51

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Kan säga att med TP-Link MR3420 och mitt kära Sierra USB 306 hade jag inte en enda ofrivillig frånkoppling! Tyvärr ströp Tele2 min 3G-uplink till max. 1,4 Mbit/s annars hade jag nog inte gått över till Telenor och 4G!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

52

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

För dem somhar problem med 3G disconnects kan det vara vär att pröva Davidos UMTS yagi

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=208

Då bör router låsa på 3G. Gärna dubbla antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jag körde med Funkwerk´s aktiva antenn och var mycket nöjd, men om inte Tele2 ville vara med längre är det deras problem.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

54 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-12 21:34:32)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

perlan44 skrev:
jonasolof skrev:

För dem somhar problem med 3G disconnects kan det vara vär att pröva Davidos UMTS yagi

http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=208

Då bör router låsa på 3G. Gärna dubbla antenner.

Hej jonasolof, nyfiken, varför denna antenn för att lösa problemet. Det var hir som helst bra pris på den.


Jag är ytterst tveksam om kvaliteten på det Davido säljer men den här antennen bör kunna leverera vad den påstås kunna, dvs rätt och slätt vara en yagi för ett givet frekvensband. Att den ha en ordentlig N-kontakt är ockdå fötroendeingivande. Ett alternativ är Poyntings panelantenn för 3 G som är lätt att köpa i Sverige. den är gjord för samma frekvensband för UMTS.

http://www.poyntingdirect.co.za/UserFil … 20V5.0.pdf

Om en router hoppar mellan 3G och 4G beror det på att signalnivåerna är rätt lika. Med en antenn som är gjord för ett band, i detta fall UMTS 1800-2100 blir signalnivåerna för 4 G frekvenser som 800, 900 och 2600 mycket lägre och routern bör då enbart funka på detband som antennen lyfter fram. Har man i stället flerbandsantenner som Poyntings logperiodiska 11 dB antenn trasslar man bara till det för routern. Felet ligger egentligen i router firmware om den inte låter en låsa på ett visst band.

Tyvärr visar Davido inga mätdata för yagin så inköp blir ändå en chansning men den är ju inte så dyr.

Har routern dubbla antennkontakter bör den ha UMTS antennr anslutna till båda kontakterna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Eftersom så många har samma problem som mig, så verkar det vara stort problem för Telenor. Masterna kan inte leverera helt enkelt.
Av någon anledning så har 4g exploderat. Deras problem är dock att de flesta telefonerna kör 3g - inte 4g.

Jag tror att Telenor lider av överanvända master, till stor del orsakat av våra smartphones.
4g borde inte drabbas av samma. Dock kommer ingen kunna räkna med särskilt höga hastigheter på välanvända master.
Nej, jag ser faktiskt ingen framtid i detta. Tyvärr sad