26

Sv: skillnad e398 och e392

metallicaman_no1 skrev:

nu har jag äntligen fått hem mitt e392 och det upplåsta telia modemet fungerar fint med telenor 900 mhz kopplar upp snabbare än e398 i min 4gr men med ungefär samma hastighet vad jag sett än så länge ska testa vidare lite med 3g också som enligt mig va e398 svaga sida

Var det du fick hem ett från början olåst E392 eller är det verkligen ett upplåst teliabrandat modem? Jag får inte mitt nu upplåsta E392 att registera sig mot nät på telenor 900. Använder universal telecom och  apn sp-internet enligt besked från universal telecom support.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: skillnad e398 och e392

jonasolof skrev:
metallicaman_no1 skrev:

nu har jag äntligen fått hem mitt e392 och det upplåsta telia modemet fungerar fint med telenor 900 mhz kopplar upp snabbare än e398 i min 4gr men med ungefär samma hastighet vad jag sett än så länge ska testa vidare lite med 3g också som enligt mig va e398 svaga sida

Var det du fick hem ett från början olåst E392 eller är det verkligen ett upplåst teliabrandat modem? Jag får inte mitt nu upplåsta E392 att registera sig mot nät på telenor 900. Använder universal telecom och  apn sp-internet enligt besked från universal telecom support.

det är ett teliamodem som blivit upplåst av traderasäljaren.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

28 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-20 09:11:32)

Sv: skillnad e398 och e392

metallicaman_no1 skrev:

Jonny vilka frekvensband kan du låsa på när du har ditt e392 i 4gr?


kan låsa på 800,900,2600, enligt dovados 4g router
fast du nämde tidigare flera band på ditt modem


exakt hur fick du fram den info i modemet ? smile


(efter redigerat pga allvarliga stavfel eller så funkar inte alla tangenter på datorf**n)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

29

Sv: skillnad e398 och e392

funkar det att köra sån kabel i dovadon 4g? och inte bara datorn

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

30

Sv: skillnad e398 och e392

ykabel = ja

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

31

Sv: skillnad e398 och e392

Kanon. Det kan väl aldrig skada att ha lite mera mos smile

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

32

Sv: skillnad e398 och e392

nja....just e398 skall tydligen behöva lite extra vad som sagt tidigare i detta forum

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: skillnad e398 och e392

De modernaste chipen är software radios och klarar rubbet av LTE, UMTS, CDMA och Evdo. Sedan avgör olika marknader vad som implementeras. Kolla specen  för E392 och för altair semiconductors chip .

Nu ut på signaljakt, 900 och 2600 telenor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: skillnad e398 och e392

go for it

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

35

Sv: skillnad e398 och e392

Huawei E392 specifications
Supported frequencies :
2G: 900/1800/1900MHz
3G: 900/2100MHz
DC-2100MHz HSPA +
LTE DD800/900/1800/2100/2600MHz
Mimo 2 * 2
Contact Software
Mobile Partner
The best possible speed with Supported frequencies
2G: 900/1800/1900MHz
3G: 900/2100MHz
DC-2100MHz HSPA +
LTE DD800/900/1800/2100/2600MHz
Mimo 2 * 2
Contact Software
Mobile Partner
The best possible speed with Huawei E392 :
3G to 42 Mbit / s / 5.6 Mbit / s (typical range of speed -12 0.4 Mbit / s)
4G (LTE): 100Mbit / s / 50Mbit / s
Compatibility :
Windows XP / SP2SP3, Vista SP2/SP3, 7
Mac OS X 10.5 and 10.6
Support for external antenna :yes
3G to 42 Mbit / s / 5.6 Mbit / s (typical range of speed -12 0.4 Mbit / s)
4G (LTE): 100Mbit / s / 50Mbit / s

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

36

Sv: skillnad e398 och e392

Jonny skrev:

ja jag tycker att jag har hög ping nu mot tidigare.....ligger nu på 135

har upptäkt ett annat fenomen....... har kört med liggande antenn ett tag nu men aldrig kommit över 18mb och väldigt svajigt som jag upplever det.....har gått sämre en tid nu(flera veckor)......börja spåna lite på vad jag gjort för ändringar på senaste tiden...........sagt och gjort   från början hade jag bägge antennerna vågrätt men sen ca 3 veckor sedan kört med 1 antenn horrisontalt ( då man ska göra det enligt proffsen på forumet)...provkörde nu på morgon mot bbk.....ligger på max 18mb in och 8mb ut.......sedan reser jag den horrisontala antennet rakt upp (vertikalt) och vips 20mb direkt !!!!!!

