76

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja så kan det vara....
(allt för bra statestik)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

77

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

metallicaman_no1 skrev:

har svårt att tro att det är det som avgör.

Nätverkstatus
Nätverksnamn: Telenor SE
RSSI: -53dBm
Cell-ID:  4C89D01
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -71
RSRQ: -5
PCI: 432
Nätverksinställningar
APN: internet.telenor.se
Nättypsprioritet: Automatisk
hur ser min nätverksstatus ut jämfört med din?

vet inte men det är tveksamt att det är så enkelt.

Vem har du köpt ditt E392 från och var har du laddat ned dashbord för att få fram de ovan angivna uppgifterna??

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

78

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja så där mycket info kan inte jag se...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

79

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jag får inte fram RSRP, RSRQ samt PCI. Resten kan jag se i diagnostics rutan, t.ex. RSSI, Cell ID samt PS network....

Intressant att veta hur du får fram din info smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

80

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

jonasolof skrev:
metallicaman_no1 skrev:

har svårt att tro att det är det som avgör.

Nätverkstatus
Nätverksnamn: Telenor SE
RSSI: -53dBm
Cell-ID:  4C89D01
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -71
RSRQ: -5
PCI: 432
Nätverksinställningar
APN: internet.telenor.se
Nättypsprioritet: Automatisk
hur ser min nätverksstatus ut jämfört med din?

vet inte men det är tveksamt att det är så enkelt.

Vem har du köpt ditt E392 från och var har du laddat ned dashbord för att få fram de ovan angivna uppgifterna??

jag köpte modemet av en på tradera det är ett nytt upplåst telia modem.
dashboarden som jag hade är en som tele2 använde till e398 ver: 21.004.02.14.56 men alla värden visas endast om jag låser på 4g.

värden så som RSRP, RSRQ och PCI har jag dålig koll på vad som är bra värden har du bra koll på det jonasolof?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

81

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

kör du dashboard från 398 på 392?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

82

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja det stämmer bra det funkar minst lika bra som den e392ans

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

83

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ok

min hastighet är nu 0,85 in  och 0.12 mb ut

fn vad det gått ner sig i kväll...........har du samma sega nät i kväll?
eller har det hänt någe med router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

84

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja faktiskt segare än normalt 6ner och 7 upp men fortfarande 21 ms ping

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

85

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Varifrån kan jag ladda ned den där tele2 dashboard?

RSRP mm är värden som är definierade enligt LTE dvs 4G standard. På 3 G visas anda värden.

RSRP -71 är en mycket stark signal från den anslutna cellen, fem starka pinnar. RSRQ -5 dB visar att de olika signalkanalerna på din anslutna mast funkar mycket bra. PCI är ett slags beteckning på din mast, physical cell identity, så att du hela tiden vet att du är uppkopplad mot samma mast i omgivningen. En annan mast tjugo mil bort kan ha samma PCI men det saknar betydelse för det finns ingen risk för sammanblandning.  Modemet använder PCI i kommunikationen med basstationen om hur pass bra datalänken funkar.

Uppgifterna är viktiga för de hänför sig enbart till den uppkopplade basstationscellen och fås fram efter det att signalen avkodats. Alltså kan de användas för att optimera antennriktning mm.

RSSI och "procent" är slaskvärden. För varje ytterligare mast som hörs ökar RSSI men signalen från den mast du vill ha blir relativt sett svagare.

Antag att allt ljus i en stad är släckt. Någon signalerar till dig med en ficklampa. Ljusintensiteten från ficklampan är RSRP, läsbarheten på signalerna RSRQ. Du använder en kikare, det är som en riktantenn. Sedan börjar varenda kotte signalera med ficklampor. Den signal du vill se är fortfarande lika stark som tidigare,  RSRP lika stor, men det är ett väldigt flimrande. Nu är det svårare att läsa ljussignalerna, RSRQ sjunker, kanske från -5till -15. Ficklampsmyndigheten PTS har bestämt högsta tillåtna ljusstyrka för ficklampor och du som avläser kan bestämma att en avlägsen ficklampa som syns svagt får öka till max. Så funkar mobilnätet.

Allt ljus som uppfattas hittills  är enbart från signalerande ficklampor. Men så gryr dagen. Gryningsljusets intensitet läggs till den sammanlagda intensiteten från alla lampsignaler, nu ökar den totala ljusintensiteten RSSI men läsbarheten på signalen försämras. RSSI består alltså av önskad signal plus alla andra signaler plus allt annat ljus. Om det flimrar i dina ögon (mottagarbrus) läggs det också till RSSI, procenten ökar. Även med stänga ögonlock skönjer man att det blivit dag men ficklampssignalen låter sig inte läsas.

