1

Tråd: Får ingen anslutning

Anslöt mig till ett prova-på-erbjudande 14 dagar idag. Har komit hem och kopplat i allt och ställt modemet i ett fönster. Enligt täckningskartan ska här finnas mottagning men får ingen mottagning alls. Deras mast står på samma ställe som tele2-masten som jag vanligtvis surfar ifrån. Ligger problemet hos Net1 då eller kan jag göra nåt innan jag ringer på måndag och skickar tillbaka allt?

2

Sv: Får ingen anslutning

Lyser följande LED konstant eller blinkar någon/några: power, signal, 1xEV-DO, Wi-Fi ?
Lyser LED: connect, ibland ?
Om LED-connect lyser (ibland): har Du provat att ansluta routern till datorn via nätverkskabeln ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Får ingen anslutning

Power och Wifi lyser. Network blinkar. Hittar modemet med trådlöst men kan inte ansluta, samma med sladden. Signal står bara och blinkar och connect lyser inte alls.

4

Sv: Får ingen anslutning

Kan Du bedöma blinkhastigheten på Signal-LED ? Om blinkfrekvensen är ca 1 sek har Du rejält dålig signal, blinkar den långsammare är signalen halvbra. Att Connect inte lyser samtidigt som Signal blinkar med sekundintervall tyder på dålig signal. Ta med modemet utomhus och och testa - gärna på lite högre plats.
Hur långt har Du till masten och har Du någorlunda fri sikt eller skog och bergknallar ?
Du har också möjlighet att gå in i modemets gränssnitt och mer detaljerat titta på signalvärden som vi i så fall kan hjälpa Dig att tolka; men testa först bara utomhus och, som sagt, gärna lite högre upp om det går.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Får ingen anslutning

Signalen lyser just ni inte alls, blinkar till snabbt enstaka gånger. Har två km till masten men mitt tele2-modem fungerar på samma avstånd utan problem. Ska testa lite utomhus senare idag.

6

Sv: Får ingen anslutning

Har net1 verkligen startat abonnemanget?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Får ingen anslutning

Ska de behöva göra det? För det har jag ingen aning om, när gör de det isåfall?

8

Sv: Får ingen anslutning

Om Du inte har mer än 2 km till Net1:s mast (Net1 brukar sällan ha sina master bredvid andra operatörers !) verkar det onekligen som om abbonnemanget (dvs. Ditt modem) inte är accepterat (inkodat) i nätet vilket normalt sett sker när Net1:s distributör skickar ut modemet till kund. Ring och kolla detta med supporten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Får ingen anslutning

Borde de inte göra sånt automatiskt? Örk, orkar inte hålla på o krångla för nåt prova-på-grej...

10 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-15 07:06:08)

Sv: Får ingen anslutning

Det har hänt någong gång att det missats men det brukar ordna siig med ett samtal till support. Du behöver ha routern tillgänglig för serienummer eftersom abb är knutet till det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Får ingen anslutning

Tyvärr så är det väl så att dessa bristande rutiner säger en del om Net1's professionalitet!
De skulle verkligen behöva jobba med sina rutiner!!!!!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

12

Sv: Får ingen anslutning

Min R90 vid uppgraderingen från D-35.
Levrades utan att vara registrerad för anslutning till nätet. sad
Den uppförde sig som din gör nu!

13

Sv: Får ingen anslutning

LasseT skrev:

Tyvärr så är det väl så att dessa bristande rutiner säger en del om Net1's professionalitet!
De skulle verkligen behöva jobba med sina rutiner!!!!!


Självklart.

Net1 skulle även behöva bli bättre på att lyssna på kundernas önskemål.

Men när det fungerar så fungerar det även om det är storm utomhus och snöoväder osv,
det kan man inte säga om övriga operatörer...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Får ingen anslutning

Man får ta det onda med det goda. Vissa delar av företaget fungerar mycket bra, andra skralt utifrån sett. Så har det varit i företagets olika gestalter i många år. En ingrodd företagskultur som vore ett fall för en företagsanalys.

Kvar står att cdma 450 är bästa garantin för datatrafik oavsett plats i Skandinavien  och långt ut till havs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Får ingen anslutning

Det är riktigt synd att Net1 inte valde FLASH-OFDM 450 teknik istället för CDMA rev A. Det körs i Finland och Slovakien och fungerar riktigt bra med tanke på att tekniken i sig är en cornerstone till dagens LTE. Den klarar av bra hastigheter (spot-on) + latency på 20-30ms, även långt ute på havs.

16

Sv: Får ingen anslutning

Discover skrev:

Men när det fungerar så fungerar det även om det är storm utomhus och snöoväder osv,
det kan man inte säga om övriga operatörer...


Visst är det så, men ibland blir man bara så trött på hur de agerar/ inte agerar!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

17

Sv: Får ingen anslutning

Är ansluten nu men kan inte surfa överhuvudtaget..

18

Sv: Får ingen anslutning

Sam skrev:

Det är riktigt synd att Net1 inte valde FLASH-OFDM 450 teknik istället för CDMA rev A. Det körs i Finland och Slovakien och fungerar riktigt bra med tanke på att tekniken i sig är en cornerstone till dagens LTE. Den klarar av bra hastigheter (spot-on) + latency på 20-30ms, även långt ute på havs.


Då hade alla ICE kunder i SE, NO och DK behövt byta utrustning. Risken hade nog varit stor att de förlorat en avsevärd del av kundstocken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Får ingen anslutning

netza skrev:

Power och Wifi lyser. Network blinkar. Hittar modemet med trådlöst men kan inte ansluta, samma med sladden. Signal står bara och blinkar och connect lyser inte alls.

Har samma problem med R90. Power och wifi lyser blå, de andra svart. Sen Power o wifi lyser blå, men signal och network lyser till blå ibland, connect svart.
Sen power och wifi blå, signal och network svart ochconnect blå.

Network Information

Module Information
Module Version     V6H218COMM
Module Status     OK
Module ESN     0x5F69xxxx

Network Status
Connection Information     N/A
Carrier 1    Network RSSI : -0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 260
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Carrier 2    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm
---------------------------------------------

Network Information

Module Information
Module Version     V6H218COMM
Module Status     OK
Module ESN     0x5F69xxxx

Network Status
Connection Information     N/A
Carrier 1    Network RSSI : -91 dBm
Ec/Io : - 9 dBm
Channel No. : 225
PN : 272
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Carrier 2    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm
-------------------------------------------------------
Network Information

Module Information
Module Version     V6H218COMM
Module Status     OK
Module ESN     0x5F69xxxx

Network Status
Connection Information     N/A
Carrier 1    Network RSSI : -0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 275
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Carrier 2    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Så ser det ut , och 6 mil till närmast bästa mast, Idivuoma.

Det var första gången Net1 hade ett sådant problem, att jag var den förste med det.
Ville kolla här på mob.bredb. om nån annan har liknande problem.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

20

Sv: Får ingen anslutning

När jag ser att Du har cirka 60 km till närmaste bas blir jag lite betänksam. I, som det då hette, Nordisk Mobiltelefons begynnelse - och då menar jag det mobila bredbandet - i januar/februari 2007 fick jag mitt första modem; en D-20 för rev. 0.  Jag hade mycket stark signal men drygt 120 km till närmaste basstation (min position var mycket hög). Trots den starka signalen var det omöjligt att ansluta och modemet reagerade lite som Du/ni beskriver. Du befinner Dig i marginalen till den teoretiskt möjliga distansen för en normal bas (inte boomer som många kustbasar) där alltså löptidsspärren för signalen motsvarar en maximal distans av 62 km. Eftersom det fungerar med D-35:an blir min fundering om konceptet med R-90:ans möjliga 3 carriermottagning, marginellt men ändå på något sätt, påverkar möjligheten till anslutning så här vid signalens borderline. Jag har i litteraturen aldrig sett någon uppgift om möjliga och marginella skillnader vid maxdistansen mellan rev. B och rev. A men frågan bör ju ändå ställas. Finns det någon här på forumet som kör en R-90:a på distanser mellan 60 och 100 km från en kustbas med boomerfunktion respektive en icke boomerinställd (kust)bas ? Själv har jag inga som helst problem på distanser på drygt 40 km men det är ju ändå drygt 20 km kvar. Problemet är så intressant att jag skall försöka testa på en signaldistans på omkring 60 km mot en icke boomerställd bas och se vad som händer.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: Får ingen anslutning

Jag kör mot Lofsdalen 57km med bra signalstyrka utan problem, har i princip fri sikt över fjälltopparna.

22

Sv: Får ingen anslutning

Vox medievalis skrev:

När jag ser att Du har cirka 60 km till närmaste bas blir jag lite betänksam. I, som det då hette, Nordisk Mobiltelefons begynnelse - och då menar jag det mobila bredbandet - i januar/februari 2007 fick jag mitt första modem; en D-20 för rev. 0.  Jag hade mycket stark signal men drygt 120 km till närmaste basstation (min position var mycket hög). Trots den starka signalen var det omöjligt att ansluta och modemet reagerade lite som Du/ni beskriver. Du befinner Dig i marginalen till den teoretiskt möjliga distansen för en normal bas (inte boomer som många kustbasar) där alltså löptidsspärren för signalen motsvarar en maximal distans av 62 km. Eftersom det fungerar med D-35:an blir min fundering om konceptet med R-90:ans möjliga 3 carriermottagning, marginellt men ändå på något sätt, påverkar möjligheten till anslutning så här vid signalens borderline. Jag har i litteraturen aldrig sett någon uppgift om möjliga och marginella skillnader vid maxdistansen mellan rev. B och rev. A men frågan bör ju ändå ställas. Finns det någon här på forumet som kör en R-90:a på distanser mellan 60 och 100 km från en kustbas med boomerfunktion respektive en icke boomerinställd (kust)bas ? Själv har jag inga som helst problem på distanser på drygt 40 km men det är ju ändå drygt 20 km kvar. Problemet är så intressant att jag skall försöka testa på en signaldistans på omkring 60 km mot en icke boomerställd bas och se vad som händer.

Den 1:a R90 hade ingen batterilucka undertill, samt en svart telefonuttag. Där funkade inte batteriet samt connecten försvann.
Den 2:a R90 med batterilucka och blått telefonuttag, funkade batteriet, men inte connecten (den jag skrev kommentaren ovan för ett tag sen).
Den 3:e R90 med batterilucka, funkade både batteriet och connecten. Alla R90 var aktiverade. Båda mjukvarorna gick bra att installera. Så här ser det ut nu, normalt sett:

Network Information

Module Information
Module Version     V6H218COMM
Module Status     OK
Module ESN     0x5F69xxxx

Network Status
Connection Information     EvDo rev. B
Carrier 1    Network RSSI : -85 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 174
PN : 172
Mobile Transmit Power : 4 dBm

Carrier 2    Network RSSI : -85 dBm
Ec/Io : - 5 dBm
Channel No. : 225
PN : 172
Mobile Transmit Power : 5 dBm

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Misstänker att några 'barnsjukdomar' är kvar, man får se.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

23

Sv: Får ingen anslutning

skogsbo skrev:
Vox medievalis skrev:

När jag ser att Du har cirka 60 km till närmaste bas blir jag lite betänksam. I, som det då hette, Nordisk Mobiltelefons begynnelse - och då menar jag det mobila bredbandet - i januar/februari 2007 fick jag mitt första modem; en D-20 för rev. 0.  Jag hade mycket stark signal men drygt 120 km till närmaste basstation (min position var mycket hög). Trots den starka signalen var det omöjligt att ansluta och modemet reagerade lite som Du/ni beskriver. Du befinner Dig i marginalen till den teoretiskt möjliga distansen för en normal bas (inte boomer som många kustbasar) där alltså löptidsspärren för signalen motsvarar en maximal distans av 62 km. Eftersom det fungerar med D-35:an blir min fundering om konceptet med R-90:ans möjliga 3 carriermottagning, marginellt men ändå på något sätt, påverkar möjligheten till anslutning så här vid signalens borderline. Jag har i litteraturen aldrig sett någon uppgift om möjliga och marginella skillnader vid maxdistansen mellan rev. B och rev. A men frågan bör ju ändå ställas. Finns det någon här på forumet som kör en R-90:a på distanser mellan 60 och 100 km från en kustbas med boomerfunktion respektive en icke boomerinställd (kust)bas ? Själv har jag inga som helst problem på distanser på drygt 40 km men det är ju ändå drygt 20 km kvar. Problemet är så intressant att jag skall försöka testa på en signaldistans på omkring 60 km mot en icke boomerställd bas och se vad som händer.

Den 1:a R90 hade ingen batterilucka undertill, samt en svart telefonuttag. Där funkade inte batteriet samt connecten försvann.
Den 2:a R90 med batterilucka och blått telefonuttag, funkade batteriet, men inte connecten (den jag skrev kommentaren ovan för ett tag sen).
Den 3:e R90 med batterilucka, funkade både batteriet och connecten. Alla R90 var aktiverade. Båda mjukvarorna gick bra att installera. Så här ser det ut nu, normalt sett:

Network Information

Module Information
Module Version     V6H218COMM
Module Status     OK
Module ESN     0x5F69xxxx

Network Status
Connection Information     EvDo rev. B
Carrier 1    Network RSSI : -85 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 174
PN : 172
Mobile Transmit Power : 4 dBm

Carrier 2    Network RSSI : -85 dBm
Ec/Io : - 5 dBm
Channel No. : 225
PN : 172
Mobile Transmit Power : 5 dBm

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm

Misstänker att några 'barnsjukdomar' är kvar, man får se.

Finns det 2 modeller ?

En med batterilucka och en utan ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Får ingen anslutning

Batterilucka på R-90 ????  Inte på någon av mina tre i alla fall.  Såvitt jag vet är litiumcellerna fast monterade på kortet och knappast tillgängliga med mindre man skruvar isär enheten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

25

Sv: Får ingen anslutning

Vox medievalis skrev:

Batterilucka på R-90 ????  Inte på någon av mina tre i alla fall.  Såvitt jag vet är litiumcellerna fast monterade på kortet och knappast tillgängliga med mindre man skruvar isär enheten.

Jajamen.  Den första modellen var helsvart, alla TCP-uttagen och telefonuttaget är svarta. Undersidan är hel, man kan inte se nån lucka. Man kan inte ens ana att det finns batteri i modemet.

De andra modemen är också svart, men med turkosfärgad telefonuttagshål, samt undersidan så finns en långsmal lucka, som man skjuter ifrån med ens egna tummar, för att öppna luckan. Där inne ligger 2 st batterier, storlek AA, som sitter ihop eftervarann, inkapslad i turkosfärgad plast så man inte kan se batterierna.  I ena änden av batteriet finns 3 små kablar, ca 4 cm långa, vidare till en lödd platta på insidan av modemet.
Jag misstänker att det inte går att byta ut batterierna, de verkar vara fastsatta. I övrigt är resten samma.
En på Net1 kundtjänst sa att den första var en gammal modell, att jag skulle få den utbytt till en nyare modell. Jag får se hur länge den här håller...

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.