1

Tråd: En eller två riktantenner? Har en nu..

Har en Pouynting riktantenn till min Huawei B593 och bor lite väl långt från närmsta antenn (enligt Tele2:s tekniker men så klart inte säljaren..) ca 5km.

Får två-tre mottagningspluppar och ca 6 Mbit ner och 7 upp.

Frågan är, eftersom antenner är dyra, om det är vettigt att slå till på en extra? Den höga uppfarten känns lovande på något sätt tycker jag... smile Frågan är också varför det blir så; Extern antenn gav nästan bara högre uppfart jämfört med att ha modemet på taket. Har provat att byta mellan de två antenningångarna men det är bara högra som funkar. Bör jag testa att vrida antennen 90 grader?

Billig lösning för att slippa köpa adapter för DC-kortslutning är att bara sätta dit ett ca 50 ohm motstånd så detekteras det som antenn. På det uttaget som inte används alltså.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-22 09:26:01)

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Sändning sker bara på en av utgångarna. Synd att sätta motståndet på det, även om motståndet nog också kan funka som antenn, sort of.

Jag får 20 mbit/s ned och upp hemma med panelantenn 12 dB på min tyska avm6840 router 2 km från masten med lite skog emellan. Tog med router och antenn i bilen, satte panelantennen på ett kamerastativ en dryg halvmeter ovan biltaket 700 meter från masten som då var inom synhåll. 25 mbit/s ned men bara 1,25 upp. Why?? Jag vet att det var samma cell id och att jag vid biltestet var mitt i en av antennernad huvudriktning.

En tysk testade med magnetfotsantenner på bil och samma router. Han fyrdubblade farten när han satte ett av spröten horisontellt med magnefoten på en av bilens sidor.

Bottom line: det brukar löna sig med skild polarisering. Men det finns andra effekter också som spökar. Dit hör mastens styrkereglering av routerns sändareffekt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Jag förstår att två antenner är där jag kommer hamna till slut men vad kan man förvänta sig som skillnad mellan en eller två?
Känns just precis som att motståndet agerar antenn men det är enda sättet att få routern att slå över till extern antenn utan att ha två riktiga antenner.

4

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Just det, måste tillägga att jag fick ungefär 5-6Mbit ner och 3-4 upp bara av att ha routern på taknocken. Det var alltså bara upphastigheten som ökade märkbart.

5

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Det bör bli bättre men det beror på. Vad vet vi inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av guineapig (2012-07-23 11:12:23)

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Jag har pysslat massa med mina 2 antenner senaste veckorna och min slutsats är att om du har en bra signal med 1 externa antenn, över 50-70%, så blir förbättringen ytterst marginell med 2 antenner. Den andra antennen ger mest effekt om du fortfarande med en extern antenn har dålig signal.

Vilken frekvens kör du på? landsbygdsbandet förmodar jag?

7mbs upp låter väldigt bra tycker jag , jag får ca 3-4 max, 2km från masten med dubbla antenner, däremot har jag ca 12-14 ner. Telenor 900mhz ( samma som Tele2)

Hur sitter din antenn monterad? vertikalt eller horisontellt?

du kan läsa min historia här,

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4600

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

7

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Som sagt var, det beror på och osäkert på vad.Den enes resultat behöver inte gälla för den andre.  Guineapigs mediokra resultat är tråkiga för honom. Själv får jag upp till 20-25 mbit/s ned och upp med speedtest.net på  Telia 800 MHz vare sig jag använder E 392 eller min tyska LTE router för 2600/800 4G. Det är 2 km till masten, lite skog emellan. Som bäst signalstyrka -84dBm vilket inte är så himla bra. Använder då 12 dBi mimo panelantenn för 800 MHz, dvs två antenner i ett hölje så jag slipper tänks på separation. Det löser sig med antennkonstruktionen som i sig isolerar antennerna från varandra bättre än vad logperiodiska eller yagis gör (cross over isolation bättre än 20 dB enligt tillverkare).  jag testar från en balkong, ingen fast monteting.

Poynting 800/900 mimopanel kan vara ett alternativ. Eller Funkwerk mimopanel. Den täcker 900 väl enligt tyskt test.

Kan du montera en Poynting log periodisk till väl skild från den andra är det värt ett försök. Du kanske kan returnera antennen om resultatet blir halvdant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av guineapig (2012-07-23 16:40:33)

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Poyntings mimo panel var den jag använde först, sen bytte jag till dubbla riktantenner ( ok en panel är också en slags riktantenn...)

var uppe på taket i dag igen och ändrade tillbaka till , 2x vertikal montering med +/- 15grader mot masten

det fungerar bättre för mig, än att ha en vertikal och en horisontell, jag får inte högre hastighet men mycket jämnare resultat.

Den horisontella antennen ger alltid halva hastigheten hur den än är riktad mot en vertikal montering.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

9

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Vad har du för pingtid?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-07-24 16:52:28)

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Det har nämnts innan, men jag repeterar gärna..

Normalt sätt (beroende på modem) används den ena för att sända och den andra antennen för att skicka. Vad du tjänar med detta är att du slipper dela trafiken med samma antenn. Hur det där funkar rent tekniskt är en fråga för de med mer erfarenhet.

Men!...

Vad är det med folk som är så allergiska mot att köpa en begagnad antenn. Underhållet är minimalt (en stålborste eller smärgelduk) och antenner slits nästan inget. Jag har sagt det hundratals gånger till alla som tycker det är dyrt med antenner, men jag förstår inte varför ingen orkar kolla på forumets "köp och sälj" eller på blocket.. Jag hittade min där.. 6 månader gammal för HALVA priset..

11

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

På B593 så både sänder routern, och tar emot , samtidigt, på båda antennutgångarna, så kallad MiMo.

enligt;

http://www.lohelectronics.se/pages.php? … outer_b593

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-25 03:51:51)

Sv: En eller två riktantenner? Har en nu..

Vad Loh skriver är förmodligen lite fel. Basstationen sänder med två antenner, 4G modem och routrar tar emot med två antenner men sänder bara på den ena i nu gällande LTE standard. I LTE advanced kommer nog routern att sända på båda men då behövs annan hårdvara.

Vid 3G sänder routern på en antenn och tar emot på två. Här används bara den andra antennen för diversity vilket inte är detsamma som Mimo, Inte heller behövs någon åtskillnad i polarisation. Det räcker med att antennerna är lite åtskilda.

Även på cdma450 som Net1 använder ger två antenner bättre fart genom diversity. Basstationen sänder vertikalt polariserat men användare har märkt att det kunde hjälpa att ha en av två yagi polariserad horisontellt, fr a om det ligger en vattenyta framför.

Ovanstående framgår av bruksanvisningarna och användarinterface på 4G routern AVM6840, 3G routern Vololink125 och cdma450 routern D35 vilka alla använder dubbla antennutgångar och saknar kompromissade interna antenner.

Vidare så är det inget problem att sända och ta emot på samma antenn. Huawei låter inte användaren fumla med den antenn som används också för sändning och därför så går den enda antennkontakten på 3G modemen till diversitymottagningsantennen på en del huaweimodem. SierraWireless låter användaren ansluta yttre antenn till sänd/mottagar-sidan på 3G modemen.   De flesta 4G modem har dubbla anslutningar för yttre antenn men inte huaweimifin E589 som bara har en. Med huawei går det inte att veta om det är sänd/mottagarantennen,  de kompromissar gärna bort god funktion för att förenkla.  Står det något om diversityantenn så är det endast mottagning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.