på e392 modemet

så det verkar som om bägge antennerna hjälper inhastigheten smile

jag har haft lite ostabilt 4g sista veckan så jag har testat lite antennjustering idag och testade även som att ha båda antennerna vertikalt som du nämnde att du testat och jag förlorade 4-5 mbit/s ul , 3-4mbit/s dl och ca 10ms sämre ping.
så nu ändrade jag till att ha den nedre horisontalt (hade förut den övre horisontalt) och det känns nu stabilare än innan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

37 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-22 16:59:12)

Sv: skillnad e398 och e392

konstigt...... jag får lite bättre med bägge vertikalt + 2mb in

fast var kanske en tillfällighet just den dagen..... men jag har inte sämre hastighet med båda vertikalt mot att en är horisontalt.... så dom får stå vertikalt
bbk nyss

10 ms

in 9mb
ut 8mb

inte så värst med funkar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

38 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-22 20:13:24)

Sv: skillnad e398 och e392

Du kanske bara har diversitymottagning. Länkkvaliteten måste vara hög för att basstationen ska skicka dubbla dataströmmar över Mimo med hjälp av polariseringsskillnad. Huaweimodemen rapporterar inte när de går över till Mimo från diversity så du kan inte veta.

I en del utrustning rapporteras "open loop mimo" vilket förefaller vara då diversity används. Closed loop mimo är då när verkligen två dataströmmar sänds över vardera sändarantennen. Detta kräver mycket gott signal/brusförhållande med SINR bättre än -10 dB och upprätthålls genom att modemet/routern rapporterar att länken fungerar bra med en parameter CN som har stegvisa nivåer.

Om bara diversity används kan det löna sig att sära antennerna flera våglängder (35 cm på 800, 11 cm på 2600). Det innebär att korspolariserade panelantennet är bra nära masten men att yagis eller logperiodiska, väl åtskilda antenner kan ge högre fart längre bort oavsett polarisering. Vilket var fallet i den aktuella frågan.

Korspolarisering fungerar bäst om masten är inom synhåll, längre bort kan det löna sig att testa med att sära antennerna och pröva samma eller olika polarisering.

Mer för den som vill bli förvirrad på en högre nivå:

http://www.eceltd.com/lte_rf_wp_2010Feb23.pdf

I artikeln finns ett intressant påpekande om effektkontrollen som basstationen påtvingar routern. I UMTS säger basstationen åt routern att öka effekten om routern hörs dåligt. I LTE används dynamisk reduktion av interferens mellan celler. En router nära cellgränsen skulle öka störningsnivån i angränsande cell om effekten ökades. Därför kan basstationen säga åt routern att minska effekten för att reducera interferensnivån i angränsande cell. Detta innebär att uploadfart sjunker mer än vad som annars skulle behövas. Frågan är hur basstationen vet att routern är nära en granncell. Ett givet svar är att routern rapporterar god signalnivå från en granncell.

Tyska användare har märkt att upload sjunker om routern avm6840 registrerar en granncell. Med andra routers och modem har de inte märkt detta fenomen. Men å andra sidan kan de inte avläsa om annan utrustning noterar grannceller för det är bara med avm-routern som den infon ges. För att få bra fart på upload lönsr det sig därför att försöka skärma av andra celler genom att använda huset som blockering. Det kan t o m löna sig att ha antennen inomhus riktad ut genom ett fönster istället för att ha den sittande mer eller mindre rundstrålande på taket. Så kör jag min uppkoppling när jag testar. På ena sidan av huset får jag kontakt med en cell. På andra sidan flera stycken, inklusive den som finns på första sidan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: skillnad e398 och e392

okey ?? wink

kör med 2 st poynting 11dBi inkl 7 meter kabel (senaste modellen.)

har nu 20mb in och 7.5 ut... igår skulle jag tro att det var belastat i masten kanske för senaste tiden har jag fått sämre kvällstid...... för att återgå till runt 18-20 mb dagtid.

modem sitter i 4gr router med senaste fw
har ca 800-1km till mast...ser den inte från antennerna men kan ser om man går ca 75 meter från hus.
antenner är inte riktat i rak linje mot mast pga att det är gankas tät skog.... där imot så finns en liten öppning ca 30grader åt höger somjag fångar upp signalen. kollat med stor fil från microsoft(win 8 3Gb) om var det tankar fortast (som sams film från youtub där modem vrids i olika riktningar)

om jag kör med 1 antenn så har jag ca 13-13mb ner med 2 så ligger det på ca18-20mb så bägge antennerna verkar hjälpa varann att höja hastigheten. ävent uppload påverkas men inte lika mycket.

men det är inte det som menas med Mimo då? att bägge hjälper varan så att säga..

ska sätta modemet i laptop med externa antenner och köra telenor´s conectionmanager så signal o brussignaler får värden

antar att det inte syns i 4gr heller om det är mimo eller inte... ej heller i conectionmanager förmådas..

finns det ingen programvara som kan scanna av för att se om mimo används?

Nu är man ju en glad amatör vad gäller detta så jag vet antagligen inte vad jag pratar om;)
fast lika glad är jag för det*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

40 Senaste redigerad av jockas (2012-08-23 11:07:33)

Sv: skillnad e398 och e392

Jonny skrev:

okey ?? wink

kör med 2 st poynting 11dBi inkl 7 meter kabel (senaste modellen.)

har nu 20mb in och 7.5 ut... igår skulle jag tro att det var belastat i masten kanske för senaste tiden har jag fått sämre kvällstid...... för att återgå till runt 18-20 mb dagtid.

modem sitter i 4gr router med senaste fw
har ca 800-1km till mast...ser den inte från antennerna men kan ser om man går ca 75 meter från hus.
antenner är inte riktat i rak linje mot mast pga att det är gankas tät skog.... där imot så finns en liten öppning ca 30grader åt höger somjag fångar upp signalen. kollat med stor fil från microsoft(win 8 3Gb) om var det tankar fortast (som sams film från youtub där modem vrids i olika riktningar)

om jag kör med 1 antenn så har jag ca 13-13mb ner med 2 så ligger det på ca18-20mb så bägge antennerna verkar hjälpa varann att höja hastigheten. ävent uppload påverkas men inte lika mycket.

men det är inte det som menas med Mimo då? att bägge hjälper varan så att säga..

ska sätta modemet i laptop med externa antenner och köra telenor´s conectionmanager så signal o brussignaler får värden

antar att det inte syns i 4gr heller om det är mimo eller inte... ej heller i conectionmanager förmådas..

finns det ingen programvara som kan scanna av för att se om mimo används?

Nu är man ju en glad amatör vad gäller detta så jag vet antagligen inte vad jag pratar om;)
fast lika glad är jag för det*

ja det är onekligen intresant att följa detta. Lite förvånad att du inte har mer än 13 som du säger med en antenn.
Jag har ca 2,5km till mast och har bara en antenn för närvarande och har 12-14 ner och 3-3,5 upp.

Så man kanske skall vara glad att det fungerar så bra som det gör.
Men en till antenn skall upp så snart kassan tillåter detta. Och det skall bli kul att se vad det kan göra.

Har inte lyckats på upp den på 4g 80 bandet ännu visar ca 40-45% mottagning när jag låser på 2600 bandet(har ca 77-80% på 900 bandet i routern). Men har inte kollat vad jag har i pc med telenor programet(bärbara pc:n är total kass).

Med tanke på at du fått ca 35-40% bättre nl med dubbla antenner så innebär det förhoppningsvis att man kommer upp i 18-20 jag oxå när det blir klart, men varför inte bättre ul?

Om jag nu stoppar in antennen i det andra uttaget på modemet så blir det ca 6-7 både upp och ner. Så borde du inte haft bättre ul?

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

41 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-23 17:42:08)

Sv: skillnad e398 och e392

Nja ... något teknisk är det i alla fall smile

ligger dagtid på

ner 19-20mb  (kvällstid ca 10-13mb)
ut  ca 8mb      (kvälltid ca 5mb)


kollade nu med laptop och värden...
vad säger du Janolof om dessa värden-->

RSSI: -55dBm
Cell-ID: 4c89D03
RSRP: -74
RSRQ: -7
PCI: 434

intressant att höra din åsikt om detta smile  bra/dåligt?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

42 Senaste redigerad av jockas (2012-08-23 13:13:59)

Sv: skillnad e398 och e392

Jonny skrev:

Nja ... något täcknisk är det i alla fall smile

ligger dagtid på

ner 19-20mb  (kvällstid ca 10-13mb)
ut  ca 8mb      (kvälltid ca 5mb)


kollade nu med laptop och värden...
vad säger du Janolof om dessa värden-->

RSSI: -55dBm
Cell-ID: 4c89D03
RSRP: -74
RSRQ: -7
PCI: 434

intressant att höra din åsikt om detta smile  bra/dåligt?


Jag har med en antenn.

RSSI: -65dBm
Cell-ID: 1B67A01
RSRP: -86
RSRQ: -6
PCI: 354

Utan antenn.

RSSI: -77dBm
Cell-ID: 1B67A01
RSRP: -111
RSRQ: -13
PCI: 354

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

43 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-23 20:37:42)

Sv: skillnad e398 och e392

"janolof" svarar att RSRP på -6 är bra medan -13 visar dålig signalkvalitet. Vet inte vilket band det är för konstanten 17 för N=50 stämmer inte med formeln för 5 MHz bandbredd.  konstanten borde vara 19 här. . Vilket band används? 2600?

Om 10xlog 50 är 17, vad blir då 10 x log100? Jag har glömt bort hur man räknar logaritmer. Det var femtio år sedan jag gick reallinjens matematiska gren.

RSRP på -74 och RSRQ på -7 bör också ge hög fart. Men bandet är nog rätt hårt belastat. Jag kan inte bedöma belastningsnivån utifrån RSSI värden och differensen till RSRP fast det borde gå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: skillnad e398 och e392

Jonasolof - My apologies- får nog söka för det snart - tack för svaret

får nog köpa ny data då detta t-bord inte skriver som jag vill:)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

45

Sv: skillnad e398 och e392

Vilket band används?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: skillnad e398 och e392

aa    900mhz

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

47 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-24 11:31:51)

Sv: skillnad e398 och e392

Om mimo eller ej: mimo innebär att datapaketen (oktetter) delas upp på två skilda strömmar som sänds parallellt varefter mottagaren rekonstruerar paketet. Det sker bara i högsta hastighetsomfånget för respektive band. Är farten mindre än hälften av max angivna för respektive bad är det med säkerhet inte mimo. Dessutom används mimo, då det går, bara i nedlänken. Resten är diversity, varav flera olika typer kan användas, både på 3G och 4 G. Vid diversity sänds samma dataström två vägar, ibland med lite tidsskillnad, för att paketförlusten av fading, då signalstyrkan ibland sjunker under brusnivån, ska kunna minimeras. Mottagaren ersätter datapaket som förlorats på ena kanalen med samma på andra kanalen. Framför allt om mottagaren rör sig i reflexrik miljö så blir effekten av fading mycket påtaglig. I praktiken torde diversity vara mycket vanligare än mimo.

Huawei visar inte förbindelses status men en del annan utrustning anger open eller closed loop. Open loop är diversity. Med closed loop avses att mottagaren ger en kontinuerlig och noggrann feedback till basstationen om dataöverföringens kvalitet vilket är ett krav vid mimo. Men closed loop kan användas även vid diversity.

Omständigheterna måste vara gynsamma för att sändning ska kunna ske med Mimo, helst direkt sikt till masten och inte för mycket reflexer. Det är bara vid mimo som det är ett krav att antennera monterats 90 grader från varandra. Vid lägre farter där diversity används lönar det sig att experimentera med att pröva med att flytta isär antennerna flera meter, ändra polarisationsplan och rikta dem snett i förhållande till basstationen.

Det är dessutom inte säkert att optimum för ned är samma som optimum för upplänken. Om modemets uplänk orsakar interferens, höjd RSSI, i en granncell, kan modemet beordras sänka signalstyrkan. Yagins strålningsdisgram har mycket smala sidolober. Vrider man antennen några grader kan gain snett bakåt ändras tio dB och mer även om förtärkningen framåt knappast ändras allt eftersom huvudloben är vid. Om därvid interferensen till en granncell minskas får modemet sända med mer effekt och då stiger uploadfarten. Panelantennerna har mindre spretiga sidolober och risken att skicka iväg en stark signal i fel riktning är lägre.

Väsentligt är att inse, att det i LTE, mer än i 3G, sker ett ständigt justerande av både upp och nedlänk. Nedlänken byter tekniker för dataöverföring då det går att köra snabbare. Upplänken tvingas sänka farten om den stör i grannceller. Det går inte att hänga med men kan väl löna sig att experimentera lite.

