder bara på 50-200 kb (0,2 Mbs).

Jag skulle hellre se en trappa och att det är väldigt tydligt på hemsidan och gäller alla abonnemang:

Upp till:
25 GB full fart prio
50 GB full fart med trafikprioriteringar
75 GB 50%
80 Gb 25%
100 GB 10%
Över 100 GB = 1 Mb/s

211 Senaste redigerad av plun (2013-02-15 20:42:57)

Sv: Telenor 4g spärr

idgforum skrev:

Jo, Telenor bjuder ju i alla fall på 500 kb medan Tre, som i klippet ovan, bjuder bara på 50-200 kb (0,2 Mbs).

Jo och Tre är ju den stora skojaroperatören... smile  (skulle jag aldrig ta i)

Men i sak så måste ju alla inse att det mobila nätet är något fantastiskt men har sina begränsningar.

"Öhhh jag ska se alla mina filmer samt tanka ner allt mitt skit från TPB och det ska ingen hindra just MIG från, jag skiter i alla GB......"

"Suck".... blockheads kallar amrisarna det här sad

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

212 Senaste redigerad av idgforum (2013-02-15 20:46:54)

Sv: Telenor 4g spärr

Slår faktiskt i taket på mitt 3G varje månad utan att tanka olagligt. Däremot använder jag tjänster som Steam, Origin och Uplay samt Netflix + Viaplay Sport. Därför har jag ett till - 4 G abonnemang (som ofta är långsammare än mitt 3G men stabilare).

213 Senaste redigerad av plun (2013-02-15 20:50:46)

Sv: Telenor 4g spärr

idgforum skrev:

Slår faktiskt i taket på mitt 3G varje månad utan att tanka olagligt. Däremot använder jag tjänster som Steam, Origin och Uplay samt Netflix + Viaplay Sport. Därför har jag ett till - 4 G abonnemang (som ofta är långsammare än mitt 3G men stabilare).

Jo då är du usel att hålla koll på ditt abb.

"Vad kan jag ha förbrukat" ?   

Menar du på fullaste allvar att "flat-rate " ska råda ?  smile

(Konsekvensen är att människor som bor i "hålor" inte får något 4G)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

214

Sv: Telenor 4g spärr

En fråga som jag funderar kring är" nätverket är en delad resurs", "vi delar på masten" etc...
På vilket sätt är det/har blivit så?

Jag köper en tjänst, men kan inte utnyttja den för att många har köpt samma tjänst(egentligen lite för många) men företaget ville ha in lite mer pengar...
Och i just Telenors fall har deras säljare lurat/vilsefört kunderna ganska grovt och gör så fortfarande med sin fria surf på riktig osv...

Utifrån detta, tycker jag att företaget  borde nyttja en del av överkottet till att utöka resursen vi skall dela på...
Alltså reinvestera i nätet där det finns dålig kapacitet.

Nästa fundering:
Att människor som bor i hålor inte får något 4g....kan man lasta användare som köpt en tjänst för det?
Är det överförbart till andra områden i samhället?
Kör försiktigt på motorvägen, för om den slits för fort räcker inte pengarna till att laga småvägar..?
Jag tycker det känns som ett ganska märkligt sätt att flytta ansvaret från den som tjänar pengarna och har möljighet att fördela dom, till den som betalat och vill nyttja det den har betalat för.

Jag anser inte att jag är en egoist, men om jag betalar för något vill jag faktiskt ha det, inte att jag och 3 andra plötsligt skall dela på det.
Att jag betalar för 100 liter bensin, och bara får 25, för det var tre andra som också ville ha och bensin är en delad resurs känns faktiskt inte ok för mig.

Är jag en av "noobsen"?

Vill poängtera att detta inte är menat som ett påhopp på någon, utan snarare som en mycket personlig reflektion i detta ämne.

215

Sv: Telenor 4g spärr

En fråga som jag funderar kring är" nätverket är en delad resurs", "vi delar på masten" etc...
På vilket sätt är det/har blivit så?

Så har det alltid varit det finns en gräns för vad alla tjänster klarar av.


