1

Tråd: Antennfundering

Har varit sugen på denna antenn nu ett tag, har tänkt att använda den tillsammans med Huawei E589.

Vad tror ni om det ? E589 är låst till att endast använda 4G.

http://www.tradlost.se/shop/Antenner%20 … 16921.html

Om man väljer denna antennsladd, försvinner i stort sett hela förstärkningen då ?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … 5-m-p68477

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-04 17:40:17)

Sv: Antennfundering

men E 589 är inte låst till endast 4g... den  tar även 3g &2g om du ställer den på auto under inställningar eller så kan du låsa den till enbart ett av valet om du vill

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Antennfundering

Jonny skrev:

men E 589 är inte låst till endast 4g... den  tar även 3g &2g om du ställer den på auto under inställningar eller så kan du låsa den till enbart ett av valet om du vill


Ja, och jag har valt att låsa den till endast 4G, 3G surf har jag ju redan i mobiltelefonen,
E589 har jag bara för att få tillgång till 4G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Antennfundering

tror det blir dämpning, ingen gain.
men bättre placering kan ge mycket.
3dB brukar betyda en spole mitt på amtennen dvs normal antenn.

5

Sv: Antennfundering

G-Man skrev:

tror det blir dämpning, ingen gain.
men bättre placering kan ge mycket.
3dB brukar betyda en spole mitt på amtennen dvs normal antenn.


Okej, så det kan kanske vara till hjälp iaf ?

Den är ju inte så dyr...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Antennfundering

Varför inte nöja sig med kortare kabel, t ex en meter? Antennen bör väl funka men behöver hållas vertikalt. Annars kan du pröva Panoramas lilla korsantenn, den funkar bra på många band. Jag använder den nu på tele2 900 med bra resultat. Visserligen två kablar men du behöver ju inte använda båda. Och antennen kan du ju senare använda med annan utrustning som har två uttag, t ex E392.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Antennfundering

Discover skrev:
G-Man skrev:

tror det blir dämpning, ingen gain.
men bättre placering kan ge mycket.
3dB brukar betyda en spole mitt på amtennen dvs normal antenn.


Okej, så det kan kanske vara till hjälp iaf ?

Den är ju inte så dyr...

båda produkterna saknar detaljerad specifikation, därav kan man bara gissa resultatet....
antennen ser ut som en kinapinne som troligen inte ger det som påstås.
rg58 är en vanlig kabel, men den leverantören säljer billigaste kinasakerna ofta, så specifikationen på den påstådda rg58 är okänd, speciellt då vital information utelämnats.

jag tror du gör dig en tjänst om du väljer annan källa på delarna.

en 3dB antenn betyder ofta att den är 3dB starkare mot en antenn i samma längd pga spolen.  dvs det är en 0dB antenn i praktiken.
beställde en wifi antenn som påstogs vara 9dB (kina-dB?), provade den, gav samma signal som std antenn... öppnade antennen, och fann följande i den - tre(3) spolar i serie.... 3*3dB blir nio dB....
äkta gain ger tex yagi och andra antenner med riktade lober.
men vissa rundstrålande ger riktverkan/lob i vertikalplanet, men då krävs mätdata över loberna både i vertikal och horisontalplanet.
men den har angiven lob på vertikalplanet.

är anledningen till varför jag anser att denna kombo troligen ger dämpning, och fördelen med bättre placering är nog enda gainen...
men byt kabeln mot en lowloss kabel, och inte använd en kabel som jag anser vara avsedd för 0 - 30MHz
rg58 är ganska tjock ~0,5cm, om du skall dra den ut via tex fönster.

sedan är kabeln avsedd för wifi ! pga kontakterna!
RP-SMA hane till RP-SMA hona
och antennen är en SMA, altså inte RP-SMA.
dvs stiftet i mitten sitter i fel sida av kontakterna, kontentan är att dett passar ej ihop !

