276

Sv: Telenor 4g spärr

När någon kan försvara att det finns en gräns när leverantören skriver så här är för mig en gåta:
"4G Maxi Fri Surf
Vill du slippa tänka på hur mycket du surfar för varje månad är 4G Maxi med Fri surf abonnemanget för dig. Du har en fri datamängd varje månad vilket gör att du kan surfa hur mycket du vill, fakturan kommer alltid sluta på samma pris."
Tydligare brott mot marknadsföringslagen är svårt att hitta när man sedan kombinerar det med FUP...

277

Sv: Telenor 4g spärr

Du har en fri datamängd låterför mig som en finit datamängd, således inte obegränsad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

278

Sv: Telenor 4g spärr

Man begränsar hastigheten efter en viss gräns, dvs du kan fortfarande surfa.
Dock är hastigheten rätt värdelös.

279

Sv: Telenor 4g spärr

Andy78 skrev:

Man begränsar hastigheten efter en viss gräns, dvs du kan fortfarande surfa.
Dock är hastigheten rätt värdelös.

Jo men det är väl bara att ta sig samman och ha koll på sin förbrukning.

Hur kan det vara så svårt ??  En stor gåta för mig !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

280

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
Andy78 skrev:

Man begränsar hastigheten efter en viss gräns, dvs du kan fortfarande surfa.
Dock är hastigheten rätt värdelös.

Jo men det är väl bara att ta sig samman och ha koll på sin förbrukning.

Hur kan det vara så svårt ??  En stor gåta för mig !

Det är inte svårt alls, det är bara att kika på sidan.
Men det är ju inte det diskussionen handlar.
Utan hur operatörerna marknadsför detta som en ersättare för fast bredband.
Anledningen till att de kan sätta så låg hastiget efter en viss data mängd är möjligt pga det finns inga direktiv som reglerar detta.
Hur kan någon vara obegränsat när det finns en policy på 50 gig tex.

281

Sv: Telenor 4g spärr

Andy78 skrev:

Hur kan någon vara obegränsat när det finns en policy på 50 gig tex.

Jo men det ÄR ju inte "fritt".. !

Ev skulle skojarna på TRE kunna blåsa en massa kunder och alla satt där kollektivt  i skiten med ett "nedkört" sunkigt skitnät.


Bara att ta sig samman och fatta att det inte är en oändlig resurs som vi använder, varför är det så svårt att fatta ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

282

Sv: Telenor 4g spärr

I Belgien finns ett förslag om progressiv förbrukningsavgift på el. De första 500 kWh skulle vara gratis, sedan stiger kWh priset ju mer man förbukar. 

Vi går obönhörligen mot förbrukningsrelaterade kostnader för mobilt bredband - om än kanske inte med progressiva marginalkostnader.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

283

Sv: Telenor 4g spärr

jonasolof skrev:

I Belgien finns ett förslag om progressiv förbrukningsavgift på el. De första 500 kWh skulle vara gratis, sedan stiger kWh priset ju mer man förbukar. 

Vi går obönhörligen mot förbrukningsrelaterade kostnader för mobilt bredband - om än kanske inte med progressiva marginalkostnader.

Telias Lars Nyberg har försökt förklara det här länge....  (är väl det ända jag håller med Telia om. smile )

http://www.etn.se/index.php?option=com_ … p;id=51219

Är vi "kollektivt" så korkade att vi inte förstår det här mycket enkla ??


(sen är det en helt annan femma att Telia försökte blåsa oss på 90-talet)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

284

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
Andy78 skrev:

Man begränsar hastigheten efter en viss gräns, dvs du kan fortfarande surfa.
Dock är hastigheten rätt värdelös.

Jo men det är väl bara att ta sig samman och ha koll på sin förbrukning.

Hur kan det vara så svårt ??  En stor gåta för mig !

Du verkar inte förstå att det inte handlar om att ha koll på sin förbrukning. Det är en barnlek och något som de flesta av oss nog klarar av.