"Och i just Telenors fall har deras säljare lurat/vilsefört kunderna ganska grovt och gör så fortfarande med sin fria surf på riktig osv... "

Väldigt fachinerande att detta kan fortgå 2013.
Ta mitt fall jag köpte obegränsad surf på kontraktet står det finstilt highusage policy 50gig.
Säljer man sina övriga paket som 10, 30 gig osv så borde detta kvalificeras in på 50 gig och inte fritt.

"Utifrån detta, tycker jag att företaget  borde nyttja en del av överkottet till att utöka resursen vi skall dela på...
Alltså reinvestera i nätet där det finns dålig kapacitet."

Nätet byggs ut hela tiden med riskkapital, dock är det väldigt höga krav från ägarna att snabbt gå med vinst och visa fin ARPU.


"Nästa fundering:
Att människor som bor i hålor inte får något 4g....kan man lasta användare som köpt en tjänst för det?
Är det överförbart till andra områden i samhället? "

Om jag tolkar frågan rätt så hänvisar du till glesbyggden.
Och ja det är flera faktorer som avgör när man bygger nät, antalet användare är ett av dem.
Man börjar oftast med storstäderna.

Håller med upptill hastighetrna är ibland inte rimliga eftersom man aldrig komemr upp i det.
Tyvärr är det så att om någon säljer tex max 30 mbit och verkligen kan leverera det för säg 199kr och en annan operatör erbjuder upp till 50mbit för 199kr men man aldrig kommer nå detta och som bäst kan få 45 mbit kl  4 på morgonen, ja då springer kunderna dit i tron att de kan få den "lovade" hastigheten.


Tyvärr finns det begränsningar i det mobila  nätet.
Jag är nöjd  med det som går att få, det ger mig frihet att göra vad jag vill, när jag vill, och vart jag vill för ett par hundralappar i månaden.

Det är operatörernas attityd och marknadsföring som jag inte tycker om, speciellt när det visar sig att man inte kan leverera.

Tyvärr är det lite som bensin, folk köper det även om det är dyrt då bilen ofta är viktigare än allt annat.

216

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
idgforum skrev:

Slår faktiskt i taket på mitt 3G varje månad utan att tanka olagligt. Däremot använder jag tjänster som Steam, Origin och Uplay samt Netflix + Viaplay Sport. Därför har jag ett till - 4 G abonnemang (som ofta är långsammare än mitt 3G men stabilare).

Jo då är du usel att hålla koll på ditt abb.

"Vad kan jag ha förbrukat" ?   

Menar du på fullaste allvar att "flat-rate " ska råda ?  smile

(Konsekvensen är att människor som bor i "hålor" inte får något 4G)


Varför ska det inte råda om det säljs som "surfa fritt" eller "surfa obegränsat"?

217

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har i alla fall passerat 500Gb på mitt abonnemang denna månad så Telenor kan ta sin spärr och stoppa upp nånstans...så på sätt och vis är jag också nöjd med Telenors "fri surf"...och ja Plun , jag vet vad en Gb är och det känns väldigt, väldigt skönt att se dem ticka iväg på routern...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

218

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
afe skrev:

Säljaren på CD höll länge fast vid att det är fri surf, men när jag berättade var han hittade villkoren på Telenors sida vek han sig och höll med om att det nog är rätt ointressant med det abonnemanget om man tänker använda deras streamingtjänster.

Jag ringde också BBB, och de svarade att det kommer vara möjligt att hålla koll på förbrukningen i framtiden ...

Jo men självklart vill en säljare hos CD sälja så många abb som möjligt han har ju provision... smile

Sen i sak så kan jag INTE förstå att man inte förstår att nätet sänks samt har sina begränsningar ??

En stor gåta för mig !

Bortskämda användare som kör in i väggen och börjar fundera på vad en GB är för nåt samt startar fåniga upprop.

Men visst... i sann egoism så ska man då tvinga Telenor att förtäta nätet för befintliga kunder isf att täcka större områden.

Suck !  sad

Problemet är inte att användare inte förstår vad en GB är utan hur Telenor sålde abonnemanget tidigare. De har sålt abonnemangen som obegränsade med fri surf, vilket de inte är eftersom de började med spärrarna hårt i höstas.

