1 Senaste redigerad av loskings (2012-09-19 17:52:23)

Tråd: Hoppar mellan 3 olika master?

Hej

Jag noterar att min d-link router, låst på 3G, har en tendens att hoppa mellan tre olika master ( om cell id är lika med mast). 1418811, 1418808 samt 1418814 är de jag noterat.

Är detta normalt? Jag har som flera här på forumet problemen med att 3G nätet titt som tätt kopplar ner. Kan dessa nedkopplingar, vilket tydligt märks om man ex lyssnar på Spotify, tillskrivas detta hoppande mellan masterna? Är det ngn form av mobil lastbalansering som är aktiv eller har det med starkast signal ( vilket kanske inte nödvändigtvis innebär bäst kvalitet) att göra?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-21 04:47:41)

Sv: Hoppar mellan 3 olika master?

Det är troligt att olika cell id står för olika master och inte bara för en sektor på en mast. För att kolla måste man flytta sig runt masten. Så problemet skulle kunna komma av att routern hoppar mellan sektorer på samma mast. Men tre sektorer på en gång verkar inte troligt. Så antagligen är det inte samma mast.

Routern hoppar till ny cell om signalnivå och läsbarhet är bättre på den nya cellen. Allt flyter när du är uppkopplad, ingen länk är konstant.

För det första finns flervägsspridning som 3G klarar sämre än 4G. Signaler som gått en aning olika väg kan förstärka varandra eller släcka ut varandra. I en given punkt där antennen sitter kan därör signalstyrkan variera, så att den momentant är nära noll. Men två meter därifrån kan signalstyrkan i samma ögonblick ligga på max. Hade nu din router haft två ingångar för mottagning så hade den kunnat plocka bästa signal.

Orsakerna till flervägsspridning kan vara många som t ex reflexer från fordon som rör sig, reflekterande skikt i atmosfären som växlar höjd och intensitet, reflexer från vatten eller mark.

Om den mottagna signalen från cell A nyss var bättre än B men nu blir sämre så kommer systemet att med ledning av signalstyrkan (inte RSSI eller "procent" utan mer specifika och relevanta värden för den anslutna masten - och grannmasterna -och signal/brusförhållande samt avkodbarhet av signalens genom modulation överförda databitar ) att bestämma byte av cell. Därvid kan men behöver inte förbindelsen brytas. Routern kan även gå ned till Edge.

Vidare kan belastningen på masterna ändras. Användare nära masten som tar stor kapacitet i anspråk kommer att höja brusnivån på det använda frekvensbandet så att cellen har svårt att upprätthålla förbindelsen med m er perifera användare.

Redan av nu angivna skäl kan systemet flytta dig mellan master i det vällovliga syftet att ge dig optiml förbindelse.

Vad göra?

Om du kan, byt till 4 G som är mindre känsligt för belastningsberoende ändringar, s.k. cellandning. 4G är också mindre känsligt för flervägssignaler.

Ta reda på var de tre cellerna finns och kolla vilken bäring det är till var och en (google earth på dator, måttstocksikon)

Förmodligen står inte alla masterna åt samma håll. Med en riktantenn kan du främja en och sänka de andra. På grund av antennens förstärkning kommer du även att verka ha flyttat in närmre cellens mitt och bli mindre påverad av cellandningen genom belastningsvariationerna.

Använd två antenner åtskiljda i höjdled minst en meter för att minska verkan av flervägsspridning. Gärna olika polarisation också, en horisontellt och en vertikalt.

Det kan löna sig att sänka antennerna och använda huset som skärm mot de master man vill undvika. Eller till och med ha antenn inne i byggnaden men med fri radiosikt år rätt håll.

Undvik rundstrålande antenner som tar in flera master.

Driv stillsam propaganda mot narcissistiska individer som överutnyttjar en begränsad gemensam resurs som bandbredd över radio.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Hoppar mellan 3 olika master?

Tack för ditt utförliga svar, det uppskattas smile

Funderar på om jag ska ta kontakt med telenor och be dem låsa mig mot en specifik mast helt enkelt. Jag tror mig veta vilken mast (cell id) som levererar bäst av de tre jag identifierat.

Kör med 2 x pointing med cirka 1,2 meters mellanrum. Horisontellt och en vertikalt monterade enligt konstens regler.
4G på 900 bandet får jag in med "bra" signal, hastigheten är dock inte något att hänga i julgranen. Off peak hours cirka 9Mbit jämfört med 22-26Mbit på 3G.

Mvh
Daniel