Det handlar om Telenors missvisande och felaktiga marknadsföring. Om du inte kan se att de är mer än lovligt vaga i sin marknadsföring så undrar jag vem som ska ta sig samman...

285 Senaste redigerad av plun (2013-02-23 16:01:59)

Sv: Telenor 4g spärr

mabraham skrev:

Det handlar om Telenors missvisande och felaktiga marknadsföring. Om du inte kan se att de är mer än lovligt vaga i sin marknadsföring så undrar jag vem som ska ta sig samman...

Jo men det har jag ju flera gånger hållit med om  smile   ( inkl att det inte är så svårt att se vad som avtalats smile )

I sak så är det ju bara att "ta sig samman" och ha koll på sin förbrukning och som jag skrivit tidigare så vägrar jag att acceptera ett sunkigt nedkört skitnät där användare "tankar" hur de vill och närsomhelst, bara att fatta !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

286 Senaste redigerad av mabraham (2013-02-23 18:01:09)

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
mabraham skrev:

Det handlar om Telenors missvisande och felaktiga marknadsföring. Om du inte kan se att de är mer än lovligt vaga i sin marknadsföring så undrar jag vem som ska ta sig samman...

Jo men det har jag ju flera gånger hållit med om  smile   ( inkl att det inte är så svårt att se vad som avtalats smile )

I sak så är det ju bara att "ta sig samman" och ha koll på sin förbrukning och som jag skrivit tidigare så vägrar jag att acceptera ett sunkigt nedkört skitnät där användare "tankar" hur de vill och närsomhelst, bara att fatta !!

Jag undrar om du inte arbetar på Telenor... Ärligt talat så skiter jag i vad du som någon slags självutnämnd Telenor-polis  och bandbreddskommunist tycker för saken handlar inte om dig - den handlar om Telenor som hanterar sina kunder utan respekt.

Det finns många lösningar på problemet men Telenor vägrar att hantera problematiken. Några exempel;

1. Att som i god marknadsekonomi erbjuda tjänster som extra datamängd eller andra gränser för en extra slant. De skulle kunna tjäna en hel del pengar och marknaden skulle självregleras i sedvanliga utbud/efterfrågans-mekanismer.

2. Ha ett rimligt sätt att räkna data som gör det möjligt för alla att förstå. En rullande 30-dagarsperiod är nog inte den bästa lösningen...

3. Tillämpa en annan modell för strypning. Som det är nu är det svart eller vitt. De skulle kunna trappa ner i steg istället för att få en reglering och få troll som dig själv att slippa känna sig utnyttjade av stortankare. Att strypa ner någon som har full fart till 10+ mbit efter 100 tankade GB skulle kännas mer OK. OM man sedan fortsätter och tanka så kan man hitta andra steg (typiskt 1mbit/XXGB eller liknande).

4. Att vara transparent i sin marknadsföring men det verkar ju vara helt otänkbart...

Det finns säkert massor av fler lösningar som skulle göra livet lättare för alla parter...

287

Sv: Telenor 4g spärr

mabraham skrev:
plun skrev:
mabraham skrev:

Det handlar om Telenors missvisande och felaktiga marknadsföring. Om du inte kan se att de är mer än lovligt vaga i sin marknadsföring så undrar jag vem som ska ta sig samman...

Jo men det har jag ju flera gånger hållit med om  smile   ( inkl att det inte är så svårt att se vad som avtalats smile )

I sak så är det ju bara att "ta sig samman" och ha koll på sin förbrukning och som jag skrivit tidigare så vägrar jag att acceptera ett sunkigt nedkört skitnät där användare "tankar" hur de vill och närsomhelst, bara att fatta !!

Jag undrar om du inte arbetar på Telenor... Ärligt talat så skiter jag i vad du som någon slags självutnämnd Telenor-polis  och bandbreddskommunist tycker för saken handlar inte om dig - den handlar om Telenor som hanterar sina kunder utan respekt.

