101 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-17 10:52:40)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Återigen bra sammanfattning av nhu. Till råga på eländet är RSSI alla signaler från alla operatörers master samt alla användare, egna operatörens och andras inom det använda bandet. För modemet lyssnar över hela det aktuella bandet och håller koll på varenda cell som är igång. Det kan slltså finnas tio master som bidrar till totalnivån RSSI medan jag vill använda den cellspecifika signalnivån RSRP från en mast för att rikta in min antenn. Om jag har två master att välja mellan men modemet har valt den med bäst signalnivå RSRP -fast signalkvaliteten RSRQ inte ör så bra - så kan jag använda en riktantenn för att höja RSRP från den andra masten som hade bra RSRQ och då kommer signalkvaliteten förmodligen att förbättras ytterligare och därmed farten.

Nhu: Tradera av vem ...

Jag skulle gärna vilja veta mer om hur det där med telenor dashboard funkar. För det första så är väl dashboard programvaran i datorn, dvs connection manager. De laddas över från modemet vid installationen och brukar inte gå att finna som ett fristående program t ex på nätet, fr a inte om de är operatörsegen. Men det går nog att fiska fram den ur modemets minnesplats för program.

Så man installerar först ett telenor E398 i datorn men ansluter ett E392. Det måste vara olåst, för telenor säljer väl inte E392. Visar telenor dashboard bara signal på 900 och 2600?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

102 Senaste redigerad av G-Man (2012-08-17 11:37:48)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

kör jag annat huawei modem med e398 dasboard fås mer info mot org som kom med modemet, tex e1750.

103 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-17 12:13:00)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

hej.

jo då daschboard som kommer med telenors e398 version c fungerar att koppla upp sig med ett e392.
jag har inte upplåst tela modem utan obrandat huewei e392-u12  dvs samma som metallicaman fast obrandat.


NHU

finns samma användare på tradera med ett nytt modem så skicka ett mail till han igen(så fick jag göra)
fick svar då något om att han inte sett att det betalats eller något mail om det....tja vad vet jag men efter det kom modemet på 2 dagar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

104

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Hur får man fram dashboard som en fil som kan skickas? Filen ligger ju på någon slags fiktiv CD-rom drive i modemet. Och sedan kan det behövas någon särskild programvara för att unzippa filen och installera den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

105

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

jonasolof skrev:

Hur får man fram dashboard som en fil som kan skickas? Filen ligger ju på någon slags fiktiv CD-rom drive i modemet. Och sedan kan det behövas någon särskild programvara för att unzippa filen och installera den.

Bara för att jag är så bra så har jag lagt upp en .zip fil här (http://onlyinews.se/filer/MobilePartner.zip) nu smile Hoppas den fungerar för er. Det är Telenor Mobile Partner.

I zip-filen så finns det två filer, en data.bin och en setup.exe - se till att extrahera båda till samma mapp och kör därefter igång setup.exe smile

Så, fungerar den för de som behöver den?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

106

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jag fick Traderamodemet (E392) fem minuter förrän jag skulle åka in till Örebro och köpa ett Telia-paket med just det modemet. 600 kronor är inte så farligt men dä är det förstås låst.

107 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-17 16:41:25)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Storttack till Careface.installationen gick bra. Måste bara låsa upp mitt telia E392 först innan jag kan testa, har ett universal telecom sim för 4 G.

Den dashboard/connection manager som telenor har där är mycket lik den som italienska tim skickade med ett olåst huawei E169 som jag köpte för några år sedan. Uppenbarligen är det huawei i grunden men anpassat för olika operatörer. I det italienska uppkopplingsprogrammet kan man lägga in vilken operatör och APN man vill så det kanske går även med telenordahboard. Grejen är att i bl a Italien får modem mm inte säljas låsta till operatör.   Tyvärr funkar det flera år gamla italienska programmet inte med 4G sim och e392.

En slutsats jag redan nu kan dra är att de är huawei som plockar fram RSRP och RSRQ och cell id. Telias connection manager är bara en kraftigt stympad version av basprogrammet och med en annan layout.

Finns uppgifterna i ett huaweibaserat dashboard borde uppgifterna kunna göras tillgängliga för dovado också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

108

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Med den dashboard som följde med mitt E392 så kan jag inte se de väderna som finns tillgängligt i Telenor Mobile Partner. Så frågan är vad det är som gör att Huaweis helt egna, orörda Mobile Partner inte visar det...men den som Telenor rört, visar det..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

109

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

kunde inte heller se det som följde med mitt obrandade modem e392(förseglat ) med engels o tysk version, där i mot telenors e398 (som kan köra e392 modemet)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

110

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

finns det ett medeltal som kan sägas är okey då det gäller

RSRP =

RSRQ =

samt mycket bra värde på dessa 2 eller mycket dåligt värde

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

111

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Tja hypotesen får väl vara att Huawei inte vill gå ut med ett dashboard som är uppenbart bättre än det som vissa operatörer, läs Telia, vill ha eftersom dessa signalbegrepp ställer krav på kunskapsnivå hos support som de inte vill betala för.