Loh säljer dig en "fantastisk" rundstrålande flerbandsantenn som tar in allting utan urskiljning. Vajert, procenten ökar. I bästa fall hörs också den önskade signalkällan bättre men det vet du inte. Med RSRP och RSRQ kan du optimera placeringen och inriktningen av en riktantenn för bästa läsbarhet av önskad signal vilket är förutsättningen för hög datafart.

Enbart om önskad signal utgör en stor andel av den mottagna radioenergin utgör RSSI ett relevant mått för optimering av förbindelselänken. Men RSSI värdet innehåller ingen kvalitetskomponent så du får inte veta hur stor signalandelen är.

Operatörerna med Telia i spetsen vill inte att privatkunder ska kunna optimera datalänken så därför låter de ogärna kunderna få tillgång till optimeringsverktyg som RSRP och RSRQ. Routrar och modem använder dessa värden internt för att bestämma när det är dags att ansluta till en annan av operatörens master men när Telia samarbetar med Huawei om operatörsbrandad firmware plockas informationen bort från användarinterfacet/connection manager. Dessutom marknadsförs routrar som B593 där det är krångligt att anluta yttre antenn med nonsensargumentet att yttre antenn inte behövs, vilket det självklart gör i täckningsområdets periferi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

86

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

jag har skummat igenom det du skrivit mycket intressant info ska läsa lite noggrannare efter jobbet. men vad jag förstår hittills av din info så har jag väldigt bra värden så jag borde ha mer fart på min uppkoppling.
jag ska titta ikväll jag kanske kan fixa fram den.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

87

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

ja det var info som hette duga det smile

dom där värdena fick du fram genom att låsa till 4g i dashboard...... ska kolla mera nogrant under dagen om vad jag får fram


vet inte vad som hende igår......allt bara stannade....gick knapt att surfa.....konstigt då att du hade så pass hogt när jag som ligger mycket närmare hade 0.xx - 1.00mb

jaja.....liggen nu på över 22mb in så vad säger man

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

88

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

För att fortsätta på jonasolofs inlägg så säjer Shannons teorem (väldigt viktigt föt alla trådlösa system) att maximala kapaciteten bestäms av förhållandet mellan signal och brus. Med en ruskig förenkling så är RSSI "brus" och RSRP (nytto)signal. Egentligen är RSSI summan av brus (=störningar) och nyttosignal. Så högt RSSI är inte nödvändigtvis bra alls men det är högt RSRP och bäst är om RSRP är nästan lika högt som RSSI.

Nåja, det är ett teoretiskt resonemang eftersom väldigt få kan se vad RSRP är ...

Om riktantenner inte höjer eller t.o.m. sänker RSSI (procenterna) så är det inte nödvändigtvis illa ifall det är störsignaler som faller bort. Enligt min mening är det kriminellt och borde falla under rubriken Bedrägeri  att uppge RSSI för kunderna i stället för RSRP (eller helst RSRQ). Men jag är bara ingenjör och ingen ekonom ...

89 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-16 10:47:20)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Nhu och jag är fullkomligt överens. Bra sammanfattning.

Ropen skalla, RSRP åt alla! RSRQ nu! RSSI tvi!

För 3G har rutinmässigt angivits RSSI men nu har det börjat dyka upp routrar med Sierrakort som faktiskt anger cellspecifik signalnivå på 3G och "signalkvalitet", dvs signal/brusförhållande. Bravo Netgear med 3G routern MBR 1310. Jag misstänker att det finns en ohelig allians mellan operatörerna som bestämmer att sådan info inte ska ges till kondumenter.  I så fall har Tre brutit mot kartellreglerna. Fast de uteslöt Physical Cell Identity

4G: uppkopplad cells signalnivå RSRQ. Signal/brusförhållande RSRQ

3G: uppkopplad cells signalnivå RSCP. Signal/brusförhålande Ec/Io.

Att saker får så konstiga beteckningar beror på att det sitter några tusen ingenjörer och kommer överens om en massa parametrar för gällande 4G respektive 3G standard. I den bästa av världar får vi så småningom mer transparanta beteckningar på signalnivå kopplad till antal bärvågor samt signalkvalitet. Men Q står för quality, P för power och I för interferens (störning).