Det finns många lösningar på problemet men Telenor vägrar att hantera problematiken. Några exempel;

1. Att som i god marknadsekonomi erbjuda tjänster som extra datamängd eller andra gränser för en extra slant. De skulle kunna tjäna en hel del pengar och marknaden skulle självregleras i sedvanliga utbud/efterfrågans-mekanismer.

2. Ha ett rimligt sätt att räkna data som gör det möjligt för alla att förstå. En rullande 30-dagarsperiod är nog inte den bästa lösningen...

3. Tillämpa en annan modell för strypning. Som det är nu är det svart eller vitt. De skulle kunna trappa ner i steg istället för att få en reglering och få troll som dig själv att slippa känna sig utnyttjade av stortankare. Att strypa ner någon som har full fart till 1+ mobut efter 100 tankade GB skulle kännas mer OK. OM man sedan fortsätter och tanka så kan man hitta andra steg (typiskt 1mbit/XXGB eller liknande).

4. Att vara transparent i sin marknadsföring men det verkar ju vara helt otänkbart...

Det finns säkert massor av fler lösningar som skulle göra livet lättare för alla parter...


Jo det handlar väl mer om en samling "mindre vetande" som inte vet något.....  smile

Sen om du är observant så ska då vi samsas med 4G-lurar som oxå kräver sin bandbredd.

Summa summarum är det enbart fånig retorik som jag finner från de som tror sig att man "tankar som man vill".

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

288 Senaste redigerad av Discover (2013-02-23 17:33:23)

Sv: Telenor 4g spärr

Har ni sett "nyheten" på Facebook ?


" En del av kommentarerna här på Facebook handlar om en regel mot extremanvändning som ingår i våra abonnemang. Regeln innebär att hastigheten på det mobila bredbandet sänks efter att man använt en viss mängd data. Trots att gränsen för extremanvändning var väl tilltagen när den sattes har uppenbarligen vissa av våra kunder fått felaktiga förväntningar beroende på hur vi kommunicerat kring detta.

Vi beklagar det och ändrar oss.

Den nya gränsen för extremanvändning blir 200 gigabyte under de senaste 30 dagarna. Skulle man trots allt passera den gränsen så sänks hastigheten, men inte som i dag till 0,5 utan till 3 megabit per sekund. Detta gäller samtliga kunder med en extremanvändningsklausul i avtalet och under resten av bindningstiden. Därefter kan villkoren komma att anpassas för att vara i linje med de tjänster vi då säljer. Vi håller på att ändra i systemen nu och förändringen ska börja märkas om cirka en vecka, dvs kring 1 mars.

På detta sätt fortsätter vi att erbjuda en mycket konkurrenskraftig tjänst utan att minska på ambitionen att hålla en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder. "


Kopierat från Telenor Sverige´s Facebooksida.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

289

Sv: Telenor 4g spärr

Discover skrev:

Har ni sett "nyheten" på Facebook ?


" En del av kommentarerna här på Facebook handlar om en regel mot extremanvändning som ingår i våra abonnemang. Regeln innebär att hastigheten på det mobila bredbandet sänks efter att man använt en viss mängd data. Trots att gränsen för extremanvändning var väl tilltagen när den sattes har uppenbarligen vissa av våra kunder fått felaktiga förväntningar beroende på hur vi kommunicerat kring detta.

Vi beklagar det och ändrar oss.

Den nya gränsen för extremanvändning blir 200 gigabyte under de senaste 30 dagarna. Skulle man trots allt passera den gränsen så sänks hastigheten, men inte som i dag till 0,5 utan till 3 megabit per sekund. Detta gäller samtliga kunder med en extremanvändningsklausul i avtalet och under resten av bindningstiden. Därefter kan villkoren komma att anpassas för att vara i linje med de tjänster vi då säljer. Vi håller på att ändra i systemen nu och förändringen ska börja märkas om cirka en vecka, dvs kring 1 mars.

