126 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-14 13:26:46)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

hm.....knepigt men ett bevis för att det inte är samma binfil till V1 o V2 då

själv håller jag på o mailar fram o tillbaka med deras support om detta med binfil

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

127

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Rrambo skrev:

Svar ja på samtliga punkter, du har fattat!

Låter ju helt galet

128

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Nu har jag skiftat över till den nya v2 routern helt.
Man kan konstatera att det gick att använda backupen från
den gamla v1 konfigen.
Binfilerna verkar även följa med, dom listas i alla fall under modem.

Tittar man på specen för v2 så finns inte E372, E392 eller E398 med
i listan över kompatibla modem.

Listan över binfiler säger att de filerna är till 3G/3.75G routern.....
Så man kan undra om det behövs nya binfiler till v2 routern?

Jag får i alla fall E372 att fungera, ska testa E398 och även E392 igen
då den inte ville hoppa igång tidigare.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

129

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Rrambo!

Om du laddar ner User Guide för TL-MR3420 rev: 2.0.0 under adressen

http://www.tplink.com/Resources/documen … _Guide.pdf

och vevar ner till sista sidan 99 - Appendix E 3G/4G USB Modem 
hittar du Compatible 3G/4G USB Modem (Tested in the field)
bl a Huawei E398(4G), E392(4G) samt ZTE MF820D

130

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Tack för info Chriss!
Märkligt att dom inte lagt ut samma info direkt på hemsidan....
Om dom nu testat modemen och dom är kompatibla borde dom
ju ligga i senaste firmware kan man tycka.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

131 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-18 14:48:39)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Halloj pojkar.

ni tolkar infon lite fel... smile det står att det är testat (betastadiet) men inte slutgiltigt.
Jag han nu mailat fram o tillbaka hela veckan nu med TP-supporten och har nu lämnat amatörsupporten för att ha kommit till den tekniska supporten wink

Den killen säger med att e392 modemet inte är kompatiblet med V2 router och att dom ska göra en ny binfil eller ny FW till V2 routern. vidare sägs att jag skulle vara den första som rapporterar in dessa fel.....vilket jag betvivlar för tror inte man skulle göra en eventuellt ny fw till routern pga 1 kund klagar....även om dom skriver så.

tittar man på deras supportsida och binfiler....så finns det en binfil för e398(finlandssectionen=obrandad)
och en binfil för e392 i Portugalsectionen=brandad).

ska bli intressant att se vad dom gör....... här är den sista mailet som jag fått från dom--->

Dear Jonny,

This is "Censur" from TP-LINK suporrt, "Sensurs" colleague, I’ll follow up your case now.
I see the TL-MR3420V2 has a problem startup with the modem E392.
We currently don’t have a bin file for the modem E392 on the TL-MR3420V2 yet, because yours is the first case, and we are going to make a bin file or issue a new firmware if it’s needed.
I’ve read the system log you provided, honestly that was not enough, please also send me a system log when the modem works on the TL-MR3420V2 when the startup is finished.
Also please try these settings shown in the picture below:

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

132 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-19 17:14:34)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jonny, bra att du arbetat upp kontrakten men undvik att återge mejl inklusive adresser. Det kan leda till återhållsamhet med info vilket inte ligger i ditt eller andras intresse. Stryk åtminstone under strecket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

133

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

bättre så ?..

ser inte riktigt ditt påpekande om att det skulle vara fel att ge info om eller ge texten i ett mail om en konversation...
men håller med om att mailadress o dyligt inte är kanske är alltid okey.... även om jag inte tror att någon skulle trackassera denna tekniker...men ser din poäng om det.

personligen så ser jag att det är en del av oss...(för att inte säga alla som köpt denna router) som har detta problem med den.
om jag skulle surfa in på detta forum och se denna mailtext från deras tekniker så skulle jag nog se det som positivt och ta det som om dom ser problemet och tar det på allvar...och att det blir en förändring inom snar framtid
samt tack till den kille som gör sig besväret att försöka få dom att inse problemet.

fast det är ju hur jag ser det.... fast lugn bara jag tar inte illa upp Jonasolof för ditt påpekande....ser bara inte felet med att kopiera in mailtexten som info för dom andra med samma problem. Om du vill får du gärna förklara hur det skulle ge återhållsamhet angående detta.
skulle även tro att alla som har en sådan här router har ett brinnande intresse och följer denna konversation med teknikern med stort intresse wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

134

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Vid alla kontakter jag haft med kvalificerade supportpersoner under årens lopp har det framgått att information som givits är personlig. I den mån jag velat direkt citera det sagda har jag bett om tillstånd. Det handlar också om att inte i onödan ge information till konkurrenter och att de här personerna inte vill skylta med sina namn.