8

Sv: Antennfundering

annars kanske en sån här kan vara ett alternativ http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30811 jag använder själv 2 st när jag är på resande fot.
den gör faktiskt stor skillnad säkert mest på grund av bättre placering. tex vid svärföräldrarnas stuga så går det inte att få någon uppkoppling med modemet utan antenn men sätter jag upp antennerna på taket (smidigt med magnetfot då det är plåttak) så har jag helt plötsligt 60-70 % signal och 15-20 mbit/s dl.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

9

Sv: Antennfundering

Det finns också en Huawei GSM/3G rundstrålande antenn som funkar mycket bra på 900, 1800 och 2100. Smidigoch rätt kort. Den har en rätt bred platta där det finns en liten magnet men antennen funkar mycket bra även om den ställs på icke metalliskt underlag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av Discover (2012-09-05 15:26:42)

Sv: Antennfundering

jonasolof skrev:

Det finns också en Huawei GSM/3G rundstrålande antenn som funkar mycket bra på 900, 1800 och 2100. Smidigoch rätt kort. Den har en rätt bred platta där det finns en liten magnet men antennen funkar mycket bra även om den ställs på icke metalliskt underlag.


Låter som en perfekt antenn.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Antennfundering

Discover skrev:
jonasolof skrev:

Det finns också en Huawei GSM/3G rundstrålande antenn som funkar mycket bra på 900, 1800 och 2100. Smidigoch rätt kort. Den har en rätt bred platta där det finns en liten magnet men antennen funkar mycket bra även om den ställs på icke metalliskt underlag.


Låter som en perfekt antenn.

problemet med alla huawei antenner jag har sett iaf har crc9 kontakter medans e589 mfl har ts-9 kontakt den antennen jag har är i övrigt väldigt lika dom huawei antenner som säljs.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

12

Sv: Antennfundering

metallicaman_no1 skrev:
Discover skrev:
jonasolof skrev:

Det finns också en Huawei GSM/3G rundstrålande antenn som funkar mycket bra på 900, 1800 och 2100. Smidigoch rätt kort. Den har en rätt bred platta där det finns en liten magnet men antennen funkar mycket bra även om den ställs på icke metalliskt underlag.


Låter som en perfekt antenn.

problemet med alla huawei antenner jag har sett iaf har crc9 kontakter medans e589 mfl har ts-9 kontakt den antennen jag har är i övrigt väldigt lika dom huawei antenner som säljs.

Okej, tack för tips på antenn med magnet,
men det skiter sig då jag inte har någon metallyta att använda.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Antennfundering

Discover skrev:
metallicaman_no1 skrev:
Discover skrev:

Låter som en perfekt antenn.

problemet med alla huawei antenner jag har sett iaf har crc9 kontakter medans e589 mfl har ts-9 kontakt den antennen jag har är i övrigt väldigt lika dom huawei antenner som säljs.

Okej, tack för tips på antenn med magnet,
men det skiter sig då jag inte har någon metallyta att använda.


ok. du har inget fösterbleck eller stupränna tex att sätta den på?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

14

Sv: Antennfundering

metallicaman_no1 skrev:
Discover skrev:
metallicaman_no1 skrev:

problemet med alla huawei antenner jag har sett iaf har crc9 kontakter medans e589 mfl har ts-9 kontakt den antennen jag har är i övrigt väldigt lika dom huawei antenner som säljs.

Okej, tack för tips på antenn med magnet,
men det skiter sig då jag inte har någon metallyta att använda.


ok. du har inget fösterbleck eller stupränna tex att sätta den på?


Jo, hemma... har dock fri sikt och ca 1 km till 4G masten.

Tanken var att kunna få bättre mottagning / sändning vid utomhus aktivitet och då finns det inget att sätta en magnetfotsantenn på.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15 Senaste redigerad av Discover (2012-09-06 03:06:14)

Sv: Antennfundering

Andra antennfunderingar:


Denna har fått bra betyg:

http://dx.com/p/gsm-cdma-signal-booster … mp;u=45797

Man kopplar antennsladden till en adapter så den passar E589,
dockan för mobiltelefonen tror jag inte mycket på.

Annars så kanske denna antenn skulle passa bra ihop med en 1 m lämplig antennkabel:

http://www.lohelectronics.se/panorama-b … p-636.html

Tack till dig Jonasolof ang denna:

http://www.lohelectronics.se/panorama-p … p-751.html

Vad jag ska använda antennen till ?

Hade tänkt att ha min E589 i ryggsäck / data-kameraväska och för att få bättre mottagning och hastighet så skulle jag behöva en extern antenn. En magnetfotsantenn är helt uteslutet.

Skulle vara praktiskt att kunna ha upp till 5 meter antennsladd
(tänk skogsvandring och antennen i toppen av ett fiskespö), men normalt sett 1 m.

