1

Tråd: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

Hej,
Vilket skit!
Byter nu bort 4G modemet till något annat, sitter hemma och arbetar och plötsligt stryps
hastigheten. Kommer INTE att rekommendera detta till någon. Hade det dyraste 40GB/mån.
Funkar inte heller med VPN tunnel, då vid belastning så kopplas man ner till 3-2G och så tappar man VPN.
Med 2-3G händer inget alls....
Avbryter kontraktet imorgon!
Det enda som är bra är att jag har kvar 30 dagars "nöjd kund garanti".
Tack o adjö!
Rekommenderas INTE till någon!

/Magnus

2

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

Jag har själv stått och väntat i teliabutik och hört hur säljarna prånglat på t ex studenter och andra som arbetar hemma detta modem som är utformat för att ha i en ficka.Deet är ingen pålitlig utrustning för small office.

Ska du ha en riktigt bra router för att arbeta hemma med 4G , inkl VPN, wake on lan, bra hifi, inbyggd dect-telefon mm.m. rekommenderar jag tyska avm.de routern AVM6840. den kommer i engelskspråkig version inom kort. Jag har varit helnöjd med den tyska som jag köpte i Lübeck i april på Media Markt. Funkar utmärkt på telia och på 2600 med andra operatörer.

routern kopplar inte ned på 3G för den har det inte, enbart 4G, avsedd som adsl/vdsl ersättare för små kontor.

Den nya kommer förmodliogen även att ha LTE 1800 utöver 800 och 2600. Obs att den inte har 900. Kostar ca 300 euro i Tyskland, larvigt mycket mer i Sverige.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

magnus.agnwik skrev:

Hej,
Vilket skit!
Byter nu bort 4G modemet till något annat, sitter hemma och arbetar och plötsligt stryps
hastigheten. Kommer INTE att rekommendera detta till någon. Hade det dyraste 40GB/mån.
Funkar inte heller med VPN tunnel, då vid belastning så kopplas man ner till 3-2G och så tappar man VPN.
Med 2-3G händer inget alls....
Avbryter kontraktet imorgon!
Det enda som är bra är att jag har kvar 30 dagars "nöjd kund garanti".
Tack o adjö!
Rekommenderas INTE till någon!

/Magnus


Största felet är nog Telia, kan även vara så att du fick ett "måndagsexemplar"...

Testade du att låsa E589 till enbart 4G ?

Har du gjort någon hastighetsmätning på din uppkoppling genom E589 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4 Senaste redigerad av magnus.agnwik (2012-11-08 19:02:39)

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

Hej alla!
Har nu varit inne i Telia butik och fått en ny, just ifall jag hade fått ett "måndagsexemplar".
Då kan jag säga att isåfall har jag fått ett till....
Nej, detta är skräp. Lägg INTE pengar på detta än. Du kommer bara bli förbannad över detta
dåliga nät och prylar, och tala inte om all tid som du sitter och försöker "fixa" o "trixa", springa
med dosan i huset som en tokstolle.....ja det har ni säkert gjort allihop.
Sitter nu med 2 staplar o 3G, ja det går inte att ens titta på en webbsida.

Jodå, jag har provat det också, likaså channel, osv...

Har nu beställt bredband via telefonjacket, ja jag vet, inte mycket bättre, och har jag otur,
ja då är det 3 km till teleskåpet!

Hälsningar
Magnus

5

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

magnus.agnwik skrev:

Hej alla!
Har nu varit inne i Telia butik och fått en ny, just ifall jag hade fått ett "måndagsexemplar".
Då kan jag säga att isåfall har jag fått ett till....
Nej, detta är skräp. Lägg INTE pengar på detta än. Du kommer bara bli förbannad över detta
dåliga nät och prylar, och tala inte om all tid som du sitter och försöker "fixa" o "trixa", springa
med dosan i huset som en tokstolle.....ja det har ni säkert gjort allihop.
Sitter nu med 2 staplar o 3G, ja det går inte att ens titta på en webbsida.

Jodå, jag har provat det också, likaså channel, osv...

Har nu beställt bredband via telefonjacket, ja jag vet, inte mycket bättre, och har jag otur,
ja då är det 3 km till teleskåpet!

Hälsningar
Magnus

Med ett 24Mbit abonnemang kommer du isåfall att ha rätt på pricken 10Mbit ned och 1Mb upp.

Det är iallafall vad jag har, 3km från skåpet. Men så bor jag "på landet med"...

Användare som bara vill att det skall funka...

6

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

magnus.agnwik skrev:

Hej alla!
Har nu varit inne i Telia butik och fått en ny, just ifall jag hade fått ett "måndagsexemplar".
Då kan jag säga att isåfall har jag fått ett till....
Nej, detta är skräp. Lägg INTE pengar på detta än. Du kommer bara bli förbannad över detta
dåliga nät och prylar, och tala inte om all tid som du sitter och försöker "fixa" o "trixa", springa
med dosan i huset som en tokstolle.....ja det har ni säkert gjort allihop.
Sitter nu med 2 staplar o 3G, ja det går inte att ens titta på en webbsida.

Jodå, jag har provat det också, likaså channel, osv...

Har nu beställt bredband via telefonjacket, ja jag vet, inte mycket bättre, och har jag otur,
ja då är det 3 km till teleskåpet!