På 4G sänds data på en massa olika frekvenser, uppdelade på 100 kHz band. På 800/900 femtio stycken bärvågor/carriers, på 2600 dubbelt upp, dvs hundra stycken. Antalet bärvågor påverkar direkt bandbredden och signal/brusförhållande-talet. Det senare är således inte något signal/brusförhållande i traditionell bemärkelse för det kallas SNR eller SNIR och anges t ex i AVM 6840 routern. Värdet på RSRQ räknas fram genom någon algoritm som tillverkaren bestämt och ofta patenterat. I algoritmen ingår antalet bärvågor, signalnivån RSRP från dessa, signalbrusnivån SNR. Från RSRQ härleds sedan RSSI som slltså inte är ett ingångsvärde i algoritmen.  Ganz kompliziert, mer härom i ett tyskt forum för den som bryr sig - fast
användaren behöver bara bry sig om cellspecifik signalnivå och RSRQ och betrakta RSSI som något som anger det totala ljudtrycket i kakafonin av hundratals aktörer.

Det luriga är att i de flesta modem (läs Huawei) avser "procent" RSSI. Men nu börjar det dyka upp procent dom baserad på RSRP alternativt RSCP. Men det framgår inte uttryckligen av användarinterfacet. Konsumenten ska inte ha klara besked.

Med brus menas här allt annat än just signalen från masten som är riktad till min router och dom routern tar in. En riktantenn hjälper för att framhäva nyttosignalen och undertrycka övrigt.



Edit: det är ju väldigt bra att det nu kanske går att få fram RSRP och RSRQ från huaweimodem då de går på 4G. Men det är bara vägda medelvärden. I själva verket handlar det om fyra uppsättningar värden: basstationens signaler över dess två antenner mottagna av modemets två antenner. Om basstationens antenner är 1 och 2 och mottagarens antenner Aoch B finns värdena 1A, 2A, 1B och 2B. Funkar polaritetsåtskillnaden kan en sändarantennsignal vara stark på en mottagarantenn men svag på den andra medan den andra sändarantennens signal är svag på den första och stark på den andra. Det här framgår delvis i AVM6840 Fritzboxrouter, men inte ens de tyska ingenjörerna har fått till det rätt, där saknas två RSRQ värden fast RSRP och SNR finns för alla fyra så man kan uppskatta de värden som saknas (säger en radioingenjör på tyskt forum), förutsatt att antalet bärvågor är kända och det är de ju, femtio eller hundra beroende på band.

Det är bara med tillgång till de fyra RSRP uppgifterna som det blir lätt att stälaa in antenner. Men nu infinner sig en ytterligare komplikation. En annan cells signaler kan vara mer lättlästs, ha bättre RSRQ värden, trots att signalnivån är sämre. Detta vet man bara om routern låter en se den interna listan över hur de andra tillgängliga masterna uppfattas. Den infon ger bara AVMs routrar och då bara med medelvärden på RSRP och RSRQ. En nätlista är dock enormt värdefull för användaren som kan se alternativen till aktuell mast. Men operatörerna vill inte att användaren ska få den överblicken. För övrigt går samma info över hörbara master att få fram för 3G, t ex med free ware connection managern MWConn.

Huawei och operatörerna har en bit kvar för att uppnå ett användarvänligt mobilt bredband...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

90

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

och anledningen till att jag får högre hastighet med 9% signal mot 40% signal enligt routern blir uppenbar.
men ansluter jag funkwerk aktiva antenn så ökar signalens % betydligt och hastigheten ( tills operatören blockerar/spärrar modemets id)

lite av infon finns via serieporten, men är modemberoende m.m.
dvs dålig standard.
ungefär som cyckeldäck...

91

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Det låter säkert invecklat för de flesta men det ÄR inte så enkelt att man bara kan titta på procenterna/pelarna - speciellt som de anger fel saker.

Jag är inte expert på trådlösa nät men är tvungen att använda dem här. Försökte i går hänga upp modemet i tallen på berget men fick inte bättre anslutning. Nu har jag inte heller de riktiga parametrarna till förfogande utan bara just procenter eller staplar. Det är som att försöka reparera ett urverk med hammare. Så jag mäter indirekt. Med wget laddar jag ned en stor fil coh ser hur fort det går. Litet besvärligt och långsamt men inte är routrarnas system bättrre. Då man laddat ned på olika platser och jämför så får man en hyfsad bild av var det lönar sej att ha modemet (som jag har i ändan på en USB-förlängning på 5 meter).