Sen är det ytterligare ett problem hos Telenor, det finns inget riktigt lätt sätt att hålla koll på sin förbrukning och man vet aldrig när man får tillbaka sin vanliga hastighet och hur mycket surf man har kvar att använda då. Hos de andra operatörerna nollställs användningen en gång varje månad och det finns mätare som mäter från nollställningsdatum till nollställningsdatum på deras hemsidor. Telenors mätare mäter under fakturaperioden, vilket är helt ointressant med tanke på hur de mäter förbrukningen när det gäller deras spärr.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

219 Senaste redigerad av plun (2013-02-16 11:19:30)

Sv: Telenor 4g spärr

zwante skrev:

En fråga som jag funderar kring är" nätverket är en delad resurs", "vi delar på masten" etc...
På vilket sätt är det/har blivit så?

Att jag betalar för 100 liter bensin, och bara får 25, för det var tre andra som också ville ha och bensin är en delad resurs känns faktiskt inte ok för mig.

Är jag en av "noobsen"?

Vill poängtera att detta inte är menat som ett påhopp på någon, utan snarare som en mycket personlig reflektion i detta ämne.

Jo du betalar för 100GB och då måste du ha koll på din förbrukning, det bara är så.

Sen angående "delade resurser", en mast inkl basstation kostar en massa och hur vi än vrider och vänder på detta faktum så har då Telenors ekvation lösts att gränsen måste sättas där för annars så lastar ett fåtal storförbrukare ner nätet.

För den som varit med länge så var det samma debatt på 90-talet med skillnaden att då försökte Telia sko sig via sitt monopol på koppartrådar, Telia drev länge att det skulle vara limiterade abb och inte "flat-rate. Men det går inte att jämföra med ett mobilt nät som har tydliga gränser för vad det klarar av.

Jag tänker inte acceptera att några storförbrukare försämrar nätet för mig själv, no-way ! De SKA lära sig vad en GB är !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

220

Sv: Telenor 4g spärr

Problemet som åtminstone du Plun inte verkar acceptera, är att Telenor sålt in sin tjänst som FRI SURF UTAN BEGRÄNSNINGAR, deras telefon och butikssäljare har sålt tjänsten som FRI SURF UTAN BEGRÄNSNINGAR.

De säljer fortfarande tjänsten tex genom Canal Digitals senaste erbjudande utan att vare sig informera, eller länka till villkoren om att det finns restriktioner i hur mycket man kan streama per månad

http://www.canaldigital.se/utbud/kampan … -familjen/

För att använda bensinliknelsen så är det som att säga att du får tanka hur mycket bensin du vill från våra jättesnabba pumpar men när jag sen kommer till bensinstationen, så får jag bara använda en pytteliten sked att tanka med för det råkar stå 3 andra där samtidigt och det skulle jag själv tagit reda på genom att lusläsa deras villkor. 

För att prata juridikspråk så brukar sådana avtal benämnas som att vara till "nackdel för kunden" , alltså att den svagare parten, du och jag, vanliga människor, inte ska ha samma krav på sig att lusläsa finstilta villkor, det åligger den starkare parten, alltså Telenor, att tydligt informera om detta.

Att Telenor sen inte ens har ryggrad att stå för sina beslut och ge oss en rimlig möjlighet att hålla koll på vår förbrukning genom att ha tex en fungerande mobil app eller tjänst kopplad till Mina Sidor, så att vi kan veta hur vår förbrukning ser ut (löpande på 30 dagar med genomsnitt per 5 dagar) är ynkligt.

Tyvärr finns det i dagsläget inga rimliga alternativ, därför kan de fortsätta göra som de vill och fullständigt skita i vad vi tycker eller skriver här.

Den dagen det fanns något bättre att byta till så skulle de nog snabbt ändra sina villkor också...

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

221

Sv: Telenor 4g spärr

guineapig skrev:

Tyvärr finns det i dagsläget inga rimliga alternativ, därför kan de fortsätta göra som de vill och fullständigt skita i vad vi tycker eller skriver här.

Den dagen det fanns något bättre att byta till så skulle de nog snabbt ändra sina villkor också...