Du bör som sagt inte ta illa up eftersom påpekandet kom för jag som användare är mån om att din kontakt ska bestå och vidareutvecklas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

135 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-18 14:47:41)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

aha du menar så...
ser din poäng..kanon att det gick att efterredigera mitt inlägg även då det kommit ett nytt inlägg efter det.
fast det är ju en helt annan historia wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

136

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Möjligheten att efterredigera förstörs av dem som ofta och helt i onödan citerar föregående inlägg i sin helhet. Dålig forumstil. Jag efterredigerar ibland flera år gamla inlägg för att infon ska bli bättre och mina talrika felskrivningar färre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

137

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

jonasolof skrev:

Vid alla kontakter jag haft med kvalificerade supportpersoner under årens lopp har det framgått att information som givits är personlig.

Och där finns det ett problem.  Varför ska dessa "kvalificerade supportpersoner" behöva agnosticeras?  Information till konsument(er) bör *inte* betraktas som personlig.  Alla har rätt till den.  Ska inte dessa "kvalificerade supportpersoner" stå för vad de säger inför en störe publik (läs konsumenter, dem som faktiskt betalar med riktiga pengar för produkterna)?

Free your mind, and your OS will follow.

138 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-21 09:41:40)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Ja hur som helst med det..
Nu har man sparkat igång hela den tekniska avdelningen på Tp-Link... wink är nu inne på 3:de ledet i supporten och verka ha kommit fram till teknikena som gräver på djupen i fw:s.

skickade loggfil och en massa bilder om gårdagens test enligt deras tidigare supportkille och har nu fått en beta-binfil att testa och anvisningar om att dom vid uppstart även vill ha loggen igen efter det..... nu kör dom så det ryker wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

139

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Låter bra det Jonny!
Eftersom dom svarat dig att du var först så fyllde jag på själv
med ett detaljerat supportärende.
Tyvärr fick jag ett typ standardsvar som bl.a. refererade felaktigt till saker
som jag specificerat riktigt noga, och så avslutar dom med att ge mig
rådet att prova någon annan router om det inte funkar....
Riktigt kass svar, så jag replikerade naturligtvis, så vi får se om nästa
person är både läskunnig och rent av tekniker....

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

140

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Jonny skrev:

Ja hur som helst med det..
Nu har man sparkat igång hela den tekniska avdelningen på Tp-Link... wink är nu inne på 3:de ledet i supporten och verka ha kommit fram till teknikena som gräver på djupen i fw:s.

skickade loggfil och en massa bilder om gårdagens test enligt deras tidigare supportkille och har nu fått en beta-binfil att testa och anvisningar om att dom vid uppstart även vill ha loggen igen efter det..... nu kör dom så det ryker wink

Bra jobbat Jonny. Spännande att se vad det leder till.

141 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-22 19:57:38)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

cii skrev:
jonasolof skrev:

Vid alla kontakter jag haft med kvalificerade supportpersoner under årens lopp har det framgått att information som givits är personlig.

Och där finns det ett problem.  Varför ska dessa "kvalificerade supportpersoner" behöva agnosticeras?  Information till konsument(er) bör *inte* betraktas som personlig.  Alla har rätt till den.  Ska inte dessa "kvalificerade supportpersoner" stå för vad de säger inför en störe publik (läs konsumenter, dem som faktiskt betalar med riktiga pengar för produkterna)?


Eftersom gnothi seauton betyder känn dig själv så borde neologismen agnosticera betyda att göra okänd, göra oåtkomlig. Intressant motsats till diagnosticera.

Skälet till strävan efter anonymitet är helt enkelt att de vill kunna fokusera på de problem de har att lösa. Jag menar inte att vad de meddelat behövet döljas, men det behöver inte återges med hänvisning till en identifierbar person (inser att detta inte framgick av vad jag skrev tidigare). Om man råkar etablera en bra kontakt inne i operatörens organisation därför att man kommit med distinkta och relevanta frågeställningar så gäller det att hantera det varsamt, annars bryts kontakten. Det är förmodligen rätt få personer hos en operatör som på djupet begriper hur tekniken fungerar och de arbetar med drift och planering, inte med support. Med en kvalificerad supportperson åsyftar jag närmast dem som har behörighet och befogenhet att ha direktkontakt med tekniker som är insatta i systemets funktion.

Jag har själv på forumet återgett vad dåvarande radiochefen på Ice net berättade om systemet, diversitymottagning, maximala räckvidder osv.