Någon skrev att det kan göra stor skillnad i att bara få antenn i ett bättre läge,
(även om det inte direkt finns någon förstärkning i denne...)

Huvudsaken att antennen klarar 900 MHz då jag är ute efter 4G och använder Telenor.

Ja, Net1 har jag tillgång till... men det är ofta för långsamt + att modemet är för klumpigt
( Min D-40 vill inte veta av extern antenn ).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Antennfundering

I stället för antenn kunde du skaffa fem meter USB-kabel och slänga modemet över en kvist (eller slänga en lina över kvisten och dra upp modemet). Då slipper du få dämpning i antennkabeln. Dämpning i USB-kabeln blir det inte eftersom signalen där är digital. En USB-kabel är förstås ganska grov men det är en antennkabel av god kvalitet också.

17

Sv: Antennfundering

De två huaweiantenner jag köpte för fem sex år sedan på Telia till E960 routern ser ut som denna men de har SMA kontakter. De har också funkat bra med mifin E583C.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4110803

Vad gäller 900 är det back to where it all began. 1987 var jag bland de första i Sverige som köpte en NMT 900 Cityman. Den medlevererade antennen var en halvtaskig är kvartsvågsantenn fäst med SMA kontakt med honsidan integrerad i antennfoten. Nokia sålde också en längre antenn som var en koaxial dipol, dvs en halvvågsantenn. Den funkade mycket bra i tätort men ute på landet blev dignalstyrkan för svag om man inte höll telefonen högt. Lätt gjort att koppla in en koaxialkabel mellan telefon och antenn. Bäst funkade ett teleskopiskt metspö med antennen i topp och ett maskrosjärn i botten för att ställa spöt var som helst i terrängen. På detta vis kom antennen upp fyra meter. Ericsson gjorde också en koaxial dipol som också funkade bra, skaffade en sådan också. Så ett tips är att annonsera efter dessa antenner. Tyvärr är väl termen koaxial dipol för teknisk, folk vet inte vadför antenn de har i lådan. Sprötantenn för NMT med SMA kontakt är en beteckning som kunde gå.

Dämpningen av radiovågor nära mark är så kraftig att höjd är en mycket viktigare variabel än förstärkning de första metrarna. Vid test jag gjorde på 450 så gav en hemmagjord groundplane samma signalstyrka fyra meter upp som en 7 elements yagi en meter över mark, fem mil från basstationen i helt öppen terräng. Har ma bara antennen någon dryg meter över marken påverkas alltid Fresnelzonen och signalstyrkan minskar. Men till och med på korthåll spelar höjd roll, t ex med radiostyrda modeller. Sändaren ska upp för ökad räckvidd.  Det kan inte bero på Fresnelzonen utanmåste bero på annan markdämpning.

I skog bör man försöka ha en glänta framför antennen i riktning mot basstationen.

Slänga upp klumpen E589 är nog inte så attraktivt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Antennfundering

jonasolof skrev:

De två huaweiantenner jag köpte för fem sex år sedan på Telia till E960 routern ser ut som denna men de har SMA kontakter. De har också funkat bra med mifin E583C.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4110803

Vad gäller 900 är det back to where it all began. 1987 var jag bland de första i Sverige som köpte en NMT 900 Cityman. Den medlevererade antennen var en halvtaskig är kvartsvågsantenn fäst med SMA kontakt med honsidan integrerad i antennfoten. Nokia sålde också en längre antenn som var en koaxial dipol, dvs en halvvågsantenn. Den funkade mycket bra i tätort men ute på landet blev dignalstyrkan för svag om man inte höll telefonen högt. Lätt gjort att koppla in en koaxialkabel mellan telefon och antenn. Bäst funkade ett teleskopiskt metspö med antennen i topp och ett maskrosjärn i botten för att ställa spöt var som helst i terrängen. På detta vis kom antennen upp fyra meter. Ericsson gjorde också en koaxial dipol som också funkade bra, skaffade en sådan också. Så ett tips är att annonsera efter dessa antenner. Tyvärr är väl termen koaxial dipol för teknisk, folk vet inte vadför antenn de har i lådan. Sprötantenn för NMT med SMA kontakt är en beteckning som kunde gå.

