251 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-21 14:00:08)

Sv: Telenor 4g spärr

Är detta nytt ab ? med "Ingen" begränsning i datamängd


Vårt snabbaste 4G-abonnemang

Surfar du mycket? Med vårt snabbaste Mobila Bredband kan du surfa med en normal hastighet på 10-50 Mbit/s (upp till 80 Mbit/s). Passar dig som gillar att surfa supersnabbt, strömma film i HD och spela spel online. Befinner du dig på en plats som ännu inte har 4G-täckning behöver du inte oroa dig, då surfar du med vårt snabbaste 3G i upp till hela 30 Mbit/s.

Hur mycket får jag surfa för?

4G Premium Fri Surf

Vill du ha supersnabb uppkoppling utan att oroa dig över hur mycket du surfar för är 4G Premium Fri Surf abonnemanget för dig. Du har en fri datamängd varje månad, vilket gör att du kan surfa hur mycket du vill, fakturan kommer ändå sluta på samma pris.

4G Premium

Du får en datavolym på hela 50 GB data/månad med en hastighet på upp till 80 Mbit/s. Perfekt för dig som gillar att surfa mycket, strömma filmer och spela spel på nätet. Om du skulle uppnå din maximala datavolym sänks hastigheten till 200 kbit/s fram tills nästa månad då du erhåller 50 nya GB och återgår till normal hastighet.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

252

Sv: Telenor 4g spärr

Detta gäller väll alla abonemang fortfarande (85 GB)?

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses här dataförbrukning som överstiger 85 GB under de senaste 30 dagarna.

253

Sv: Telenor 4g spärr

danne skrev:

Har sett att även TRE i Sverige har med det "finstilta" om begränsningarna i reklamen de kör på TV mm. Frågan är bara om man hinner läsa det.......

Tittar jag på reklamen i ANALOGA sändningarna med COMHEM's nät så är det så suddigt att texten går ej att läsa !
Det är inte meningen att det skall läsas, annars skulle texten vara lika stor som priset och hastigheten...

254

Sv: Telenor 4g spärr

bengt_h skrev:

Detta gäller väll alla abonemang fortfarande (85 GB)?

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses här dataförbrukning som överstiger 85 GB under de senaste 30 dagarna.


Ja jag vet inte men det står "Fri datamängd"

4G Premium Fri Surf

Vill du ha supersnabb uppkoppling utan att oroa dig över hur mycket du surfar för är 4G Premium Fri Surf abonnemanget för dig. Du har en "fri datamängd" varje månad

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

255

Sv: Telenor 4g spärr

danne skrev:

Har sett att även TRE i Sverige har med det "finstilta" om begränsningarna i reklamen de kör på TV mm. Frågan är bara om man hinner läsa det.......

Vad menar du? Man måste ha med information om det man erbjuder i reklamen, Telenor har det också - men de kör ju sina Sören i skogen-reklamen utan någon speciell produkinfo.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

256

Sv: Telenor 4g spärr

Jag ringde Telenor och frågade, och det är fortfarande samma gräns på 85 GB som gäller (framgår också på webben såg jag, men då måste man till prislistan - det står inte på beskrivningen av tjänsten). Det är alltså precis samma falska marknadsföring som tidigare ...

257

Sv: Telenor 4g spärr

skojare...... fri datamängd = obegränsad

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

258

Sv: Telenor 4g spärr

Jonny skrev:

skojare...... fri datamängd = obegränsad

Jo det är ju enormt svårt för många att klicka på fliken "Prislista".

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.

Men eftersom det förefaller så svårt så bör nog Telenor överväga att förtydliga informationen för de som har svårt med att kolla en tjänst.  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

259

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
Jonny skrev:

skojare...... fri datamängd = obegränsad

Jo det är ju enormt svårt för många att klicka på fliken "Prislista".

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video.

Men eftersom det förefaller så svårt så bör nog Telenor överväga att förtydliga informationen för de som har svårt med att kolla en tjänst.  smile

Dock är ju Telenor den enda operatör som har svårt att lyckas med att presentera informationen på ett annat sätt än bara litet och finstilt. Ingen av de andra operatörerna gör det på samma sätt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

260 Senaste redigerad av plun (2013-02-21 21:15:59)

Sv: Telenor 4g spärr

careface skrev:

Dock är ju Telenor den enda operatör som har svårt att lyckas med att presentera informationen på ett annat sätt än bara litet och finstilt. Ingen av de andra operatörerna gör det på samma sätt.

Njau det vete tusan.  Är det bättre med en "skojaroperatör" som Tre där man kör ner nätet och låter användarna sitta där med sin "skit" ?


Men flikar har alltid varit ett problem sen man uppfann det för webläsare så det bör förtydligas på Telenors hemsida  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

261

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
careface skrev:

Dock är ju Telenor den enda operatör som har svårt att lyckas med att presentera informationen på ett annat sätt än bara litet och finstilt. Ingen av de andra operatörerna gör det på samma sätt.

Njau det vete tusan.  Är det bättre med en "skojaroperatör" som Tre där man kör ner nätet och låter användarna sitta där med sin "skit" ?

Men flikar har alltid varit ett problem sen man uppfann det för webläsare så det bör förtydligas på Telenors hemsida  smile

Oavsett hur du har upplevt 3 som operatör så är det ett faktum att de är mycket tydligare med hur mycket surf som ingår i sina mobila bredband. Likaså är Tele2 och Telia också mycket tydligare än vad Telenor är.

Som ett exempel är det Telenor som är "skojaroperatören" här i Uppsala, här har de inte kunnat bygga ut ett 4G-nät som klarar kunderna utan det har istället blivit övervelastat.

Sen är det ju tråkigt att en operatör krånglade för dig - men det är bra att du verkar vara nöjd nu.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

262

Sv: Telenor 4g spärr

careface skrev:

Oavsett hur du har upplevt 3 som operatör så är det ett faktum att de är mycket tydligare med hur mycket surf som ingår i sina mobila bredband. Likaså är Tele2 och Telia också mycket tydligare än vad Telenor är.

Som ett exempel är det Telenor som är "skojaroperatören" här i Uppsala, här har de inte kunnat bygga ut ett 4G-nät som klarar kunderna utan det har istället blivit övervelastat.

Sen är det ju tråkigt att en operatör krånglade för dig - men det är bra att du verkar vara nöjd nu.

Njau... angående skojaroperatören Tre så har de ju som affärside' att boka in så många det bara går och ha inga begränsningar.   "Öhhh, måste vara något fel just nu svarar supporten".... smile

Telia samt Telenor upplever jag som klart sundare och Tele2 vete tusan med 4G men de spelar nog i samma division som "Tre".

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

263 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-22 07:35:04)

Sv: Telenor 4g spärr

flikar ? eller ej..... har inget med dessa flikar att göra utan den info som man skriver angående den utlysta varan/tjänsten man erbjuder...

Det står helt klar "Fri datamängd" så var har du för problem med detta ? betyder helt enkelt "utan bergänsningar"....glasklart*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

264

Sv: Telenor 4g spärr

Tidigare kostde trafik typ 15kr meg i steg ett.
Och med steg två kom att
Tex telia mfl hadde tex 2006 mbb där det i gick 1gig, och trafik över detta kostade 15kr/mb
Sedan kom fri trafik, dvs trafiken kostar inget, men hastigheten sjunker efter 1gig till snigel.
Det är vad dom menar med fri trafik.

Utan att kunderna är historielärare så kan man inte tolka deras text.

Är dåligt/otydligt.

265

Sv: Telenor 4g spärr

ja ett konstigt sätt att utrycka sig på från Telenor.... tror ingen fattar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

266

Sv: Telenor 4g spärr

Telenor (eller snarare BBB i mitt fall) fungerar klockrent i Uppsala, men det beror förstås på var man bor.

