1

Tråd: Telenors PDF om 3s 4G

Idag hittade jag en PDF som var uppladdad på Flashback som ska vara en PDF som ska ha skickats ut av Telenors ledning till deras kundtjänst medarbetare och säljare med information om 3s 4G-nät.

Min första syn på den är att det är en rad med felaktig information i PDFen. Det står t.ex. att 3 endast har 4G på 800-bandet idag, vilket är tänkt för glesbygd. Det stämmer att de har det, men 3 bygger även FDD2600, samt i större städer med fler kunder kompletterar de med TDD2600.

Telenor påstår också att den teknik som de bygger ut med inte kommer ha stöd för så många mobiltelefoner under den kommande perioden, där är det dock så att eftersom 3 bygger ut i både FDD2600/800 och TDD2600 kommer det inte bli något problem. Utan det kommer snarare bli ett större problem för Telenor/Tele2 då de främst nu byggt ut sitt 4G nät i 900-bandet på glesbygden och den frekvensen finns inte i de mobiltelefoner med LTE som släppts idag och som planeras släppas inom den närmaste perioden.

Telenor påstår också att den teknik 3 använder inte har kommit lika långt i utvecklingen, eftersom 3 använder samma teknik som Telenor tillsammans med TDD tror jag att 3 har bättre förutsättningar för att bygga ett flexibelt nät med hög prestanda.

Det som är lite komiskt är också att Telenor påstår att 3s utbyggnadsplan om att ha täckt in 140 kommuner innan årsskiftet är orimlig, Telenor täcker idag in 113 kommuner och säger sig kunna täcka 99% av Sveriges befolkning innan årets slut - det är mer än de som idag täcks in av deras 4G-nät.

Här är PDFen som Telenor ska ha skickat ut: http://pdfcast.org/pdf/tre-4g-nat

Erik H på 3 skriver till oss (frågade som Droidable, vi kommer lägga upp ett test mellan de olika operatörerna inom kort) "Vi tror att teknik och bokstavskombinationer är ointressanta för kunden. Det viktiga är pris och kvalitet (=hastighet och täckning) och de senaste fem åren har vi fått pris för bästa mobila bredband i tidningen Mobils årliga mätning." han avslutar med "Men idag och ett bra tag framöver kommer 4G att vara som en bil med kompressor, något som bara ett fåtal kommer att använda."

Vad tror ni? Vilka kommer lyckas bäst? Har 3 några fördelar mot Telenor och vice versa?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

Jag vågar nog påstå att Telenor ligger bäst till såvida inte Tre uppdaterat master i smyg.

3

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

marre69 skrev:

Jag vågar nog påstå att Telenor ligger bäst till såvida inte Tre uppdaterat master i smyg.

Det kan jag inte säga emot, det är väl mer det som skrivs i dokumentet som inte stämmer överrens med verkligheten till 100% smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

marre69 skrev:

Jag vågar nog påstå att Telenor ligger bäst till såvida inte Tre uppdaterat master i smyg.



Instämmer!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

Ang LTE på 2600MHz bandet och vilken operatör som bör ha övertag.
Bör inte Tele2 och Telenor ha överläge då de har 2x40MHz i deras Joint Venture genom nätoperatören N4M "net4mobility".
Kontra Hi3G "tre.se" som har 2X10MHz och TeliaSonera som har 2X20MHz.

Så hur man en vrider och vänder på det så har konkurenterna mer utrymme.

http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/Pr … -2010).pdf

Och gällande LTE på 800-bandet så har väll alla Svenska operatörer 2X10MHz vilket bör ge dem samma start position.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

Fått info att tel.nor skall uppgradera masten här, i höstish.
Men den skriker 4G redan nu... sim beställt.

Noterade detta då 3g  via dom ökat hastigheten med circus fyra gånger... skannade operatörer med modemet och vipps nytt nät.

7

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

Var kör Tre FDD på 2600? Jag ser bara TDD i Stockholm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

Personligen är min uppfattning att Telenor går vinnande ur det här. De har gjort bra val vad beträffar samarbete och det märks. Jag har haft Tele2 och lämnade det sjunkande skeppet ganska omgående. Tre var hyfsat, men nådde inte långt utanför stadsgränsen och kvar var då Telia och Telenor. Telia är hyfsat när jag sätter mig i bilen och ska ner från Värmland till Malmö, men Telenor slår dem med hästlängder vad gäller utbyggnad och hastighet.

9

Sv: Telenors PDF om 3s 4G

Pinsamt av telenor att äns bemöda sig med att skriva ihop en pdf o skriva massa skit om en annan operatör istället för att lyfta fram sitt eget nät.

Läser olika överallt hur mkt bandbredd de är tilldelat olika operatörer? Någon som verkligen vet ?