Jag delar den allmänna undran över hur operatörerna egentligen hanterar den feed back kunderna ger om systemens funktion i samverkan med den utrustning de marknadsför till konsumenterna. Bra jobbat, Jonny.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

142 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-22 20:50:28)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

uppdatering:
nu kör jag med en FW till routern som denne tekniker satt ihop. det är ju en Beta naturligtvis men han har gjort något då Router kopplande upp på 2 röda sekunder mot  min ISP Telenor då jag manuell tryckte på connect istället för att vänta på automatiska efter omstart av routern.

Jag uppdaterade med binfil från Portugal laddad men tror inte det spelade någon roll... fast ingen info från han om jag skulle tagit bort den tidigare eller ej....så den blev kvar

loggen tog ur...
startade om router med att jag tog bort bionfil från router.... samma snabba uppkoppling ca 2 sec från att jag trykte på connect i router

bröt strömmen gjorde hela prosessen igen utan laddad binfil = nemas problemas. connect  snabbt ute på internet

Har skickat tillbaka 3 olika loggfiler med bider till han och samtidigt frågat om han lagt in drivisar till modeme i fw:s eller vad.
tycker med att från en kall boot så att säga så kan jag logga in på routern inter efter bara ett par secunder med vilket inte gick förut..... utan det skulle laddas en stund innan det gick all logga in...för att sedan manuellt trycka på connect. Innan jag böt fw så trycktes det 30ggr för att den skulle connecta modemet...ca 10 min.....

nu tog det 2 sec..... Big improvment.

Det finns en sak dock som inte fungerar och det är Signalstyrkan i router % men det kan jag leva med ifall han inte vill eller har tid att fixa i denna fw som jag fick.

vi får se hur pass stabil den här fw är i gångtid.... har nu kört den i ca 2 timmar och inget avbrott ännu...fast inte heller så lång tid så vi får se..... det ser lovande ut dock

sedan vet jag inte om den fw:s ska visa vilket modem eller om fw bara talar om att Identity succesfull under modem....men fungerar gör det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

143

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Det låter ju som det finns goda förhoppningar då Jonny!
Själv har jag fått ett nytt mail från samma supporttjej som
nu vill ha en printscreen på dom inställningar jag redan har
redogjort för 2 gånger.....suck det går inte fort!!!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

144

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Okey boys..... har fått ett.....ska vi säga sista mail....från deras ljupare support....dä dom nu prio ner ärendet då det fungerar väldigt bra med Mr3420 V2 så här långt..

" Och naturligtvis så delar jag med mig av denna Fw till V2 Routern (om nu någon skulle sitta med denna Router med och ha dessa problem med Connections wink ) "

I så fall är förutsättningen att ni Uppgraderar eran Router på egen risk så vad som händer med en eventuell garqanti vet jag inte då denna FW inte är officiell.

fungerar den bra för flera så kanske det är något för fil Arkivet ? vad vet jag...

Det som inte fungerar med denna Fw är signalstyrkan i % som står på 0, men det kan jag leva med.  här är deras svart till mig.

Dear Jonny,
Thank you very much for your valuable feedback.

We are happy to receive the good news that it can work with your modem now, further more it can also work without extra bin file needed, please

With regard to the issue of no signal strength value, it could be caused by the different module the modem use to dial up, however, we will keep attention to similar feedback and try to find the root cause. So from my perspective, the router can work with your modem properly now and this problem could be handled in low priority. Thank you in advance and your understanding will be much appreciated.

Best Regards!

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

145

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Trevligt!  Tar gärna emot den för eget test om jag får igång det!

Förstod jag dig rätt i att uppkoppling inte sker automatiskt, utan
man måste klicka på "connect" för att modemet ska ansluta?

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

146 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-23 08:16:02)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

nej då uppkoppling sker automatisk om det är i bockat i router.....det tar bara lite längre tid....runt 10-15 se skulle jag tro....det var bara jag som tryckte direkt på connection för att jämföra mot hur det var innan uppgradering

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

147 Senaste redigerad av Jonny (2012-11-23 08:15:40)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

ge en mail så skickar jag filen
kom i håg att inte uppgradera i trådlöst läge utan använd kabel i mellan dator och Routern vid uppgradering.

Mitt modems som används är Huawei upplåst e392 - u12

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

148

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Samma typ av modem som jag har!

send2klas och det är hotmail .com
Tackar!
PS du glömde besvara frågan om uppkopplingen...

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

149

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

nejdå läs igen wink

skickar filen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

150 Senaste redigerad av Rrambo (2012-11-23 08:30:11)

Sv: TP-Link MR3420 v2.0 efterlyning

Tackar, läste bara sista inlägget o missade att du gjort 2! :-)

Filen framme!!

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh