1

Tråd: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

Tjena!

Såg här ovan att det fanns en liten guide över hur man får Telenor att funka med Xbox live. Men eftersom det var ett tag sedan, så tänkte jag att Telenor kanske fungerar annorlunda nu, samt att Dovado har ju släppt ett par uppdateringar.

Så min fråga är, hur funkar det nu? smile Jag kör för tillfället med Tele2 Large och klickar bara i "Enable Upnp" på min 4GR router och det funkar klockrent. Men har sagt upp det nu pga deras nya begränsningar. Är lite sugen på Telenors 32 abonnemang, men vill gärna veta om någon av er lirar xbox tillsammans med Telenor utan massa krångel?

Sen vill jag gärna veta i allmänhet hur abonnemanget är. Är ni nöjda? Med mitt Tele2 Large brukar jag endast ligga mellan 1-5mb ner och en ping mellan 50-80 eftersom jag bor cirka 2800 meter från masten enligt Tele2 smile Vet inte var Telenor har sin mast, men jag gissar på att den inte ligger något närmare, även fast Telenors täckningskarta visar full mätare på både 16mb och 32mb.

Tacksam för svar! smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

2 Senaste redigerad av pompe90 (2012-04-08 12:31:06)

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

Jag kör Telenor 32 (80mbit erbjudandet) + Dovado Tiny och har Xbox 360
Inga problem sen jag började med mobiltbredband(december)

Det är i princip plug n' play smile Jag har testat med 4 senaste uppdateringarna till tiny och inget gör så att det blir problem för xboxen.

Ligger på 40ms och lågt jitter.

EDIT-

Jag är grymt nöjd med telenor! speciellt i 4G där det är smärtfri uppkoppling. Varannan vecka kan det strula men då kan det nog bero på väder eller annan störning i nätet.
Skall inhandla externa antenner så jag kan få ut 80/80mbit för just nu har jag 20/10 vid 50% styrka men det beror på var jag bor.

Andra operatörer kommer jag aldrig köpa mobiltbredband hos, pga begränsningar och dålig hastighet.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

3

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

pompe90 skrev:

Jag kör Telenor 32 (80mbit erbjudandet) + Dovado Tiny och har Xbox 360
Inga problem sen jag började med mobiltbredband(december)

Det är i princip plug n' play smile Jag har testat med 4 senaste uppdateringarna till tiny och inget gör så att det blir problem för xboxen.

Ligger på 40ms och lågt jitter.

EDIT-

Jag är grymt nöjd med telenor! speciellt i 4G där det är smärtfri uppkoppling. Varannan vecka kan det strula men då kan det nog bero på väder eller annan störning i nätet.
Skall inhandla externa antenner så jag kan få ut 80/80mbit för just nu har jag 20/10 vid 50% styrka men det beror på var jag bor.

Andra operatörer kommer jag aldrig köpa mobiltbredband hos, pga begränsningar och dålig hastighet.

Låter kanon! smile Då lär det bli Telenor för mig i juni när mitt Tele2 går ut smile...Bor ju ganska långt från masten så dom där fina hastigheterna och ping kan jag ju nog bara drömma om, men huvudsaken är att jag kan spela iaf utan att få massa disconnects smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

4 Senaste redigerad av pompe90 (2012-04-11 22:26:45)

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

Innan satt jag på 3G (tog bara 2 veckor efter inköp så byggdes 4G ut där jag bor)
Då låg jag runt 20mbit ned och 7mbit upp, pingen låg på kanske 60-80 men godkänt för att spela på!

Se till att E398 har bra täckning där du bor, samt får ventilation då den kan bli överhettad ganska fort och då försämras uppkopplingen.(detta är om du inte kör externa antenner)
Dock har jag bara haft problem med detta i början utav abg tiden, senaste 2 mån har jag faktiskt haft modemet uppkopplat 24/7 utan avbrott när jag tänker efter! Så problemet kan ha legat hos utbyggnaden hela tidn. lustigt är det iaf.

Avbrott endast vid uppdatering utav routern

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

5

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

pompe90 skrev:

Innan satt jag på 3G (tog bara 2 veckor efter inköp så byggdes 4G ut där jag bor)
Då låg jag runt 20mbit ned och 7mbit upp, pingen låg på kanske 60-80 men godkänt för att spela på!

Se till att E398 har bra täckning där du bor, samt får ventilation då den kan bli överhettad ganska fort och då försämras uppkopplingen.(detta är om du inte kör externa antenner)
Dock har jag bara haft problem med detta i början utav abg tiden, senaste 2 mån har jag faktiskt haft modemet uppkopplat 24/7 utan avbrott när jag tänker efter! Så problemet kan ha legat hos utbyggnaden hela tidn. lustigt är det iaf.

Avbrott endast vid uppdatering utav routern

Jag bor långt ute på landet, så det lär dröja innan dom bygger ut här.

Jag funderar på att beställa utan modem. Jag har ett Huawei E1820 som klarar upp till 21mbit/s tror jag och ett Sierra Wireless 319U som klarar upp till 42mbit/s om jag inte minns fel. Men det går ju alltid att köpa modem senare isåfall smile. Jag kör med en 12dbi Poynting riktantenn just nu, men jag skulle förmoda att den är lite felriktad just för tillfället då det knappt blir någon skillnad med den just nu. Men tänkte att jag får ta tag i det när jag byter operatör.

Beställde ett kontantkort från Telenor (visserligen bara upp till 6mbit/s) men jag får iaf chansen att kolla mottagning osv smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

6

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

Har fått hem mitt kontantkort nu. Får väl säga att man borde vara ganska nöjd, framförallt eftersom det bara är upp till 6mbit/s på kontantkortet. Spelar det någon roll vilken APN jag använder? Såg att det finns flera stycken och vet inte vilken det är jag skall använda?


http://www.speedtest.net/result/1890301565.png
Dock är ju resultatet helt okej när jag skall ha max 6mbit/s. Framförallt när jag ligger på runt 1-4mbit/s ner med mitt Tele2 och har 16mbit/s som max smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

7

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

Det ser bra ut ! du kommer defintivt få bättre speed och ms än va du har med tele2..
Om du endast ska köra på 3G så kör med dom modem du har redan.

APN spelar roll när du väl har abg hos telenor, kontantkort vet jag ej.
Hos telenor har jag internet.telenor.se sin APN.

Inga problem med stängda portar eller så.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

8

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

får se när grace tiden är slut, på Tele2 var det full sprutt ett tag när abg var nytt, sedan blev det sengångare. 22Mbit till 2mbit

9 Senaste redigerad av Ebola (2012-04-12 18:27:26)

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

pompe90 skrev:

Det ser bra ut ! du kommer defintivt få bättre speed och ms än va du har med tele2..
Om du endast ska köra på 3G så kör med dom modem du har redan.

APN spelar roll när du väl har abg hos telenor, kontantkort vet jag ej.
Hos telenor har jag internet.telenor.se sin APN.

Inga problem med stängda portar eller så.

Hehe ja kan ju hoppas det smile...Är egentligen inte så noga med mega höga hastigheter, utan bara så jag klarar mig. Jo jag testade den Apn och den verkar funka. Hittade ingenstans på den lilla lappen jag fick med och ingenstans på deras hemsida heller. Testade att fråga den där lille boten men hon hänvisade mig bara till en sida som inte fanns.

Jag hade faktiskt lite problem först med portarna. Med Tele2 har jag bara kryssat i "Enable Upnp"..men det verkade inte funka med Telenor för på xboxen fick jag Nat:Moderate...Men jag tog port forward på: Port 53 TCP/UDP, Port 80 TCP, Port 88 UDP, Port 3074 TCP/UDP....efter det så har det funkat fint smile

http://www.speedtest.net/result/1890715543.png
Det håller i sig än så länge i varje fall smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

10

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

G-Man skrev:

får se när grace tiden är slut, på Tele2 var det full sprutt ett tag när abg var nytt, sedan blev det sengångare. 22Mbit till 2mbit

Hehe jag känner igen det där. Var ungefär samma för mig också. Så verkar det vara med allt för mig när det gäller mobila grejjer. När jag först skaffa Tele2 funkade det skit bra i början. Har väl funkat hyfsat hela tiden egentligen för att bo så dumt till som jag gör. Men sen köpte jag en pytteliten rundstrålande antenn...funkade fint i sisådär 2 dagar. Efter det köpte jag en Poynting riktantenn och när den först kom upp så jävlar blev det tempo. Sen efter ett tag gör den ingen skillnad längre verkar det som smile

Alla saker vill väl helt enkelt imponera i början för att sedan visa sitt rätta jag smile

föresten vad menas med "grace tiden"? Jag gissade på att det var nått liknande med att ångerrätten inte längre gäller? smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

