1 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-16 05:25:09)

Tråd: Nej - Telia har inte fri data under OS

Såg en reklamfilm om Telia mobilt bredband då en man stod och tittade på OS genom sitt mobila bredband från Telia. Nu går det ju åt väldigt mycket data när man streamar långa OS-sändningar så förmodar att Telia tagit bort taket under OS. Gick in på deras hemsida och beställde direkt efter att sett reklamen.

Glöm inte vem tipset kom ifrån smile

2 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-07 05:43:14)

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

Hm, slagit i taket redan under OS. Jag har tyvärr sagt upp mitt 2 MB/s ADSL (ej Telia). Känner mig lurad av Telias reklam. Detta har jag och bra fart som attan http://www.telia.se/privat/mobilt-bredb … -total-4g/

3

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

ja finns inget fri surf utan gränser med någon operatör, näten klarar det ej.

att titta på play via mbb funkar inte i praktiken av många anledningar.

mbb är inte bredband i min bemärkelse iaf.
men dom duger till surf och liknande ibland bruk med låg data mängd.

dom andra operatörerna har haft liknande reklam, men telia hadde reklam för 4 G att det skulle funka med flera bandkrävande saker samtidigt.
Gör man som i reklamen blir man portad från operatörens nät... så reklamen är ren BS som vanligt.

4 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-07 05:48:50)

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

"40 GB/mån räcker till att se ca 92 timmar streamad film i månaden" står det i reklamen.  40 000 MB/92 timmar/60 minuter/60 sekunder = 278 kb/s. Jag fick nog 5 Mb/s i snitt. 1,8 GB/timme = 22 timmar.

Jag har nu anmält anmält Telia för vilseledande reklam skriftligen till Konsumentverket. Jag tycker att det klart och tydligt ska stå:
"40 GB/mån räcker till att se ca 92 timmar 0,28 Mb/s lågupplöst streamad film i månaden". I TV reklamen såg man att mannen tittade på OS i fullskärm och att bilden var mycket tydlig vilket inte är möjligt med 0,28 Mb/s.

Nu har jag lite tur för det står:
"Telia erbjuder alltid dig ett Trygghetslöfte som innebär att du kan prova något av våra mobila bredband och lämna tillbaka det inom 30 dagar om du inte är nöjd."

Jag får fantastiska farter med Telia 4G. Men 40 GB var inte skoj. Vilket bolag ska man välja som har mer GB och sänder från Telias master? 2 Mb/s med ADSLvill jag inte ha tillbaka även om det är obegränsat (överlät det till granne som stod i kö).

5

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

Vad ska de stackars operatörerna göra? Mobilt data i hög fart drar för mycket resurser men de måste ha in pengar via abonnemang. Återstår endast att lura kunderna eftersom kartellbildning i syfte att höja prisnivån till kostnadstäckning inte är tillåten.

Man kan också se till att sälja utrustning som är svår att optimera för god funktion i nätet. Läs huaweimodem och routrar som E589, dlink dwr923. Om den genomsnittlige kunden bara kan utnyttja en tredjedel av nätets resurser i förhållande till ett optimerat läge så sparar operatörerna stora belopp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

jonasolof skrev:

Vad ska de stackars operatörerna göra? ...

Hoppas du var ironisk smile

Sälja fiber eller ADSL och erbjuda mobilt bredband som ett kompliment på semestern vore nog ärligare.

Enormt nöjd med farten på mitt Telia 4G och insticksroutern tills jag slog i taket under OS framför datorn och några filmer på Viasat Play. Himmelsk skillnad om man jämför med ADSL, tills de slog på GB-spärren. Körde full kvallite på SVT Play och inte en enda buffring på Viasat Play. Samtidigt satt frugan och surfade utan att, som med ADSL, gnälla över att det går långsamt att få fram receptbilder på Aftonbladet mm.

Det är ju väldigt synd att deras utrustning inte räcker till för att erbjuda mer GB men nu har grejerna åkt tillbaka till Telia. Jag får leta vidare efter annat bolag som erbuder mer. Tyvärr har vi ingen fiber hemma. Kör med kontantkort från Tre just nu (fick pinnen gratis) och det är också snabbare än mitt ADSL men hur snabbt det är vill jag inte testa ännu. Här gäller det att spara på data. Fast tappar uppkoppling ganska ofta och beror nog på att man inte ska göra av med för mycket data och gnälla smile Telia 4G var stabilt.

7

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

Fiber är väl bättre för den enskilde eftersom en stor del subventioneras via EU-bidrag medan mobilt bredband ska bära sina egna kostnader plus att operatörerna fått lägga ut hundratals miljoner på auktioner, pengar de bara kan ta från abonnenterna. Det torde vara svårt att få en snabb återbetalning av investeringskostnaderna via abonnemang. Därtill kommer stor räntebörda. Härtill kommer väsentlig driftskostnader för mobila datanät.

