1

Tråd: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Jag har märkt en konstig detalj nu ett par dagar i följd..

Detta problem har jag på 3G nätet.. allt lyser grönt och vid en inloggning står det att jag är "inte ansluten" men har full mottagning. sedan tar det två minuter sedan går allt igång igen. Detta händer endast efter 00:00, och vad jag vet händer detta en gång per dygn..  Det är precis som masten slänger ut alla vid ett klockslag och startar om. för efter detta är gjort och man äntligen är inloggad igen så har man underbar hastigheter under ett par timmar innan alla fildelare vaknar igen smile

Någon som kan slänga ett ljus över saken?

2

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Kolla om du har bytt IP-adress när detta händer. De flesta operatörer kör med en lånetid på DHCP på c:a ett dygn.
D.v.s en gång varje dygn bryts förbindelsen och man får en ny IP-adress.

3

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Samma symptom. Kundservice meddelar att de släpper alla IP 1ggr / dygn.
Blev irriterad att det byts IP i onödan titt som tätt..

4

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Tack för infon!

5

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Rimligtvis borde man få samma adress igen när lease-tiden löpt och således borde det inte märkas?! Eller?

6

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

perlan44 skrev:

Rimligtvis borde man få samma adress igen när lease-tiden löpt och således borde det inte märkas?! Eller?

Inte med DHCP. Då blir det att ställa sig i kö och få den IP adress som delas ut.

7

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

nimnul skrev:

Samma symptom. Kundservice meddelar att de släpper alla IP 1ggr / dygn.
Blev irriterad att det byts IP i onödan titt som tätt..

Håller med...  Jobbigt att sätta upp någonting som FTP eller hemsida när det hela tiden ändras ip varje dygn. Dock finns det olika lösningar på detta, men det är ändå en pina i baken

8

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Det är meningen att jävlas med ny ip så att server ska funka dåligt.

För nog funkar dhcp med att behålla ip, prova tex lan...

9

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Men visst försöker den i första behålla den ursprungliga adressen

nimnul skrev:
perlan44 skrev:

Rimligtvis borde man få samma adress igen när lease-tiden löpt och således borde det inte märkas?! Eller?

Inte med DHCP. Då blir det att ställa sig i kö och få den IP adress som delas ut.

10

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Om addressen är ledig så tilldelas man samma address och chansen är inte så stor att att den är upptagen.
Dock har jag märkt att man ofta får olika addresser.

11

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Men jag fattar inte varför den måste koppla ned för att få en ny DHCP adress?  Är det inte enklare att tvinga en release/renew ifrån operatörens sida? OM jag får en ny IP ifrån mitt hemmanätverk så kastas jag inte ur precis, utan på ett par tiondels sekunder har ny ip och gateway DNS och hela konkarongen... Jag hinner inte märka att jag fått en ny ip

12

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

ja men operatörerna vill inte ha kunder som är online 24/7 då det tar plats i nätet...
kunder som kopplar upp sig och surfar, för att sedan koppla ned sig är nog fördelaktigt för operatörerna på tex 3G
då en idle kund tar en kanal av 1000, och full bandbredd ges med flera kanaler som länkas ihop för att nå hastigheten.
- enkelt uttryckt !
men det är principen - tex 8 + 3 data kanaler. 8 ner och 3 upp.
lite snabb matte så blir problemen i näten uppenbara... men massor av online 24/7 smartfånes...

13

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Jag kan inte säga att utrycket är korrekt men omstarten av masten görs för att fria ej aktiva sessioner i masten.
Men omstarten borde förstås kunna resultera i att samma address erhålls igen.

14

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Jag läste någonstans att det finns en apn som heter static.telenor.se. Det kanske kan vara något om man vill behålla sitt ip.

15

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Den måste man betala för, men man får behålla ip smile

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

16

Sv: Utkastad av Telenors 3G-mast??

Om man kör en DD-WRT router och sin DWR923 i transparent mode (Kräver FW 1.22.36) kan man använda watchdog för att pinga var xxx sekund.
Jag kör detta och får behålla samma IP.

Sedan har jag nu 80mb ner/ 16mb upp !!!!! Dubbla Poynting av antenner, 2,8km till mast.