@plun: hur kan fri datamängd vara samma sak som 85 GB (oavsett om det står i prislistan eller inte)?

267

Sv: Telenor 4g spärr

Det händer lite nu iaf, Plus har börjat engagera sig i telenors agerande...
Vi får hoppas att detta får telenor att ändra sig...

http://www.svt.se/plus/uppror-mot-telen … ten-stryps

268

Sv: Telenor 4g spärr

Reklamen som telia hade tidigare tycker jag var värst i klubben med,
Surfa, spela samtidigt som du streamar video och laddarner en serie... osv.
På en dag eller dyl skulle hela månadens trafik quota vara slut... om man gör det.

269

Sv: Telenor 4g spärr

afe skrev:

Telenor (eller snarare BBB i mitt fall) fungerar klockrent i Uppsala, men det beror förstås på var man bor.

@plun: hur kan fri datamängd vara samma sak som 85 GB (oavsett om det står i prislistan eller inte)?

Nej jag har ju redan påpekat det och det är ju inte särskilt svårt att se.


zwante skrev:

Det händer lite nu iaf, Plus har börjat engagera sig i telenors agerande...
Vi får hoppas att detta får telenor att ändra sig...

http://www.svt.se/plus/uppror-mot-telen … ten-stryps

Menar du att nätet får mer kapacitet om Plus lägger sig i  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

270

Sv: Telenor 4g spärr

Det är möjligen inte svårt att se, men jag förstår inte hur du kan tycka det är ok, men troll är svårförståerliga ...

Jag pillade för övrigt ihop en egen router/brandvägg ikväll - den kör pfSense och gör det lättare att hålla koll på de där gigabyten trollet tjatar om.

http://farm9.staticflickr.com/8087/8498947400_001ba775bd_c.jpg
pfSense Router nude by afeman, on Flickr

Blev inte så vackert, men fungerar smile

271

Sv: Telenor 4g spärr

Ska du bara ha den till det?
Stort chabrak bara för en fw.

272

Sv: Telenor 4g spärr

Jag vet, men det var det enda jag hade över - jag tror framför allt grafikkortet är overkill (radeon 4870) - känns inte som det kommer få tugga så mycket smile

273

Sv: Telenor 4g spärr

afe skrev:

Det är möjligen inte svårt att se, men jag förstår inte hur du kan tycka det är ok, men troll är svårförståerliga ...

Jag pillade för övrigt ihop en egen router/brandvägg ikväll - den kör pfSense och gör det lättare att hålla koll på de där gigabyten trollet tjatar om.


Blev inte så vackert, men fungerar smile

Jo det är är hårda "troll" här i forumet som vägrar acceptera den svenska "sörjan"...  smile

Jag kör min Dark Night med "night panel" .... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

274

Sv: Telenor 4g spärr

plun skrev:
afe skrev:

Det är möjligen inte svårt att se, men jag förstår inte hur du kan tycka det är ok, men troll är svårförståerliga ...

Jag pillade för övrigt ihop en egen router/brandvägg ikväll - den kör pfSense och gör det lättare att hålla koll på de där gigabyten trollet tjatar om.


Blev inte så vackert, men fungerar smile

Jo det är är hårda "troll" här i forumet som vägrar acceptera den svenska "sörjan"...  smile

Jag kör min Dark Night med "night panel" .... smile

Umm... va? Tror det är få här som inte är medvetna om vad det innebär att tanka mycket, men dina inlägg är ganska obegripliga (för mig åtminstone).

275

Sv: Telenor 4g spärr

Jag har ett mini itx kort som jag tänkte göra en dator av å ha i tvhylla, har du tips på nån shysst låda?
Ska köra usbminne som disk.

Det är lite offtopic så du kan ta det via pm.