26

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ok. Kollade på videon nämnd på forumet och där fick testare. Fantastisk stor skillnad på upp hastigheten med just 2 antenner. Men skall kolla med en och framför allt utan först. Om man lyckas låsa modemet på 4g så att det inte fladdrar mellan olika anslutningar.
Har idag beställt löst modem från cdon för 699:- smile
Och skall telenor butiken ikväll för att fixa obundet 4g 80.
Hoppas det kommer funka smile

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

27 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-25 13:14:02)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Andra har helt andra och positivare erfarenheter av två antenner på såväl 3G som 4G än vad som sägs i i guineapigs inlägg. En enkild användares erfarenhet är inte säkert representativ. OK, svårt att garantera något med mobilt bredband som har så mycket variabler. Vi är just försökskaniner/guineapigs/laboratoriemarsvin.

Jag testade E392 på Telia 800 idag. Fick ping/ned/upp 35/12/7 utan yttre antenn och 35/20/9,5 med Panoramas enkla kryssantenn för ca 495 kr på samma plats som modemet. Sätter jag på en 12 dB panelanten för ca 850 kr kan jag få 25 ned och upp enligt tidigare test med samma modem. Återigen, your mileage could vary.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Jag är mycket medveten om att mina erfarenheter absolut inte ska ses som någon slags norm , MEN köp en antenn och testa innan du beställer två , det är ett rent strikt ekonomiskt råd.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

29

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ja. Någon form av antenn skall nog till. Men ver ej vilken eller vilka man skall satsa på.
Täcknings kartan visar 3 pinnar av 5 på 4g 32mbit. Och 4g 80 ligger ca 300-400m bort.
Men dom säger själva på telenor att dom inte är så exakta.
Så kan man hoppas påså kan man hoppas på 80 mbit med antenn? Och vart skall man lägga krutet på. Har idag hämtat mitt löpande abonnemang i telenor butiken. 4g stor. Och 349:-
Beställde modemet från cdon för 699:- och det hoppas jag kommer imon så man kan börja testa hårt dom 14 dagars test man har.
Uppskattar all go hjälp man får här smile

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

30

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ska du köra 4G 2600 vilket borde vara det aktuella om det handlar om 80 mbit/s skulle jag först kolla att det blir hygglig signal med modemet självt och om så är fallet satsa på riktantenn som ger ca 10 dBi förstärkning. Återkom när du sett vad modemet ger. Vilket modem förresten?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ok. Så om jag inte får täckning på 2600 utan antenn så skall man inte lägga krutet på det eller?

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

32

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Tips: skaffa inte ett löst modem och en Dovado-router. Vill du ha stabilitet och pålitlighet är enda alternativet router med inbyggt 4G. Tro mig, jag har testat det mesta!
Om du trots allt vill ha ett E398 modem så rekomenderas Netgear MBRN3000 för stabilitet.

Finns säkert andra bra alternativ, dessa är mina erfarenheter, jag har kört 3G & 4G i router som enda internetanslutning för hela familjen hemma sedan 2006.

33

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ja dovadon 4g har jag redan. Och det verkar som att dwr:en är minsta sagt långt från beskymmersfri om man läser forumet här och på många andra ställen.
Så tycker e398 var en bra början istället för att låsa upp in12 månader och inte veta om det kommer funka.
Så en annan router kan vaa aktuellt om det hela visar sig vara instabilt av den anledningen.
Allt i ett är alltid alltiett. Hatar allt vad ihopbyggda tvättmaskiner/ torktumlare, borrmaskin/sticksåg mmmm
Så lösa grejer är the shit enligt min erfarenhet smile

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

34

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Jag kör ett Huawei E398 och den Dovado 4GR och det är superstabilt. Ingen nedkoppling alls. Den enda gången det kopplat ner, i förra veckan, berodde det på en störning i Telenors nät, 2G, 3G och 4G. Jag kör dock med en, hittills, osläppt version smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Jag skulle köra på ett Huawei E392. Finns olåsta på Tradera!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

36 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-25 21:23:57)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

jockas skrev:

Ok. Så om jag inte får täckning på 2600 utan antenn så skall man inte lägga krutet på det eller?

Får du inte fram ett par pinnar med modemet i bra läge i förhållande tlll masten kommer en yttre antenn inte att öka signalstyrkan så mycket att du får den dunderfart du vlll ha. En pinne motsvarar ca tio dB skillnad vilket är max vad de flesta antenner kan ge om du använder en bra riktantenn. I så fall är det bättre att leta fart på den långsammare varianten på 800 elller 900 MHz om där finns täckning. 25 mbit ned och upp känns också rätt bra.

