1

Tråd: Använda DWR-923 som bara modem?

går det att köra den som modem på något sätt och använda sig av en egen router för utdelningsbiten?

för den suger verkligen att konfa osv, plus att det inte finns någon repeaterfunktion i den, har det lite si och så med WLAN hastigheten hemma nämligen, och tror det beror på mottagningen

2

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Du kan göra på två sätt:
1. uppgradera mjukvaran till 1.22.36, sök på detta forum efter länk, Klicka sedan i Transparent mode i NAT inställningarna.
2. Ställ in så att din andra router får en fast IP, lägg sedan denna i DMZ (utanför brandväggen)

PS1: I bägge fallen får du ha en annan brandvägg aktiverad och öppnat de portar du behöver.
PS2: Kör du DYN DNS skall den ställas in på din andra router i första exemplet, och på DWR923 i andra exemplet.

Vidare, kör du transparent mode kommer du inte åt inställningarna i DWR923 annat än att du fabriksåterställer den (+10 sek på resetknappen) så gör alla inställningar innan du aktiverar Transparent Mode.

3

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Hej alla,

Har just i veckan fått Bredband 4G m router (DWR-923) från BBB.
Ett första test där jag var direktansluten med en laptop på WiFi gav hyfsad hastighet (40 MBit/s nedströms o 7 MBit/s uppströms).
Dessvärre stötte jag sedan som så många andra här på patrull när jag skulle koppla in routern i bryggat läge till min D-Link DIR-655 (vilket såklart 3 pers på kundtjänst och teknisk support bekräftat fungerar). En tekniker bekräftade snabbt att det inte i nuläget är möjligt och att en kommande FW-release till DWR-923 skulle råda bot på detta och "en massa andra buggar".

Läste mig igenom en annan tråd i ämnet och bestämde mig för att testa följande:

* DWR-923 i NAT-läge (som den kom med vid leverans med aktuell officiell FW)
* Reservera IP i DWR-923 för min DIR-655 (MAC adressen för WAN)
* Ange DIR-655 IP som Virtual DMZ Host (är det rätt sätt att lägga DIR-655 på DMZ?) i DWR-923
* Stängt av WiFi på DWR-923
* Kopplat LAN-port 1 på DWR-923 till WAN på DIR-655

Körde igång allt på nytt och det funkade!!! Surf, mail, SIP-telefoni mm inga problem, återstår att kolla att VPN inte får hicka. Hastigheten kändes bra, dock när jag mätte med Bredbandskollen så fick jag bara 5 MBit/s nedströms och 6 MBit/s uppströms. Allstå liten skillnad uppströms men stor nedströms, varför??? Är det något med DMZ som spökar? Har inte gjort andra ändringar och vet att nätverket i övrigt i hemmet inte utgör en flaskhals.

Alla råd mottas tacksamt!

4

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Du får väl dubbel NAT på detta vis, det brukar kunna sänka något. Egentligen behöver du bara firewall i dir.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

jonasolof skrev:

Du får väl dubbel NAT på detta vis, det brukar kunna sänka något. Egentligen behöver du bara firewall i dir.

Vi har långt fler än 10 enheter hemma som använder internet, blir det inte problem med BBB:s begränsing till 10 enheter då med tanke på att det blir DWR-923 som delar ut IP-adresser i stället för DIR-655? Eller har jag fått det om bakfoten?

6

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

also jag har med:
2 tv
2 digital-boxar
2 android samsung
1 netgear wifi extender
2 nas
2 laptop
1 ipad
4 ip-camera
---------------
16 ip´s

inga problem. Allt funka kanon bra.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

7

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Cool skrev:

also jag har med:
2 tv
2 digital-boxar
2 android samsung
1 netgear wifi extender
2 nas
2 laptop
1 ipad
4 ip-camera
---------------
16 ip´s

inga problem. Allt funka kanon bra.

Och du har alla dessa anslutna samtidigt till din DWR-923 och får IP-adresser tilldelade från den?

Hittar inga begränsningar på BBB hemsida, men på telenor står det för "10 samtidiga användare" vad dom nu menar med det.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … index.html

8

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

i alla fal kör jag med 14 fasta ip´s och när det fins besök så funka även deras mobiler/annat

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

9 Senaste redigerad av Nike99 (2012-08-22 13:31:03)

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Hej
Samma problem då jag haft ett Apple hem med hjärtat i en apple extreme.
Fungerat klockrent men skulle vilja ha hjälp med att bestämma hur man sätter upp det. Se bild
Denna bild

10 Senaste redigerad av dannedarling (2012-08-25 22:40:11)

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Hej!
Vill göra precis som Nike99 och har mixtrat i flera dagar för att få till det utan att lyckas.
Började med att använda dwr'en som router och bryggade min time capsule. Precis som jag med framgång kört med adsl. Segt satan blev nätverket och att streama film över det trådlöst blev en plåga.
Noterade att ny FW kommit ner i dwr'en i veckan, så nu kanske det fungerar att brygga den!? Osäker dock på hur man skall konfigurera det hela och tar tacksamt emot tips efter att ha pillat med det ännu en heldag utan framgång.

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

11

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

dannedarling skrev:

Hej!
Vill göra precis som Nike99 och har mixtrat i flera dagar för att få till det utan att lyckas.
Började med att använda dwr'en som router och bryggade min time capsule. Precis som jag med framgång kört med adsl. Segt satan blev nätverket och att streama film över det trådlöst blev en plåga.
Noterade att ny FW kommit ner i dwr'en i veckan, så nu kanske det fungerar att brygga den!? Osäker dock på hur man skall konfigurera det hela och tar tacksamt emot tips efter att ha pillat med det ännu en heldag utan framgång.

Vilken ver har den nya firmwaren?

12

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

ny firmware? på dlinks hemsida ser jag bara 1.2.9.36 som kom ut i april-maj.

Jag har själv bryggat skiten, men får samma problem, den disconnectar eller trådlösa blir så segt.

Enligt BBB är jag den enda som har detta problemet.

Min tråd http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4765

13

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Bryggade min TimeCapsul och stängde av Wifi, har inga problem med seghet..kör bara på 4G

Humorn är flytvästen på livets flod

14

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Jag har FW 1.2.11.36 nu!

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

15

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Hej!
FW
1.2.11.36
När jag fick den för 3 veckor sedan var det 1.1.11.36 om jag inte minns fel.

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

16

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

dannedarling skrev:

Jag har FW 1.2.11.36 nu!

Finns ingen sådan på D-links sida..vad jag kunde se.
Länk?

Humorn är flytvästen på livets flod

17

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Lite mera läsning hjälper... http://www.mobilabredband.se/forum/view … 200#p38200

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

18

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

@ Sven P:
Sorry, ingen länk!
Jag kanske inbillar mig/minns fel, men jag tror att dwr'n uppdaterade fw själv vid en återställning...

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

19

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

dannedarling skrev:

@ Sven P:
Sorry, ingen länk!
Jag kanske inbillar mig/minns fel, men jag tror att dwr'n uppdaterade fw själv vid en återställning...

Fabriksåterställning flashar aldrig om ens firmware, den nollar bara grundinställningarna

20 Senaste redigerad av dannedarling (2012-08-28 04:57:55)

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

@ greenfish
ok, men det verkar som att den i något läge har uppdaterat programvaran själv, kan minnas fel som sagt.

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

21

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Nike99 skrev:

Hej
Samma problem då jag haft ett Apple hem med hjärtat i en apple extreme.
Fungerat klockrent men skulle vilja ha hjälp med att bestämma hur man sätter upp det. Se bild
Denna bild

Hur går det Nike99?
Har du fått det att fungera?

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

22

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Äntligen!!!!
DWR-923 i transparent mode, eller i alla fall nästan...
Nu har jag lyckats få till det tillfredställande.... Såhär gjorde jag (säkert inte enligt skolboken, men har funkat fint ikväll när jag testat.

I DWR:
- Anslut dator till LAN-port
- Slå av W-lan (går kanske att ha på , men varför.....)
- gå in under Data/DHCP/Basic och ställ in en (1 st) dator i nätverket och ange IP-adress (ex 192.168.0.100), i övrigt gör inga ändringar. Kolla DNS etc!

ta bort ethernetanslutning till DWR och slå på wifi på din dator, anslut den mot routern

I andra routern:
- anslut till w-lan porten den andra routern (i mitt fall en TimeCapsule)
- anslut via statisk IP (som ovan, 192.168.0.100)
- ange routeradress 192.168.0.1 (std)
- ange DNS servrar etc enl ovan ( i mitt fall delnätmask 255.255.255.0, DNS 10.0.1.1 samt 195.54.122.221)
- sätt routern i DHCP läge (inte NAT!) och ange intervall (tex 192.168.0.101 - 200).
- spara/uppdatera routern

anslut routern (WAN-porten) mot dwr (LAN-port)
starta om DWR (om det behövs)
kör!

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

23

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Det var lite svårt att förstå hur DWR923 genom dessa inställningar tvangs fungera som brygga.

Ibland undrar jag varför det  kämpas så mycket med operatörsskadade routrar som DWR923 och B593 när man till den 23 september får ett helt öppet på alla band och med alla operatörer  fungerande E392 modem  för 599 kr på Telia plus 4 euro på DC-unlocker. Därifrån är det sedan lätt att få till en brygga till en router med all den kompetens man vill ha.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

@ jonasolof

Det var ju synd att du satt inne med den "fullödiga" informationen tills jag och många andra idioter lyckats teckna oss på det "bästa mobila bredbandet" enligt PC för alla. Att man med önsketänkande och litet dåligt omdöme (testet är vad jag minns rätt begränsat i omfattning) går på det hela och blir sittandes med ett ok modem men en router som funkar dåligt istället för att köpa en kalaslösning enligt ditt recept är ju jättetråkigt.

@ allaandra

Kul att där finns bättre lösningar, låt oss försöka sprida det tillsammans till andra krakar som är sämre bemedlade.
Och du, jonasolof, du kan väl utveckla ditt recept eller länka till det om det finns beskrivet sedan tidigare. Alla är inte så duktiga på tekniken utan är bara ute efter möjligheten att tex ligga i soffan och se på en film i sin iPad

För er som trots allt sitter där med er DWR-923 och vill hänga på litet mer saker i ett hemmanätverk, kanske strömma film och musik. Ja det fungerar idag också! :-)) Även om det inte är en äkta bryggning.

D-Link DWR-923' Apple TimeCapsule, airport express, Customac pro (Hackintosh), MacMini server, MBP, MBAir, iPad, iPhone mm..... iNerd big_smile

25

Sv: Använda DWR-923 som bara modem?

Med denna senaste uppdateringen v1.4.2.37 http://www.tekniksmart.se/2013/d-link-d … g-modemet/ funkar bryggat läge stabilt, så kan man använda sin vanliga router och bara ha DWR-923 som modem