1

Tråd: 3g-router till Telenors Option 225?

Hej!
Jag är helt grön på detta med mobilt bredband, men har en fundering.
Är det någon som vet om det finns någon fungerande trådlös router som funkar med detta telenor-modem. För det är väl det (Option 225) som Telenor skickar med just nu...?

2

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

DOVADO UMR klarar av den: www.dovado.com/modems

3

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Tack! Jag såg det precis i en annan tråd. Jag var för ivrig med att starta ny tråd.

4

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Ingen fara "hehehehe".....hehehehe.

Det finns en video jag har gjort till den också:  http://www.youtube.com/watch?v=XNBRwPzxauk

Vi har stöd för andra Option modem också, och väntar på den nya som kommer efter sommaren (tror vi, iaf):  http://www.option.com/products/icon401.shtml

5

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Har nu kopplat in routern och det var ju enkelt. För skoj skull testade jag uppkopplingen med bredbanskollen och fick häpnadsväckande svar...

Första testet..

Skicka: 0.36 Mbit/sekund
Ta emot: 10.34 Mbit/sekund

Omöjligt bra siffror antar jag så jag testade igen:

Skicka: 0.35 Mbit/sekund
Ta emot: 62.42 Mbit/sekund

Vad händer?

Tredje gången fick jag mer normala men bra siffror:

Skicka: 0.30 Mbit/sekund
Ta Emot: 4.11 Mbit/sekund

6

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Wow! Du slog rekord!

Det måste vara nån strul med själva Flash programmen som BBkollen är baserad på. Jag har också märkt märkliga grejer med BBkollen förut.

Du får köra den gamla hederliga TP Test 3.12.

7

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Nu måste jag ta och fråga...
Om man tittar på Telenors sida så ser det ut som att modemet jag har vara ett Option 225 men i UMR så står det på modem status sidan 'GlobeTrotter HSDPA Modem' och på första sidan 'OPTION GT MAX HSPA'
Är detta helt rätt?

Sen om jag mäter via bredbandskolle.se så att jag får 4.0 till 4.8Mbit nerstöms
men aldrig mer än ca 0.30 uppåt. Ofta under 0.1
Sen om man tittar på siffrorna ovan så är dom också ca 0.3Mbit
Visserligen löjliga downstream

Är det något som kan uppgraderas för att få lite högre upstream?

8

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Option 225 klarar max 7.2Mbps ner och 384kbps upp.  http://www.option.com/en/products/produ … s/icon225/

Det står OPTION GT MAX HSPA på flera av deras modem. Det är bara nånting som står i deras firmware.

9

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Nu undrar ju jag då jag har gått bet med att få min Edimax 6200n router (som trots att det står att det är kompatibelt med option225 modem) att koppla upp sig mot internet med mitt telenor modem.

Fungerar dovado UMR, utan massa krångliga inställningar, direkt med ett telenor option 225 modem?

Anledningen till att jag frågar trots att det står lite överallt att det gör det är att jag funderar på om det är telenors programvara i modemet som spökar så att mitt edimax modem inte funkar.

Och kanske om jag hade bara ett "rent" option 225 modem så kanske det skulle fungera. Därav frågan om Dovado UMR verkligen fungerar med "telenor" programvaran i 225 modemet?

10

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Fredde skrev:

Nu undrar ju jag då jag har gått bet med att få min Edimax 6200n router (som trots att det står att det är kompatibelt med option225 modem) att koppla upp sig mot internet med mitt telenor modem.

Fungerar dovado UMR, utan massa krångliga inställningar, direkt med ett telenor option 225 modem?

Anledningen till att jag frågar trots att det står lite överallt att det gör det är att jag funderar på om det är telenors programvara i modemet som spökar så att mitt edimax modem inte funkar.

Och kanske om jag hade bara ett "rent" option 225 modem så kanske det skulle fungera. Därav frågan om Dovado UMR verkligen fungerar med "telenor" programvaran i 225 modemet?

Se till att du uppgraderar routern till senaste versionen, just nu 4.1.5.
De är en process som tar någon minut och filen hittar du på dovado's sida.
Sen ställer du in telenor's APN adress, samt pinkod om du har de.

Sen kan du ställa in connection trackern som håller koll på anslutningen, vilket jag tycker man skall göra.
Så efter 5 min är du välla klar.

Vill du speeda upp processen kan du använda template'sen som Samir från dovado har skapad.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1271

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Hm, låter ju lovande. får se om jag får ordning på edimaxen annars får jag väl lämna tillbaka den och gå på dovado spåret...

12

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Jag har inte fixat nya templates för 3GN, men lovar att göra det. Annars så har vi drop-down lista på alla svenska APN f.o.m firmware 4.1.5 för att underlätta det. Telenor kan du köra med "internet.telenor.se"

13

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

3GN? tänkte i så fall skaffa en UMR.
Kan jag koppla ett usb 3G-telenor modem till 3GN och använda den som router?

14

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

Ja, det är bara två olika modeller av router. Här hittar du skillnader mellan dessa:

http://www.dovado.com/routers

Priser hittar du på Prisjakt eller http://www.dovado.com/world

Ha det bra

15

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

hehehehe skrev:

Har nu kopplat in routern och det var ju enkelt. För skoj skull testade jag uppkopplingen med bredbanskollen och fick häpnadsväckande svar...

Första testet..

Skicka: 0.36 Mbit/sekund
Ta emot: 10.34 Mbit/sekund

Omöjligt bra siffror antar jag så jag testade igen:

Skicka: 0.35 Mbit/sekund
Ta emot: 62.42 Mbit/sekund

Vad händer?

Tredje gången fick jag mer normala men bra siffror:

Skicka: 0.30 Mbit/sekund
Ta Emot: 4.11 Mbit/sekund

Pröva www.speedtest.net som är kanonbra där man kan välja vilken server man testar mot samt att den sidan lagrar dina resultat.

16

Sv: 3g-router till Telenors Option 225?

lämna tillbaka edimaxen där jag köpte den försökte själva men gick bet de kunda bara koppla uppsig med Telia. skaffa en dovado emr funka direkt... va glad man blev!