151 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-11 19:08:28)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Kan det verkligen vara förbjudet att lägga upp en karta i Sverige på var masterna finns? Tele2 har ju en sådan karta, vars enda begränsning ligger i att man måste zooma in. Men telenors fältstyrkekarta karta hjälper ju där till att snäva in det område där man ska leta. Jag skulle vilja ha en karta där det tresiffriga PCI står angivet för celler. Den unika beteckningen är mindre viktig men både den och PCI framgår av telenors dashboard.

Det vore intressant att se författningstexten till anvisningarna om att cellers läge inte får anges på karta utanför viss skala. Och graden av sanktion för enskild som överträder författningsbestämmelsen.

Så här hemliga är masterna i Belgien, dvs inte alls. Klickar man på en enskild mast fås flera uppgifter fram, bl a om det är 900, 1800 eller UMTS. Zooma in till skala 2 km  t ex in över Bryssel. Varenda mast jag känner till nära där jag bor är med.

http://www.sites.ibpt.be/

Rapporteringen är mycket utförlig och tillkommen bl a pga folks räddsla för strålning. Det är den belgiska motsvarigheten till PTS som står för kartan och uppgifterna, vari ingår bygglovsansökningarna för varje mast. Gröna prickar anger pågående handläggning av bygglovsärende. Röda är master igång och blå ospecificerade operatörsmaster. I uppgifterna ingår även mikrovägslänkar för backbone för basstationerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

152

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja man undrar ju varför det inte får finnas...
för dom som kommer ihåg U137 så hade ryssarna bättre kartor över dom farvatten än svenska marinen hade över samma område. Skulle tro att dom har koll på våra master med;) med mycket stor precision.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

153 Senaste redigerad av G-Man (2012-09-11 17:39:15)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

är masterna "siterna" skyddsklassade så ....

sedan ter det sig löjligt igentligen, då masterna syns på mils håll ofta.
men är dom skyddsklassade som tex forsmark så borde dom skyddas, men det är ju inte möjligt då dom syns så pass bra.

pts gammla mastkarta som togsbort var operatörsfri och gjorde det enkelt att hitta rätt operatör - men uppdateringen av kartan släpade kraftigt.

154 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-11 18:45:50)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Vad menas med skyddsklassning mer i detalj och hur lyder anvisningarna? Jag skummade snabbt igenom propositionen till den nya Skyddslagen som började gälla 1 januari i år. Det finns bara allmänt snack om att anläggningar för elektronisk kommunikation kan beslutas vara skyddsobjekt. Men inte vid någon av de tre-fyra master jag tittat på i närheten står det angivet att basstationen ifråga är ett skyddsobjekt. Att ungefärligt ange den på en karta är därför inget uppenbart brott. Dessutom syns masternas skuggor på Gooogle Earth och lantmäteriets flygfoton.

Som i andra fall antar jag att det är en myndighet som utformar detaljbestämmelser. Detta sker ofta ur ett snävt myndighetsperspektiv utan beaktande av allmänintresse som väger mot. Vid en överträdelse prövar domstol gärningen. Den har här att beakta proportionalitetsprincipen vilket redan myndigheten borde ha gjort, se propositionen. Det finns praktiska skäl varför basstationer ska kunna anges ungefärligt på en för allmänheten tiilgänglig karta inklusive t ex PCI. Detta är ett sådant skäl som torde komma att beaktas men gör det först vid en prövning. Man kan helt enkelt inte veta om viss skyddsklassning håller vid prövning om fråga inte är om fysikt tillträde eller närmare beskrivning som kan uppfattas som förberedelse för skadeverkan. Att ange några master t  ex i en ruta om 4x4 mil torde vara mindre förargelseväckande än att offentliggöra poditionerna för samtliga landets basstationer som andra länder gjort. Den enskilde har inget legitimt intresse av en landsomfattande karta men väl av en lokal karta t ex på nivån 2 km för att ta Tele2s karta som utgångspunkt (en km). I den belgiska siten måste man också zooma in till 2 km skalangivelse för att basstationerna ska synas. Men rutan är då minst tio ggr tio km.

Med tanke på den extrema öppenheten om de belgiska masterna, jmf mitt utökade föregående inlägg med länk, så förefaller Belgien vara ett bra land att ha serveruppgifter i. Nämnas kan återigen att 4G -masternas position i Tyskland, Schweiz och Österrike är offentliga. Någon väsentlig skillnad i hotbild kan inte föreligga mellan svenska förhållanden och de nämnda länderna - och om det skulle göra det skulle Säpo inte berätta det i första taget.

Jag kände faktiskt inte till den där belgiska länken förrän jag googlade nu. Rätt häftigt. Det fattas bara foton. Men det finns på den här tyska siten där man inbjuder till publicering av snygga bilder på master:-) Även positioner och cell id är angivna.. Wo sind die Verfaßungspolizisten?!

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … LTE-Masten

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

155

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jonny skrev:

ja man undrar ju varför det inte får finnas...
för dom som kommer ihåg U137 så hade ryssarna bättre kartor över dom farvatten än svenska marinen hade över samma område. Skulle tro att dom har koll på våra master med;) med mycket stor precision.

På de ryska militära topografiska kartor över Sverige i skala 1:10 000 som man kunde köpa i Riga i ryska  bokhandeln efter Sovjets sönderfall står även alla broars bärighet angiven samt genomsnittlig stamtjocklek på ortnära skog för att medge bedömning av framkomlighet för pansarfordon. Kul va? Совсем нет/ alls inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

156

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja där ser man....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

157

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Du tror inte usa har samma kartor smile

Riktiga skyddsobjekt hittas enkelt med google maps.

