26

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Så en enkel lösning är alltså VPN till mobil? Har ju funnits och jag har funderat på det särskilt med tanke på att det snart är 1Maj. Skulle vara ett starkare argument för mig i så fall att ansluta tjänst för VPN till mobiltelefoni.

27

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Om Telia lyckas blockera så följer tyvärr de andra efter. De har också intresse av att hindra konkurrens (speciellt från Skype).

28

Sv: Strypning av Skype m.fl.

telia stryper på billiga abg var vad dom uttalade sig om.
vill du få full internet - betala det dubbla = blir inte billigare att skippa ett fastnäts abg - det som förloras i gungorna vinns igen i karusellen osv.
som jag tolkade det.

dom andra operatörerna skulle avvakta för att se hur det togs av marknaden, sedan skulle dom besluta.

och det gällde nya abg som jag tolkade det i första vändan.

29

Sv: Strypning av Skype m.fl.

nhu skrev:

Om Telia lyckas blockera så följer tyvärr de andra efter. De har också intresse av att hindra konkurrens (speciellt från Skype).

Troligen har du rätt.. Men jag ser en annan utveckling åt motsatt håll.. Fler kunder överger Telia, och för att ragga kunder kommer säkert något av bolagen inte ha denna spärr. Det är trots allt väldigt många där ute som använder sig av Skype

Vi får väl hoppas smile

30

Sv: Strypning av Skype m.fl.

förut lockade dom med fri trafik, nu kanske det då blir fri skype.. till man använder för mycket skype då blir det terminate...

31

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Tydligen så backar de en aning ang strypningen av vo-ip trafik.

Telia Sonera kommer inte att ta betalt för Skype och annan ip-telefoni i mobiltelefonerna för sina befintliga kunder.

"I pågående abonnemang där det i dag inte ingår mobil ip-telefoni, men faktiskt fungerar, så kommer det fortsätta att fungera i framtiden. Så vi kommer inte att göra något med våra befintliga kunder", säger Tomas Jönsson kommunikationschef på Telia Sonera till Ekot.

"Vi har ju flera miljoner kunder och det är väldig väldigt svårt att kommunicera till så många människor på ett tydligt sätt och för att inte förvirra våra kunder och för att inte deras förtroende för oss ska påverkas. Så när vi gör en förändring senare gör vi det bara i nya abonnemang."

Ip-telefoni som Skype och Viber riskerar på sikt att konkurrera ut traditionella röstsamtal som står för en stor del av teleoperatörernas inkomster. För Telia Sonera står rösttrafiken för 80 procent av intäkterna.

http://www.di.se/artiklar/2012/6/26/tel … for-skype/

Har inte läst någon info om detta från Telia ännu dock.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

32

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Tja, det verkar ju som om Telia inte är intresserade av att behålla sina kunder. Inte nog med att deras sunkiga mobila bredband numera håller Tele2-kvalitet, d.v.s. titt som tätt växlar mellan GPRS, 3G och de snabbare varianterna. Nu ska man inte ens få bestämma vad man vill använda skräpet till? Sorry, Telia, men några sådana villkor går i alla fall inte denna killen med på. Hoppas många följer med.

33 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-26 17:37:25)

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Än så länge fnkar det för gmla kunder.

Testade just Telia över 4G. Skype funkar perfekt. Men det är ett mobilt bonusabonnemang som jag haft många år för 99 kr i månaden som tillägg tll adsl. jag uppgraderade simkortet till 4 G under våren för en hundring till men det påverkade tyligen inte.

Sedan har jag ett tjugo år gammalt teliaabonnemang som jag använt för mobilt prat. Jag fick inte skaffa ytterligare ett mobilt bredbandsabonnemang utöver bonuskortet ovan eftersom jag är utlandssvensk. Men det löstes med ett separat surf tillägg till det gamla pratabonnemanget. Det räknades inte som nytt abonnemang. Detta separata kort stoppade jag i ipad. Här funkar Skype över 3G och edge fast det stod på simkortspapprena att voip inte ingår. Kanske är det tidpunkten för grundabonnemanget som räknas. Hade det varit ett separat nytt bredbandsabonnemang hade det kanske inte gått.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Strypning av Skype m.fl.

jonasolof skrev:

Än så länge fnkar det för gmla kunder.

Testade just Telia över 4G. Skype funkar perfekt. Men det är ett mobilt bonusabonnemang som jag haft många år för 99 kr i månaden som tillägg tll adsl. jag uppgraderade simkortet till 4 G under våren för en hundring till men det påverkade tyligen inte.

Sedan har jag ett tjugo år gammalt teliaabonnemang som jag använt för mobilt prat. Jag fick inte skaffa ytterligare ett mobilt bredbandsabonnemang utöver bonuskortet ovan eftersom jag är utlandssvensk. Men det löstes med ett separat surf tillägg till det gamla pratabonnemanget. Det räknades inte som nytt abonnemang. Detta separata kort stoppade jag i ipad. Här funkar Skype över 3G och edge fast det stod på simkortspapprena att voip inte ingår. Kanske är det tidpunkten för grundabonnemanget som räknas. Hade det varit ett separat nytt bredbandsabonnemang hade det kanske inte gått.

Deras spärr ska endast påverka nya kunder samt befintliga kunder som binder om sig. Inte kunder med bindningstid eller som inte ändrar i sitt abonnemang.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Likväl är det kisskasst. Man är ju idiot om man väljer en operatör som försöker låsa in genom spärrar.

36

Sv: Strypning av Skype m.fl.

it sUx att blockera trafiktyper, oavsett nya el ga kunder.

alla får dd-wrt'a en vpn tunnel genom telia till ett annat fritt land där tex eposten blir privat...

snart spärr på vpn?

37

Sv: Strypning av Skype m.fl.

Finns info hos Telia också.

Kunder som har abb idag kommer inte påverkas.
I framtiden kommer de ta fram abonnemang som är specificerade med eller utan vo-ip tjänster.
Så vill man inte ha möjlighet att använda vo-ip så kan man beställa det abbet.
Vill man ha tillgång till de så får man beställa ett abb med just den funktionen.

Precis som idag kommer vi i framtiden ta betalt för telefonitjänster, oavsett vilken teknik kunden använder. För att ge kunderna valfrihet kommer det att finnas abonnemang där mobil internet-telefoni ingår och abonnemang där internet-telefoni inte ingår.  På så vis betalar kunden för de tjänster som de själva vill ha. Senare under sommaren kommer Telia att presentera hur den nya affärsmodellen för detta kommer att se ut. Befintliga  abonnemang kommer inte att beröras.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

38

Sv: Strypning av Skype m.fl.

principiellt fel

"går bara att ringa telias betalnummer, vill man ringa andra nummer så blir det ett dyrare abg"

samma gäller när tele2 spärrar på liknande vis.

är samma sh som AOL höll på med på nittiotalet, där dom filtrerade det man fick se på webben.