Det finns faktiskt rimliga alternativ nu, skulle jag säga iaf. 3Maxfart Fri Surf - 100GB data som nollställs den 1a varje månad för 299kr/månad. Router eller modem ingår i abonnemanget med en bindningstid på 18 eller 24 månader beroende på vilken hårdvara du väljer.

Abonnemanget i sig har ingen hastighetsbegränsning utan det är nätet och hårdvaran som sätter gränserna. 3s 4G-nät har stöd för upp till 64Mbit/s och 3G-nätet upp till 32Mbit/s.

Det är ju generösare än vad Telenor erbjuder nya kunder. Nackdelen är väl att med 3 blir du spärrad dygnet runt när du nått gränsen. Med Telenor blir du endast begränsad 16-24. Dock har du ju möjligheten att köpa till extra data hos 3 smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

222

Sv: Telenor 4g spärr

guineapig skrev:

Problemet som åtminstone du Plun inte verkar acceptera, är att Telenor sålt in sin tjänst som FRI SURF UTAN BEGRÄNSNINGAR, deras telefon och butikssäljare har sålt tjänsten som FRI SURF UTAN BEGRÄNSNINGAR.

Nej de har INTE sålt tjänsten utan begränsningar och där håller jag med att Telenor inkl alla operatörer måste bli tydligare.

Sen är det mycket simpelt att ALLA måste lära sig vad en GB är samt ha koll på sin förbrukning.  Enkelt !  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

223

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
guineapig skrev:

Problemet som åtminstone du Plun inte verkar acceptera, är att Telenor sålt in sin tjänst som FRI SURF UTAN BEGRÄNSNINGAR, deras telefon och butikssäljare har sålt tjänsten som FRI SURF UTAN BEGRÄNSNINGAR.

Nej de har INTE sålt tjänsten utan begränsningar och där håller jag med att Telenor inkl alla operatörer måste bli tydligare.

Sen är det mycket simpelt att ALLA måste lära sig vad en GB är samt ha koll på sin förbrukning.  Enkelt !  smile


Vart är begränsningen i FRI Surf enligt dig?
Eller "surfa obegränsat"

224 Senaste redigerad av zwante (2013-02-16 13:27:36)

Sv: Telenor 4g spärr

Jag tycker att leverantören av tjänsten har det störst ansvar att upplysa sina kunder.
Att som i telenors fall gömma undan spärren i "aktuell prislista", och inte aktivt informera sina kunder om förändringar är inte ok.
Tidigare har telenor varit väldigt tydliga i media, annonser osv att det är fri surf vilket det också har varit.
Så att nu införa en spärr för att deras andel av marknaden växt, och näten inte orkar med, utan att aktivt upplysa, och försöka få kunderna att förstå problemet är enligt mig "hål i huvet" reaktionen från äldre kunder kan väl inte ha varit oväntad, eller?

Jag har noterat din inställning plun, men håller inte med dig...
Med tanke på hur krånglig beräkningsmodell telenor använder förstår jag att kunderna inte har koll på sin förbrukning (glöm inte att man tidigare inte ens behövt fundera på hur data man förbrukar).

Ja, master kostar...men vad jag vet är dom fria att sätta priserna...det är inte jag som kund som gör det.

Du gör det lite enkelt för dig genom att presentera vissa argument som sanningar "så är det bara", är jorden platt?
Sen önskar jag dig lycka till i dina utbildningar av "storförbrukare" du har ju mycket du vill lära ut...=)

Edit, nätet gick ned, så några hann före i tråden...

225

Sv: Telenor 4g spärr

Andy78 skrev:

Vart är begränsningen i FRI Surf enligt dig?
Eller "surfa obegränsat"

Jo avtalet jag skrivit på eller rättare sagt godkänt via telefon är då att jag har en gräns på 100GB.

Via Telenors "Mina Sidor" samt min router har jag då sedan full koll på detta.

Just nu så är det då jag, min sambo samt min äldsta dotter som förbrukar data och "utmaningen" är då dottern som lever i en värld där man gör som man vill samt kollar på vad man vill.

Summa summarum så är det inget problem eftersom alla förstår att abbet innehåller en begränsning.  Alla är mycket nöjda användare och huvudparten av sambo+dotters trafik är Facebook-kollande.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile