26 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-18 06:53:46)

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Nej kvalitet på signal är brussignalförhållande och det är här Ec/Io (UMTS).

RSCP är specifik signalstyrka från den cell routern är uppkopplad till och därför användbart för att rikta antenn men finjustering av signalkvalitet brukar löna sig.

rSSI är allmän signalnivå på bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av Jonny (2012-09-18 06:48:16)

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

vad säger supporten om vilken APN ?

borde vara bredband.tre.se enligt manual

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

28

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

När jag pratade med supporten så sa de att data.tre.se var ett mobildata ab & inte ett mobilt bredbands ab, så jag har meddelat min butik att jag vill ha ett nytt sim-kort att testa med.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

29

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Efter att ha provat 3 i nån månad så kan man konstatera att

  • de inte är nåt under av kundsupport. Man får inte låna sim-kort för mobilt bredband, utan bara mobil data för test. Detta eftersom "man kan missbruka" mobilt bredband?

  • Det inte går fort inte, även om man har extern antenn & ~40% signal

Ska bli spännande & se om Telenor är mer kundtillvända.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

30

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

du får troligen samma hastighet med telenor om du kör med 3g, då dom delar nät på 3g.
prova 4g istället eller tele2/telia istället då dom har det andra 3g nätet.

31

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

G-Man skrev:

du får troligen samma hastighet med telenor om du kör med 3g, då dom delar nät på 3g.
prova 4g istället eller tele2/telia istället då dom har det andra 3g nätet.

Enligt de kartor jag fått (både 3 & Telenor) så ligger 4G masten bättre till horisontmässigt (skogen ligger längre bort ifrån huset åt det hållet).

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

32

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Jag har kört tres netgearrouter i ca tre månader och gjort tre reklamationer pga att den ströp hastigheten till ca 0,01-0,09 MBit och då fick man starta om routern. Första gången fick jag en helt ny, resterande hittade de inget fel. Hemma hos mig är det bara att tanka filer så dyker den inom ett par timmar iaf. jag testade med flera datorer,ipad2, iphone,xperia s och samma fenomen på alla enheter. Jag testade både wifi och kabel, samma sak. Jag fick en lånedongle, usbmodem, och det krånglade aldrig!
När routern väl fungerade så var jag väldigt nöjd med hastigheten.låg på 5-14 Mbit, oftast i den högre delen dessutom och det var med de medföljande "glasspinneantennerna".
Fjärde reklamationen så fick jag routern utbytt till en ZTE MF28G LTE/UMTS-router och den fungerar bättre, men samma fel dyker upp,framför allt när ps3an tar hem stora uppdateringar, då är det hopplöst. När felet yttrar sig så kan jag ta min xperia s med tre och köra som hotspot och den funkar utan problem, så det är ju inget fel på nätet i det avseendet iaf.
Så till trådskaparen vill jag höja ett varningens finger om du kräver ett stabilt bredband!
Tres support kan inte hjälpa mig (jag blev inte direkt chockad iofs). Är det någon annan som stött på probletem och har nåt tips på lösning?
Skulle extern antenn hjälpa tro?

33

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

strob skrev:

Jag har kört tres netgearrouter i ca tre månader och gjort tre reklamationer pga att den ströp hastigheten till ca 0,01-0,09 MBit och då fick man starta om routern. Första gången fick jag en helt ny, resterande hittade de inget fel. Hemma hos mig är det bara att tanka filer så dyker den inom ett par timmar iaf. jag testade med flera datorer,ipad2, iphone,xperia s och samma fenomen på alla enheter. Jag testade både wifi och kabel, samma sak. Jag fick en lånedongle, usbmodem, och det krånglade aldrig!
När routern väl fungerade så var jag väldigt nöjd med hastigheten.låg på 5-14 Mbit, oftast i den högre delen dessutom och det var med de medföljande "glasspinneantennerna".
Fjärde reklamationen så fick jag routern utbytt till en ZTE MF28G LTE/UMTS-router och den fungerar bättre, men samma fel dyker upp,framför allt när ps3an tar hem stora uppdateringar, då är det hopplöst. När felet yttrar sig så kan jag ta min xperia s med tre och köra som hotspot och den funkar utan problem, så det är ju inget fel på nätet i det avseendet iaf.
Så till trådskaparen vill jag höja ett varningens finger om du kräver ett stabilt bredband!
Tres support kan inte hjälpa mig (jag blev inte direkt chockad iofs). Är det någon annan som stött på probletem och har nåt tips på lösning?
Skulle extern antenn hjälpa tro?


