1

Tråd: Lämna tillbaks?

Tja. Jag köpte telenor mobilt bredband fast pris nyligen. Men det strular och kopplar ifrån hela tiden. Flera ggr/h.
Har läst lite här och det verkar vara ett kännt problem. Finns det någon lösning, eller skall jag utnyttja min nöjd kund garanti och lämna tillbaks skiten innan det är försent? Är uppbunden 24mån.
Snackade med Elgiganten där jag köpte det tillsammans med en HP laptop.. och dom bad mig ladda hem någon ny random programvara på internet. Funkar inte det skulle jag få ett nytt modem som dom fått in precis.
Vad säger ni?
tack

(bor i Varberg)

2

Sv: Lämna tillbaks?

Vara bunden i 24 månader är ingen höjdare, det går eventuellt att få till det så att det funkar lite bättre men jag hade lämnat tillbaka direkt.

3

Sv: Lämna tillbaks?

Dom senaste dagarna har det faktiskt börjat strula för mig när jag kör bittorrents, gör du det när det kopplar ner?

Annars så hör med telenor, jag vet inte om dom har sin nöjd kund garanti kvar.

4

Sv: Lämna tillbaks?

rudis, inte globala anslutningarna som är för många?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Lämna tillbaks?

Du borde också se till att inte gå över en viss uppströmshastighet. Har du 384Kbps uppströms, då föreslår jag max 35KB/s=280Kbps.

6

Sv: Lämna tillbaks?

Tack för alla svar.
Jo, det strular som mest när jag kör torrents. Använder uTorrent, och har märkt att om jag kör "unlimited" upp/ner så dör anslutningen direkt typ. Men Kör jag 50kbps eller liknande, så är det igång ett tag.. kanske 5min. Lovar inte Telenor obegränsad datatrafik?
Haha, jag var på inköpsstället för att demonstrera problemet. Då dog anslutningen VARANNAN minut. Pinsamt.

Just nu inväntar jag svar ifrån Telenors kundtjänst som skulle ringa upp mig. Vi får väl se...
Känner ni igen problemet? Alla jag känner som har mob bredband säger att det strular såhär, kanske inte lika mycket. - Varken 3 eller Telenor hade hört talats om det tidigare.
´
mvh William

7

Sv: Lämna tillbaks?

Kladdade ner lite om mobilt bredband och torrent igår.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=470

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Lämna tillbaks?

Fungerar inte även om jag sänker globala..........
och har aldrig upload limit över 5 typ, så det är väl inget problem.
Det är ju nåt som strular, och Telenor har inte ringt än. Blir väl att klaga på Elgiganten på måndag. Tyvärr

9

Sv: Lämna tillbaks?

Jag tröttnade på att Telenors kundtjänst aldrig ringde upp mig så jag ringde upp dom igår. Dom ursäktade sig och sade att teknikerna skulle titta på mitt fall direkt, och ringa upp nästa dag. (idag).
När dom väl ringer upp, efter 2 veckor så säger dom att dom har hittat en lösning, som tyvärr inte gagnar mig alls. Teknikerna på Telenor har kommit på varför det strular, och det beror operativsystemet Windows Vista som inte är kompatibelt med deras mobila bredband.

Jag frågade rakt ut om deras mobila bredband alltså inte fungerar med marknadens största operativsystem, och dom svarade kort och gott; nej.
Sen skrattade jag och la på luren.

Nöjd kund-garantin tackar jag för.

Reflektioner?

10

Sv: Lämna tillbaks?

Kör du med deras icon 7.2 eller den lille icon varianten?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Lämna tillbaks?

williamlindeberg skrev:

Teknikerna på Telenor har kommit på varför det strular, och det beror operativsystemet Windows Vista som inte är kompatibelt med deras mobila bredband.

yikes
Va i h******?

Tur jag har 3 och bor i Stockholm då.:rolleyes:

12

Sv: Lämna tillbaks?

Vista är inte störst än, och jag tror inte den kommer någonsin bli det eftersom XP kommer vara supportad av MS tills 2014. Vista är himla struligt för tillverkare och kräver för mycket av datorerna. Det enda jag har kvar att säga om Vista är "If it's not broken, don't fix it". XP är fortfarande bäst.

Vilket modem var det? Option 225?  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=268418

13

Sv: Lämna tillbaks?

Jag fick Option 225 till mitt mbb.

vad menar du med "if its not broken..."? fattar inte smile

Jag gick till elgiganten och och sa vad telenor sagt till mig, han bara flabbade och ringde upp telenor direkt. snackade med nån chef där som skulle titta över sina anställda eller nåt, jag vet inte. haha.. en jävla miss tydligen. vad vet jag.
anyways..jag gav dom en chans till (vilket jag kanske inte borde gjort), men jag orkar inte tjaffsa om det.
telenor skulle ringa mig imorgon med nyheter och dom skulle fixa en "bra deal" till mig.. tydligen ett nytt modem eller simkort, men kommer det göra saken bättre?
jag sa till giganten att det var sista kortet... får väl se. smile

14

Sv: Lämna tillbaks?

Hej!

Den var ju intressant, 3GIS betecknar 3:s och Telenors gemensamma nät för mobiltelefoni eller hur? Vilken mast tar du in?
Jag har 3 och det kopplar ner 1 gång i timmen och jag tar just in en 3GIS mast vilket ju är både Telenor och 3, har jag fel?
Det kanske är så att det är samma fel på fler sändare? (gammal utrustning??).
Ringde fö: 3 idag och sa att de har en vecka på sig att fixa detta problem då jag har haft kludd heeela sommaren....

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

15

Sv: Lämna tillbaks?

Jag har E220 och 3s mobila bredband, det blir ju fan bara sämre och sämre, kan knappt surfa längre, kan inte vara inne på msn...och då har jag ändå inte utorrent igång. Jag kör ju med Vista 64bitars. Men såhär dåligt var det inte i början, på nåt vänster har det alltså blivit sämre o sämre, kan det vara något fel på dongen? (heter väl så?)

16

Sv: Lämna tillbaks?

williamlindeberg skrev:

...
Teknikerna på Telenor har kommit på varför det strular, och det beror operativsystemet Windows Vista som inte är kompatibelt med deras mobila bredband.

Jag frågade rakt ut om deras mobila bredband alltså inte fungerar med marknadens största operativsystem, och dom svarade kort och gott; nej.
...
Reflektioner?

Låter ju inte klokt. Jag har testat Telenors mobila bredband på Vista de senaste dagarna och jag får samma problem (se annan tråd), d.v.s. att det bara fungerar några sekunder eller minuter emellanåt. Jag kan dock knappast tro att det är sant att problemen skulle bero på att Telenors bredband inte fungerar med Vista.

17

Sv: Lämna tillbaks?

Tecknade telenors mobila bredband för en dryg månad sen och har kört det nu under sommaren när vi kuskat runt i småland med tivoli kör det på en laptop med vista och har inte haft ett enda problem med uppkopplingen inte ens på ställen som normalt brukar vara svåra med mobilen har det krånglat så för min del har det funkat klockrent med vista

18

Sv: Lämna tillbaks?

Tycker faktiskt att det fungerar bättre i Linux än Win XP, då modemet inte alltid aktiveras när jag pluggar in det när jag kör XP. Då måste jag avinstallera och installera om drivrutinerna. Sådant trassel har jag inte sett i Ubuntu. smile