Jag rekommenderar också E392. Kör på det nu plus Tiny.

Jag håller inte med om att lösa grejor, dvs modem plus router är bättre än integrerad router. Problemet är att de grejor operatörerna håller konsumenterna med är rätt kassa och att bra operatörsoberoende  olåsta routrar för 3G och 4G kostar över 3000 kronor vilket de flesta inte vill lägga ut.

Min största invändning mot Huawei är att de ger alldeles för lite info om signal och master så man får aldrig koll på vad man håller på med. Detta oberoende om vi snackar modem eller router som B593.
Sånt strul som icke inkopplade antennkontakter mm slipper man med riktig utrustning. En bra router ger rakt av den info som proffs använder för att kolla upp 4G nät. Jag ska skriva om det i en annan tråd så småningom.

Att ange signalstyrka i procent som Telia och Dovado gör är superkasst. Varför ska jag in och leta i en tabell för att se om en antenn ger den förstärkning som utlovats?Den ska anges momentant. Bättring lär komma i nästa upgrade av Tiny men det blir väl fortsatta procent. 

I aktuellt fall har jag redan kollat läget med en high end router så jag vet var masten heter, var den står och vilka signalstyrkor jag får med olika antenner på de två antenningångarna. Och E392 är lika snabbt som den routern. Så när kollen väl är gjord är E392 ett billigt och bra val och dessutom mångsidigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Nja. Detta kommer nog bli ganska intressant verkar det som.
Att köra på 800 är nog inte hela världen för mig. Pingen är viktigast
Och den är väl den samma oavsett 2600 eller 800(900)
Vilket telenor nu använder av dom.

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

38 Senaste redigerad av careface (2012-07-26 05:54:59)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

39

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Och när räknas denna nya firmware anlända tro tongue

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

40

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Som jag skrev i PM slutet av juli/början av augusti är det senaste jag hört. Dock inget bekräftat, har dock för mig att SAM skrev något om det här på forumet smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

41

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Då man läser erfarenheterna på forumet så kommer man snabbt fram till att man inte kan köpa något modem (eller router)  alls. Det tycks vara problem med allting och fungerar nånting så saknas det band eller liknande. Rena djungeln alltihop på den trådlösa sidan. Jag har jobbat med Ethernet och kablar och där är det aldrig något problem. Tyvärr är jag så illa tvungen att försöka få nånting  att fungera trådlöst eftersom det inte finns alternativ vid torpet.

Jag skall snart börja bråka med modem och antenner igen men det är omöjligt att få klarhet i när och om det byggs ut 4G norr om Arboga. Och vilket modem som då fungerar. Suck. Man kanske borde köpa ett olåst E392 och hoppas på det bästa.

Men tack i alla fall för en hel del information och tips ...

42 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-29 16:41:37)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Det finns företag som erbjuder sig att åka ut och mäta på plats innan så att beslut kan tas om vilken operatör och vilket band som det är bäst att satsa på och vad som kan krävas i antennväg. Kruxet är bara det att med den timdebitering som gäller kan man lika gärna köpa en proffsrouter som täcker alla nu aktuella band.

Loh's Conelroutrar kan vara ett alternativ men jag vet noll om dem och företaget säljer bra grejor och misstänkt dåliga grejor (11 dB 90 cm lång rundstrålande flerbandsantenn - en radioteknisk sensation) med samma entusiasm.

http://www.lohelectronics.se/conel-lte- … p-780.html

Men Conelroutrarna säljs till åf av Communica.se som inte för det halvdana konsumentsortiment som forumets deltagare stretar med. Du kan t ex få en Conerouter med dubbla simkortsplatser så att två olika operatörer kan användas. Det finns andra high end routrar också, ännu dyrare än Conel.

Antenner har, med undantag av bottensortimentet, priser som följer prestanda. Ca hundra kronor per dB antennvinst.

Så grundproblemet är att användaren sitter i en prisparadox. Det är för dyrt att ta reda på hur kravspecen ska uppfyllas. Operatörer som Telia gör extremt dåliga täckningskartor, Net1 har försämrat sin, tidigare kunde man på ett ungefär få fram var de få och väl synliga masterna står. Ala ljuger om prestanda och räckvidd och kompromissar ned sina konsumentprodukter, säljare i butiker vet inte ett dyft om t ex antenner och lycksökare kränger grejor på nätet.