Det finns således en mycket stor diskrepans mellan de ekonomiska villkoren för fiber och mobilt bredband för data. Att pytsa in 20-30 tusen är normalt för att få en fiberförbindrlse till stugan. Mobiloperstören vore mycket glad om abonnenterna bidroge till anläggningskostnaderna för nya master på det viset. Mitt förslag: ett statligt bestämt investeringsbidrag på tiotusen kronor från varje kund vid teckning av svenskt abonnemang för mobilt bredband. Pengarna går till en pott för infrastruktur. Vidare borde undersökas möjligheten att få EU-bidrag för infrastrukturutbyggnad liknande dem som gäller för fiber.

I många områden vore snabbt mobilt bredband, t ex LTE på Net1s 450 nät, mer ekonomiskt rationellt än fiberutbyggnad i glesbygd,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

Det har  du helt rätt i.

9

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

idgforum skrev:
jonasolof skrev:

Vad ska de stackars operatörerna göra? ...

Hoppas du var ironisk smile

Ja de får ju inte in pengar på annat sätt.. De som köpt aktier i ovanstående bolag vill att företaget skall gå med vinst annars säljer de, och har någon fått reda på ett rykte att ex Telia exempelvis fått en fis på tvären så blir det krasch på börsen direkt..

Vad jag skulle önska är att 4G slopas helt tills de fått i ordning på 3G och sina master, och inte bara hasta iväg till nästa generation och lämna ett ofärdigt nät med ändå ganska sjyssta möjligheter för den som inte har råd med 4G.. Vad händer om några år när 5G kommer? (OM det nu kommer) Ingen kommer vilja sitta på 3G längre utan alla kommer sitta på ett svajjigt 4g nät som har ännu större problem än vårat 3G nät har idag (problem med lagg och hastighet), och samma gnäll och sedan höjja 5G till skyarna, för där laggar det inte och går fort som själve fasen... för att 5-6 år senare upprepa samma sak när nästa generation kommer.

Suucka!

10

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

4G nätet använder i hög utsträckning befintlig infrastruktur, bl a på 900. Det ärl inte så kostsamt att lägg till 4G 900 till en GSM mast och så kör Teliasonera i Danmark.

Det som följer efter nuvarande LTE Standard är LTE advanced med bl a full 2x2 mimo, dvs även användarsidan sänder flera samtidiga dataströmmar med användning av polaritetsdifferensen. Fördt då är LTE verkligen 4G, fjärde generationen. Möjlig fart ned bestäms av tillgänglig bandbredd inom tilldelade frekvensområden. Tyvärr blir det väldig hackmat med snuttar på olika frekvenser.

Nämnas kan att ryska myndigheter då de öppnade upp 800 bandet struntade i auktioner och lämnade ut licenser och bandbredd till de största operstörerna som har resurser att köra ut 800 över hela riket. Så undviker man roaming inom landet vilket gäller för mycket annat mobilt i Ryssland. Bra för operatörer och anändare, surt för mindre operatörer, som kanske har utländska delintressen. Populärt sa Putin.

3G är inget kul för vare sig operatörer eller användare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-16 05:29:26)

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

Jag har nu tagit Tre Max och köpt en obunden TINY så får nu lämna tråden om Telia för gott. Ska även flytta 4 mil och har varit borta och testat Tre som gick bra där medan Telia tyvärr bara har EDGE. 50 meter från Telias 3G täckning med utomhusantenn smile

12

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

4G LTE uppstod för att rätta till problemen med 3G. Men då insåg åtminstone ingenjörerna att det minsann inte var den slutliga lösningen och därför talar de om en utvecklingsVÄG (Long Term Evolution) där nya versioner dyker upp hela tiden - som det ju har gjort inom hela databranschen sedan den startade.

Man skall inte tro på reklamfjantarna vars uppgift är att ljuga för oss och få oss att köpa varje ny grunka. Observera att LTE absolut INTE löser problemen med kapacitet sådär i allmänhet (möjligen lokalt i vissa fall). Som jonasolof påpekar så är det enbart tillgänglig bandbredd per basstation som avgör den saken. Och den ökar i bewtydande grad enbart genom att bygga fle basstationer (med låg effekt så de inte stör de andra). Det är inte SÅ stor skillnad i praktiken mellan 3G och 4G fast operatörerna försöker få in pengar genom att piska upp en hype kring 4G.

4G är nog bättre rent tekniskt ur många synvinklar men var beredda på att öppna plånboken då LTE advanced kommer. Förbättringar kostar så det är inte mycket man kan göra år saken. Möjligen vänta tills nästa steg kommer och köpa gamla begagnade burkar ...

13

Sv: Nej - Telia har inte fri data under OS

lte är bättre för operatörerna inte kunderna, då det är ett mobilt ip nät,
och inte 30 röstsamtalskanaler som körs parallelt och har "samtal" 24/7/365 när man är upp kopplad med treG.

ta minut priset*30 för samtal.
ta månads priset / 30 / 24 / 60 och du får minut priset på bredbanden...

villken är kassakon?
undrar varför dom vill stoppa voip...
:-)