På detta sätt fortsätter vi att erbjuda en mycket konkurrenskraftig tjänst utan att minska på ambitionen att hålla en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder. "


Kopierat från Telenor Sverige´s Facebooksida.


Ok en ny gräns för de ovetande att hålla koll på smile   (eller de som skiter i det)

I sak så kommer då Telenor att lansera 4G-lurar och det blir mycket intressant att se hur det blir med nätet, jag kommer att ha full koll och inte acceptera några som helst felaktigheter !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

290

Sv: Telenor 4g spärr

Discover skrev:

Har ni sett "nyheten" på Facebook ?


" En del av kommentarerna här på Facebook handlar om en regel mot extremanvändning som ingår i våra abonnemang. Regeln innebär att hastigheten på det mobila bredbandet sänks efter att man använt en viss mängd data. Trots att gränsen för extremanvändning var väl tilltagen när den sattes har uppenbarligen vissa av våra kunder fått felaktiga förväntningar beroende på hur vi kommunicerat kring detta.

Vi beklagar det och ändrar oss.

Den nya gränsen för extremanvändning blir 200 gigabyte under de senaste 30 dagarna. Skulle man trots allt passera den gränsen så sänks hastigheten, men inte som i dag till 0,5 utan till 3 megabit per sekund. Detta gäller samtliga kunder med en extremanvändningsklausul i avtalet och under resten av bindningstiden. Därefter kan villkoren komma att anpassas för att vara i linje med de tjänster vi då säljer. Vi håller på att ändra i systemen nu och förändringen ska börja märkas om cirka en vecka, dvs kring 1 mars.

På detta sätt fortsätter vi att erbjuda en mycket konkurrenskraftig tjänst utan att minska på ambitionen att hålla en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder. "


Kopierat från Telenor Sverige´s Facebooksida.



yeiii,yeiii,  hear this.....det lönar sig att gnälla lite wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

291

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:
Discover skrev:

Har ni sett "nyheten" på Facebook ?


" En del av kommentarerna här på Facebook handlar om en regel mot extremanvändning som ingår i våra abonnemang. Regeln innebär att hastigheten på det mobila bredbandet sänks efter att man använt en viss mängd data. Trots att gränsen för extremanvändning var väl tilltagen när den sattes har uppenbarligen vissa av våra kunder fått felaktiga förväntningar beroende på hur vi kommunicerat kring detta.

Vi beklagar det och ändrar oss.

Den nya gränsen för extremanvändning blir 200 gigabyte under de senaste 30 dagarna. Skulle man trots allt passera den gränsen så sänks hastigheten, men inte som i dag till 0,5 utan till 3 megabit per sekund. Detta gäller samtliga kunder med en extremanvändningsklausul i avtalet och under resten av bindningstiden. Därefter kan villkoren komma att anpassas för att vara i linje med de tjänster vi då säljer. Vi håller på att ändra i systemen nu och förändringen ska börja märkas om cirka en vecka, dvs kring 1 mars.

På detta sätt fortsätter vi att erbjuda en mycket konkurrenskraftig tjänst utan att minska på ambitionen att hålla en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder. "


Kopierat från Telenor Sverige´s Facebooksida.



yeiii,yeiii,  hear this.....det lönar sig att gnälla lite wink

Faktiskt en helt acceptabel och fungerande kompromiss från Telenor. 3mbit är en OK uppkopplingshastighet som faktiskt kan fungera för de flesta samt också medge att en familj surfar med flera samtidiga enheter/användare.

292

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
Andy78 skrev:

Hur kan någon vara obegränsat när det finns en policy på 50 gig tex.

Jo men det ÄR ju inte "fritt".. !

Ev skulle skojarna på TRE kunna blåsa en massa kunder och alla satt där kollektivt  i skiten med ett "nedkört" sunkigt skitnät.


