51 Senaste redigerad av pererikl (2012-09-09 07:30:31)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

plun skrev:

Tjau bara jag slipper sunkiga fildelare som snor mjukvara  via min mast så är jag nöjd !!

Har inget emot sunkiga fildelare bara de lägger sin fildelningsförbrukning 00-06 men inte heller det tar operatörerna hänsyn till.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

52

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:

Du syftar väl bara på olaglig fildelning ?

Finn ju laglig fildelning också...

Jo helt rätt men då handlar det inte om "toktankning" från någon som febrilt försöker få ner Hollywoods samlade verk för att fylla sin nyinköpta NAS med något.  smile

Jag använder själv ofta torrents för att hämta en rom till min lur.  Men det är "engångsföreteelser", ligger sedan kvar x timmar och delar med mig när det är tryck på en viss fil.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

53

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Strömmande media slösar mycket mer än fildelning. I själva verket är fildelning en otroligt effektiv teknik som passar paketnät (datanät) mycket bra. Ett bra fildelningsprotokoll använder lågtrafikperioder för överföring medan strömmande media måste ha jämn ström hela tiden. Därför är strömmande media riktigt dåliga i datanät. Enligt min mening borde den tekniken helt förbjudas på grund av enorm ineffektivitet. Men mediamonopolen vill ha den för att plocka pengar av folk och de bryr sej inte om att nätet blir fullt med onödig trafik. Om mediaföretagen hade gått in för fildelningsteknik för länge sedan så hade vi nu mycket mindre problem. De är ungefär som gamla droskkuskar som ropar på polis så fort de ser en automobil. Genom att lura och muta politiker så lyckas de hålla kvar sin gamla ruttna teknik: strömmande media.

54 Senaste redigerad av plun (2012-09-09 09:06:20)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nhu skrev:

Strömmande media slösar mycket mer än fildelning. I själva verket är fildelning en otroligt effektiv teknik som passar paketnät (datanät) mycket bra. Ett bra fildelningsprotokoll använder lågtrafikperioder för överföring medan strömmande media måste ha jämn ström hela tiden. Därför är strömmande media riktigt dåliga i datanät. Enligt min mening borde den tekniken helt förbjudas på grund av enorm ineffektivitet. Men mediamonopolen vill ha den för att plocka pengar av folk och de bryr sej inte om att nätet blir fullt med onödig trafik. Om mediaföretagen hade gått in för fildelningsteknik för länge sedan så hade vi nu mycket mindre problem. De är ungefär som gamla droskkuskar som ropar på polis så fort de ser en automobil. Genom att lura och muta politiker så lyckas de hålla kvar sin gamla ruttna teknik: strömmande media.

Njau...nu var det ett tag sedan jag såg statistik från Netnod men det är ju en helt annan fråga du tar upp angående giriga media-bolag.

Det här handlar om att jag vill ha ett fungerande mobilt nät till en rimlig kostnad och som det är just nu så tycker jag Telenors FUP-policy och cirkus 100 GB är högst rimlig.

Jag har konstant sedan December förra året legat kring 50/10 GB/månad, 2-3 användare.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

55

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det beror i sin tur på att mobila nät har en absolut övre gräns för trafiken - inget 4G, 5G eller hur många G som helst hjälper där (enligt en snubbe vid namn Shannon - sök på "Shannon's theorem").  Det betyder att mobiloperatörerna borde bygga fler men svagare basstationer för att kunna erbjuda tillräckligt med trafik i det mobila nätet. Men det kostar och de försöker förstås undvika att bygga ut. Därav klagomålen över dålig hastighet.  Det är svårt att få en hög hastighet till lågt pris av den orsaken.

Tyvärr tror jag att problemen bara blir större.  Mobilnätets infrastruktur borde byggas ut 1000 gånger från 2010 till 2020 enligt prof. Jens Zander vid KTH. Men det kommer knappast att ske så vi är på väg mot en återvändsgränd. Så bäst att njuta av den hastighet man har nu - det blir troligen sämre ...

(Utom där beslutsfattarna bor - de får troligen bättre mobilt nät så de inte börjar bråka med operatörerna :-).

56 Senaste redigerad av plun (2012-09-09 09:47:15)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nhu skrev:

Det beror i sin tur på att mobila nät har en absolut övre gräns för trafiken - inget 4G, 5G eller hur många G som helst hjälper där (enligt en snubbe vid namn Shannon - sök på "Shannon's theorem").  Det betyder att mobiloperatörerna borde bygga fler men svagare basstationer för att kunna erbjuda tillräckligt med trafik i det mobila nätet. Men det kostar och de försöker förstås undvika att bygga ut. Därav klagomålen över dålig hastighet.  Det är svårt att få en hög hastighet till lågt pris av den orsaken.

Jo men just därför så är Telenors FUP-policy rimlig  !

Bara att "gilla läget" och ha koll på sin förbrukning av mastresurser.


Jag är sedan tämligen säker på att boksluten lyser med illrött i operatörernas kassabok angående 4G så vi kan knappast tro att kapaciteten höjs (mer än där man måste), däremot ser man signaler på att man drar ner på utbyggnadstakten just nu.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

57

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

plun skrev:
nhu skrev:

Det beror i sin tur på att mobila nät har en absolut övre gräns för trafiken - inget 4G, 5G eller hur många G som helst hjälper där (enligt en snubbe vid namn Shannon - sök på "Shannon's theorem").  Det betyder att mobiloperatörerna borde bygga fler men svagare basstationer för att kunna erbjuda tillräckligt med trafik i det mobila nätet. Men det kostar och de försöker förstås undvika att bygga ut. Därav klagomålen över dålig hastighet.  Det är svårt att få en hög hastighet till lågt pris av den orsaken.

Jo men just därför så är Telenors FUP-policy rimlig  !

Bara att "gilla läget" och ha koll på sin förbrukning av mastresurser.


Jag är sedan tämligen säker på att boksluten lyser med illrött i operatörernas kassabok angående 4G så vi kan knappast tro att kapaciteten höjs (mer än där man måste), däremot ser man signaler på att man drar ner på utbyggnadstakten just nu.

Tog väl några år innan 3G-näten "gick runt" också ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

58

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

plun skrev:
Discover skrev:

Du syftar väl bara på olaglig fildelning ?

Finn ju laglig fildelning också...

Jo helt rätt men då handlar det inte om "toktankning" från någon som febrilt försöker få ner Hollywoods samlade verk för att fylla sin nyinköpta NAS med något.  smile

Jag använder själv ofta torrents för att hämta en rom till min lur.  Men det är "engångsföreteelser", ligger sedan kvar x timmar och delar med mig när det är tryck på en viss fil.

Om du har problem med fildelning, varför väljer du då den operatör som är det bästa valet för fildelare och de som använder internet mycket? Välj istället t.ex. Telia eller Tele2 som båda har begränsningar på sina abonnemang, då slipper du det betydligt mer iom att de som använder mycket datatrafik stryps efter ett tag!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

59

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Men påverkas inte tele2 abonnenter av om telenorabonnenter överbelastar 4G master?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

jonasolof skrev:

Men påverkas inte tele2 abonnenter av om telenorabonnenter överbelastar 4G master?


Varför skulle Tele2 påverkas av det ?

Varje operatör har väl egen "backbone" ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

61

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag vet inte hur det funkar med Net4mobility. Hänger det bara på backbone. Cellen har väl en egen kapacitetsgräns? Jag trodde de har gemensamma basstationer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

62 Senaste redigerad av Discover (2012-09-09 17:27:57)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

jonasolof skrev:

Jag vet inte hur det funkar med Net4mobility. Hänger det bara på backbone. Cellen har väl en egen kapacitetsgräns? Jag trodde de har gemensamma basstationer.


Jo, de har "delade" basstationer.

Ser det liknande ut i 3G näten med cellernas kapacitet ?

Vid en snabb mätning intill en 3G mast där jag vid testet hade Tele2 3G i mobiltelefonen
( samsung galaxy S2 ) och i modemet Telia ( Huawei E589 ) så fick jag snabbare hastighet i modemet med Telia än med mobiltelefonen, den masten jag var vid är ansluten med radiolänk.

Både modemet & telefonen var låsta till 3G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

63

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Operatörerna har olika backbonenät, det är endast om det är för många kunder på en mast som den andra operatören kan påverkas. Om det finns två kunder på en mast och den ene toktankar med Telenor så ska inte kunden hos Tele2 påverkas.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

64

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det är bara om två operatörer delar frekvensband som den andra påverkas. I princip kan operatörerna ha kommit överens om att låta den andra använda ledig kapacitet vid behov (det vore åtminstone förnuftigt). Operatörerna kan ha relativt invecklade algoritmer som styr tilldelningen av kapacitet - åtminstone i de nyare basstationerna.

Om två operatörer delar mast men har skilda frekvensband så inverkar trafiken i ena inte på den andra.

65 Senaste redigerad av Discover (2012-09-09 19:24:35)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nhu skrev:

Det är bara om två operatörer delar frekvensband som den andra påverkas. I princip kan operatörerna ha kommit överens om att låta den andra använda ledig kapacitet vid behov (det vore åtminstone förnuftigt). Operatörerna kan ha relativt invecklade algoritmer som styr tilldelningen av kapacitet - åtminstone i de nyare basstationerna.