11

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

Ebola skrev:
G-Man skrev:

får se när grace tiden är slut, på Tele2 var det full sprutt ett tag när abg var nytt, sedan blev det sengångare. 22Mbit till 2mbit

Hehe jag känner igen det där. Var ungefär samma för mig också. Så verkar det vara med allt för mig när det gäller mobila grejjer. När jag först skaffa Tele2 funkade det skit bra i början. Har väl funkat hyfsat hela tiden egentligen för att bo så dumt till som jag gör. Men sen köpte jag en pytteliten rundstrålande antenn...funkade fint i sisådär 2 dagar. Efter det köpte jag en Poynting riktantenn och när den först kom upp så jävlar blev det tempo. Sen efter ett tag gör den ingen skillnad längre verkar det som smile

Alla saker vill väl helt enkelt imponera i början för att sedan visa sitt rätta jag smile

föresten vad menas med "grace tiden"? Jag gissade på att det var nått liknande med att ångerrätten inte längre gäller? smile

ja typ.

telia fick man mega-titan-speed första tiden, sedan fick man det man betalade för... ett fult sätt att få kunderna att betala för mer, och ångerrätten är slut... från 5mbit till 0,07mbit ned när man betalar för 0,38mbit
fult tycker jag iaf.

tele2 gick från 22mbit ned och 2,3mbit upp till 2mbit ned och 0,5mbit upp - kontant abg i det fallet, men med max/large liknande 2mbit ned osv.
det intressanta är skaffar man ett nytt modem med nytt id nr så återfås max speeden en grace tid igen...

med tre gick pingen upp +500ms efter ångertiden.

känns inte som tillfäligheter.
många modem+sim+antenner provat under 5år

12

Sv: Telenor 32mb/s+Dovado 4GR+Xbox live=?

G-Man skrev:
Ebola skrev:
G-Man skrev:

får se när grace tiden är slut, på Tele2 var det full sprutt ett tag när abg var nytt, sedan blev det sengångare. 22Mbit till 2mbit

Hehe jag känner igen det där. Var ungefär samma för mig också. Så verkar det vara med allt för mig när det gäller mobila grejjer. När jag först skaffa Tele2 funkade det skit bra i början. Har väl funkat hyfsat hela tiden egentligen för att bo så dumt till som jag gör. Men sen köpte jag en pytteliten rundstrålande antenn...funkade fint i sisådär 2 dagar. Efter det köpte jag en Poynting riktantenn och när den först kom upp så jävlar blev det tempo. Sen efter ett tag gör den ingen skillnad längre verkar det som smile

Alla saker vill väl helt enkelt imponera i början för att sedan visa sitt rätta jag smile

föresten vad menas med "grace tiden"? Jag gissade på att det var nått liknande med att ångerrätten inte längre gäller? smile

ja typ.

telia fick man mega-titan-speed första tiden, sedan fick man det man betalade för... ett fult sätt att få kunderna att betala för mer, och ångerrätten är slut... från 5mbit till 0,07mbit ned när man betalar för 0,38mbit
fult tycker jag iaf.

tele2 gick från 22mbit ned och 2,3mbit upp till 2mbit ned och 0,5mbit upp - kontant abg i det fallet, men med max/large liknande 2mbit ned osv.
det intressanta är skaffar man ett nytt modem med nytt id nr så återfås max speeden en grace tid igen...

med tre gick pingen upp +500ms efter ångertiden.

känns inte som tillfäligheter.
många modem+sim+antenner provat under 5år

Det förklarar ju en hel del isåfall angående när jag köpte mitt Sierra Wireless 319U...Har alltid legat och tuggat mellan typ 1-4mb med mitt E1820 med Tele2..kommit upp i cirka 6-7mb ett fåtal gånger. Sen köpte jag ett Sierra Wireless och då låg jag mellan 5-8mb konstant i ett par dagar, enda gången jag även kommit över 10mb...Men efter nån vecka tvärdog det och kunde precis leverera lite bättre än mitt E1820. Men man tycker ju att om man kör kontant så borde dom ju inte vilja "strypa" eftersom att kunden sannolikt inte kommer att fylla på igen. Eller om man kör utan bindningstid (3 mån uppsägningstid) vilket jag gjorde med mitt Tele2 som jag nu har sagt upp. Fast det var mest pga de nya begränsningarna...

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi