1

Tråd: Bredbandskartan

Vet inte om ni känner till denna.
EDIT: PTS erbjuder inte denna tjänst längre.
Fick reda på det idag

Humorn är flytvästen på livets flod

2

Sv: Bredbandskartan

det vore ju trevligt med en vidare utveckling av kartan där master osv är utmärkt.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Sv: Bredbandskartan

Men den stämmer inte precis som andra "täcknings" kartor. Där jag bor står det att det finns xDsl men inte 4g, xDsl kan ju bli lite svårt att få då det inte finns några telekablar wink

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Bredbandskartan

jag får ingen fiber där det finns fiber...
2,3,4g master lätta att hitta, flytta cirkeln lite så 'plupp' masten listas eller försvinner.

5

Sv: Bredbandskartan

Hur menar du nu?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Bredbandskartan

avseende vad?

7

Sv: Bredbandskartan

Kan du förklara lite mer hur man hittar masterna :-)

8

Sv: Bredbandskartan

Ungefär så smile

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: Bredbandskartan

markera, så visas vilka master som ligger inom området.
flytta den x meter i taget och tillslut är den pinpointad.
och flytta i trekantsrörelse, samma sätt som radiopejling...

10

Sv: Bredbandskartan

Nu förstår ja faktiskt inte alls, jag vet vart masterna står hemma men ingen visas på kartan.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

11

Sv: Bredbandskartan

jag får en lista med master ivf

12

Sv: Bredbandskartan

Nu hittade jag dit, kollade väl lite dåligt innan.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

13 Senaste redigerad av thomson69 (2012-09-27 10:38:31)

Sv: Bredbandskartan

Kan ni förklara lite närmare på detta, har prövat men ser bara en massa fyrkanter som visar täckningsgraden men jag ser inga master.
Gärna lite info om vilka inställningar som ni använder er utav.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-27 11:03:46)

Sv: Bredbandskartan

+1

Var inte så in i helsicke coola!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av thomson69 (2012-09-27 11:28:34)

Sv: Bredbandskartan

Har testat lite mig fram, valde nätägare och vilket område ex postnummer, då kommer det fram en cirkel som sträcker sig i från 0-10000m i omkrets.
man flyttar sedan runt med hjälp utav markera det område man är intresserad utav eller så trycker man på krysset och stänger ner nätägarinfo rutan och trycker på ett nytt område.
Kolla först på området 0-500 m om ingen leverantör där kolla nästa 500-1000 m och så vidare på så sätt bör man få en rätt så bra uppfattning om var masterna ligger.

16

Sv: Bredbandskartan

Gå alltså in på kartan och klicka på Nätägare. Sedan kan man välja ort eller område genom att hålla ned Ctrl. Då får man tre cirklar för 500 m, 1000 m och 10 000 m. Genom att klicka på kruxarna i rutan Nätägarinformation kan man välja vilken cirkel man vill kolla.

Jag vet var masten finns i Medåker men det var intressant att alla fyra operatörerna använder samma mast för 3G (UMTS) ...
Det är förstås förståndigt men jag råkar ha ett berg just åt det hållet (suck).

17 Senaste redigerad av nybom (2012-09-27 13:02:57)

Sv: Bredbandskartan

G-Man skrev:

jag får ingen fiber där det finns fiber...
2,3,4g master lätta att hitta, flytta cirkeln lite så 'plupp' masten listas eller försvinner.

När jag flyttar runt cirkeln så får jag bara upp GSM eller UMTS, inte 4G... Hur ser du om det är en 3G eller 4G mast?

Edit: nu hittade jag en LTE mast, felet var at tden masten jag trodde var en LTE mast i verkligehetn var en UMTS...

18

Sv: Bredbandskartan

då vart det solklart asså.

top menyn måste pillas med så försvinner blocken...

med minnsta cirkeln, och en gog map brevid på den andra tabben så är det lätt att hitta masterna då dom syns på gog.
annars så hittade jag masten med någon meters precition med bara pts karta, marke i en trekant runt masten, där de tre cirklarna möts ligger masten  smile

19

Sv: Bredbandskartan

Ja det funkar för Telia men en LTE mast som står utmärkt på Tele2s karta inzoomad till 1 km finns inte med i pts karta även om jag markerar exakt på fläcken där masten står. Samma sak med Telenor. Det finns bra telenortäckning på 4G i mitt område men pts-kartan visar ingen mast. Inte ens i Kalmar där det bevisligen finns 4 G även med telenors täckningskarta om man letar med ledning av signalstyrka. Men det kan bero på pågående ombyggnad till Net4Mobility.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Bredbandskartan

inga kartor, speciellt pts är speciellt uppdaterade.