1

Tråd: DWR-923, frågor om MIMO

Hej,

Har nyligen bytt till Telenor 4G bredband, och räknade ut redan innan jag hade beställt det att det skulle vara rimligt att skaffa en "riktig" antenn att montera på taket. Införskaffade en Poynting riktantenn samt en bra kabel och satte upp. Egentligen var planen att köpa 2st direkt för att köra MIMO, men av en slump reade Webhallen ut antennen för ~750:-, och hade bara en kvar så det fick bli en till att börja med.

Sagt och gjort, jag har nu en signalstyrka på -60, och bredbandskollen ger mig 45-50 ner och 20-25 upp, vilket jag är rätt nöjd med (Telenor sa själva att 50 var ungefär vad jag kunde hoppas på, men de visste ju å andra sidan inget om riktantennen).

Min fråga är då, till er som vet, är det värt att skaffa en till antenn och köra MIMO, like the gods intended it?
Nån som har en sådan setup och kan svara på vad jag kan förvänta mig för resultat?

Det handlar trots allt om ~2k SEK för antenn och kabel så jag vill gärna veta att det är värt det...

Btw, kör DWR-923:an i Bridge mode nu, så jag har inte up to date pejl på signalstyrkor etc.

mvh
Anders

2

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

kör med 2 pointing senaste modellen 700-3000mhz ..... finns på kjell o company http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30055

1299:-

hastighetsmässigt så blir det bättre med 2 istället för 1 antenn.... men är många olika faktorer som spelar in....
skillnade för mig i början mellan 1 o 2 antenner var ca 5mb nerfart....sedan får man göra en bedömmning om ca mb är värt 1300:- ..... ja det vet bara du smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Tack Jonny, det är en sådan antenn jag med kör med...funkar som sagt bra, men jag tycker att de borde haft en variant med deras mer påkostade kabel (-0.19 dB/m), var själv tvungen att förlänga med 10m till, och det gick på ungefär 900:-.

Fråga om din förbättring på 5mbit, vad hade du innan?

Känner jag mig själv rätt kommer jag nog att köpa en uppsättning antenn och kabel till, om inget annat så för att "det ska vara så" smile

mvh
Anders

4

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Har också två Poyntingantenner..
Då jag ogillade att antenningångarna sitter ovanpå DWR 923 och att antennkablarna är så styva så införskaffade jag fyra vinkeladaptrar
Nu döljer jag  kablarna på baktill på modemet

http://www.lohelectronics.se/antennadap … p-801.html

Humorn är flytvästen på livets flod

5

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

ja.. i början låg jag på runt 8mb utan antenn med usbmodem i dator - modem i router med 1 antenn gav ca 12mb - med 2 antenner 18-21mb.

nu ska man komma ihåg att jag troligtvis var ganska ensam på masten då jag fick 4g så därav det goda resultatet...

numera ligger jag på runt 12 mb med 2 antenner .....ca 8mb med modem i dator då under normalaförhållanden....
men kan med vara runt 4mb ner....så det är belastningen på masten som spelar roll med...så 18-21mb på ett 32mb abonemang tror jag inte att jag kommer att komma tillbaka till om jag nu inte hitar en ensam mast i skogen någonstanns där jag endast är ansluten smile

tillsaken hör att jag även ligger mot en fel mast skulle jag tro med skog o kullar i mellan vilket spelar roll med fast dom bra värdena ligger mot den masten som jag varit mot hela tiden med samma utrustning. usb modemen har varit Huawei E 398 först...och nu senare huawei E392..

utan att vara expert i frågan så ska du undvika om det går att koppla på ytterligare 10 meter kabel då varje meter tar bort förstärkningen av dom 11dbi du har från början med 7 meterskabeln....... så frågan är om du överhuvudtaget har något kvar med så lång kabel....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Instämmer om kabel. Men placering uppe/ute plus riktningsverkan gör också skillnad så måste man ha sålång kabel bli det troligen bättre i  alla fall även om antennens nominella gain förloras i kabel.

telia säljer utan att blygas en flerbands Panorama mimo rundtstrålande med 2,5 dBi angiven förstärkning och femtón meter dubbelt lakrittsnöre till kabel. Det är den enda 4G antenn de erbjuder eftersom det ska vara dumenkelt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av mabraham (2012-10-26 20:26:57)

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Frågan är vad du ska göra med några mbit extra när du har så bra hastighet nu? Du lär ju nå taknivåer ganska snabbt... Är det för att skryta?

Jag hade inte köpt fler antenner.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-26 20:58:59)

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Intressant utslag av Jante. Skulle jag inte fästa något avseende vid. Vill man testa med att optimera utrustningen är det väl bara att göra det. Han säger ju dessutom att masten verkar lågt belastad så han gör ju ingen annan fattig. Det är inte genom att maxa hastigheten utan genom att konstant tanka ned piratmaterial som man är ute i moraliska gränszoner. Själv testar jag så mycket jag kommer åt för att se vad som påverkar farten och stabiliteten på 4G men min förbrukning sker över adsl och vdsl. Mimo är helt enligt specen för 4g och det är bara med bra och rätt monterade mimoantenner som man har möjlighet att nalkas den teoretiska maxhastigheten förutsatt att man har masten för sig själv I sjäva verket kan man nå nära maxhastighet även om uppkopplingen förblir i diversityläge vilket torde gälla över 90 procent av användarna. Fortfarande behövs två antenner, gärna åtskilda i höjdled.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Han får optimera hur mycket han vill... Urpsrungsfrågan var "är det värt att skaffa en till antenn och köra MIMO?" och mitt svar är att det är det inte. Kalle det jante om du vill men jag tycker att du är mer än lovligt fjantig när du klämmer ur dig ett sådant svar...

Han lär inte bli lyckligare av att kunna tanka hem film med några mbit extra även om det naturligtvis är en intressant teknisk övning.

10

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

mabraham skrev:

Han får optimera hur mycket han vill... Urpsrungsfrågan var "är det värt att skaffa en till antenn och köra MIMO?" och mitt svar är att det är det inte. Kalle det jante om du vill men jag tycker att du är mer än lovligt fjantig när du klämmer ur dig ett sådant svar...

Han lär inte bli lyckligare av att kunna tanka hem film med några mbit extra även om det naturligtvis är en intressant teknisk övning.

för min del var den största glädjen med den andra antennen ente dom extra mbit/s utan att jag fick en stabilare uppkoppling.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

sant... blev faktisk lite bättre..... även om för min del så var största skillnaden i stabilitet när man gick från 3g till 4g

för 3g var rent ut sagt bedrövligt vad det gälle avbrott hela tiden

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Eftersom två antenner placerade en bit ifrån  varandra, och helst åtskilda i höjdled, kan minska risken för att reflekterade signaler släcker ut den direktaste signalen genom fading, så bidrar dubbla antenner till en stabilare signalnivå med mindre risk för nedkopplingar på både 3G och 4G.

Det är diversity som är vitsen, inte mimo för det uppnår man sällan. Med det snabbaste av de fyra modulationssätten som används i LT E nu så lär max-hastigheten klaras utan mimo från mast till mottagare. Jmf 42 mbit/s max på 3G med bara två bärvågor i stället för femtio eller hundra på LTE.

Man har aldrig bara en antenn eftersom det finns två i modemet, varav en kopplas bort om man ansluter en enda yttre antenn.

Sedan är frågan om man vill bygga in en säkerhetsmarginal och ha redundans eller om man nöjer sig med.att möjligen ligga på marginalen. Avvägningsfråga från fall till fall. För övrigt tycker jag att de logperiodiska  poyntingantennerna i all sin taggighet är fula, inget skrytvärde således. Får en att tänka sig hur ryskbyggda motordrivna häcksaxar kunde se ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Tack för alla svar och visat intresse!

För att svara på frågan ang. kabeln så är det nog enklast att helt enkelt redogöra för de mätningar jag gjort. Antennen har som tidigare nämnt en 7m kabel, dock har jag inga direkta fakta om dess prestanda vad gäller förlust i dB/m. Den 10m kabel jag har skarvat med är minst dubbelt så tjock (och dyr) som den som kom med antennen, och skarven är tätad med vulktejp och ett yttre lager eltejp. Alla bandbreddsmätningar gjorda via Bredbandskollen.

Medföljande små antenner, inomhus vid fönster - ingen LTE, taskig 3G
Medföljande små antenner, uppe på taket - skakig LTE (svårt med placering), som bäst uppmätt 37/8 MBit
Poynting riktantenn, inomhus vid fönster - skakig LTE (optimal riktning ej möjlig), som bäst uppmätt ~20/8MBit
Poynting riktantenn, uppe på taket - stabil LTE, som bäst uppmätt 47/25 MBit
Poynting riktantenn + 10m förlängning, uppe på taket (DWR-923 nu i pannrum av betong) - Stabil LTE, som bäst uppmätt 50/30MBit

Några slutsatser:

1. Att jag har fått bättre mätvärden med förlängning beror nog mer på att jag har gjort fler mätningar i det läget, men det verkar som att förlusten på 1.9dBi tack vare kabeln inte har gjort någon märkbar effekt på resultatet (phew, var lite orolig)

2. Optimal placering och riktning av antennen är A och O. Den sitter nu högst upp i masten som tidigare hållt TV-antenn, och det var märkbar skillnad på det och 3 meter lägre placering.

Jag lutar åt att hålla med föregående talare om att vinsten av ytterligare en antenn troligen inte kommer att smaka lika mycket som det kostar, och så länge jag inte märker av någon instabilitet i uppkopplingen kommer jag därför sannolikt inte heller att skaffa det.

Sen är ju inte Wife Acceptance Factor på antennen särskilt hög till att börja med, så jag tror snarare att mabraham syftade på skrytvärdet i att ha några MBit/s högra hastighet snarare än två fågelskrämmor istället för en. Inte för mig.

14

Sv: DWR-923, frågor om MIMO

Förlusten i den förlängda kabeln som nu är 17 meter riskerar nog att sno största delen av förstärkningeni sig. Det är då som du säger den goda och höga placeringen som avgör. Sverige är fullt av gaml TV antenner från den analoga tiden som kunde skrotas och ersättas med antenner som bara täcker de frekvenser som muxarna ligger på.

Ge oss gärna signalvärden och cell ID samt vilket band du är uppkopplad på.

WAF är ett tvetydigt begrepp och därmed desto bättre. Frågan är om man behöver acceptera att hon inte accepterar. Själv delar jag in antenner i snygga , neutrala (tråkiga) eller fula. Beror på storleken också och hur intrikat den utnyttjar teknik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.