Ladda ett område du vet att det finns hemligheter på mark, notera att kartan plötsligen får sämre upplösning där skyddsområdet är.

158

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

självklart har dom det.... då verkar det ännu konstigare till varför kartor som fanns på pts inte finns längre så man vet vem som har vilken mast

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

159 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-12 10:26:20)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Själva beslutet om skyddsklassning av master bör vara offentligt. Blir till att fråga PTS vid tillfälle. Beslut om skyddsklassning bör kunna överklagas. Men egenhändigt ihopsamlad kunskap om var masterna står lokalt kan ju också vara en affärshemlighet till nytta för någon entreprenör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

160

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

vet man varför PTS kartorna försvann?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

161

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

PTS inte längre har möjlighet att löpande samla in uppgifter om alla basstationers (radiosändares) placering från operatörerna.

från http://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2005 … telefoni-/

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

162

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

hm.står inte varför dom inte kan, utan bara att dom inte kan
men tack ändå....har väl med pengar att göra skulle jag tro

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

163

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Då är det i alla fall inte PTS som myndighet som beslutat att masterna ska vara skyddsobjekt. Eftersom tele2 kan ge infon så kan det knappast finnas någon generell regel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

164

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

är det skyddsobjekt så står det vid masten.
troligen är dom ej det.

165

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Men du skrev att masterna är skyddsklassade och att information om dem inte får spridas. Om nu operatörerna säger så, vad finns det för belägg för att de verkligen är skyddsklassade. Och kan objekt vara skyddsklassade utan att vara skyddsobjekt?

Efter att ha läst lite tjafsiga trådar i stil med flashback framkommer att det är länsstyrelsen som beslutar om civila objekt som ska vara skyddsklassade. Om omständigheterna så kräver kan skyltning av skyddsobjekt underlåtas men det gäller väl knappast mobilmaster.

I och för sig vet jag redan var masterna i mitt närområde står. Det som intresserar mig är PCI så att jag kan ta ut riktningen till den specifika masten. PCI är inte en unik kod, den tresiffriga koden kan komma igen på annan plats i landet.

När det gällde Net1 var det lätt, en tur i landskapet så hade jag den tresiffriga PN-koden för tio master, med tre PN för vardera sektorn. Även om LSt skulle ha, alt kommunen, en lista över master så har de förmodligen inte de cell id som masten sänder ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

166

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

vissa master är placerade så att dom per automatik blir klassade.
men listan med samtliga master är klassad, iaf enligt dokumentet.
så kan/får ej läggasupp.
annars vore det lätt att skapa en googlemaps karta med samtliga master.

167 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-13 05:33:41)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Framgår det av dokumentet enligt vilken författningsbestämmelse klassningen är gjord?

En sak är att listan med samtlga master är klassad. En annan sak är om användare genom lokal inventering själva kan markera några master med ISP och PCIn på en webtillgänglig karta. Skulle det kunna bedömas som olovlig underrättelseverksamhet kan man undra. Vederbörande har ju inte haft tillgång till hemliga uppgifter och gör inte sammanställningen på uppdrag av främmande makt eller i syfte att bedriva företagsspioneri.

Det skulle i praktiken bara röra sig om en ringa bråkdel av alla befintliga master. I den mån master befinner sig inom skyltade skyddsobjekt ska de självfallet inte tas upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

168 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-14 14:41:56)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Metallicaman - hur gick det med byte av mast ? vridigt antenner ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

169

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

har inte hunnit göra det än förhoppningsvis så hinner jag med det i helgen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

170

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

aha... själv sitter mina på sidan av fasaden så är det ett jobb att byta sida...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

171

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Håll reda på respektive masts ID nummer så ni vet att ni verkligen bytt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

172

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

jonasolof skrev:

Håll reda på respektive masts ID nummer så ni vet att ni verkligen bytt.

jo jag tänkte göra det då jag är lite osäker på om telenor har rätt info angående masterna den masten jag ska rikta in på enligt telenor ligger ca 500m längre bort och jag ska vrida antennerna ca 25 grader så jag är lite tveksam på om modemet kommer koppla upp på den masten som ligger längre bort men vi får se.
det är ju lite synd att det inte går att se cell id mm via via 4gr man kan ju hoppas att dovado lyckas få till en sån funktion i framtiden även om jag antar att det är svårt i och med att det finns så många olika modem att få det att funka till.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

173

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

med bara 25 grader blir det nog problem om inte antennen har väldigt smal lob, och har du otur hittar du på en sidolob också...

låter svårt det där...

174

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

jo som sagt så är jag lite tveksam till att jag kommer få någon uppkoppling på den masten men om jag riktar antennerna lite på på andra sidan om masten kanske det funkar jag har ju trots allt helt fri sikt till den och enligt telenor så ska det ju vara den närmaste masten med 4g och inte dan jag har riktat på nu.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

175

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

metallicaman_no1 skrev:

jo som sagt så är jag lite tveksam till att jag kommer få någon uppkoppling på den masten men om jag riktar antennerna lite på på andra sidan om masten kanske det funkar jag har ju trots allt helt fri sikt till den och enligt telenor så ska det ju vara den närmaste masten med 4g och inte dan jag har riktat på nu.


Kan inte Telenor "låsa" din utrustning så du bara kan koppla upp mot den masten de menar ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.