Bäst är att hitta ett läge för antenner där enbart den önskade cellen  hörs och det med bra RSRP. Då kan man hoppas att den egna routern får tuta på med max fart. Jag blev väldigt förvånad när jag testade med en 12 dB panelantenn för 800 på ett kamerastativ. Upload över 20 mbit från köksbordet genom köksfönstret (2 mm gammalt glas) mot basstationen 2 km bort, lite tallstammar emellan hundra meter bort. Sedan for jag till en plats där jag såg masten 800 meter bort och visste att jag var i maxlob. Ned fortfarande 20-25 mbit/s men upp bara 3. I efterhand inser jag att läget var för bra. Det var fri sikt bakåt flera mil och flera andra basstationer visades i routerns lista över celler. Hörs dom så hörs jag. Och då säger dom åt min router att dämpa sig.
Den här typen av reglering kallad inter-cell interference coordination används inte i 3G. Den bidrar till att ändringarna i upload fart kan bli mycket svårförståeliga. Är belastningen på cellerna liten kan interferensproblem lösas utan att routern behöver minska effekten, t ex genom att tilldela de olika användarna olika frekvensblock. När operatörerna förtätar basstationerna ökar regleringen mellan cellerna vilket mest märks på upload. Så download kan bli bättre samtidigt som upload bli sämre. Någon reglering av modemens uteffekt sker inte mellan olika operatörer eftersom de har egna frekvensband.

Jag borde ha provat att flytta ned antennen på sin tripod från biltaket ned på marken och använt bilen som avskärming bakåt mot de andra basstationerna. Tänkte inte på det. Däremot tänker jag på herrklubbar som inte tillåter damer i klubbrummet. För medelålders damer  tillämpar sällan inter cell interference coordination. Jobbigt på stora middagar. Till skillnad från lågmälda gubbsurr.

Utteffekten i basstationerna är konstant så vet man inte riktning till basstationen är det bäst att börja med att optimera RSRP. Det brukar vara ganska brett. Sedan kan man, om man vill maxa, köra Sams DU-meter metod och kolla snittfarten vid nedladdning av stor fil. Det är först när dataöverföring sker i en uppkopplad förbindelse som finjusteringen och optimeringen av nedladdningshastigheten sker. De parametrar som då används redovisas bara i proffsutrustning för operatörernas justering av näten.

Speedtest och bredbandskollen är inte lika bra som nedladdning av stor fil och DU meter för det sker en massa regleringar i början av överföringen. Det är dock inte givet att det är radioöverföringen som är flaskhalsen då man testar farter upp mot 80 mbit/s. Du-meter metoden käkar data så man använder en bra del av den månatliga tilldelningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48 Senaste redigerad av Jonny (2012-08-24 10:51:02)

Sv: skillnad e398 och e392

oj wink
thx

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

49 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-24 21:31:32)

Sv: skillnad e398 och e392

Ta allt  med en nypa salt. Jag skriver allt  eftersom jag tar in och det är lätt att missuppfatta facktext nät man inte har grundkunskaper. LTE utvecklas i snabba steg och systemet blir allt mer adaptativt och likt ett neuralt nätverk. Och det är lika mycket akronymer som i neurokemi.

Håller med Nhu om att fiber är enklare. Där kan användaren strunta i tekniken. 

Skulle inte ErIcsson kunna avdela  en enda person med uppgift att sätta ihop en online manual med den information om LTE som intresserade användare och en kader av utbildade installatörer kan ha nytta av?  Det skulle gå på några dagar. Kanske en uppgift för en sommarjobbande teknolog? Nu är det som katolska kyrkan - före reformationen. Prästerna mässar på latin. Menigheten förstår nada. Telia säger ni ska tro. B593 får kontakt utan medlevererade antenner. Halleluja.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: skillnad e398 och e392

humor,
jag har teknik manualer från några stora nätbyggare.
Då alla dessa dokument belagts med säkerhetsklassning/ej får disskuteras eller kopiers/spridas så får användarna irra omkring i mörkret.
har även listor på placering av samtliga master m.m.
och operatörerna jublar....
kunderna sliter sitt hår...

du jobbar bra/hårt med teknik delen, fortsätt och gör den publik - wikileeks den...