I det läget är E392 via en usb sladd på två meter till en laptop en bra start - förutsatt att man kan få reda på något så jävla elementärt som vilket band det är LTE eventuellt funkar med på den aktuella platsen (3 TDD uteslutet)  så att man sedan kan fatta ett informerat beslut om antenner för att få den hägrande farten och låga pingtiden - eller skaffa en router med t ex inbyggd VPN och wake on lan samt telefoni av olika slag. Det senare kan t ex AVM6840 på 2600 och 800. Men för Telenors 900 nät är man hänvisad till dlinks leksats drw923 som har så mycket buggar att expediten berättar det spontant i butiken. Och den går veterligen inte att låsa upp...
Huawei och dlink låter en för död och pina inte se nätlistan över de operatörers master som är igång i omgivningen så  man måste ha simkort för alla. Även med kortaste abonnemangstid är man uppe i en dryg tusenlapp, helt i onödan. Infon finns redan i modemet.

Marknaden är enormt splittrad i och med att olika länder släpper olika frekvenser för LTE varefter operatörerna får tillgång till frekvenser lite hipp som happ genom auktioner. Produkterna måste därmed länder- och operatörsanpassas och då får konsumenten sådant som B593 och DRW923. Situationen kanske skulle motivera en reaktion i EU-parlamentet där Gunnar Hökmark är engagerad i frågor om mobilt bredband. Snacka om dysfunktionell marknad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ganska bra sammandrag av läget av jonasolof :-).

44 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-26 11:05:24)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

My pleasure, som nörd.

Förslag till Gunnar Hökmark fvb till kommissionen: Till alla  operatörssålda modem och routrar som säljs inom EU ska tillhandahållas connection manager mjukvara som låter brukaren se vilket LTE band modemet är uppkopplat på, cell id och physical id i aktuell uppkoppling, nätlista över samtliga detekterbara celler från övriga operatörer inklusive signalnivåer RSRP. För uppkopplingen ska anges uppgifter för såväl cellens båda antenner och mottagningen på modemets båda antenner samt signal/brusnivå och RSRQ, signalkvalitet.

Alla dessa uppgifter finns redan i modemet eftersom de används inför handover och kommuniceras till cellen och nätets styrning. Kostnaden för att ta fram ett användarinterface vore minimal, skillnaden för brukare fenomenal. Pris för mjukvaran till kund högst ca 50 euro. Tillhandahållandet av dessa uppgifter utesluter inte att modemet är operatörslåst. Det är undanhållandet av information som är så ekonomiskt irrationell för en fungerande marknad.

En realtidsgraf över aktuell mottagningshastighet och sändhastighet vore också önskvärd, sådant finns redan i mobil testutrustning. I grafen bör anges om uppkoppling sker på 3G eller 4G.

Killen som gjort freeware connection managern MDMA bor i Sydafrika tror jag. Där har de inte LTE ännu; han nämner inte LTE, bara 2G och 3G.

Net1 ger en del av den här info men så har de inte heller några konkurrenter på cdma450. Eftersom även de kommer att gå över till LTE så småningom (enligt Ice plan) så kommer väl dimman även där.

Dovado kanske har resurser att ta fram en info manager.

Exempel på proffs survey av LTE nät där dock endast en operatör åt gången testats (plus att sales pitchen skriker):


http://www.accuver.com/storage/download … 383911.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ojoj Här går det undan med 4g!! hmmmmm eller

PunBB bbcode test

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

46 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-26 17:17:12)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Signalnivå? Är det E398 eller? Vilket band?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Satte upp det lite hastigt. Grillar samtigt ute smile
Signal 45% band vet jag ej. Hur ser man det i dovadon. Men jag har låst den till 4 g lite.

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

48

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Testat mot en annan server? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

49 Senaste redigerad av jockas (2012-07-26 18:39:29)

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Ja..jag gjode det tyvärr utan vidare resultat.. har nu flyttat upp modemet till övervåningen vid ett fönster, och fick nu 58% mottagning och detta vid olika servrar.

PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

http://www.speedtest.net/result/2085704074.png

borde ju varit lite bättre fart tycker man.

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

50

Sv: Ping skillnad på 3g & 4g

Jag hade exakt samma problem första kvällen med mitt 4G...trots 80% i styrka låg jag på de hastigheterna som du har ungefär. Men sen senare samma kväll blev det bättre fart på det helt plötsligt, och funkat fint sedan dess. Så vänta tills senare ikväll eller imorgon och se om det hänt nått.

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi