1

Tråd: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Hej.

Jag har ett par frågor , nun efter att ha gått över till mobilt. Är igentligen imot allt med strålning.

Jag vill ha extern antenn dels för att få bättra mottagning, kan tvinga över till 4g men får bara 3-4 mbit ner då .ligger man mot 3g så är det min 10-12mbit ner. Men Även för att slippa sitta med antennerna 1 meter från huvudet inne där jag har datorn.

Behöver man 2 st antenner
OM man bara kör 1, strålar den andra då fortfarande inne(paddlen)

Vilken är mest prisvärda, verkar som många rekommenderar riktade antenner .

/Henrik

2

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Finn det någon "kombiantenn" med 2 kablar, en till varje. Eller är det 2 separata som är bäst och även vinkla dom olika

3

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Det finns t ex Panoramas korsantenn som du kan hänga vid ett fönster. Den är fr a bra på 800 och 900. Finns även en för utomhusmontage. Sladden är dubbel och strålar ingenting.

Se de två vänstra Mimoantennerna. Ska funka på 3G också. De går att finna i Sverige

http://www.panorama-antennas.com/index. … h=35_38_81

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Ok ttack intressant.
"Panorama rundstrålande MiMo/diversity för 4G/3G/2G
WMM-7-27"

ett utomhus montage med 2 kablar ner

Verkar väldigt inttresant både pris och funktion, vad jag kan se täcker den in alla band & frekvenser som behövs, nån som har erfarenhet av den?

5

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Funkar alldeles utmärkt med min DWR !

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Ok, har nu tagit reda på avstånd till master.

3G 300m
4G 2,4km sänder på 900

ska prova att "ta ut" routern åt rätt håll för 4G, hjälper det något. satatr jag nog på en rundstrålande med 2kontakter. Ingen förbättring där så kanske man få överväga ett dubbelmontage, eller återgå till trådad.

7

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Micke har ett särskilt skäl att använda rundstrålande eftersom han måste förlita sig till signaler som ska smita runt en höjd. Om du inte har några stora hinder i vägen samt får in en hygglig 900 signal på bästa sidan husset utan yttre antenn som ger ett par mbit/s ned kan du satsa på en antenn med riktverkan istället för att satsa på en försiktig helgardering. Jag får just nu 25 mbit ned och 3 upp på Tele2 900 mot mast en mil bort över öppet vatten. En Panorama korsantenn står på fönsterbänken, kopplad till upplåst E392 och Tiny. Uppkopplingen har funkat fyra dygn i sträck. Modemet har sgs rumstemperatur men så har jag inte kört mycket trafik, bara en och annan koll,  och intre heller connection tracker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av Henrik.bolin (2012-09-03 12:51:08)

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Ok, tyckte den verkade prisvärd. men ska kolla lite när jag kommer hem vilken signal jag kan få på rätt sida huset strax utanför fönstret.

Men den korsantenn du nämner är ju en rundstrålande, att inte du valt en riktad? Borde inte det gett ännu bättre förutsättningar

Vilka frekvenser/band behöver man ha på en antenn för att vara lite graderad för framtiden oxå, vet ju att 4G liger på 900 hos mig för tillfället.

9 Senaste redigerad av Henrik.bolin (2012-09-03 17:33:36)

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Efter att ha provat nu uppe på taket kan jag konstatera att jag nog har ganska skymd sikt mot 4g masten
3g gav nu ca 6-8mbit förmodligen tillfälligt dålig tid på dygnet? ligger nu lite senare på 18-22Mbit
4g 6-8 mbit

Satsar nog på en rundstrålande antenn för att kunna plocka in både och efter bästa förhållande?
riktar jag mot 4g och det ändå inte blir riktigt bra, missar jag ju 3g masten hel eftersom den ligger åt ett hellt annat håll? om jag nu har fattat det hela rätt.

10

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

prova upp hastigheten, samt ping.
om du tex spelar, skickar bilder via epost osv.
4G kan totaltvsett vara mycket snabbare.
Men jag har som du troligen, 3G är snabbare ner. Men upp och ping är bättre på 4G.

11

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Ok bra tanke, men hittils har faktiskt 3g varit snabbare även där. kanske bara att acceptera faktum och att man får vänta till det blir mer utbyggt.
Dock kommer nog en  "Panorama rundstrålande MiMo/diversity för 4G/3G/2G
WMM-7-27"  införskaffas ändå för att får så bra och stabil mottagning som möjligt.  känns som mest prisvär under mina förhållande. Dock fortsätter utvärderingen nån dag till innan beslut

12

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Eller poynting flerbands riktantenner som du senare testar på 4G när det blivit mer utbyggt. Det finns en omotiverad förkärlek för rundstrålande antenner bland folk som inte förstår att det är bäst att bara plocka in den signal som ska avkodas. Du får inte in mer nyttosignal bara för att du har en rundstrålande antenn, däremot en massa skräp som gör det svårare för modemet att avkoda nyttosignalen. Det finns i varje givet ögonblick bara ett håll som nyttosignalen kommer ifrån. För närvarande för dig en 3G mast.

Jämför TV-antenner. Hur många rundstrålande TV-antenner ser man på hustaken?

Undantaget var tidigare net1 där man faktiskt kunde köra på två master samtidigt och därför kunde rikta var sin antenn mot respektive mast. Enligt uppgift funkar detta inte längre eller i alla fall mindre bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Ja du kanske har rätt, jag är inte så himla insatt i det här.
MEN:
*  om man kör en riktad mot 3g nät, har man då någon nytta av 2 antenner vertikal/ horisontel?
* och om man bara behöver en antenn till 3g, så har man fortfarande en strålande faktor inne?
* en riktad mot 3g och en mot 4g antar jag inte harr nån betydelse? om man ändå bara låser mo en i tage??

14

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

jag har 2st poyinting riktantenner som jag tidigare körde på 3g och upplevde ganska stor skillnad i stabilitet och hastighet mellan en och 2 antenner även där men har nu riktat in mig på 4g mast pga stabilare uppkoppling.
även om jag tidigare på 3g hade ca 23 mbit/s dl 3.5 ul och 40-50 ms och nu bara har 10 dl 10 ul 21 ms så tycker jag det är mer värt med en riktigt stabil uppkoppling.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

15

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

normalt har "modemen" en sändande antenn och två mottagande antenner.
att rikta en mot annan mast med samma modem anslutet är troligen kontraproduktivt.

har du provat att montera modemet as-is ca två meter över taket?

är så jag bla kör med e398, kan då välja 4/3G fritt i routern.

visst får jag högre signal med tre yttre antenner att välja på, men hastigheten är marginell i skillnad, och det är stabilare as-is utan yttre antenn.

16 Senaste redigerad av Henrik.bolin (2012-09-04 18:10:35)

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Provade ut på taket igår med modem/router la den uppe på skorstenen, kkanske inte optimalt men blev lika illla som inne. Nu ikväll blir det följande och grön 4g lampa med modemet inne

LTE Device Name     Qmi0             Qmi1
Registration State     Registered     Not Registered
Radio Interference     LTE    
RSSI     1,(79,8)    
Signal Strength     -79                      -128
NetworkName     Telenor SE    
Mobile Country Code(MCC)     240      0
Mobile Network Code(MNC)     8      0
Cell ID     28778497                      0

5,5mbit ner/ 2mbit upp
ping 29ms

enligt bredbandskollen



Och låst mot 3g

LTE Device Name             Qmi0                         Qmi1
Registration State              Registered                 Not Registered
Radio Interference              UMTS    
RSSI     1,(64,5)    
Signal Strength               -64                          -128
NetworkName     Telenor SE    
Mobile Country Code(MCC)     240     0
Mobile Network Code(MNC)     8     0
Cell ID     1175429

9mbit ner/  2mbit upp  59ms ping


3g pendlar mellan 6-22mbit ner beroende på olika testillfälle /tid på dygnet

17

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Om du bara använder en ytte anten och du kopplat den till rätt antennuttag så sänder routern via den yttre antennen. Det andra antennuttaget används enbart för att hjälpa upp nedladdning och strålar inte en enda tiotusendels watt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

ok,
prova med yttre antenn, men jag är tveksam till att det kommer att ge dig några 30mbit. tycker det ser suspektut.

billigaste prov är att åk ~100-300 meter från masten och prova om du får vettiga hastigheter, annars ring operatören....

kolla att du har senaste firmware i din dlink.

19 Senaste redigerad av Henrik.bolin (2012-09-04 19:21:57)

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

En yttre antenn kommer att införskaffas, inget snack om det  Mest för att jag ha ut strålningskällan tanför.

MEN frågan för mig är vilket som är mest prisvärt
Sen om det blir 20-30-40mbit är inte så viktigt.
totalpriset/mån inklusive telefonisamtal är ändå ca150:- mindre nu än telias 8mbit med telefoni+samtal

Antenn
panorama rundstrålande
1st riktad
2st riktade

det är väl dom 3 olika alternativ jag ser det


hmm "åk til masten", hur strömförsörjer man routern?

20

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

jonasolof skrev:

Om du bara använder en ytte anten och du kopplat den till rätt antennuttag så sänder routern via den yttre antennen. Det andra antennuttaget används enbart för att hjälpa upp nedladdning och strålar inte en enda tiotusendels watt.


om man bara kör en antenn hur vet man vilken man ska koppla in den på då,??

21

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Nån som har måtten för hålen på en "Poynting Riktantenn 11dBi SMA med kabel 700-2900"
Tänkte förtillverka ett L för den som skall monteras horisontellt, finns inte en chans att jag ger 400:- för knäckt bit plåt, nu innan jag får hem sakerna.
egentligen behöver jag bara breddmåttet på fästplattan i bakre delen av antennen.
eller finns det nån annan billig lösning

22

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Den högra antennen framifrån sett på dwr923 verkar vara för sändning av inlägg i denna tråd att döma.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 562#p40562

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Henrik
För att strömförsörja... Om du har en D-Link DWR-923 står det på baksidan av routern, 12VDC plus/minus är utmärkta. Dvs det borde fungera bra med en kabel till cigtändaruttaget i bilen. En förlängningssladd är nog att rekommendera så du kommer en bit bort från all plåt (=bilen). Vill du vara helt mobil kan ansluta 10 st 1,2V NiMH-ackar eller ett 12V blybatteri.

24

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

tänk på att apparat 12volt inte är bil 12volt.
apparater med dc 12volt är reglerade till prick 12.
medans bil 12volt varierar från ~10volt till 18volt.
är fordonet avstängt så är det oftast ok.

bara en side note.

25

Sv: Antennfunderingar och råd mottages, DLINK &Telenor

Jag brukar använda laddboosterns cig uttag, har funkat fint med routrar märkta 12 volt. Boostern anger dessutom spänningen på det interna batteriet. Men bilen ska man akta sig för, spänningen stiger då motorn går.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.