Om två operatörer delar mast men har skilda frekvensband så inverkar trafiken i ena inte på den andra.


OK.

Finns nog gott om frekvens utrymme i 900 MHz bandet iaf hos Tele2 & Telenor med tanke på att de två operatörerna hade egna GSM-900 nät innan 4G utbyggnaden.

4G 900 MHz och GSM/EDGE 900 MHz delar ju på något sätt utrymme i basstationen.
misstänker dock att de har löst det på ett bra sätt. Dock upplever jag sämre talkvalité i 2G nu efter att 4G byggdes ut, så därför försöker jag att alltid ha mobilen låst till endast 3G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

66 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-10 15:44:10)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

De har 5 MHz bandbredd på 900, hälften av vad Telia har på 800.Det framgår i diagnostik på B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

67

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Är det nån som vet om Telenor har infört detta fairtrade skit nyligen? En kille på phonehouse trodde att dom hade infört detta för nån månad sen bara, kan det stämma? Isåntfall har jag väl rätt till att reklamera det pga kontraktsbrott?

Sen tycker jag att allt detta är skitsnack för i slut ändan handlar det bara om pengar, hade jag haft pengar hade jag kunnat skaffa 3 abb. till på mitt namn och isåntfall kunna tanka 400gb i månaden utan att de skulle kunna säga nåt!

mobilabredband.se

68

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PhR34k skrev:

Är det nån som vet om Telenor har infört detta fairtrade skit nyligen? En kille på phonehouse trodde att dom hade infört detta för nån månad sen bara, kan det stämma? Isåntfall har jag väl rätt till att reklamera det pga kontraktsbrott?

Sen tycker jag att allt detta är skitsnack för i slut ändan handlar det bara om pengar, hade jag haft pengar hade jag kunnat skaffa 3 abb. till på mitt namn och isåntfall kunna tanka 400gb i månaden utan att de skulle kunna säga nåt!

Är det någon som vet om det håller konsumenträttsligt att ändra villkoren så?

69

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PhR34k skrev:

Är det nån som vet om Telenor har infört detta fairtrade skit nyligen? En kille på phonehouse trodde att dom hade infört detta för nån månad sen bara, kan det stämma? Isåntfall har jag väl rätt till att reklamera det pga kontraktsbrott?

Sen tycker jag att allt detta är skitsnack för i slut ändan handlar det bara om pengar, hade jag haft pengar hade jag kunnat skaffa 3 abb. till på mitt namn och isåntfall kunna tanka 400gb i månaden utan att de skulle kunna säga nåt!

Fair Usage Policy, FUP, har funnits bra länge hos Telenor! Kolla på det avtal du skrev på, med största sannolikhet finns det angivet där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

70

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ok, ska kolla.

mobilabredband.se

71

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jo Men de har ändrat från att begränsa vid hög belastning till regelmässigt mellan 06:00-23:59, tills du har ny faktureringsperiod.

72

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

nimnul skrev:

Jo Men de har ändrat från att begränsa vid hög belastning till regelmässigt mellan 06:00-23:59, tills du har ny faktureringsperiod.

Det är inget jag har märkt, förra månaden var jag uppe i 130+GB vid månadsslutet. Det kanske har betydelse om man har BBB eller Telenor?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

73

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

PhR34k skrev:

Är det nån som vet om Telenor har infört detta fairtrade skit nyligen? En kille på phonehouse trodde att dom hade infört detta för nån månad sen bara, kan det stämma? Isåntfall har jag väl rätt till att reklamera det pga kontraktsbrott?

Sen tycker jag att allt detta är skitsnack för i slut ändan handlar det bara om pengar, hade jag haft pengar hade jag kunnat skaffa 3 abb. till på mitt namn och isåntfall kunna tanka 400gb i månaden utan att de skulle kunna säga nåt!


Överbelastningen "försvinner" helt plötsligt om du har 2 eller 3 abonnemang :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

74

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

careface skrev:
nimnul skrev:

Jo Men de har ändrat från att begränsa vid hög belastning till regelmässigt mellan 06:00-23:59, tills du har ny faktureringsperiod.

Det är inget jag har märkt, förra månaden var jag uppe i 130+GB vid månadsslutet. Det kanske har betydelse om man har BBB eller Telenor?


Det som har betydelse är väl hur pass hårt belastad masten i ditt område är,
är du ensam på masten så ser nog inte Telenor det som något problem jämfört om ni skulle ha varit 50 st som delade på kapaciteten.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

75

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag bor 5 minuter med bil och 10 med cykel från centrum. Så man tycker att det borde vara många på masten, fast å andra sidan kanske många kör med fast bredband här smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776