Riktantennen gav inte mycket förbättring så nästa steg är att skruva upp ett maströr på skorstenen och hissa upp modemet i den. Vårt hus (gammalt bergslagenshus) har två våningar och är väldigt högt. I första våningen är anslutningen ganska dålig, i andra våningen bättre men inte stabil så nu hoppas jag på förbättring med modemet ca. 4 meter ännu högre. Jag hittade en mast ca. 3,5 km från oss men tyvärr bakom berg och skog.

Om man jämför med satellitmottagarna som anger både signalstyrkan och kvaliteten så är modemen/routrarna långt efter. Det kan ju inte (tycker man) vara bra för operatörerna att ha en massa arga kunder som ringer och skäller för att de har "90 %" men långsam anslutning. Jonasolofs förklaring visar varför det är helt möjligt. Nu är operatörernas kundtjänst också helt förbluffad över att det inte fungerar trots "god signalstyrka".

92 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-16 14:31:14)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Nhu's inlägg ovan är rätt häftigt. Här har vi en  kunnig ingenjör som gör systematiskt upplagda försök att finna ett bra läge för modem  och antenn. Men det stupar på att operatören inte låter kunden få tillgång till de parametrar som behövs för optimering av radiolänken. Han kan inte ens göra en uppskattning av erforderlig länkbudget eftersom alla ingångsvärde saknas. Jämförelse må halta, men det är som om man undanhölle alla provsvar från allmänläkare därför att det blir billigare för landstingen med barfotaläkate. Den tid NHu lagt ned torde innebära en nationalekonomisk förlust på flera tusen kronor.

Sedan ingår seg och undermålig support i operatörernas upplägg för att förhindra att kundernas abonnemang fungerar för bra.

En lämplig inledning vid kontakt med support kan vara att be henom att redogöra för definitionen av RSSI och RSRP så att den uppringande kan ta ställning till om det överhuvudtaget är värt at öda tid på försök till kommunikation om uppkopplingsproblem.

G-man, varför skulle operatören spärra ut ditt id? Trots funkwerkantennens förstärkning så styrs ju ändå modemets effekt från basstationen. Om du har 15 dB gain i funkwerk eller i en bra cross yagi vet ju inte basen. Detta leder till en undran om man kan lura basstationen. Men det gör ju redan Huawei då de bara låter kunden ansluta aux antennen för diversity.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

93

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

vet ej jonasolof,
men modemet blev spärrat, byte till annat funkade direkt.
samma sim.

annan operatör med modemet funkade direkt, men efter x veckor funkade det spärrade modemet igen.

kan bara antaga att modemet inte är/var friskt och med funkwers förstärkning på detta så blev d över någon gräns. men det kan likväl vara funkwerken som är boven helt.
utan vettiga svar från operatören så kan man bara gissa...

94

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Det vore fint om jonasolofs utredning av procenter/staplar och deras förhållande till ingenjörernas parametrar (RSSI, RSRQ mm.) skulle klistras till exempel i början på Antenner eller annan bra plats. Jag tror tyvärr att insikten om att mätvärdena i modem och routrar är ganska värdelösa är väldigt svagt spridd. Om inte annat så blir inlägget lättare att hitta.

95 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-16 21:23:04)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Nja, jag tycker inte att mitt inlägg är tillräckligt strukturerat för att klistras, drog bara på för jag hade väckts  lätt bakis efter kräftor vid fyratiden på morgonen  av en mus som trasslade sig ut genom ett elrör som inte var pluggat vid golvsockeln. .

Får jag tid så skriver jag något bättre dokumenterat och illustrerat.

Nu är jag mest angelägen att få mitt E392 att visa RSRP och RSRQ på 900 MHz för där visar min tyska 4G router inget. Ska försöka kolla vad MWConnn visar på 3G också. Nätlista verkar finnas men bara RSSI som signalmätare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

96

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

jag jobbade lång dag idag så jag har inte hunnit titta så mycke efter dashbord. har inte hittat rätt version än. men testa med den för e398 som ligger i mobilabredbands filarkiv.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

97

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Det bör ju finnas några andra som fått fram värdena fast de inte kollat vad de innebar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

98 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-17 08:22:50)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Hej.