Dämpningen av radiovågor nära mark är så kraftig att höjd är en mycket viktigare variabel än förstärkning de första metrarna. Vid test jag gjorde på 450 så gav en hemmagjord groundplane samma signalstyrka fyra meter upp som en 7 elements yagi en meter över mark, fem mil från basstationen i helt öppen terräng. Har ma bara antennen någon dryg meter över marken påverkas alltid Fresnelzonen och signalstyrkan minskar. Men till och med på korthåll spelar höjd roll, t ex med radiostyrda modeller. Sändaren ska upp för ökad räckvidd.  Det kan inte bero på Fresnelzonen utanmåste bero på annan markdämpning.

I skog bör man försöka ha en glänta framför antennen i riktning mot basstationen.

Slänga upp klumpen E589 är nog inte så attraktivt.

Tack...

Jag är 190 cm lång, så om man kunde fästa antennen på huvudet så skulle den komma närmare 3 meter ovan mark under promenad...

En magnetfotsantenn skulle kunna fungera om man t.ex har en
hjälm på huvudet som en plåtbit sitter fast på.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Antennfundering

Discover skrev:

En magnetfotsantenn skulle kunna fungera om man t.ex har en
hjälm på huvudet som en plåtbit sitter fast på.

Men det skulle se rätt löjligt ut...  lol

20

Sv: Antennfundering

Kom ihåg att huvudet ska hållas inom 20-30 grader från lodlinjen, rätt svårt om man inte har hållning som en paradsoldat med pickelhuva. Bätte bära en väska som hänger, och antennen sitter i en lätt pinne som står rakt upp. Väskan är lod. Så hade jag börjat bygga min bärbara amatörradiostation för två metersbandet ca 1960, ett projekt jag gav upp. Antennen var en halo-dipol, horisontellt polariserad.

Ska man ha en anten på toppen av knoppen rekommenderas en kvartsvågs groundplane med fyra trådar på hjälmen som jordplan eller folie, en tin hat. Den är inte alltför riktningskänslig.

I en tidigare tråd beskrev en medlem med kunskaper i modellflyg med videolänk antenner som de använder. Överübergurun på området David Vindeståhl har sidor om detta också. De försöker hitta så isotropa antenner som möjligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Antennfundering

jag körde med ryggsäck med monterad antenn som satt på ett "fiskespö"(glasfiberpinne som var skapligt flexibel, som ett fiskespö modell metspö.) detta funkade ypperligt om det inta var för tätt i skogen.
med femmeter spö blev räckvidden "bra".
är det noga med vinkel kan antennen monteras på svängbar platta liknande kaffemuggshållare. är ganska enkelt att bygga själv.

men något liknande, fast mindre.
metspön är oftast i sektioner då kan man välja den längd som passar, isärmonterat är det lätt att frakta.

22

Sv: Antennfundering

svenix skrev:
Discover skrev:

En magnetfotsantenn skulle kunna fungera om man t.ex har en
hjälm på huvudet som en plåtbit sitter fast på.

Men det skulle se rätt löjligt ut...  lol


Förmodligen...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23 Senaste redigerad av Discover (2012-09-06 19:44:10)

Sv: Antennfundering

G-Man skrev:

jag körde med ryggsäck med monterad antenn som satt på ett "fiskespö"(glasfiberpinne som var skapligt flexibel, som ett fiskespö modell metspö.) detta funkade ypperligt om det inta var för tätt i skogen.
med femmeter spö blev räckvidden "bra".
är det noga med vinkel kan antennen monteras på svängbar platta liknande kaffemuggshållare. är ganska enkelt att bygga själv.

men något liknande, fast mindre.
metspön är oftast i sektioner då kan man välja den längd som passar, isärmonterat är det lätt att frakta.


Just så jag vill ha det, modemet och batteri i ryggan och
antennen på axeln eller på en pinne som står rakt upp,
har tänkt använda fiskespö på 3 meter, från Biltema.

Denna antenn hittade jag hos en bekant:

http://www.vhfteknik.se/sv/produkter?pa … gory_id=10

Sätta en sådan i toppen på en sektion (ca 1,5 m) från ett
metspö och leda antennsladden inne i "röret" ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Antennfundering

Patchantenn har ingen förstärkning. Bättre med en koxial dipol.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Antennfundering

jonasolof skrev:

Patchantenn har ingen förstärkning. Bättre med en koxial dipol.


Okej.

Kan man bygga en sådan själv ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.