Bara att ta sig samman och fatta att det inte är en oändlig resurs som vi använder, varför är det så svårt att fatta ?

Nä varför använder man då det i sin marknadsföring?
Du får ligga på operatören och idiotförklara dem hur fan kan ni sälja detta som fritt när det är en begränsad resurs?
Du fattar inte att folk köper detta då det säljs som "fri surf" "sufa fritt" eller?

Rickta energin mot källan ....inte mot konsumenten.

293

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
mabraham skrev:

Det handlar om Telenors missvisande och felaktiga marknadsföring. Om du inte kan se att de är mer än lovligt vaga i sin marknadsföring så undrar jag vem som ska ta sig samman...

Jo men det har jag ju flera gånger hållit med om  smile   ( inkl att det inte är så svårt att se vad som avtalats smile )

I sak så är det ju bara att "ta sig samman" och ha koll på sin förbrukning och som jag skrivit tidigare så vägrar jag att acceptera ett sunkigt nedkört skitnät där användare "tankar" hur de vill och närsomhelst, bara att fatta !!


"vad som avtalats"
Har du nån spåkula som vi andra inte har?

294

Sv: Telenor 4g spärr

Andy78 skrev:

"vad som avtalats"
Har du nån spåkula som vi andra inte har?

Nej jag vet bara att Telenor inte släppt någon 4G-tjänst för 4G-lurar som köar upp just nu.

Sen blir det då betydligt svårare att klaga på sin tjänst med de nya reglerna men i sak så måste ju varje användare fortfarande ha koll på sin anslutning.

Jag har en "mega-mast/basstation" som jag kör emot så vi får se hur det utvecklar sig.  Jag kommer iNTE att acceptera någon som helst degradering av tjänsten !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

295

Sv: Telenor 4g spärr

man undrar hur dom tänker......

A: vid 100gb så är man en "extremförbrukare" som "sunkar" ner nätet och förstör den "surfupplevelse" som   
    dom säger sig levera till kunderna.

B: efter dagens utspel så är man en "extremförbrukare" vid 200gb och "sunkar" ner nätet och förstör 
    den "surfupplevelse" som dom nu säger sig leverera till kunderna.

C:  hur kan det vara så att ena dagen så är det en delad resurs med STORA bergänsningar i nätet så att man
      får max 100gb var innan nätet sjunker och "sunkar ner" för andra............ dag 2 får man 200gb innan 
      nätet "sunkar ner" för dom andra.......... nä man är helt enkelt förd bakom ljuset.... då operatörerna
      snackar skit helt enkelt........ för på andra sidan så "sunkar" man inte ner nätet förens man passerat 
      1000gb... så nog är det konstigt i detta land angående detta.

Fast ändringen är ju bra för oss som är dumskallar,noobs, angående detta med GB och inte begriper något eller har "fattat" det här bara

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

296

Sv: Telenor 4g spärr

Men Plun, de nya tillämpningarna av de gamla reglerna inleddes efter sommaren... kan du med handen på hjärtat påstå att hastigheten i nätet blivit bättre? För egen del har jag fått en halvering av hastigheten under hösten...

297

Sv: Telenor 4g spärr

bertone_x19 skrev:

Men Plun, de nya tillämpningarna av de gamla reglerna inleddes efter sommaren... kan du med handen på hjärtat påstå att hastigheten i nätet blivit bättre? För egen del har jag fått en halvering av hastigheten under hösten...

Nej jag har en utmärkt anslutning och ligger på mina 50-60 Mbits.

Men jag tänker INTE under några omständigheter acceptera att det blir sämre !!

Så klaga och fråga varför hastigheten halverats !   


(problemet nu är att det är förbenat svårt att bevisa det här)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

298

Sv: Telenor 4g spärr

mabraham skrev:
Jonny skrev:
Discover skrev:

Har ni sett "nyheten" på Facebook ?