Hittade daschboard som visar samma som metallicaman....... nämligen orginal från Telenor och e398.

körde e398 och kontrollerade som ni ser nedan...... sedankördes e392 med samma daschboard från 398 modemet och lite andra siffror.(om du känner för att säga något(på svenska smile så feel free to do so Jonasolof smile
fast gör det begripligt så vi amatörer bergiper smile

uppgifterna är framtagana med lapptop innomhus utan antenner med 50% signalstyrka enligt programvaran och ca 1 km till mast med träd i vägen(ser ej mast)

----->
Nätverksnamn: Telenor SE
RSSI:  -63dBm
Cell-ID: 4c89D03
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -84  (med e392=-89)
RSRQ: -7    (med e392=-10)
PCI: 434

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

99 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-17 10:14:52)

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Nu börjar det likna något!

Tja, vi tar det väl på svenska då. RSSI är som ett litermått som du häller brännvin i. Men vad du vill veta är alkoholmängden. Då får du köra en alkoholmätare som talar om hur mycket alkohol det finns i det där kärlet.  Där har du RSRP, det du har någon glädje av. (reservation:alkoholmätaren mäter halten alkohol i vätskan medan RSRP är den absoluta cellspecifika signalnivån och ingen andel av RSSI).  Men sedan vill du veta avsaknaden av finkel, kvaliteten. Där har du RSRQ.

Det kan inte finnas större mängd alkohol än totalmängden vatten plus alkohol. Därför är RSRP alltid mer minus än RSSI. Har man väldigt mycket vatten, högt RSSI (t ex -50) och lite alkohol, RSRP, t ex -118) så blir det ringa glädje me'att. Ungefär som lättöl utspätt i svagdricka utspätt med vatten. Får du en liter av det skulle huawei fortfarande ange nivån hundra procent fast signalnivån från den mast du vill koppla till är homeopatisk (dvs den kan inte vara verksam).

Huawei ger dig "procent" men det är bara totalmängden signal, vätskemängden. Den egentliga procenthalten beror på hur mycket av RSSI som är nyttig signal, alkhohol.  Att överhuvudtaget använda procenttecknet är lurendrejeri. För det är bara en skala ett till hundra från svag totalsignal till stark totalsignal och inte en andel av någonting.  För övrigt finns det nivåer under noll och över hundra men det visar inte Huawei. Ungefär som om vi skulle ange temperaturer mellan -40 och + 60 med % för att folk har svårt att fatta minus. Just nu är det 61,9 procent varmt ute här på Öland.

Larv åsido så får man nog skriva en illustrerad uppsats om de har sammanhangen ska bli lätt begripliga. En sak som bör påpekas är att den enhet, dBm, som signalstyrka anges i faktiskt är ett absolut mått på energinivån  i radiosignalerna. Man kan inte ange watt som procentenheter även om det rör sig om mikro eller nanowatt.

http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

En sak man kan undra över är varför Telenor anger de viktiga parametrarna i dashbord/connection manager för E398 men underlåter det i routern DWR923... Vore jag kund skulle jag klaga högljutt.

Kan man köra telenors dashboard till ett upplåst telia E392? Skicka mig gärna ett PM om saken. I och för sig är det bara värden på 900 jag är ut efter, de andra grejar jag ändå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

100

Sv: modem tradera + lite annat smått o gott angående hastigheter :)

Jag sökte efter parameternamnens definitioner på nätet och visst finns det  förklaringar men litet dåligt på svenska. På engelska finns en rätt bra kortfattad sida

http://mobilesociety.typepad.com/mobile … units.html   (på engelska)

men kort sagt så definieras RSSI som TOTALA signalstyrkan på en kanal inklusive alla störningar från signaler från andra master och andra operatörer.  Så nu vet ni att den parametern är ganska värdelös (utom ifall ni bara har en enda mast och en enda operatör i närheten). RSRP är signalstyrkan för NYTTOsignalen och alltså mera användbar. Men bäst är RSRQ som är RSRP dividerad med RSSI och alltså anger någon sorts kvalitet på signal/brusförhållandet. RSRQ anger hur lätt det är att urskilja nyttosignalen i kakafonin på kanalen.

Så viktigast är att RSRQ (kvaliteten) är hög. RSSI kan man strunta i. Det betyder alltså att alla procenter och staplar som vanligen anger RSSI är värdelösa.

Nu är problemet bara det att jag inte fått min E392 som jag köpte på Tradera  förra veckan. Snabb leverans utlovades men sedan jag betalt har ingenting hörts ...