326

Sv: Telenor 4g spärr

careface skrev:
joo_x skrev:

Talade med Telenors kundtjänst idag och fick besked om att vi som sitter på gamla "frisurf avtal" kommer att få behålla dem med de nya villkoren vid ev förlängning.
Nu tycker jag villkoren med 200 gig/30 dgr och strypning till 3 Mbit är ganska ok.

Det är inte vad jag hört, utan när man förlänger abonnemanget får man ta del av de nya prislistorna som finns vid tillfället för förlängningen. Jag skulle mer tro på det jag har hört, då man inte brukar kunna förlänga med gamla prisplaner utan endast aktuella.

Mjo men det är nog annorlunda om man förlänger abonnemanget jämfört med om man låter det gamla rulla på - om du förlänger blir det ett nytt avtal och bindningstid, medans om du låter det vara som det är gäller de gamla villkoren (vilket kan vara både bra och dåligt). Såvitt jag förstått gäller de nya villkoren alla gamla abonnemang tills de sägs upp av antingen abonnenten eller operatören (både för BBB och Telenor).

Om Telenor inte vill sälja abonnemang där det är uttalat att de nya gränserna gäller, så gör i alla fall deras systerbolag BBB det nu: https://www.bredbandsbolaget.se/bredban … l#T57411_2

327

Sv: Telenor 4g spärr

Det är väl en skillnad på abonnemangsavtal och deras allmänna vilkor.
Det sistnämnda brukar de ändra och ibland skicka ut information om ändringen.

328

Sv: Telenor 4g spärr

ja, men de skrev ju i den första posten på FB att de kan komma att säga upp avtal framöver (om man tankar för mycket) - det blir nog svårare om man tecknar ett nytt avtal där de nya villkoren finns inskrivna - löpande avtal kan sägas upp när som helst från endera partnern.

329

Sv: Telenor 4g spärr

Skrev ett litet blogginlägg om detta om någon nu skulle roas av det smile http://www.fotosidan.se/blogs/afe/there … -thing.htm

330

Sv: Telenor 4g spärr

afe skrev:
careface skrev:
joo_x skrev:

Talade med Telenors kundtjänst idag och fick besked om att vi som sitter på gamla "frisurf avtal" kommer att få behålla dem med de nya villkoren vid ev förlängning.
Nu tycker jag villkoren med 200 gig/30 dgr och strypning till 3 Mbit är ganska ok.

Det är inte vad jag hört, utan när man förlänger abonnemanget får man ta del av de nya prislistorna som finns vid tillfället för förlängningen. Jag skulle mer tro på det jag har hört, då man inte brukar kunna förlänga med gamla prisplaner utan endast aktuella.

Mjo men det är nog annorlunda om man förlänger abonnemanget jämfört med om man låter det gamla rulla på - om du förlänger blir det ett nytt avtal och bindningstid, medans om du låter det vara som det är gäller de gamla villkoren (vilket kan vara både bra och dåligt). Såvitt jag förstått gäller de nya villkoren alla gamla abonnemang tills de sägs upp av antingen abonnenten eller operatören (både för BBB och Telenor).

Om Telenor inte vill sälja abonnemang där det är uttalat att de nya gränserna gäller, så gör i alla fall deras systerbolag BBB det nu: https://www.bredbandsbolaget.se/bredban … l#T57411_2

När jag tänker efter på vad personen sa i kundtjänst så var det att gör du inget kommer de nuvarande villkoren att fortsätta att gälla efter det att bindningstiden gått ut.

331

Sv: Telenor 4g spärr

Vad säger ni om detta: http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … i-Fri-Surf när ni läser villkoren se under fliken data inkluderad?
Hilsen T bakom ladan

332

Sv: Telenor 4g spärr

hanbakomladan skrev:

Vad säger ni om detta: http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … i-Fri-Surf när ni läser villkoren se under fliken data inkluderad?
Hilsen T bakom ladan

Obegränsad är fel ord, men de skulle kunna använda fri mängd - eftersom det aldrig kostar mer, även om det är otdyligt. Men det lär inte vara obegränsat utan ha samma FUP som tidigare.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

333

Sv: Telenor 4g spärr

Jag tänkte mera på om marknadsföringslagen om pris och löfte som anges ska gälla rätta mig om jag har fel för om jag tecknar mig för detta pris så ska obegränsad surf gälla eller?
Mvh Han som smög bakom en iskall lada ikväll!

careface skrev:
hanbakomladan skrev:

Vad säger ni om detta: http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … i-Fri-Surf när ni läser villkoren se under fliken data inkluderad?
Hilsen T bakom ladan

Obegränsad är fel ord, men de skulle kunna använda fri mängd - eftersom det aldrig kostar mer, även om det är otdyligt. Men det lär inte vara obegränsat utan ha samma FUP som tidigare.

334

Sv: Telenor 4g spärr

hanbakomladan skrev:

Jag tänkte mera på om marknadsföringslagen om pris och löfte som anges ska gälla rätta mig om jag har fel för om jag tecknar mig för detta pris så ska obegränsad surf gälla eller?
Mvh Han som smög bakom en iskall lada ikväll!

careface skrev:
hanbakomladan skrev:

Vad säger ni om detta: http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … i-Fri-Surf när ni läser villkoren se under fliken data inkluderad?
Hilsen T bakom ladan

Obegränsad är fel ord, men de skulle kunna använda fri mängd - eftersom det aldrig kostar mer, även om det är otdyligt. Men det lär inte vara obegränsat utan ha samma FUP som tidigare.

Eftersom de med största sannolikhet har skrivit fel så gäller det nog inte, TPH skriver nämligen så här på sin sida "Phone House reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och ev. faktafel som kan finnas på vår hemsida eller i våra annonser. Felaktigheter kan förekomma och vi reserverar oss till rätten att utan förvarning göra ändringar på den här hemsidan".

Så nej, det är med största sannolikhet inte obegränsat. Skulle det bli en tvist om detta och du kan bevisa att det stått obegränsat på TPHs sida så kommer det nog bli så att du får möjligheten att avsluta abonnemanget direkt. Dock beror det ju på vad som står i det avtal från Telenor du behöver godkänna.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

335

Sv: Telenor 4g spärr

Har tänkt på en sak , det är väl inte själva datamängden i GB som borde vara tanken när Telenor gnäller om att "mobilt bredband är den delad resurs"  Det borde snarare vara att man på vissa ställen kan komma i 40-50 mb i sekunden ....det är då som antennerna blir överbelastade ...det är INTE för folk som mig har "bor på landet 900mhz 4G" Jag kommer "bara" upp i ca 12 mb och då borde rimligen jag inte "sno" någon delad jävla resurs" 
Det är hastigheten som gör att Telenor vill strypa ...inte datamängden !! jag är kanske ute och cyklar och har helt fel men jag vill gärna skriva vad jag misstänker är anledningen till att Telenor började strypa helt plötsligt ...
Har haft riktigt elaka samtal till Telenor ....kanske hjälpte för nu har dom ju ökat till 200mb och jag tror det ska räcka wink kan man skriva så utan att man ska mata trollen ?? haha

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

336

Sv: Telenor 4g spärr

goliat skrev:

Har tänkt på en sak , det är väl inte själva datamängden i GB som borde vara tanken när Telenor gnäller om att "mobilt bredband är den delad resurs"  Det borde snarare vara att man på vissa ställen kan komma i 40-50 mb i sekunden ....det är då som antennerna blir överbelastade ...det är INTE för folk som mig har "bor på landet 900mhz 4G" Jag kommer "bara" upp i ca 12 mb och då borde rimligen jag inte "sno" någon delad jävla resurs" 
Det är hastigheten som gör att Telenor vill strypa ...inte datamängden !! jag är kanske ute och cyklar och har helt fel men jag vill gärna skriva vad jag misstänker är anledningen till att Telenor började strypa helt plötsligt ...
Har haft riktigt elaka samtal till Telenor ....kanske hjälpte för nu har dom ju ökat till 200mb och jag tror det ska räcka wink kan man skriva så utan att man ska mata trollen ?? haha

Telenor har nu helt ändrat sina prislistor, de kör på samma spår som de andra operatörerna med att en viss datamängd ingår varje månad, därefter sänks hastigheten. Vill du åter ha din vanliga hastighet utan att vänta till nästa nollställningsdatum kan du köpa till extra data.

Om många sitter och tankar på samma mast, oavsett vilken hastighet de får ut, så påverkar det mastens kapacitet vilket gör att det kan försämras för andra kunder. Men i huvudsak tror jag att det handlar om att de vill tjäna mer pengar, som de andra operatörerna också vill.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

337

Sv: Telenor 4g spärr

om det vore så illa med den delade bandbredden, så borde hastigheten sänkas till tex 3mbit alltid för alla, och inte ha 80mbit ett tag och sedan kunna köpa möjlighet att sno mer bandbredd av dom andra kunderna om det är sådan bristvara - det är helt ologisk om inte enda anledningen är att få mer klirr i kassan.

tre höjde plötsligen hastigheten i sitt nät, och vipps får man det som det som uppenbarligen kan presteras. shady biz !

att betala 300:-/månad för att surfa med fullhastighet i tre timmar är löjeväckande.
sänk hastigheten till tex 3mbit upp och ner med obegränsad trafik quota.


och vill man ha 80mbit hela månaden så kostar det vad det borde 10000:-/månad
:-)
alla är glada, eller...

338

Sv: Telenor 4g spärr

careface skrev:
goliat skrev:

Har tänkt på en sak , det är väl inte själva datamängden i GB som borde vara tanken när Telenor gnäller om att "mobilt bredband är den delad resurs"  Det borde snarare vara att man på vissa ställen kan komma i 40-50 mb i sekunden ....det är då som antennerna blir överbelastade ...det är INTE för folk som mig har "bor på landet 900mhz 4G" Jag kommer "bara" upp i ca 12 mb och då borde rimligen jag inte "sno" någon delad jävla resurs" 
Det är hastigheten som gör att Telenor vill strypa ...inte datamängden !! jag är kanske ute och cyklar och har helt fel men jag vill gärna skriva vad jag misstänker är anledningen till att Telenor började strypa helt plötsligt ...
Har haft riktigt elaka samtal till Telenor ....kanske hjälpte för nu har dom ju ökat till 200mb och jag tror det ska räcka wink kan man skriva så utan att man ska mata trollen ?? haha

Telenor har nu helt ändrat sina prislistor, de kör på samma spår som de andra operatörerna med att en viss datamängd ingår varje månad, därefter sänks hastigheten. Vill du åter ha din vanliga hastighet utan att vänta till nästa nollställningsdatum kan du köpa till extra data.

Om många sitter och tankar på samma mast, oavsett vilken hastighet de får ut, så påverkar det mastens kapacitet vilket gör att det kan försämras för andra kunder. Men i huvudsak tror jag att det handlar om att de vill tjäna mer pengar, som de andra operatörerna också vill.

Dom kan fort tappa väldigt många kunder om dom går efter andra ISP regler....tur att dom höjde till 200 GB annars hade dom tappat mig som kund ...inte för att någon annan ISP är bättre...utan i ren protest
Telia har skrämmande låg GB/krona och TRE har 50 GB ...och Telenor 200 GB ...så det är ganska självklart för mig vem man ska välja just nu ..om man vill ha FAST 4G hemma i villan. Jag har precis byggt nytt hus så jag brydde mig aldrig om att gräva in telefon eftersom det är inget att ha i framtiden så jag väntar tills det kommer intresse för fiber här...men det lär dröja för det finns inte tillräckligt med intresse här bland dom som bor här ...man måste starta en förening ..och jag är inte rätt man för det...kolla bara på alla punkter som jag skriver...HAHA  smile

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

339

Sv: Telenor 4g spärr

goliat skrev:

Dom kan fort tappa väldigt många kunder om dom går efter andra ISP regler....tur att dom höjde till 200 GB annars hade dom tappat mig som kund ...inte för att någon annan ISP är bättre...utan i ren protest
Telia har skrämmande låg GB/krona och TRE har 50 GB ...och Telenor 200 GB ...så det är ganska självklart för mig vem man ska välja just nu ..om man vill ha FAST 4G hemma i villan. Jag har precis byggt nytt hus så jag brydde mig aldrig om att gräva in telefon eftersom det är inget att ha i framtiden så jag väntar tills det kommer intresse för fiber här...men det lär dröja för det finns inte tillräckligt med intresse här bland dom som bor här ...man måste starta en förening ..och jag är inte rätt man för det...kolla bara på alla punkter som jag skriver...HAHA  smile

¨
Bara så du vet så erbjuder Telenor inte 200GB för nya abonnemang längre utan nu ligger taket på 8GB/månad med samma gamla priser. Tänk på det om du förlänger ditt abonnemang smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

340

Sv: Telenor 4g spärr

Så den fantastiska höjningen från 100GB/mån till 200GB/mån blev i själva verket en sänkning till 80GB/mån...
Snacka om bluff och båg...

Jag har aldrig haft några affärer med Telenor men kommer aldrig att ha det heller när man ser hur snabbt de ändrar sina villkor.

341

Sv: Telenor 4g spärr

svenix skrev:

Så den fantastiska höjningen från 100GB/mån till 200GB/mån blev i själva verket en sänkning till 80GB/mån...
Snacka om bluff och båg...

Jag har aldrig haft några affärer med Telenor men kommer aldrig att ha det heller när man ser hur snabbt de ändrar sina villkor.

För befintliga kunder blev det en höjning - tills deras bindningstid går ut. Men ja, det är som du säger.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

342

Sv: Telenor 4g spärr

careface skrev:
goliat skrev:

Dom kan fort tappa väldigt många kunder om dom går efter andra ISP regler....tur att dom höjde till 200 GB annars hade dom tappat mig som kund ...inte för att någon annan ISP är bättre...utan i ren protest
Telia har skrämmande låg GB/krona och TRE har 50 GB ...och Telenor 200 GB ...så det är ganska självklart för mig vem man ska välja just nu ..om man vill ha FAST 4G hemma i villan. Jag har precis byggt nytt hus så jag brydde mig aldrig om att gräva in telefon eftersom det är inget att ha i framtiden så jag väntar tills det kommer intresse för fiber här...men det lär dröja för det finns inte tillräckligt med intresse här bland dom som bor här ...man måste starta en förening ..och jag är inte rätt man för det...kolla bara på alla punkter som jag skriver...HAHA  smile

¨
Bara så du vet så erbjuder Telenor inte 200GB för nya abonnemang längre utan nu ligger taket på 8GB/månad med samma gamla priser. Tänk på det om du förlänger ditt abonnemang smile

Jag förstår vad du menar ..men det fattades en nolla ...8GB blir ganska dyrt / krona ....
Jag får väl ta en funderare den dagen när mitt AB går ut...på BBB står det att dom har 200 GB spärr ..kan det stämma ..är inte Telenor och BBB samma sak ..samma router ...samma pris ...detta är så jäkla snurrigt wink  gonatt

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

343

Sv: Telenor 4g spärr

goliat skrev:
careface skrev:
goliat skrev:

Dom kan fort tappa väldigt många kunder om dom går efter andra ISP regler....tur att dom höjde till 200 GB annars hade dom tappat mig som kund ...inte för att någon annan ISP är bättre...utan i ren protest
Telia har skrämmande låg GB/krona och TRE har 50 GB ...och Telenor 200 GB ...så det är ganska självklart för mig vem man ska välja just nu ..om man vill ha FAST 4G hemma i villan. Jag har precis byggt nytt hus så jag brydde mig aldrig om att gräva in telefon eftersom det är inget att ha i framtiden så jag väntar tills det kommer intresse för fiber här...men det lär dröja för det finns inte tillräckligt med intresse här bland dom som bor här ...man måste starta en förening ..och jag är inte rätt man för det...kolla bara på alla punkter som jag skriver...HAHA  smile

¨
Bara så du vet så erbjuder Telenor inte 200GB för nya abonnemang längre utan nu ligger taket på 8GB/månad med samma gamla priser. Tänk på det om du förlänger ditt abonnemang smile

Jag förstår vad du menar ..men det fattades en nolla ...8GB blir ganska dyrt / krona ....
Jag får väl ta en funderare den dagen när mitt AB går ut...på BBB står det att dom har 200 GB spärr ..kan det stämma ..är inte Telenor och BBB samma sak ..samma router ...samma pris ...detta är så jäkla snurrigt wink  gonatt

Oj, ja - det saknades en 0a tongue

Jo, BBB och Telenor är samma sak. Dock brukar BBB följa efter i Telenors ändringar ganska snabbt. Det skulle inte förvåna mig om de bara missat att ändra det som står smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

344

Sv: Telenor 4g spärr

careface skrev:
goliat skrev:
careface skrev:

¨
Bara så du vet så erbjuder Telenor inte 200GB för nya abonnemang längre utan nu ligger taket på 8GB/månad med samma gamla priser. Tänk på det om du förlänger ditt abonnemang smile

