1

Tråd: Ändrade kontakter på DWR923

Jag provade först denna router i höstas, tillsammans med en Poynting antenn, denna måste anslutas via en adapter med hona i bägge ändarna då routern hade en hankontakt. Signalstyrkan låg på runt -70db med riktantenn, och -85db med glasspinnarna. Av olika orsaker , bla. kackig firmware och låg hastighet upp, returnerade jag den.

Nu I våras hade nätet utökats hemmavid och jag provade igen, nu med två antenner.
Signalstyrkan var nu extremt låg, trots att jag hade två antenner och var säker på rätt riktning mm. jag fick runt -88db men hyfsad hastighet upp (3mb upp mot tidigare 1mb). Dock bytte routern IP i princip varannan timme.

Igår lade jag tid på att justera riktning, ingen skillnad, Glasspinnarna gav fortfarande bättre signal. Dubbelkollade anslutningarna så att de satt åtrdragna ordentligt. Då upptäcker jag att min nya D-link har honkontakter istället mot hanar som tidigare, de har alltså bytt. Jag har allstå inte HAFT NÅGON ANLUTNING till riktantennerna! Pinsamt. Helt plötsligt har D-Link insett att man inte följt standard och bytt kontakt.
OK, bort med adapter och jackar in antennen direkt. Nu får jag -64dB Hurra!, 4G ger nu 25ner/9upp vilket är ett jättelyft! (Speciellt upp)

2

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

Nu har jag även provat 4G 2600 som var helt omöjligt innan:

Senaste mätning 85MB NER OCH 16MB UPP, mina mätningar sista dagarna har varierat mellan 65-100MB ner och 10-20MB upp.

En film på 6,3 GB kom ner på 11minuter!!!!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-09 04:22:34)

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

Det har funnits en tanke med de tidigare reverse polarity kontakterna men frågan är vilken den var. Om de medlevererade antennerna också hade reverse polarity är det ändå märkligare, för då bör de ha varit designade för 2,4 GHz.

Samtidigt är det mystiskt med dina yttre antenner, vlka kontakter som egentligen hade hanstift. Om routern tidigare hade RP kontakter så hade routerns egna kontakt hanstift trots den utvändiga gängan. Och då kan man inte sätta dit en SMA-hane som också har stift.Edit: insåg att en adapter använts.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

Troligen var det bara kontakter/antenner för wifi man hade på lager och satte dit för att klara en deadline. Detta är inte ovanligt bland OEM tillverkare i Kina/ Taiwan.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-09 04:40:52)

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

Jag gick in på en telenorbutik vid Östermalmstorg i Stockholm och sade att jag önskade veta vad det var för antenner som satt uppepå dwr923. Wifi sade säljaren. Hur gör man om man vill koppla in yttre 4G antenn då frågade jag. Då får man väl öppna apparaten och se om det går att koppla in sade han fast han höll med om att det verkade krångligt.

Vi tittade på antennkontakterna. Det var wifi SMA med RP.

Jag tror inte säljaren hade utgått från att det var RP kontakter utan att han fått beskedet om att det är wifi-antenner från centralt håll. Tydligen har man inte brytt sig om att informera vare sig butiker eller kunder. Det vittnar också om personalens brist på kunskap om hur en router rimligen bör vara byggd.

Väldigt förtroendeingivande eller hur.... Finns det någon publik information om antennontakterna  från Telenors sida?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

jonasolof: Det ÄR externa antennkontaktet (SMA). I alla fall på den jag fått från BBB (Telenor). Dock fick jag i ett tidigare läge bättre(!) signal utan att ha de två glasspinnarna påkopplade och routern ståendes i fönstret. Kanske något motstånd på något sätt? Bytte sedan till mig två riktantenner istället och då fick jag 10dB bättre mottagning, så JA - de är för "yttre mottagning". Ej trådlöst.

7 Senaste redigerad av Micke (2012-07-27 16:16:47)

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

jonasolof skrev:

Finns det någon publik information om antennontakterna  från Telenors sida?

Telenor bifogade adaptrar...

http://i.imgur.com/xoPZA.jpg

                                            ...och det fungerar klockrent för mig!

Lite fakta om mina signalstyrkor just nu:
Helt utan antenner --> -80
Med originalspröten --> -76
Med adaptrar + extern MiMo --> -69

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Ändrade kontakter på DWR923

Notera att den DWR923 jag fick i oktober 20111 hade RP-SMA. När jag fick en ny DWR923 nu i April, hade det rätt SMA som gick att köra utan adapter, dvs rätt typ, de ändrade i produktionen.