Har samma problem med zte routern. Har nyligen beställt 3 bredband premium och fick hem grejorna i torsdags. Har redan segat flera gånger. Jag är tvungen att omstarta routern. Har även testat att bara koppla från och ansluta igen men det verkade inte funka riktigt ändå, kom inte upp i full hastighet och efter en stund hade den segat totalt igen. Använder också original antenner men hade tänkt från början att beställa en extern antenn men nu kanske jag försöker hävda distansköplagen och skickar tillbaka om det inte kommer en lösning. Min mobil och den gamla usbstickan funkar utan problem. När det funkar så har jag ca 20 mbit ner så kontakten borde det väl inte vara nåt fel på. kan nåt annat i hemmet störa ut routern så att det blir fel?
Skulle också vilja ha tips från någon som kan.

34

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Är det ingen som stött på problemet med ett ostabilt bredband från tre (eller annan operatör) och lyckats lösa det?
När jag tecknade abonnemanget så var jag just orolig för att det inte skulle klara att hålla sig stabil (hastigheten är mindre viktig så länge den är human) så jag frågade säljaren om detta och han kunde ju itne ge mig några garantier, men sa "Jag har inte hört något om att det skulle vara ett problem". Så jag tänkte att då kan det ju inte vara SÅ jäkla illa. Måste jag starta om den någon gång i månaden så må väl det vara hänt och det var ju riktigt bra pris så va fan, jag slår till! Oh, jösses! Det var långt värre än jag kunde inbilla mig! Men eftersom det tydligt ligger i routern så ska det väl gå att hitta en lösning!? Kom igen, ut med lösningen nu alla gurus där ute! ;-)

35

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Jag hade stora problem med TRE, den enda lösning jag hittade var att häva tjänsten...
Problemet är nog inte kopplat helt till vare sig operatören eller utrustningen, 3G nätet är inte så stabilt överlag tyvärr. Hade inga problem med farten, det var i stort sett max när det fungerade, men sen gick det bara ner sig totalt (ofta). Tappade inte anslutningen men hastigheten blev lägre än obrukbar, ibland kom det igång av sig själv efter några minuter.....eller var det bara att rycka ur kontakten och börja om.

Testade Telenor 4G och har inte någon nedkoppling alls ännu, har drygt åtta dygns uptime för närvarande, tänkte se hur länge det går om jag inte behöver bryta uppkopplingen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

36

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

danne skrev:

Jag hade stora problem med TRE, den enda lösning jag hittade var att häva tjänsten...
Problemet är nog inte kopplat helt till vare sig operatören eller utrustningen, 3G nätet är inte så stabilt överlag tyvärr. Hade inga problem med farten, det var i stort sett max när det fungerade, men sen gick det bara ner sig totalt (ofta). Tappade inte anslutningen men hastigheten blev lägre än obrukbar, ibland kom det igång av sig själv efter några minuter.....eller var det bara att rycka ur kontakten och börja om.

Testade Telenor 4G och har inte någon nedkoppling alls ännu, har drygt åtta dygns uptime för närvarande, tänkte se hur länge det går om jag inte behöver bryta uppkopplingen.

/danne

Använde du din riktantenn även till 3 bredbandet eller har du skaffat den senare?

/Magnus

37

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Jilvero skrev:
danne skrev:

Jag hade stora problem med TRE, den enda lösning jag hittade var att häva tjänsten...
Problemet är nog inte kopplat helt till vare sig operatören eller utrustningen, 3G nätet är inte så stabilt överlag tyvärr. Hade inga problem med farten, det var i stort sett max när det fungerade, men sen gick det bara ner sig totalt (ofta). Tappade inte anslutningen men hastigheten blev lägre än obrukbar, ibland kom det igång av sig själv efter några minuter.....eller var det bara att rycka ur kontakten och börja om.

