1

Tråd: vARNING för-Net1 R-90

Jag har bytt ut min gamla 50sticka till nya R-90.Enligt supporten skulle jag få 3 gånger så hög hastighet.
Det stämmer på vardagarna mellan8-15 men sedan blir hastigheten mellan 0-18 till 0,33 alltså sämre än med den gamla stickan.
Från fredag eftermiddag till söndag kväll är det den hastigheten hela tiden.
Jag har uppdaterat till den nya mjukvaran efter rek.av kundtjänst,utan resultat.
Det kan tilläggas att jag har riktantenn.
VARNING.Så länge som net1 inte bygger ut sin kapacitet utan bara tar in nya kunder byt inte till R-90.
MYCKET BESVIKEN!!!!

2

Sv: vARNING för-Net1 R-90

milly skrev:

Jag har bytt ut min gamla 50sticka till nya R-90.Enligt supporten skulle jag få 3 gånger så hög hastighet.
Det stämmer på vardagarna mellan8-15 men sedan blir hastigheten mellan 0-18 till 0,33 alltså sämre än med den gamla stickan.
Från fredag eftermiddag till söndag kväll är det den hastigheten hela tiden.
Jag har uppdaterat till den nya mjukvaran efter rek.av kundtjänst,utan resultat.
Det kan tilläggas att jag har riktantenn.
VARNING.Så länge som net1 inte bygger ut sin kapacitet utan bara tar in nya kunder byt inte till R-90.
MYCKET BESVIKEN!!!!


Testat med 2 st riktantenner mot olika master ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Problemet är att Net1 nog snarast borde hålla igen på kundtillströmningen, alternativt strypa trafiken under höglasttid så att alla får lite men ingen mycket.  Tyvärr har, så vitt jag minns, Net1 inte fått sig tilldelat mera bandbredd än för maximalt  3 carriers och då finns det inte mycket att göra - taket är nått. Tror överhuvudtaget inte det f.n. finns mer tillgängligt utrymme för mobilt bredband inom 450-bandet. Den "gamla" sanningen att storcellsteknik på låga frekvenser ger täckning överallt men har väldigt låg kapacitet i förhållande till vad många idag förväntar sig bekräftar bara att Net1 är - en bra - lösning för den som inte kan få något annat och bättre. Sannolikt finns det både idag och i framtiden tillräckligt många kunder som inte har, eller kommer att få, något alternativ trots alla ballongklyschor om 100 mB åt "nästan alla" !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Vox medievalis skrev:

Problemet är att Net1 nog snarast borde hålla igen på kundtillströmningen, alternativt strypa trafiken under höglasttid så att alla får lite men ingen mycket.  Tyvärr har, så vitt jag minns, Net1 inte fått sig tilldelat mera bandbredd än för maximalt  3 carriers och då finns det inte mycket att göra - taket är nått. Tror överhuvudtaget inte det f.n. finns mer tillgängligt utrymme för mobilt bredband inom 450-bandet. Den "gamla" sanningen att storcellsteknik på låga frekvenser ger täckning överallt men har väldigt låg kapacitet i förhållande till vad många idag förväntar sig bekräftar bara att Net1 är - en bra - lösning för den som inte kan få något annat och bättre. Sannolikt finns det både idag och i framtiden tillräckligt många kunder som inte har, eller kommer att få, något alternativ trots alla ballongklyschor om 100 mB åt "nästan alla" !


Net1 får bygga fler basstationer då.

Alternativet om man inte kan få annat än Net1:

http://www.bentley-walker.com/tooway/tooway_home.php

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Vitsen med ett storcellsnät är ju per definition få baser och få abbonnenter. Ett tätare basstationsnät kan innebära problem med tillgängliga frekvenser men fr.a. är man då på väg att bygga ett småcellsnät med ökade kostnader både för operatör och abbonnent och småcellsnät har vi ju redan gott om - där det visat sig ekonomiskt lönsamt att bygga vill säga ! Den primära funktionen för ett storcellsnät är ju att erbjuda en - av tekniska skäl långsam - uppkoppling där inget annat alternativ, av ekonomiska skäl, står till buds. Med andra ord vi som bor i glesbygd får antingen investera själva eller vara nöjda med den tekniska nivå som av kommersiella skäl är möjlig - och i dag är det Net1 - hur frustrerande det än kan vara om inte tätortsabbonnenterna vill betala mera för att glesbygdsabbonnenter också skall kunna se på TV via mobilt bredband och inte via marknätet. Frågan är alltså om alla skall kunna få allt överallt och vad det då får kosta för vem ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Vox medievalis skrev:

Vitsen med ett storcellsnät är ju per definition få baser och få abbonnenter. Ett tätare basstationsnät kan innebära problem med tillgängliga frekvenser men fr.a. är man då på väg att bygga ett småcellsnät med ökade kostnader både för operatör och abbonnent och småcellsnät har vi ju redan gott om - där det visat sig ekonomiskt lönsamt att bygga vill säga ! Den primära funktionen för ett storcellsnät är ju att erbjuda en - av tekniska skäl långsam - uppkoppling där inget annat alternativ, av ekonomiska skäl, står till buds. Med andra ord vi som bor i glesbygd får antingen investera själva eller vara nöjda med den tekniska nivå som av kommersiella skäl är möjlig - och i dag är det Net1 - hur frustrerande det än kan vara om inte tätortsabbonnenterna vill betala mera för att glesbygdsabbonnenter också skall kunna se på TV via mobilt bredband och inte via marknätet. Frågan är alltså om alla skall kunna få allt överallt och vad det då får kosta för vem ?

Även om Net1 skulle bygga fler master / basstationer i sitt nät så skulle det ändå vara större celler i deras nät än i de andra 3G näten.

UMTS-näten har väl i bästa fall en cellstorlek på 10 km ? ( 2100 MHz ).

Net1 skulle kunna ha celler på 15-30 km istället för celler på 40-60 km.

De största cellerna kan man ha där det är dyrast att
bygga ut & där det är minst användare.


Det är jättebra att Net1 finns, jag är nöjd med Net1, även om jag saknar vissa lösningar / tjänster som de skulle kunna erbjuda bara viljan fanns.


Varför kolla på TV genom mobilt bredband när
det går utmärkt genom marknätet ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Personligen anser jag det vara näst intill missbruk att köra TV på de mobila bredbandens begränsade frekvensutrymmen. Frågan är också vilka visioner konstruktörerna av alla hundratusentals småenheter (styrenheter i bilar, hissar, kylskåp etc. etc.), som så småningom skall vara (ständigt) uppkopplade till nätet, har ? Även om datamängderna per enhet blir mycket små väcker det frågor om de mobila nätens framtida kapacitet....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Då får operatörerna sluta göra reklam som påskiner annat med att 100mbit ger allt.

9

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Kul att proffsen har så stort förtroende för Net1 med hänsyn till bl.a nätets täckning, stabilitet och reservkraftssystem när det krisar....
Se  http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=37924

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: vARNING för-Net1 R-90

Och det här skulle väl vara ett skäl att bojkotta Net1 ;-}
http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=37951

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

11

Sv: vARNING för-Net1 R-90

LasseT skrev:

Och det här skulle väl vara ett skäl att bojkotta Net1 ;-}
http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=37951


Skaffa en rulle med svart silvertejp och åk lagligt förbi kameran och gå sedan tillbaka och fixa problemet :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.