Men vi har nu sett att både Netgear (med MBR 1310) och Huawei (med brandad dashboard) kan höja sig över Telias nivå. För övrigt gick ju RSRP och RSRQ att utläs också i huaweis router B593, till och med hos Telia -om man bara tittade efter. Det är bara telenors sunkburk från dlink som inte klarar det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

112

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Men via serieporten fås info, via tex at kommandon.

Problemet är av sakad av kommando lista, då dom skiljer mellan modemen - jobb för pts att kräva infon blir publik.....

113

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Det funkar med mwconn som också har logg. Man kan t ex få upp lista på alla nät som hörs, pip då modemet byter cell, loggad signalnivå mm. Men inte på 4G ännu.

Det finns (någonstans) en betaversion av mwconn LTE som tyskar prövar med E398. Återkommer härom när det känns mognare. Mwconn ger bara RSSI och procent so far, inte heller listas individuella celler.

Se inlägget den 21 maj 2012 i den här tråden för ett par listor över alla de nät som ett modem kan logga i gränsområdet mellan Danmark och Tyskland. Det är lätt att förstå att signalen från en cell lätt drunknar i kakafonin från  mängden. Det behöver alltså inte vara så att en basstation är överlastad av trafik. Det kan vara för mycket radioträngsel så att förbindelsen avbryts pga för höga störningsnivåer.

http://www.mwconn.info/viewtopic.php?f= … p;start=30

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

114

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Det modem (E392) som jag fick från Tradera) kom i en låda från Telia men bara märkt Huawei. Det fungerar i alla fall med ett kort från Tre och jag får nu mellan 5 och 6 Mbit/s bara som det hänger i gardinstången. Det var för mörkt att börja klättra på taket ...

Frågan är nu hur stabil anslutningen är. Tre är dessutom dyrt för de små trafikmängder jag har (övervakningskamera). Så det blir att skaffa nytt kort.

Just nu jobbar jag på att få information från modemet via AT-kommandon. I Linux borde det gå att skicka dem till serieporten /dev/ttyUSB0. Men kommandolistan för E392 har jag ännu inte hittat.

115 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-18 06:26:09)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Det framgick av en tråd på mwconn- forum att huawei håller hårt på sina kommandon. Ändå har en del dykt upp. Sök på "AT kommando" på mwconns forum. Detframgår att det kan skilja melan olika modem.

Dessutom använder 398 och 392 qualcommchip med egna kommandon utöver AT. Framgår av denna utvecklingstråd för linux

http://www.gossamer-threads.com/lists/l … 2;#1552801

I tyskland används mest E398, även under andra beteckningar. Jag har inte sett e392 nämnt på LTE forum. Man borde skicka några e392 till mwconn LTE -utvecklarna

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

116

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Med kommandot (Linux)

echo "AT+CSQ\r" > /dev/ttyUSB1  (förutsatt  att USB1 är styrporten)

skall man få signalkvaliteten från modemet. Nu ger mitt E392 svaret :  +CSQ: 2,99  vilket betyder att RSSI är -109 dBm  medan BER inte går att mäta. Det här är ett generellt AT-kommand och verkar vara dåligt trots att jag nu får 7 Mbit/s - vilket jag aldrig tidigare fått.  Nu hittade jag ett inlägg

http://lists.openwall.net/netdev/2012/01/20/7

som beskriver hur E392 använder "near standard CDC ECM interface" som är mer omfattande är serieanslutningens AT.

Ja, inte är det lätt att få någon information ur eländet ...

117 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-18 08:05:58)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jag gjorde edit på mitt inlägg om qualcommkommandona innan jag såg att du noterat samma sak från samma gäng. Tyvärr vet jag nada om området.

Går det inte att "intercept" kommandona från telenor dashboard som ger signalvärden?

Det finns en engelskspråkig del av mwconn forum där ditt eventuella projekt att plocka fram nätdata ur e392 kan presenteras. Flera av de signaturer som testat LTE-versionen av MWconn är centrala kunskapskällor på huvudforum för LTE i Tyskland, lte-anbieter.info/forum

Vidare föreslår jag att frågeställningen får en egen tråd centrerad kring telenors dashboard och kommandon. Inköp av 4G modem via tradera behöver nog sin tråd även fortsättningsvis.

Se min post 13 i denna tråd om avm6840. Där framgår vilka uppgifter som presenteras.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4098

I routern sitter ett chip från Altair semiconductor. De uppgifter som fås fram är högst troligtvis sådana som modem behöver internt i samverkan med basstationen för beslut om handover etc. Samma uppgifter bör finnas i andra 4G chip.

I Huaweis E398 och E392 sitter chip från qualcomm. Det gör det också i det radiokort från Sierra Wireless som bildar kärnan i tyskbyggda proffsroutern Lancom (2,3,4G alla band).