Testade Telenor 4G och har inte någon nedkoppling alls ännu, har drygt åtta dygns uptime för närvarande, tänkte se hur länge det går om jag inte behöver bryta uppkopplingen.

/danne

Använde du din riktantenn även till 3 bredbandet eller har du skaffat den senare?

/Magnus

Nej, jag provade faktiskt aldrig med yttre antenn. Har en 3G mast 300m bort med helt fri sikt så signalen var kanon med antennerna som sitter på MBR1310. Kunde inte märka att några problem försvann med dongeln jag provade heller...mer än att det gick snabbare att koppla upp igen när det dog.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

38

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

danne skrev:
Jilvero skrev:
danne skrev:

Jag hade stora problem med TRE, den enda lösning jag hittade var att häva tjänsten...
Problemet är nog inte kopplat helt till vare sig operatören eller utrustningen, 3G nätet är inte så stabilt överlag tyvärr. Hade inga problem med farten, det var i stort sett max när det fungerade, men sen gick det bara ner sig totalt (ofta). Tappade inte anslutningen men hastigheten blev lägre än obrukbar, ibland kom det igång av sig själv efter några minuter.....eller var det bara att rycka ur kontakten och börja om.

Testade Telenor 4G och har inte någon nedkoppling alls ännu, har drygt åtta dygns uptime för närvarande, tänkte se hur länge det går om jag inte behöver bryta uppkopplingen.

/danne

Använde du din riktantenn även till 3 bredbandet eller har du skaffat den senare?

/Magnus

Nej, jag provade faktiskt aldrig med yttre antenn. Har en 3G mast 300m bort med helt fri sikt så signalen var kanon med antennerna som sitter på MBR1310. Kunde inte märka att några problem försvann med dongeln jag provade heller...mer än att det gick snabbare att koppla upp igen när det dog.

/danne

Gjorde ett desperat test igår och kopplade in min gamla yagi Wifi riktantenn till routern. Hastigheten blev inte så bra som innan men tro det eller ej. Anslutningen har varit uppe i ett dygn nu utan avbrott! Har beställt en poynting yagi antenn så jag hoppas på bättre anslutningshastighet och samma stabilitet som nu. /Magnus

39

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Har nu testat med poynting yagi antennen och hastigheten har kanske blivit lite bättre men fortfarande segar det! Hittills har jag dock inte behövt starta om utan det kommer igång av sig själv efter några minuter.

Alltså är extern riktanten ingen garanterad lösning på problemet... tyvärr!

/Magnus

40 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-17 16:31:05)

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

4G hanterar reflekterade signaler mycket bättre än 3G. Även om man ser masten kan routern nås av reflekterade signaler som ibland förstärker, ibland släcker ut den direkta signalen beoende på hur de ligger i fas med varandra. En router inomhusutsätrs med nödvändighet för reflekterade signaler - detta obeoende av om den uppmätta signalstyrkan är god. Det är därför bättre routrar har dubbla antenningångar även p 3G. Googla på diversity. Bästa försäkringen vid instabil 3G förbindelse är två riktantenner fritt placerade, en meter isär och utan reflekterande ytor framför, stil plåttak. Den fading som drabbar 3G är mycket snabb och dessutom frekvensberoende. Den kan således drabba en del av bandbredden 5 MHz på 3G. Det finns ingen möjlighet för användaren att se snabba signalvariationer. För det behövs dyra nätanalysinstrument, stil spektrumanalysator, som kan spela in vad som sker under millisekunder.

Personalen i butiker har inte en susning om teknik, de är krängare. Det är en fördel om de ingenting kan för då slipper de ljuga medvetet,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Har nu gett upp och häver köpet av router och abonnemang. Tråkigt!!! Inväntar utbyggnad av närmaste masten till 4g. får köra med mitt slöa och dubbelt så dyra adsl så länge. Det är åtminståne stabilt (när det inte blåser ner träd över min "härliga" luftledning). Tack för information om problematiken! /Magnus

42 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-17 16:42:28)

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Men du testade väl aldrig med två riktantenner för att använda diversitymottagning  för att kompensera för signalvariationerna? I så fall agerade du utifrån säljarens påstående istället för utifrån det tekniskt ändamålsenliga i den specifika situationen.