" En del av kommentarerna här på Facebook handlar om en regel mot extremanvändning som ingår i våra abonnemang. Regeln innebär att hastigheten på det mobila bredbandet sänks efter att man använt en viss mängd data. Trots att gränsen för extremanvändning var väl tilltagen när den sattes har uppenbarligen vissa av våra kunder fått felaktiga förväntningar beroende på hur vi kommunicerat kring detta.

Vi beklagar det och ändrar oss.

Den nya gränsen för extremanvändning blir 200 gigabyte under de senaste 30 dagarna. Skulle man trots allt passera den gränsen så sänks hastigheten, men inte som i dag till 0,5 utan till 3 megabit per sekund. Detta gäller samtliga kunder med en extremanvändningsklausul i avtalet och under resten av bindningstiden. Därefter kan villkoren komma att anpassas för att vara i linje med de tjänster vi då säljer. Vi håller på att ändra i systemen nu och förändringen ska börja märkas om cirka en vecka, dvs kring 1 mars.

På detta sätt fortsätter vi att erbjuda en mycket konkurrenskraftig tjänst utan att minska på ambitionen att hålla en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder. "


Kopierat från Telenor Sverige´s Facebooksida.



yeiii,yeiii,  hear this.....det lönar sig att gnälla lite wink

Faktiskt en helt acceptabel och fungerande kompromiss från Telenor. 3mbit är en OK uppkopplingshastighet som faktiskt kan fungera för de flesta samt också medge att en familj surfar med flera samtidiga enheter/användare.

Sänk max mängden till 10gig, det är fine för mig OM den begränsade hastigheten är 3mbit och det går att använda fortfarande till surf... :-) och sip m.m.
Dagen begränsningar som vissa operatörer har, dvs 0,006mbit är ett skämt, och duger bara till att beställa mer trafik quota med, på operatörens sida....

Hela problemet är som jag tycker är att hastigheten sjunker från 100mbit till 0,006mbit typ och blir medvetet oanvändbart, och inte Mobilt _bredband_ enligt pts definition..... då det är minst 1mbit.

Sedan är valet av mening "fri surf utan begränsning" tolkas på ett sätt som är missvisande, om man inte är historiker för mbb.
Borde stå "fri surf utan kostnad för trafiken" som säkert kan misstolkas även det. Men det är vad dom menar med sin förkortning...

299

Sv: Telenor 4g spärr

Borde stå "fri surf utan kostnad för trafiken" som säkert kan misstolkas även det. Men det är vad dom menar med sin förkortning...



Kan du repetera, jag har stora svårigheter att förstå vad du skriver  ?

Har du funderat över hur det blir med en massa 4G-lurar ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

300

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
bertone_x19 skrev:

Men Plun, de nya tillämpningarna av de gamla reglerna inleddes efter sommaren... kan du med handen på hjärtat påstå att hastigheten i nätet blivit bättre? För egen del har jag fått en halvering av hastigheten under hösten...

Nej jag har en utmärkt anslutning och ligger på mina 50-60 Mbits.

Men jag tänker INTE under några omständigheter acceptera att det blir sämre !!

Så klaga och fråga varför hastigheten halverats !   


(problemet nu är att det är förbenat svårt att bevisa det här)

Men tänk om det kommer flera bandbreddskommunister som du själv på samma mast - och som också använder sin begränsade datamängd - och som påverkar din hastighet - på det för dig så heliga delade nätet. Ska du ställa till himmel och helvete då bara för att du råkar få 20mbit?

Vart i ditt avtal står det att du ska ha den hastigheten du har nu hela tiden? Har du det svart på vitt eller är du så dum att du har tolkat ditt avtal så? Till och med min mormor kan ju läsa och förstå avtalen som finns och se att det inte finns några utlovade hastigheter utan att det beror på en rad omständigheter... Du crider ju på saker som det passar dig och jag tror inte att jag är den ända personen som har svårt att se logiken i dina resonemang.

Gissar jag helt fel på att du i "vanliga livet" har rättshaveri som hobby?