51

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Köpte ett ZTE MF680 42 Mbit/s igår för att använda under de reparationsperioder jag har framför mig. Jag kommer att fortsätta skicka min MBR1310 på reparation tills den blir utbytt. Får jag samma problem med nästa jag får,vilket jag antar då det här verkar vara firmware relaterat,skickar jag in den också osv. Reparationerna bör bli en kostnad för Tre och förhoppningsvis en anledning att be Netgear uppdatera mjukvaran.

När routern segar ner sig så är det enbart mot externa nätet, att skicka filer internt fungerar bra. Kör jag bredbandskollen så har jag likartade svarstider före och efter omstart, däremot stor skillnad på trafiken. När jag körde igår kväll hade jag 1.02 Mbit/s ner/0 Mbit/s upp före omstart. Efter omstart 16 Mbit/s ner och 1,5 Mbit/s upp ca 2 minuter efter föregående mätning. Svarstiden mot mätservern var i båda fallen ca 100 ms

52

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

suporten ser inget om inte felet kommer verifierat uppifrån, innan slår dom ifrån sig bara.
har tjaffsat om annan liknande sak, och det var gången enl kundtjänsten.
inte se, inte höra, inta prata...

53

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Hallå i etern

Jag sitter också med en undermålig Netgear MBR1310 router från Tre.

Problemet jag upplever är ungefär detsamma som beskrivet i denna tråd. Generellt taskiga hastigheter. Efter en omstart, som kan ta flera minuter innan den har hittat nätet och kopplat upp igen, så är det relativt bra hastigheter (2-3Mbit/s) en stund sedan går det er till under 1Mbit/s för att inte tala om på kvällarna... Då kan det i långa perioder vara under 0,5Mbit/s och betydligt lägre än så.
För min del är upp-länken viktig då jag sitter och fjärrstyr datorer och andra program.

Har precis avslutat ett icke givande samtal med Tre's kundsupport på bredbandsabonnemang där de fortfarande hävdar att det inte finns några problem med dessa routrar.
Förklaringen jag fick ifrån supporten var det att det "generellt är lägre upp-hastigheter på bredbandsabonnemangen" och "för att man inte ska slå i överföringstaket så fort är det generellt lägre hastigheter på bredbandsabonnemangen"...
Ja, vad ska man säga för svar på dessa förklaringar??

Konfronterade då med egna prov från mobiltelefon via Bredbandskollen där upp-hastigheten från telefonen, HTC One X, är på samma plats +-5m är mellan 4Mbit/s och 6Mbit/s. Bredbandsabonnemanget är upp till 42 Mbit/s och telefonens är upp till 6 Mbit/s vilket gör att jag maxar telefonens abonnemang utan bekymmer på den aktuella platsen.

Svaret jag fick då var att är jag inte nöjd skulle jag ta kontakt med deras Kundombudsman... Efter det gick det inte alls att resonera och diskutera med supporten om möjliga åtgärder och tester. Det var bara att vända sig till Kundombudsmannen...

Tanken är att jag kommer att prova vidare med usb-sticka med bredbandsabonnemanget och se vilka hastigheter som nås med den. Förhoppningen är att det är betydligt högre hastigheter på stickan för att ha mera statistik att åter vända tillbaka till Tre med. Sitter som många andra här fast i ett egentligen bra abonnemang men en undermålig router.

//Niclas

54

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Problemet är inte routern, det är 3G nätet. Om det är tekniken eller belastningen kan jag inte svara på.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

55

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Tjenare Danne

Tack för svaret först, ställer sedan frågan till dig också. Om det nu skulle vara nätet, hur kan det vara en sådan stor skillnad mellan HTC One X och routern vad gäller upplänken?

Båda två använder samma teknik och är på samma plats och testerna körs samtidigt likväl som separerade i tid.

//Niclas

56 Senaste redigerad av danne (2012-11-23 13:35:47)

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Kan inte svara på din fråga, men jag hade samma fenomen. Routern gick ner (tappade inte anslutningen, bara farten), växlar över till mobilen som hotspot som fungerar tills den gick ned...över till den omstartade routern som gick ett tag osv.

Hade inga problem med hastigheten, bor nära obelastad 3G mast, uppströms ger 3G sämre hastighet. Kan ofta vara tvärtom med 4G.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

57

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Att det skulle bero på tekniken, DC-HSDPA i det här fallet eller nätet tror jag inte på.

DC-HSDPA är standardiserat och väl verifierat. Att Nokia-Siemens(i mitt fall mot 3GIS-station) skulle misslyckas i sin implementering i basstationerna har jag svårt att tänka mig.

Vad det gäller nätet så har jag inga problem med mitt ZTE MF680 modem kopplat direkt i datorn.

58

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Härmed erkänner jag:-Jag hade fel.
Har nu testat ett tag med ZTE MF680+Dovado 3GN och upplever samma problem som med MBR1310, dvs hastigheten stryps till ca 250 kb/s med oregelbundna intervall närsomhelst under dygnet och återgår till normal DC-HSDPA-hastighet efter omstart. Följande verkar gälla i mitt fall:

1.Det finns inget fel på Netgear MBR1310
2.Felet uppstår oberoende av belastning på nätet
3.DC-HSDPA protokollet verkar inte fungera som förväntat i tre:s nät.Protokollet skall fungera adaptivt mellan 64QAM till CQPSK(i princip 4 QAM):s modulation. Även om signalen försämras tillfälligt skall den återhämta sig automatiskt vilket inte sker i mitt fall.

Frågan är vart man vänder sig med den här typen av frågor, tror inte det är speciellt givande att börja prata modulationstakter och protokoll med tre:s support...