Varför har man inte läkare som svarar på sjukvårsupplysningen och sjuksköterskor som behandlar patienterna som kommer in till sjukhus? För att i real life är allt mycket mer komplext än i den fiktiva verklighet som rådgivning utgår från.

Om säljarna skulle ha upplysningsplikt på alla möjliga komplikationer och hinder för mobilt bredband skulle förmodligen nittio pocent av kunderna avstå från köp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

jonasolof skrev:

Men du testade väl aldrig med två riktantenner för att använda diversitymottagning  för att kompensera för signalvariationerna? I så fall agerade du utifrån säljarens påstående istället för utifrån det tekniskt ändamålsenliga i den specifika situationen.

Varför har man inte läkare som svarar på sjukvårsupplysningen och sjuksköterskor som behandlar patienterna som kommer in till sjukhus? För att i real life är allt mycket mer komplext än i den fiktiva verklighet som rådgivning utgår från.

Om säljarna skulle ha upplysningsplikt på alla möjliga komplikationer och hinder för mobilt bredband skulle förmodligen nittio pocent av kunderna avstå från köp.

Du har rätt i att jag inte uttömt alla möjligheter att får det att fungera. Dock har jag inte "agerat utifrån säljarens påståenden". Helt uppenbart skulle aldrig en säljare rekommendera att häva köpet. Orsaken till att jag väljer att häva är flera.
1. Ångerveckorna enligt distansköplagen går ut i dag och jag kan inte med säkerhet veta att det kommer att funka i alla fall.
2. Jag hade från början tänkt att köpa riktantenn för att få ut radiostrålningen från huset (kanske är lite dum vad gäller detta men jag tror det finns alldeles tillräckligt med strålning som det är) men att köpa två antenner hade jag inte tänkt.
3. Bredbandet jag har idag är långsammare (men egentligen tillräckligt snabbt) och dyrare men stabilt. Dock ville jag även byta för att jag blivit utsatt för adsl-leverantörens (telia) enorma "tröghet". Ett enkelt ärende med överlåtelse i somras tog 4 månader med massor av telefonsamtal och senaste felanmälan tog en vecka att åtgärda! Inte acceptabelt!
4. Efter att ha testat mobilt bredband under två veckor har jag och min familj förbrukat 55 GB data varför jag inser att 80 GB i månaden inte kommer att räcka. Extra data är oproportionerligt dyrt 159:-/10GB. Andra mobila bredbandsleverantörer har inte täckning där jag bor.

Jag tackar för att du tog dig tid att försöka hjälpa till med att avhjälpa mina (och andras) problem. Jag kommer att hålla lite koll när masten och abonnemangen uppgraderas för att möta mina behov och testa igen. Då med erfarenheterna från detta i bakfickan. Mvh Magnus

44

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Det är som sagt inte säkert att det skulle funkat ens med två riktantenner, bara större möjlighet. Jag skulle nog också hävt i din situation.  Jag har vdsl i ett hem och bra adsl i ett annat så jag bara testar utrustning av nyfikenhet för att se vad som egentligen krävs för att det ska funka bra. Ligger nära till hands när man varit radioamatör i ungdomen. De minimala energimängder som finns i mobilt bredband har jag aldrig oroat mig för trots att jag är utbildad läkare. Värre var det med slutsteg på 500 watt och trådantenn som strålade så att en glimlampa lös bara jag höll upp den i rummet. Bo under en högspänd kraftledning skulle jag dock inte vilja.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

jonasolof skrev:

Bo under en högspänd kraftledning skulle jag dock inte vilja.

vill du inte bo under en leukemi ledning, där kommunerna placerar tex dagis tidigare.


med telias kommentar på nyheterna om att dom vill ta betalt för trafiken så kommer mbb inte under överskådlig framtid kunna ersätta fasta bredband, och snart blir det trafikkostnad på adsl också för att blidka telias penga behov.

smile

46

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Jag har fortfarande en stark känsla att routern (både ZTE M28? och Netgear? ,minns inte modellbeteckningarna) har svårare att hålla stabil uppkoppling, då jag aldrig sett att uppkopplingen dyker på lånemodemet (USB-dongle), men på routern ser man det flera ggr per dag.
Jag vet inte hur långt jag har till masten eftersom tre vägrar berätta var de finns med hänvisning till säkerhet.
Det är ju inte så kul att lägga pengar på antenner om det inte ens fungerar.
Har man rätt till att häva avtalet även efter ångerrätten pga instabilitet?

47

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Vilket är det möjligen stabilare lånemodmet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Har kört Netgear MBR1310 sedan i augusti och hade den nyligen inne på service med samma problem som en del andra i tråden. I ena stunden 15-20 Mbit/s -hur bra som helst och plötsligt går hastigheten ner till ~0,2 Mbit/s. Ibland släpper det av sig själv men oftast krävs omstart av routern.

Har testat med att uppgradera mjukvaran på tre.se, ingen förbättring...
Kört med defaultinställningar på routern, ingen förbättring

Efter att jag fått tillbaka routern från verkstaden, med ett följebrev från reparatören där han berättar att han inte hittat något fel på routern, startar jag upp den och hastigheten dyker nästan direkt till telefonmodemsnivå.

En annan irriterande sak med MBR1310 är att DNS-lookup är riktigt seg och att DNS-servrarna är förkonfigurerade och inte går att ändra

Vad jag gjort nu är att dels byta sändkanal då det finns fler tre-bundna routrar i kvarteret samt satt ner trådlösa hastigheten till 54 Mbit/s.

Nackdelen med MBR 1310 är att i princip alla menyer är utgråade och går inte att ändra värden på, skulle vara fint med något knep för att komma åt alla menyer, typ serviceläge eller motsvarande.

Just nu sitter jag mest och är sur över att ha 24 månaders bindningstid pga en router som jag inte har någon nytta av. När jag använder min 3GN med en HSPA-sticka får jag mycket bättre svarstider och surfupplevelse även om maxhastigheten är lägre

49

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Har fortfarande kvar samma betéende på MBR1310 efter reparationen, dvs hasigheten mot externa nätet dyker till riktigt låga nivåer flera gånger per dag. Efter omstart fungerar allt fint en stund igen, ibland någon timma i vissa fall några minuter. Det har nu gått så långt att min fyraåriga dotter säger: "Nu laggar nätet igen..." varpå hon själv går och boot:ar om routern.

Skall kontakta supporten igen och försöka pressa dem på ett svar om det finns ett generellt fel på MBR1310 eller om jag och några till sitter med ett måndagsexemplar.

50

Sv: Erfarenhet av 3mobilt bredband med 3's router?

Dovado skrev:

Har fortfarande kvar samma betéende på MBR1310 efter reparationen, dvs hasigheten mot externa nätet dyker till riktigt låga nivåer flera gånger per dag. Efter omstart fungerar allt fint en stund igen, ibland någon timma i vissa fall några minuter. Det har nu gått så långt att min fyraåriga dotter säger: "Nu laggar nätet igen..." varpå hon själv går och boot:ar om routern.

Skall kontakta supporten igen och försöka pressa dem på ett svar om det finns ett generellt fel på MBR1310 eller om jag och några till sitter med ett måndagsexemplar.

Har precis samma problem med MBR1310 att hastigheten dyker titt som tätt till så låga nivåer att det inte går att surfa. Fick idag en ny router då jag haft den gamla inlämnad tre gånger utan att något fel hittats. Gick bara några timmar med den nya routern innan hastigheten dök och jag blev tvungen att starta om den. Så NEJ du har inte ett måndagsexemplar utan routern är helt enkelt rena skräpet. Har frågat supporten om detta är ett vanligt problem men de har inte hört talas om detta....hmmm. Med lånestickan jag haft när routern varit inlämnad på service har det gått felfritt. Känns riktigt surt att sitta med lång bindningstid nu.