351

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har också använt över 200 GB utan några märkbara hastighetsstrypningar.

Däremot undrar jag hur många av er som på senare tid upplevt extremt mycket lagg i många spel. Det verkar som att hela jäkla 4G-nätet laggar. Kan få lag-spikes på 1-10 sekunder en gång i minuten nu när jag spelar Natural Selection 2. För tre månader sedan hade jag inga lagg alls.

Några fler som upplevt detta? Hur mycket trafik har ni använt?

352

Sv: Telenor 4g spärr

RimPim skrev:

Jag har också använt över 200 GB utan några märkbara hastighetsstrypningar.

Däremot undrar jag hur många av er som på senare tid upplevt extremt mycket lagg i många spel. Det verkar som att hela jäkla 4G-nätet laggar. Kan få lag-spikes på 1-10 sekunder en gång i minuten nu när jag spelar Natural Selection 2. För tre månader sedan hade jag inga lagg alls.

Några fler som upplevt detta? Hur mycket trafik har ni använt?

Ja!
Tack, då vet jag att det bara inte är jag.

Jag brukar använda cirka 200 gb i månaden utan att få nedstrypt hastighet, men däremot laggar det i spel av någon anledning. Det fungerade alldeles utmärkt de första 2 månaderna, men efter tredje månaden (när man får börja betala för abonnemanget) så har allt gått åt helvete. Nätverket dör lite då och då, routern startar om 2-3 ggr (om jag bara startar om en gång) och att få en bra spelupplevelse har ju gått åt skogen.

Det fungerar bra vissa tider på dygnet för mig (efter 22:00 och tidigt på morgonen), antar att våra master blir överbelastade och då märker man delay i spel.

Om någon har en lösning på det här så vore det perfekt!
Man tycker ju inte att det ska finnas lag-spikes när man har stabilt 10-30mbit internet och låg MS vid tptest.

353

Sv: Telenor 4g spärr

ja kunder som inte kan bruka ånger av köp eller öppetköp eller fastnar i bindningstid brukar bli nerprioriterade,
märkt detta flera gånger att saker blir annorlunda exakt då bindningarna träderin, om det är medvetet eller "bara råkar bli så flera gånger" kan man undra....
kan tex ha flera abg på samma plats och provat dessa och det blir uppenbart, skiftade sim, modem osv och resultatet blev märkbart.
enl supporten är det ej så, men jag lyckas mäta fram det... flera gånger.

sedan är det intressant att quota disskutioner kommer var månad på detta forum :-)
måste vara fel på produkten eller reklamen för denna då kunderna förväntar mer mot vad som levereras... har varit så sedan trafiken blev gratis, mot tidigre 15:-/mb då var det inga diss-kutioner.

354

Sv: Telenor 4g spärr

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

355 Senaste redigerad av guineapig (2013-04-29 18:51:02)

Sv: Telenor 4g spärr

Kan vara att de gjort någon mera ändring , för jag slog i den nya spärren på 200GB förra månaden, men denna månaden är jag uppe i 270GB just nu utan att det verkar hända något.

Skulle kunna tänka mig att de plockat bort spärren helt då problemet ( för Telenor) kommer försvinna efterhand när våra bindningstider går ut.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

356 Senaste redigerad av RimPim (2013-04-29 19:47:02)

Sv: Telenor 4g spärr

ImoK skrev:
RimPim skrev:

Jag har också använt över 200 GB utan några märkbara hastighetsstrypningar.

Däremot undrar jag hur många av er som på senare tid upplevt extremt mycket lagg i många spel. Det verkar som att hela jäkla 4G-nätet laggar. Kan få lag-spikes på 1-10 sekunder en gång i minuten nu när jag spelar Natural Selection 2. För tre månader sedan hade jag inga lagg alls.

Några fler som upplevt detta? Hur mycket trafik har ni använt?

Ja!
Tack, då vet jag att det bara inte är jag.

Jag brukar använda cirka 200 gb i månaden utan att få nedstrypt hastighet, men däremot laggar det i spel av någon anledning. Det fungerade alldeles utmärkt de första 2 månaderna, men efter tredje månaden (när man får börja betala för abonnemanget) så har allt gått åt helvete. Nätverket dör lite då och då, routern startar om 2-3 ggr (om jag bara startar om en gång) och att få en bra spelupplevelse har ju gått åt skogen.

Det fungerar bra vissa tider på dygnet för mig (efter 22:00 och tidigt på morgonen), antar att våra master blir överbelastade och då märker man delay i spel.

Om någon har en lösning på det här så vore det perfekt!
Man tycker ju inte att det ska finnas lag-spikes när man har stabilt 10-30mbit internet och låg MS vid tptest.

De planerar uppgraderingar tre månader framåt i tiden och här har de sagt att de inte planerat något den närmsta 3-månader perioden. Alltså kan jag tidigast åtgergå till en uppkoppling som fungerar inom 4-6 månader. Jag ringde idag och bad säga upp skiten men det skulle kosta 4000 spänn eftersom de tydligen kan låsa in en till skillnad från alla andra företag som har en tre månaders uppsägningstid. Varför Telenor kan kringå detta vet jag inte. Men att inte kunna klaga och att inte kunna säga upp när det fungerar så otroligt dåligt är det värsta jag varit med om. Det är som om Telenor har lyckats med den värsta konsument-blåsningen någonsin i Sverige. Efter de nio månader som jag måste ha kvar dem är över så tänker jag säga upp abonnemanget och aldrig komma tillbaka även om det fungerar bra då. Ett sånt här företag förtjänar inte mina pengar.

357

Sv: Telenor 4g spärr

jag skriver det igen, jag repiterar.....


TAG ALLDRIG ABONNEMANG MED BINDNINGSTID ÖVER TRE(3) MÅNADER


annars sitter hen i en rävsax som kostar apamycket att komma ut ur när ångertiden tar slut och låsningen inträder och operatören saknar incitament att leverera full funktion.

skall tilläggas att operatörerna använder bindningstiden som PANT för sina lån för utbyggnad av näten. och därför inte kan säga uppdom, då måste de betalatillbaka lånen :-)  ungefär som att sälja det belånade huset som används som pant, och ej betala tillbaka lånet :-)

358

Sv: Telenor 4g spärr

men svenskar gillar att låna och binda upp sig för det känns billigare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

359

Sv: Telenor 4g spärr

RimPim skrev:
ImoK skrev:
RimPim skrev:

Jag har också använt över 200 GB utan några märkbara hastighetsstrypningar.

Däremot undrar jag hur många av er som på senare tid upplevt extremt mycket lagg i många spel. Det verkar som att hela jäkla 4G-nätet laggar. Kan få lag-spikes på 1-10 sekunder en gång i minuten nu när jag spelar Natural Selection 2. För tre månader sedan hade jag inga lagg alls.

Några fler som upplevt detta? Hur mycket trafik har ni använt?

Ja!
Tack, då vet jag att det bara inte är jag.

Jag brukar använda cirka 200 gb i månaden utan att få nedstrypt hastighet, men däremot laggar det i spel av någon anledning. Det fungerade alldeles utmärkt de första 2 månaderna, men efter tredje månaden (när man får börja betala för abonnemanget) så har allt gått åt helvete. Nätverket dör lite då och då, routern startar om 2-3 ggr (om jag bara startar om en gång) och att få en bra spelupplevelse har ju gått åt skogen.

Det fungerar bra vissa tider på dygnet för mig (efter 22:00 och tidigt på morgonen), antar att våra master blir överbelastade och då märker man delay i spel.

Om någon har en lösning på det här så vore det perfekt!
Man tycker ju inte att det ska finnas lag-spikes när man har stabilt 10-30mbit internet och låg MS vid tptest.

De planerar uppgraderingar tre månader framåt i tiden och här har de sagt att de inte planerat något den närmsta 3-månader perioden. Alltså kan jag tidigast åtgergå till en uppkoppling som fungerar inom 4-6 månader. Jag ringde idag och bad säga upp skiten men det skulle kosta 4000 spänn eftersom de tydligen kan låsa in en till skillnad från alla andra företag som har en tre månaders uppsägningstid. Varför Telenor kan kringå detta vet jag inte. Men att inte kunna klaga och att inte kunna säga upp när det fungerar så otroligt dåligt är det värsta jag varit med om. Det är som om Telenor har lyckats med den värsta konsument-blåsningen någonsin i Sverige. Efter de nio månader som jag måste ha kvar dem är över så tänker jag säga upp abonnemanget och aldrig komma tillbaka även om det fungerar bra då. Ett sånt här företag förtjänar inte mina pengar.

Nåja hellre kund hos Telenor än supersnåla Telia som tar 399 spänn för 10 GB! Dessutom funkar Telenor hästlängder bättre än Snålia hos mig.

360

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har precis samma problem,

Har haft 4g i ca 1.5år, inte några större problem förutom dataspärren, som inte håller det som lovas.

Men senaste månaden har jag haft lagg spikes, eller vad ni nu vill kalla det, internet skiter på sig och återkommer om man har tur inom en halv sekund, annars längre, senast idag tog det, 25 minuter innan det ens gick att komma in på telenors egna hemsida,

förstör internetupplevelsen totalt.

supporten säger att linan ser bra ut "hemska tanke" skyller på modemet och föreslår reparationer osv.

i och med att ni upplever samma sak är jag princip på väg att säga upp mitt abonnemang, och bindningstid är sällan ett problem, gå runt berget inte över det.

361

Sv: Telenor 4g spärr

kör ni alla med den utrustning som ni "fick" som ersättning för bindningstiden ?

har ni provat någon annan utrustning ?

362 Senaste redigerad av moreempty (2013-05-06 14:02:32)

Sv: Telenor 4g spärr

G-Man skrev:

kör ni alla med den utrustning som ni "fick" som ersättning för bindningstiden ?

har ni provat någon annan utrustning ?

nej,

kör med den jag "fick", och den har fungerat nu ca ett år, har den kopplad både direkt till dator och till dovado tiny,

ligger på ca -70 db,

eller 60-70 % täckning

får ca 25-30 ned, och 0.05-14 upp

latensen har legat på ca 300ms i snitt på bredbandskollen, men har fått 28 och 4334 också. (den senaste månaden)

363

Sv: Telenor 4g spärr

300ms låter extremt mycket,.

har du provat pingtest ?
gjort en trace route när det strular mot tex google 8.8.8.8 eller isp ip ?
med detta kan man ev hitta vart problemet, för det låter som det inte liggerpå masterna utan i deras backbone nät.


om du ställer om till 3g only, försvinner det då?