Hälsningar
Magnus

Då är det nog Telias nät som strular... min E589 fungerar utmärkt med Telenor,
jag köpte min E589 hos Telia dock.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 09:34:03)

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

E589 säljs som omdet vore en router lämplig var som helst när det är uppenbart att den bara kan fungera bra i områden med god täckning. Missledande säljinfo och okunniga kunder leder till missnöje.

Alla områden har inte god täckning. Men det går att få bra 4G förbindelse på många ställen i alla fall med rätt router och rätt antenner. Finns inget annat finns Net1och där gäller samma sak.rätt grejor för situationen, inte någon förhoppning att minsta möjliga ska ge strålande resultat.

en jämförelse om E589 som antas ska kunna bäras omkring och fungera med sina inbyggda antenner:ta en transistorradio, bryt av antennen. Den kommer förmodligen fortfarande gå att lyssna på om man placerar den noggrant på rätt ställe i huset och vrider den rätt. Taskig funktion, men det behöver inte betyda att det är fel på FM-sändaren.

Huawei sålde en bluff med sin första 3G mifi E5830 som  inte ens hade uttag för en antenn. Fullkomligt hopplös att använda. men operatörer sålde den glatt. Man fick ständigt leta efter något ställe där den kunde få signal. Patetisk pryl, ligger här och skräpar.

Med vids tvekan köpte jag sedan nästa huaweimifi E583C, mest för att den var så snyggt designad. Plus att den har uttag för antenn. Den har funkat bra men så har jag också realistiska förväntningar och har ofta använt en liten yttre rundstrålande huaeei-antenn som hjälpt upp.

Stått och tittat på E589 och flinat åt säljsnacket. Den är nog bra ibland men ibland är för sällan så jag ser inte behovet. Den säljs på illusionen att Telia har tillräckligt god täckning inomhus överallt på 4G eller 3G. Det är inte sant. Men å andra sidan så har väl köparen ett minimum av undersökningsplikt så bluffen kan inte vändas mot Telia.

För dem som har ett definierat användningsområde, t ex router i bil, kan nog E589 vara bra men inte som en all round router som ersätter en fast router för kontor och hem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av Discover (2012-11-09 09:27:52)

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

jonasolof skrev:

E589 säljs som omdet vore en router lämplig var som helst när det är uppenbart att den bara kan fungera bra i områden med god täckning. Missledande säljinfo och okunniga kunder eder till missnöje.

Alla områden har inte god täckning. Men det går att få bra 4G förbindelse på många ställen i alla fall med rätt router och rätt antenner. Finns inget annat finns Net1och där gäller samma sak.rätt grejor för situationen, inte någon förhoppning att minsta möjliga ska ge strålande resultat.


Håller med dig faktiskt.

Som hemma router så finns det bättre alternativ.

Jag använder min E589 i huvudsak utanför hemmet, vid bilåkning, "på stan" osv...

Sedan är ju Telias 4G nät inte så värst bra utbyggt än.

Om Telia bara vill så kan de ju uppgradera nuvarande GSM-basar och köra 2G + 4G och på köpet få ned kostnaderna & utbyggnadstiden.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

Telia skulle inte kunna konkurrera med bandbredd på 900 tror jag. Blir för långsamt med 5MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

jonasolof skrev:

Telia skulle inte kunna konkurrera med bandbredd på 900 tror jag. Blir för långsamt med 5MHz.

hmm..

Är det vanligast att antennerna i GSM-basarna bara är byggda för 900 & 1800 MHz ?

Iaf så är det nog inte så dyrt att byta antennerna när de ändå byter hårdvara inför 4G,
troligen så kan Telia få ned priset om de beställer ett stort antal antenner samtidigt.

Har för mig att Telia har i huvudsak RBS 6000 i sitt GSM-nät.

Vad deras LTE/4G nät består av vet jag inte, mer än att det är Ericsson där också.

http://www.ericsson.com/ourportfolio/pr … atagory006

Förmodligen används RBS 6000 för LTE/4G:

http://www.ericsson.com/ourportfolio/pr … atagory006

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

magnus.agnwik skrev:

Hej,
Vilket skit!
Byter nu bort 4G modemet till något annat, sitter hemma och arbetar och plötsligt stryps
hastigheten. Kommer INTE att rekommendera detta till någon. Hade det dyraste 40GB/mån.
Funkar inte heller med VPN tunnel, då vid belastning så kopplas man ner till 3-2G och så tappar man VPN.
Med 2-3G händer inget alls....
Avbryter kontraktet imorgon!
Det enda som är bra är att jag har kvar 30 dagars "nöjd kund garanti".
Tack o adjö!
Rekommenderas INTE till någon!

/Magnus

Har testat E589 i ett år efter hela kusten...toppen produkt tom impad.
Nu har jag en E5776s-32 och den verkar minst lika bra, men klarar Max hastighet

12

Sv: Huawei E589 - vilket skit och 4G upp o ner i hastighet

Jättebra om man har principen att aldrig använda yttre antenner. Tittade på routern igår. Verkar som om huawei pluggat hålet för andra antennkontakten med något vitt.

Vart går den befintliga kontakten? Till diversityantenn port 1  eller till port 0 som också används vid sändning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.