I en synnerligen notabel artikel som riktar sig till tyska fackhandlare som säljer mobil bredbandsutrustning tar man upp hurusom fackhandlaren ska kunna bilda sig en uppfattning om vilka nät som funkar och i vad mån inom handlarens område. AVM6840 har bra uppgifter som återges med snygg grafik men den täcker inte alla 4 G band. Där blir valet Lancoms på qualcommchippet grundade router (länk om high end router i 4G delen här) Inte lika snygg grafik men alla nödvändiga uppgifter för att få överblick över näten, ställa in antenner, bedöma signalstyrkor för rekommendation av antenn till kund etc fås fram. Så handlare rekommenderas skaffa bra utrustning och köra runt i området för att få koll. Som svensk baxnar man över att en sådan ambitionsnivå över huvudtaget skulle kunna föreslås. Men de som ger bästa svaren på mina frågor på tyska LTE forum är just fackhandlare som säljer 4G utrustning och antenner (oftast brandat av operatör) och gärna därtill är radioingenjörer

Varning fem sidor tyska

http://www.crn.de/netzwerke-tk/artikel-95061.html

Bottom line: alla uppgifterna finns i huawei-modemens qualcomm chips. Vill man ha dem serverade kostar det tio lakan för en über-router. Vad kostar tid? Var finns svenska fackhandlare som känner sig manade att serva kunderna med utgångspunkt från en fackmannamässig kunskapsnivå?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

118

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jo instämmer..... kanske admin kan ordna detta?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

119

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jonny skrev:

Jo instämmer..... kanske admin kan ordna detta?

är väll bara att starta en sådan tråd..
eller menar du att vissa inlägg skall flyttas, isf vilka.
vill ej gissa igen.

120

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jonny skrev:

finns det ett medeltal som kan sägas är okey då det gäller

RSRP =

RSRQ =

samt mycket bra värde på dessa 2 eller mycket dåligt värde

Om RSRP är sämre än -110 dBm ska det till en störningsfri miljö (ingen interferens från andra master) för att förbindelsen ska kopplas upp på 4 G. Några hundra meter från en basstation har jag sett -58 dBm vilket är en mycket stark signal. Fem pinnar blev det redan någonstans mellan -70 och -80, då dominerade den närbelägna masten totalnivån RSSI som ger pinnarna.

Ett bra värde på RSRQ är bättre än -10 dBm. Men det kan funka ned till 14 har jag sett.

På ett tyskt forum påstods utan att stöd för påståendet anfördes att det procentantal som E398 ger i Tiny inte har något med signalnivån på 4G att göra utan att det är RSSI på UMTS - även när man ställtin på 4 G only.

400 meter från en basstation för Net1 angavs signalstyrkan till  -41 dBm med routern D35.  Minus 36 dBm är den starkaste  nivån som den routern redovisar. Härvid är att märka att värdet på signalstyrkan kan bli positivt om  energinivån överstiger en milliwatt, för dBm är ett sätt att med logaritmisk skala ange hur många (delar av en) milliwatt som signalenergin är. Om en sparv faller ned stekt framför en radarstation handlar energinivån om kilowatt, sånt finns. Att klättra upp till FM sändaren i Nackamasten för att känna på  signalnivån är nog inte heller tillrådligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

121

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

122

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

G-man:

Ja flytta en kopia av denna tråd så kan jag ta bort det från mig som inte har med daschboard att göra

fast o andra sidan kan jag döpa om denna tråd och ta bort allt som har med tradera modem att göra.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

123 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-18 13:11:09)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Frågan är var en tråd om hur man plockar fram signaldata med mera ur bl a huaweimodem hör hemma. Övrigt är lite vagt, och att starta en ny kategori kanske är att ta i. Den synnerligen blandade 4G forumdelen bör kanske besparas sådana specialintressen även om resultatet så småningom gärna kan redovisas där. För övrigt har det inte framgått av nhu's inlägg vad målet för hans strävanden är. Handlar det om signalnivåer kan tråden platsa i antenndelen. Eller så kan det bli en ny tråd i denna forumdel som trots rubriken handlar om både E392 och E398. Jag testar det senare med särskild inbjudan till nhu och g-man om inledande inlägg. Careface kan kanske bidra med info om telenor dashboard.

Edit: Tråd om att plocka fram uppgifter ur modemen

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4770

En tråd om uttolkning av signalvärden kan vi väl tota ihop så småningom på antenndelen där den hör hemma för antenner har vi ju för att förbättra signalerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

124

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja denna tråd blev lite rörig ... från tradera till avanserade uträkningar om signal förhållanden.

är nog bäst att inte starta några trådar så kan man heller inte bli bassad för några fel:heheh smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

125

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

starta trådar för nya ämnen, blir enklare att söka information om man letar hjälp med "något", och sedan försöka hålla sig till ämnet.
ser liten vitts att splitta tråden i e398 delen av forumet då det blir kvar i e398.
antenn relaterat borde skapas i antenn delen.
"bara som jag ser det" enkelt uttryckt.
tyvärr är det extremt omständigt att flytta runt saker i forum utan root-tools, speciellt med en pad.