Jag förstår vad du menar ..men det fattades en nolla ...8GB blir ganska dyrt / krona ....
Jag får väl ta en funderare den dagen när mitt AB går ut...på BBB står det att dom har 200 GB spärr ..kan det stämma ..är inte Telenor och BBB samma sak ..samma router ...samma pris ...detta är så jäkla snurrigt wink  gonatt

Oj, ja - det saknades en 0a tongue

Jo, BBB och Telenor är samma sak. Dock brukar BBB följa efter i Telenors ändringar ganska snabbt. Det skulle inte förvåna mig om de bara missat att ändra det som står smile

Om man kontaktar Telenors support och ber att få byta tills ADSL säger de att de inte leverar det och att BBB endast ägs av samma koncern och att det därför inte går att byta. Konstigt nog hade jag ADSL hos bbb men det stod att Telenor var leverantör på t.ex bredbandskollen, speedtest.net osv. Nu vill dessutom bbb inte sälja nya ADSL abb (iallafall i det område där jag bor).


Hej!

Tack för ditt e-mail!

Telenor har inga fasta bredband, utan endast mobila bredband.
Bredbandsbolaget och Telenor är inte samma bolag utan det ägs bara utav samma
koncern - således är ditt avtal med Telenor endast och inte Bredbandsbolaget.

I ert läge så har ni ett avtal med Telenor och det är ett avtal som ska följas, det
går dessvärre inte att brytas.
Jag beklagar att ni inte finner bredbandslösningen hos Telenor passande.

Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på
Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på
http://www.telenor.se/privat/kundservic … index.html

Vi har öppet dygnet runt, året om.

Med vänlig hälsning
Martin Bodin
Telenor Sverige AB
Kundservice

Till företag kan de tydligen leverera ADSL...

345

Sv: Telenor 4g spärr

http://images.fidde.nu/mobilabredband/253.png

Har surfat upp mer än 253GB (från 16/3 253GB) + dagar kvar innan det återställs men jag surfar fortfarande i full hastighet smile Har de ändrat till det som stod förut?

För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s.

(Ändrat till 200GB och 3mbit/s)
Skulle vara trevligt då jag vet att masten inte är särskilt belastad smile Kommer nästan upp i maxfart på 3G (ca 20-30mbit/s dygnet runt, bättre de tider då folk inte brukar vara hemma, dagar och kvällar/nätter) (har dålig täckning på 4G)

346

Sv: Telenor 4g spärr

Hej! Lurkat här ett tag men inte haft något vettigt att säga. Jag har ett "80Mbit bredband stor" från Telenor och är en frisk utnyttjare av data. Slog i 100GB taket ett par gånger innan och fick lida pin. Men nu så har något hänt, jag kom upp i taket men inget hände! Så jag mailade och frågade vad som står på och detta är svaret:

Tack för ditt e-mail!

Du har ingen datamängdsbegränsning alls på ditt abonnemang. Vid tecknande av ditt avtal använde vi oss av begränsning av extremanvändning som då var 100 GB, denna är dock borttagen nu och bredbandet är därmed helt obegränsat.

Vi har även efter dess gjort om våra prisplaner och villkor och för de som tecknar ett bredband stor i dagsläget har en datamängdsbegränsning på 80 GB/månad.


Ha en trevlig dag!

big_smile

347

Sv: Telenor 4g spärr

Måste vara samma sak för mig då! smile Blir rätt så mycket datatrafik när man streamar livesport på Viaplay, streamar från Youtube, laddar ner uppdateringar, osv. Helt rätt val av Telenor!

348

Sv: Telenor 4g spärr

apropå Youtube ...ni som har DWR-923..har ni märkt att youtube går långsamt på kvällen , ibland går det inte alls att streama !

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

349

Sv: Telenor 4g spärr

verkar som dom ljuger denna gång också ...för gränsen är 200GB ..det är väl inte obegränsat ??

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

350

Sv: Telenor 4g spärr

goliat skrev:

verkar som dom ljuger denna gång också ...för gränsen är 200GB ..det är väl inte obegränsat ??

Jag vet inte, men det känns obegränsat! Jag låg på mer än 250 GB som jag visade på bilden i ett tidigare inlägg utan att vara begränsad. Ligger nu på ca 80 GB sedan 16/4 enligt mina sidor på telenor. Nu har jag även fått mindre problem med nerkoppligar osv, snart påbörjas ändå ett sammarbete med antingen BBB eller Ownit (valet är inte gjort) för fiber där jag bor så kommer snart lägga modemet på hyllan.