1

Tråd: Router för 4G? 80Mbit.

Hej

Har precis skaffat Telenor 4G här i skogen.
Bredbandskollen svarade glatt 86Mbit när jag testade med modemet direkt i datorn.
Via min router så får jag strax över 20Mbit. Enligt vad jag har läst mig till om TP-Link TL-WR1043ND så klarar den bara 20 - 25mbit via ett USB-modem och det är ju på tok för lite. Jag kör DD-WRT på min nuvarande router och önskar detsamma på den nya.

Önskar nu tips och inköpsställen för en ny router.

Lite krav:
1Gbps lokalt
Minst 80Mbit via USB-modemet
802.11n
Bra DD-WRT-stöd
Inte allt för dyr

Annars så... ;-)

2

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Beg dator med delning,
Pris noll

Annars en dovado router i brige med bla en dd-wrt bakom.

Är nog de enklaste / billigaste lösningarna.

3

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

G-Man skrev:

Beg dator med delning,
Pris noll

Annars en dovado router i brige med bla en dd-wrt bakom.

Är nog de enklaste / billigaste lösningarna.

Datorer har jag massor av men jag får inte till någon smart placering av ytterligare en. :-)

Vad säger du om en ASUS RT-N16?

4

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

ASUS RT-N16 eller NETGEAR WNDR3700 bör kunna leverera en del kräm.
Men som G-man säger så skulle jag nog också föreslå att sätta en Dovado som bridge före.
Du kanske till och med kan köra det på din nuvarande DD-WRT om den forfarande klarar bra kräm WAN-LAN men inte har cpu nog att trycka stora mängder mellan USB-LAN.

Jag testade nyligen en WNDR3700 med senaste DD-WRT och prestandan blev lägre med DD-WRT en Netgear orginal.
Körde ny MEGA version så var inte helt stabilt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-20 14:51:19)

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Wlanet är lite ostabilt på min TP-link. Det ballar ur ibland (inte helt okänt fel enligt dd-wrt's forum).
Det hade därför kanske varit aktuellt att byta ut den helt.

Jag vet inte om det är där begränsningen sitter. Att den kanske inte klarar WAN-LAN. Jag tog för givet att det var USB-LAN... typ. Jag har bara testat den med 2Mbit ADSL liksom men den är ju inte allt för slö så den borde klara bra mycket mer WAN-LAN.

Är det känt vad det sitter för hårdvara i typ en Tiny? Chipset osv.

Men vilken ska man testa då? Asus eller Netgear? Finns det inte tre versioner av den senare där stöd enbart finns för v1 och v2?

6

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Jag kör Dovado Doma, och har kört Tiny och 4GR före det, jag har testat att köra bridgeläge, och det är helt ok om man vill ha någon favvorouter bakom, men för mina behov funkar vilken som helst av dem att  vara hjärta i hela nätverket med dhcp, wlan mm.
just nu 61 mb ner, men då är jag inte ensam användare, har ingen aning om vad ungarna styr med just nu :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

7 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-20 20:06:52)

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Jag är petig med det där och vill ha full kontroll så WRT är ett måste.

Jag ska prova på Asus-routern så får vi se helt enkelt. smile

8 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-20 20:10:41)

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Samma skit med ASUS-routern. Undrar om det är något annat jag kan göra?

Det är samma hastighet och nu har jag testat med 3 olika routrar.

TP-Link:
TL-MR3420 (3G/3.75G-router med senaste FW från TP-Link och laddade in stöd för modemet) = ca 20Mbit in.
TL-WR1043ND = ca 20Mbit in.

Asus RT-N16 = ca 20Mbit in.

Modemet på samma plats via datorn:
Ca 80Mbit in. 70% signalstyrka enligt Telenors program.

Någon som är sugen på en Asus RT-N16? tongue

9

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

alla wrt-hårdvara är skit i mitt tycke, prestanda som en 486....
som jag skrev, två alternativ som jag ser det tills någon bygger en seriös wrt router med datorprestanda.
för alla routrarna har runt <500mhz cpu och kommer att krokna när usb och overhead m.m. skall köras med hög bandbredd.
det finns specialbyggda wrt routrar som är löjligt dyra, alla andra är snarlika utom på minnes delen osv.

så jag vidhåller mitt tidigare svar.
men om något år kanske marknaden kommigt i kapp fyraG och fixat något vettigt till wrt.

jag får lätt 80mbit med netgear men med std wrt blir det lägre, addera sedan tex e398 så blir det inte optimalt.
har provat lite olika egna kompileringar och div drivers, med en helt strippad wrt helt optimerad får jag bra knuff i neatgearen med wrt MEN då funkar tex ftp bra medans många andra saker surar..

10 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-20 22:26:22)

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Tack för svaren.

Jag får försöka köra med en bryggad Tiny typ.
Jag har ju lite servrar jag hostar men jag antar att det funkar även när man sätter en Tiny före?

För ett par år sedan så körde jag IPCop som router.

Om man kör på en vanlig dator, vad ska man köra idag (programvara alltså)? Något enkelt som funkar som en Tiny typ..

11

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Tyska Fritzbox avm 6840 har ungefär samma funktioner som dd-wrt och funkar med 4G 2600. Inget modem före, dubbla antenningångar. Jag har inte hunnit testa mot bra 2600 signal ännu så jag vet inte hur hög fart den klarar, 19 mbit på Telia 800 är bästa hittills. Koll på 2600 blir efter midsommar, finns flera 2600 nät kring Kalmar inklusive Telenor. Kan testa från bil nära mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Jag vill inte lägga ut en massa pengar nu igen.
Jag har funderingar på en Tiny men vad jag kan se här i forumet så är det lite sådär med den.
Tappade uppkopplingar och låsningar som kräver att man bryter strömmen. Sen läser jag en del om folk som har problem med bridge..

13

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Niklas skrev:

Tappade uppkopplingar och låsningar som kräver att man bryter strömmen. Sen läser jag en del om folk som har problem med bridge..

I beg to differ. Strongly so.

TINY tappar inte uppkopplingen permanent eftersom den och DOVADO DOMA routern har möjligheten att starta om USB modemet. Väldigt snart kommer man också kunna spika fast LTE frekvensen (med vissa modem) eftersom AUTO läge kan skapa mer strul än nytta för folk som bor nånstans mitt emellan.

Bridge funkar bra. Att vissa produkter har problem med det har mer med deras DHCP klienter att göra än med våra produkter eftersom Bridge bara skickar ut det som kommer in från mobila nätet.

Det enda man måste tänka på med Bridge är att DOVADO routrarna behåller sitt gamla LAN IP så att man kan alltid nå admin sidorna, även under Bridge läge. Om routern har 192.168.0.1 som IP, då måste nätet bakom den ha 192.168.1.x (till exempel). Enklast nog är bara att byta DOVADO LAN IP till något annat ifall du redan har ett 192.168.0.x nät bakom den.

14 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-21 09:34:39)

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Jag kör VPN till kontoret och där ligger allt på 192.168.0.x så jag kommer att byta till något annat trevligt i så fall. Hemma kör jag .1.x

Vad jag läser mig till i forumet så tycks det vara trubbel med bridge, uppkopplingar och låsningar som kräver att strömmen bryts till hela routern. Folk kan inte surfa trots att det står i Dovado att den är ansluten och så vidare. Det känns inte helt stabilt men jag är ev. villig att prova själv. Stabilitet är rätt viktigt och just nu så är det väldigt stabilt men enbart 20Mbit. Jag vill ju kunna nyttja mer än så när jag faktiskt kan. Förhoppningsvis får jag lämna tillbaka routern om det blir problem..
Jag tänker på bl.a. den här tråden http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4475
Det kan ju vara isolerat förstås. Kunder med störningar. Jag bor i skogen och får inte in någon annans wlan hemma. Det är nog kilometer till närmaste granne som har AP.

Synd att den bara klarar runt 70Mbit dock. ;-)

Edit:
Om jag stänger av WLAN helt i Tiny så bör jag kunna ha modemet i Tiny utan störningar va?

15

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

När du väljer Bridge Mode, så kan du välja att stänga av WLAN i samband med det. Tänk på att du får bara 1 IP address från operatören. Langa inte ut den genom WLAN om du tänker koppla upp något på LAN porten. Mer om sånt kan du läsa på www.dovado.com/bridge

Vad gäller throughput, så har vi kommit upp till max 82-84Mbps på både TINY och DOMA.

16 Senaste redigerad av Niklas (2012-06-21 09:53:40)

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Sam skrev:

När du väljer Bridge Mode, så kan du välja att stänga av WLAN i samband med det. Tänk på att du får bara 1 IP address från operatören. Langa inte ut den genom WLAN om du tänker koppla upp något på LAN porten. Mer om sånt kan du läsa på www.dovado.com/bridge

Vad gäller throughput, så har vi kommit upp till max 82-84Mbps på både TINY och DOMA.

Tanken är att Tiny bara ska användas som en brygga kopplad från LAN på Tiny till WAN på min huvudrouter. Därför kommer jag inte att behöva wlan i Tiny alls.

"A low level connection watchdog that monitors the modem status and connection with the mobile network."
Betyder det att den håller koll på om uppkopplingen går ner och kopplar upp / alt. startar om modemet om det behövs?

17

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Yes. Tänk på att Connection Trackern funkar inte i Bridge Mode pga det saknas Layer 3. Den reagerar på huvudsakligen två saker (om jag har förstått rätt).

1) Om modemet slutar svara routern, dvs att den kraschar.
2) Om routern slutar få DHCP lease från mobila nätet.

Så mycket kan man göra utan IP, så att säga.

18

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Sam skrev:

Yes. Tänk på att Connection Trackern funkar inte i Bridge Mode pga det saknas Layer 3. Den reagerar på huvudsakligen två saker (om jag har förstått rätt).

1) Om modemet slutar svara routern, dvs att den kraschar.
2) Om routern slutar få DHCP lease från mobila nätet.

Så mycket kan man göra utan IP, så att säga.

I see.. och leasen är satt av operatören i det här fallet?

19

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Yes

20

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Vad har Telenor för tid?

21

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

varför jag ogillar bridge är att conntrack inte funkar, villket gör att när modemet låsersig så blir det kaputt.

därför kör jag med "dubbla NAT" och det blir stabilare, annars kan man köra en edimax 6200nl för 150:- då största funktionen inte funkar på dovadon - connection tracker.
sedan är dovado tiny snabbare skall nog tilläggas om man skall köra 4G.

som jag tex kör tiny,
4g modem - tiny - lan med dd-wrt med statisk ip på wrt och dd-wrt, där wrt agerar dhcp.
fördelen är att lan funkar även när tiny routern startarom modemet via connection tracker.


enkel lösning vore om tiny kunde ta tex ett dhcp lease och köra connectiontracker via lan och ut igen via bridge, skulle funka på min setup tex.

22

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

G-Man skrev:

varför jag ogillar bridge är att conntrack inte funkar, villket gör att när modemet låsersig så blir det kaputt.

därför kör jag med "dubbla NAT" och det blir stabilare, annars kan man köra en edimax 6200nl för 150:- då största funktionen inte funkar på dovadon - connection tracker.
sedan är dovado tiny snabbare skall nog tilläggas om man skall köra 4G.

som jag tex kör tiny,
4g modem - tiny - lan med dd-wrt med statisk ip på wrt och dd-wrt, där wrt agerar dhcp.
fördelen är att lan funkar även när tiny routern startarom modemet via connection tracker.

Men det borde väl inte låsa sig helt om det funkar som Sam säger?

1) Om modemet slutar svara routern, dvs att den kraschar.
2) Om routern slutar få DHCP lease från mobila nätet.

23

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

tycker bridge är kanon på utrustning där man vill simulera tp-wan.

som wan på en kabelrouterntycker jag det skapade strul vid felsökning på platser jag ej befinner mig.
blev stabilare med min koppling vid mina tester,

jag har funnit tiny ok,
modem ok,
men ingen anslutning mot wan.
efter att kopplat detbsom jag gorde så har det tuffat 24/7.

jag hade inte tid att felsöka det 100% och då det är placerat 100mil bort kan man inte åka fram å te bax.

24

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

Vad menar du med ingen anslutning mot wan?

25

Sv: Router för 4G? 80Mbit.

gick ej att kommaåt internet.

mycket likt när det strular oavsett routermärke, så problemet är stängd datakanal, troligen hos operatör eller så krävdes omstart av modem, brukar räcka att draur modemet us usb och återansluta det på tex UMR.